Niva 1978 kummallinen lataus
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Niva 1978 kummallinen lataus
Etsin vanhaa kirjoitusta, mutten löytänyt laturista juuri tällaista juttua. (löytyy yli 1000 kirjoitukset missä sana "laturi" on kirjoitettu)
Joskus Niva on heikosti pyöräyttänyt käynnistysmoottoria eikä käynnistynyt. Silloin auttaa antamalla sille käynnistysapua. Joskus se on toiminut hyvin viikkokaupalla. Tiedoksi Niva on varustettu kahdella akulla sähkövinssin takia, ja vuosi sitten vaihdettiin laturin laakerit sekä laturikäämen hiilet. Latauslamppu ei palaa moottorin pyöriessä. Akut välillä näyttää vaalean vihreän merkin ja joskus ne näyttävät mustat, eteenkin kun ei käynnistyy.
Nyt kun laittaa virrat päälle, niin volttimittari näyttää 12 V ja voi putoa 10 V:ksi, jos vähän joutuu veivaamaan. Nostaessa kierrosluku 2000 rpm:ksi niin löytyy 14 V. Kun puhallin ja päävalot laitetaan päällä, niin jännite näyttää 13V. Sitten kun päästään moottoria tyhjäkäyntiin niin jännite putoa pikkusen yli 12 V. Tähän asti vielä kaikki ovat minun ymmärrettäväksi.
Mutta kun päävälot ja puhallin ovat päälle ja moottori nostetaan taas 2000 rpm niin jännite ei nousee. Kytkemässä pois valot niin jännite nousee, ja putoaa 13 V:na kun laitetaan päävalot taas päälle. Tämä toistettiin muutamaa kertaa tänään poikkeuksetta.
Onko tämä normaalista?
Joskus Niva on heikosti pyöräyttänyt käynnistysmoottoria eikä käynnistynyt. Silloin auttaa antamalla sille käynnistysapua. Joskus se on toiminut hyvin viikkokaupalla. Tiedoksi Niva on varustettu kahdella akulla sähkövinssin takia, ja vuosi sitten vaihdettiin laturin laakerit sekä laturikäämen hiilet. Latauslamppu ei palaa moottorin pyöriessä. Akut välillä näyttää vaalean vihreän merkin ja joskus ne näyttävät mustat, eteenkin kun ei käynnistyy.
Nyt kun laittaa virrat päälle, niin volttimittari näyttää 12 V ja voi putoa 10 V:ksi, jos vähän joutuu veivaamaan. Nostaessa kierrosluku 2000 rpm:ksi niin löytyy 14 V. Kun puhallin ja päävalot laitetaan päällä, niin jännite näyttää 13V. Sitten kun päästään moottoria tyhjäkäyntiin niin jännite putoa pikkusen yli 12 V. Tähän asti vielä kaikki ovat minun ymmärrettäväksi.
Mutta kun päävälot ja puhallin ovat päälle ja moottori nostetaan taas 2000 rpm niin jännite ei nousee. Kytkemässä pois valot niin jännite nousee, ja putoaa 13 V:na kun laitetaan päävalot taas päälle. Tämä toistettiin muutamaa kertaa tänään poikkeuksetta.
Onko tämä normaalista?
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Akut ovat lähes tyhjiä ja siksi ottaa niin paljon virtaa ettei jännite nouse, myös hiilet jotka ovat loppumassa saavat saman aikaan. Ensin lataisin akut ulkopuolisella laturilla ja sitten vaihtaisin laturiin hiilet.


-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Hiilet uusittiin vuosi sitten, kun laturin laakerit oli vaihdettavaa. Akkua vaihdettiin myös viime vuonna. Eli hiilet ei pitäisi olla loppussa, (mutta olen kyllä huomannut, ettei ladan varaosia ovat mitään laatutavaraa). Ja hiilen vaihdon jälkeen akku oli joskus myös tyhjänä. Oletan että nyt olisi hiilet sen verran kulunneet vanhan hiilirenkaiden mukaan, ettei siinä enää voisi olla hiekko yhdyspintaa.
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Sitten jää latauksen säätimeen vika, jos kerran hiilet on kunnossa.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Viime viikolla oli taas pakko antaa Nivalle käynnistysapua. Kotiin tulessa 10 km matkan jälkeen akut näyttivät vihreät ollessansa täysiä.
Tänään vaihdettiin käynnistysmoottorin, ja hämmästyimme miten nopeasti moottori pyörii käynnistäessä. Avasin vanhaa käynnistysmoottorin ja hiilet eivät roikkuneet ja liikkuivat hyvin. Kahdet hiilenjouset olivat ruosteissa, mutta eivät voimansa hukanneet.
Oletan että solenoidin kytkinlevy on kulunut tai vanhassa käynnistysmoottorissa löytyi satunnaisen oikosulun.
Tänään vaihdettiin käynnistysmoottorin, ja hämmästyimme miten nopeasti moottori pyörii käynnistäessä. Avasin vanhaa käynnistysmoottorin ja hiilet eivät roikkuneet ja liikkuivat hyvin. Kahdet hiilenjouset olivat ruosteissa, mutta eivät voimansa hukanneet.
Oletan että solenoidin kytkinlevy on kulunut tai vanhassa käynnistysmoottorissa löytyi satunnaisen oikosulun.
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Onhan maadotus varmasti kunnossa?Itte olen useampaankin laitteeseen joutunut vetämään maadotuksen startinpultin alle jotta startti pyörii kunnolla!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Eikä startissa ollutkaan vika. Viime viikonloppuna jännite akussa oli vain 11,5 V eikä solenoidi pysynyt päälle. Se vain nakutti. Akkujen merkit olivat mustana. Tuntuu vähän että jotain tyhjentää akut satunnaisesti.
