Torstaina matkamittariin pyörähti 150 000km ja eilen oli huoltopäivä, tuli vaihdettua moottoriin mobilin super 5W-40 öljyt ja uusi öljynsuodatin, laatikkoon laitoin motoxin 80W-90 GL4 öljyt ja perään motoxin 80W-90 GL5 öljyt, siinä auton alla pyöriessä kiristin käsijarrunvaijeria ja huomasin että peruutusvalokytkimestä oli toinen johto lähtenyt irti, sen tökkäsin paikoilleen ja nyt toimii peruutusvalokin, huomasin myös että kytkimen työsylinteristä oli mennyt palautusjousi poikki, heitin vanhan roskiin ja laitoin uuden käytetyn tilalle. Tulpat vaihdoin uusiin ja virranjakajaa aloin tutkimaan, sen purin aivan kappaleiksi ja puhdistelin perusteellisesti, yksi johto oli nirhautunut poikki joka tulee jakajan rungosta siihen osaan missä katkojankärjet on kiinni, jonkin asteinen maadoitusjohto ilmeisesti ja sen askartelin uuden, nyt laitoin viimein uudet katkojankärjet, kondensaattorin sekä pyörijän, säädin kärkivälin ja voitelin virranjakajan akselin. Vanhoilla katkojankärjillä tuli ajettua jopa melkein 50 000km, aika pitkään ovat kestäneet, virranjakajan alipaineletkunkin vaihdoin ihan uuteen.
Moottorikin on kuulostanut hieman karhealta joten käytin venttiilikopankin pois ja säädin venttiilit sekä kiristin ketjun, venttiilikopan tiiviste oli aivan uuden veroisessa kunnossa eikä se ole vuotanut yhtään joten vanha sai jäädä paikoilleen, ilmanputsarikin oli vielä ihan hyvä joten sitäkään ei tarvinnut vaihtaa. Bensansuodatin oli hieman tummunut joten vaihdoin sen uuteen ja aivan kaikki bensaletkutkin konehuoneeseen, nyt on bensansuodatin sijoitettu järkevämmin kun laitoin sen ennen bensapumppua. Sähköflekti ei ole pyörinyt pitkään aikaan, sitä koitin ihmetellä, hyppyjohdoilla kokeilin itse flektin toimivaksi, vaihdoin syyläriin lämpöanturin mutta ei se suostu toimimaan vieläkään, joku sulake on myös palanut, varmaankin juurikin tuon flektin sulake, mistäköhän mahtaisi nähdä että mikä näissä 2106 Ladoissa on mikäkin sulake, onko kenelläkään mitään listaa?
Vaihdoin kerralla kaikki etuvalojen polttimot uusiin, nyt näkee tosi hyvin ja on kirkkaat valot. Ohjaussimpukkaan kurkistelin sisälle ja siellä oli öljyä riittävästi, joku on silti aiheuttanut takertelua ja välillä kuuluu kuivan oloista nirinää ja narinaa montuissa... Suihkutin sprayvaseliinia oikein reippaasti ihan jokaiseen pulttiin ja mutteriin mitä etupäästä alustasta löytyy, ohjaus ainakin parani ja tuntuu taas niin kevyeltä kuin sen kuuluukin olla. Sivupeilikin tuli otettua irti ja sen ruuveja kiristettyä, nyt on sekin jämäkämpi ja vaikuttaisi pysyvän paikoillaan, tööttikään ei ole hetkeen toiminut, otin ratin irti ja jälleen on mennyt kieli poikki viiksistä, palanen oli kuitenkin jäänyt viiksien ja ratin väliin joten otin sen talteen, täytyy joku päivä yrittää kolvata se takaisin paikoilleen. Kytkinnesteet olivat vähentyneet, sitä piti lisätä kun säiliö oli melkein tyhjä, ei ollut kuin noin teelusikallinen säiliön pohjalla, lopuksi täytin pissapojan, katsoin vielä rengaspaineet ja imuroin sisustan sekä pesin koko auton, nyt on pientä huoltoa tehty taas kovasti ja Lada on valmiina kevätpörähdystä varten
Tässä kuukauden sisällä pitäisi käyttää katsastuksessakin ja nyt joutuu helmoihin hitsaamaan, myös se töötti täytyy korjata, ehkä joku pallonivel saattaa olla väljänä edessä, muuta ei ainakaan tule mieleen mitä saattaisi olla vikana, paitsi tietysti se etupalkki jota jo joskus ajattelin että vaihdan sen 150 000km kohdalla jos sinne asti päästään mutta ei sitä oikein vieläkään ehtisi vaihtamaan... Todella pitkästä aikaa viron Lada toimii kuin unelma, ei minkäänlaista pätkimistä ja sen saa jopa ilman ryyppyä käyntiin, sekä se jää heti käymään tyhjäkäyntiä kun avaimesta naksauttaa, jospa sillä nyt ei olisi kuin huolettomia kilometrejä edessä, saas nähdä missä vaiheessa kytkin sanoo sopimuksen irti, se alkaa tuntumaan jo aika kuluneelta... Tai perä, sekin vollottaa jo aika kovasti