
Huomenna tulee uusi tyhjäkäyntimoottori ja sittenhän se selviää.
samarai kirjoitti:Voihan siinä joku paikka ehkä lämmetessään "elää"? Tulee mieleen päinvastainen tilanne veljen 110:ssä. Kylmänä kun se pisti käyntiin, niin pussutti pakosarjasta, mutta hetken käytyään ääni loppui. Pakosarja oli halki, mutta metallilevystä tehtynä se oli irrotettuna kuitenkin helppo hitsata.
Ei, se päästää samaa ilmaa ohi kaasuläpän. Piuhan irtinyppäämisellä ei ole vaikutusta, koska säädin on askelmoottori. Eli kun nyppäät piuhan irti, se jää juuri siihen asentoon missä se sattuu sillä hetkellä olemaan.eewee kirjoitti:Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
mush kirjoitti:Ei, se päästää samaa ilmaa ohi kaasuläpän. Piuhan irtinyppäämisellä ei ole vaikutusta, koska säädin on askelmoottori. Eli kun nyppäät piuhan irti, se jää juuri siihen asentoon missä se sattuu sillä hetkellä olemaan.eewee kirjoitti:Onko tyhjäkäyntimoottorin toimintaperiaate se, että se päästää pakokaasuhöyryt imusarjaan ja sillä säätää moottorin kierroksia?
Jos epäilet säädintä, ota säädin irti ja tuki koko imusarjan puoleinen kanava jollain sopivalla. Jos sen jälkeen ei käy tyhjää, niin vika löytyi, jos huutaa edelleen, niin vianhaku jatkuu muualta.
Kierroslukutieto tulee kampiakselin asentotunnistimelta, sitä ei ole syytä epäillä jos auto kerran käy.
Tuo pitääkin kokeilla, että nyppää piuhan irti ja tarkastelee käyntiä.mush kirjoitti:Kokeile vielä näitä vianhakuun:
-Koita nypätä tk-säätimen johto irti ennen kuin kierrokset nousee. Jääkö nousematta?
(Sammuta auto, laita tk-säätimen johto takaisin)
-Kokeile ottaa ilmamassa-anturin johto irti. Miten käy kierrosten nyt?
Näillä oireilla oma veikkaus on kuitenkin että ilmamassa-anturi ei ole vieläkään kunnossa. Tämä olisi helppo todeta jos sen saisi piuhan päähän ja näkisi minkälaisia lukemia ilmamassa-anturilta tulee. Tuliko siihen uusi vai käytetty anturi? Bosch vai tarvike? Varmasti oikealla varaosanumerolla?
samarai kirjoitti:"Vaihtamatta
- moottorin lämpötila-anturi (mittauksissa tosin antaa oikeat vastusarvot)
- Kaasuläpän asentotunnistin"
Jokos nämä on nyt jo vaihdettu?
Minun Samarassani oli siellä tyhjäkäynti moottorin kiinnitysreiässä sellanen pehmeä tiiviste.......Joten, jos sinun autossasi ei ole mitään tässäkohtaa, niin taatusti horii ilmaa tästä kohdastaeewee kirjoitti:
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?
Oisko saatavana räjäytyskuvaa moisesta kokoonpanosta?virtain kirjoitti:Minun Samarassani oli siellä tyhjäkäynti moottorin kiinnitysreiässä sellanen pehmeä tiiviste.......Joten, jos sinun autossasi ei ole mitään tässäkohtaa, niin taatusti horii ilmaa tästä kohdastaeewee kirjoitti:
Mutta kuuluuko siellä olla mitään tiivistettä sille tk-säätimen kartiolle?