Pitäis taas kohta vaihtaa öljyjä koneeseen. Onkohan tossa Ladan alkuperäisessä suodattimessa kuinka hyvä suodatusteho?
Kyse siis siitä sinisestä jota Mansemotorskin myy. Löytyis hyllystä sellanen. Tärkeintä kuitenkin että on suodatin paikallaan.
Terv. Marko
Kyllähän Ladan alkuperäisuodatin asiansa ajaa, mutta Volvon alkuperäissuodatin, Motonetin osanumerolla 15-1530 on takuuvarma valinta. Itse käytän ainoastaan sitä. Tuo volvon suodatin sopii takavetoisen ja nivan moottoreihin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Lähdetään siitä että alkuperäinen on todella hyvä ja sitten suurien tunnettujen merkkien suodattimet ovat myös hyviä.
Jos olet puutarha ihmisiä niin ostat boshin suodattimen joka on tarkoitettu bobcattiin kubotan moottorilla. Jos taas ameriikan miehiä niin ostat dodge dakotan v6 tarkoitetun suodattimen. jos olet englesmanni niin ostat sianpää transiittiin tarkoitetun suodattimen. Jos olet kierosilmiä niin ostat nissan almeeraan tarkoitetun suodattimen. Hurrithan ostaa sitten sen volvoon tarkoitetun bilteemasta.
Eli vaihtoehtoja on todella paljon mutta silti mansemotorssin myymä suodatin on varmasti hyvä ja riittää normaalin öljynvaihtovälin normaalissa moottorissa, nuo joissa kannentiiviste vuotaa ja ohipuhaltaa paljon, niin öljyt ei pysy puhtaana millän...
Tul asijast mieleen... iteltä löytyy ladaan suodatin vaihdettavalla sisäpatruunalla ja niitä patruunoitaki.
Sain joskus lahjaksi entiseltä kolhoosi korjaamolta, ei ole toistaiseksi tullut muualla vastaan
alkuperäinen musta DAAZ filtteri on varmasti se ihan paras, mutta saako niitä enää mistään?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Aikoinaan lueskelin äijälle tullutta Volvo-viestiä. Siinä oli tehty öljynsuodatin testi. Volvon oma suodatin oli lähes tulkoon Mann-suodattimen tasoinen roskaverkko. Huonoin öljysihti oli merkiltään joku Purolator, joka eritteli lähestulkoon täydellisesti ketunkokoiset roskat erilleen muusta töhnästä.
Tuosta testistä on aikaa sen liki 25v joten tämänhetkistä tietoa ei ole. Uskoisin kuitenkin yleisesti merkkisuodattimen olevan ihan hyvätasoinen. Ainakin itselle riittää tietoisuus siitä, että suodatin on "hyvämerkkinen". Varmasti Ladan oma suodatin riittää vallan hyvin.
Itse olen viimeisen koneremontin tehnyt kulumisen vuoksi joskus 90-luvulla 127 fiiuun ja kilometrejä on taittunut kaikkiaan kohta 2 miljoonaa km. Ja autot ei tosiaankaan ole olleet mitään uusia vaan paljon ajettuja ja itse ajanut vielä niihin paljon lisää. Toki jonkinverran on kilometrejä tullut isompiin kuin henkilöautoihin.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Työkone puolella vanrsinkin vanhempaan kalustoon on tullu törmättyä melko surkeasti paikaleen sopiviin tai kestäviin suotimiin... mutta melko hyvänä nyrkki sääntönä että kun ei sitä halvinta..
Uusiin belaruksiin on tullut järestään nykyiseltä maahantuojalta mann filterin suotimet, no commonrail järjestelmä kun ei tehtaan omaa tuotoa niin ei ole alettu omia filttereitäkään painamaan..
Vanhempiin sittten polttoaine suodattimien ja tiettyjen mallien valmistajia pilvin pimein... ja see että maksaako jokin eestissä euron tai kymmenen euroa niin eroa on ollut kyllä muutakin kuin hinta vaikka tuote äkkiä samalta näytäisikin.