Latasin akut 7 tuntia noin 3 ampeerilla eli noin kymmenysosa varattavasta tilasta, ja silloin lähti käyntiin. Silloin tosiaan yhden akun näytti vihreätä. Eli sen akun kapasitettiä olisi vain 5 -10 amperitunnit?
Kyllä huono maadoitusta voisi olla syytä ongelmiin.
Latasin akut 7 tuntia noin 3 ampeerilla eli noin kymmenysosa varattavasta tilasta, ja silloin lähti käyntiin. Silloin tosiaan yhden akun näytti vihreätä. Eli sen akun kapasitettiä olisi vain 5 -10 amperitunnit?
Kyllä huono maadoitusta voisi olla syytä ongelmiin.
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
pressa kirjoitti:Akut ovat lähes tyhjiä... Ensin lataisin akut ulkopuolisella laturilla...
Anteeksi huono ohjeeni, olisi pitänyt kirjoittaa että lataa akut TÄYTEEN. Nyt jos olet pitkän ajan jo puolityhjän/tyhjän akun kanssa käyttänyt niin saattaa että on jo pilalla. Akkua kun ladataan niin se pitää ladata täyteen. Eli kun sinulla on tuo pieni laturi niin sillä vähintöään 24 tuntia eli vuorokausi. Kun tuo latausvirtahan pienenee sitämukaa kun akku täyttyy eikä kaikki sinne menevä virta varastoidu vaan katoaa lämpönä. Se että akun "silmä" näyttää vihreää tarkoittaa että varaustila on yli kolmasosa, toki pakkasella sekään ei aina riitä.Warre 1000 kirjoitti:Latasin akut 7 tuntia noin 3 ampeerilla... akun näytti vihreätä...
Nyt ehkä kannattaisi käydä akku liikkeessä tekemässä kuormitusmittaus akulle, saattaa olla ettei kestä enää kuormitusta riittävästi.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Ei ohjeesi huono ollut, vaan ulkopuolinen laturi on huono. Kun se laturi oli uusi, niin se aloitti tyhjän akun lataaminen 4 amperilla taikka jopa 6 ampeerilla. Kun akku tuli täyteen äänestä päätellen, niin latausvirta oli 1-2 ampeeria. Tarkistin sitä äsken, onko laturi tai näyttö tullut hiekoksi. 45 Watin lamppu otti 3 ampeeria. 3A x 13V olisi 39 Wattia, että joulupukin konttiin kyllä mahtuu uuden akkulaturin.
Kun akun vihreän merkin näyttää vain kolmasosainen varaus, niin akut olivat tosiaan tyhjiä. Laitetaan latausta päälle tämän viikonloppuna.
Minulla on huonot kokemukset toisesta autosta akun mittauksesta. Vuoden päästä startterin korjauksesta ei enää pyörinyt hyvin, ja ulkopuolista latausta ei auttanut. Kävin mittamassa akun ja ne totesivat sen olevana huonona. Ostin uuden akun muttei auttanut. Vuoden vanhasta starttin hiileistä oli vain musta mönjää jäljellä.
Kun akun vihreän merkin näyttää vain kolmasosainen varaus, niin akut olivat tosiaan tyhjiä. Laitetaan latausta päälle tämän viikonloppuna.
Minulla on huonot kokemukset toisesta autosta akun mittauksesta. Vuoden päästä startterin korjauksesta ei enää pyörinyt hyvin, ja ulkopuolista latausta ei auttanut. Kävin mittamassa akun ja ne totesivat sen olevana huonona. Ostin uuden akun muttei auttanut. Vuoden vanhasta starttin hiileistä oli vain musta mönjää jäljellä.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 1978 kummallinen lataus
Tänään kotiin tullessa, niin jännitettä ei oikein noussut. Epäröitiin jännitesäädintä ja mittasin jännitettä 12 V liittimestä 15 ja ja 11,5 V liittimestä 60 sytytysvirran ollessa päälle. Käynnistäessä jännitettä nousi vain 13 V ilman lamppuja korkeammalla kierrosluvullakin.
Irrotimme jännitesäädintä saadakseen sen päällyskoteloa irti. Hiomme kärjet. Liittimen 15 oli täynnä ruostetta. Sitä hiottiin pois niin hyvin kun pystyimme. Asentaessa jännitesäädintä liittimen 15 kytkin oli puristettava kasaan, että pysyisi hyvin paikalla. Irroittaessa liittimen, se oli ollut kovasti kiinni ruosteen takia.
Käynnistettyä moottoria laturi nyt painoi 14,5 V sisäisen volttimittarin mukaisesti ilman lamppuja ja kierroksella. Näin korkea jännitettä en ole ennen nähnyt. Toivottavasti löisimme vian.
Irrotimme jännitesäädintä saadakseen sen päällyskoteloa irti. Hiomme kärjet. Liittimen 15 oli täynnä ruostetta. Sitä hiottiin pois niin hyvin kun pystyimme. Asentaessa jännitesäädintä liittimen 15 kytkin oli puristettava kasaan, että pysyisi hyvin paikalla. Irroittaessa liittimen, se oli ollut kovasti kiinni ruosteen takia.
Käynnistettyä moottoria laturi nyt painoi 14,5 V sisäisen volttimittarin mukaisesti ilman lamppuja ja kierroksella. Näin korkea jännitettä en ole ennen nähnyt. Toivottavasti löisimme vian.