Tarina Uazin hankinnasta alkaa jostain sika-influenssan aikaisesta ajanjaksosta, kun ensimmäisen tällaisen hankin kuumehoureissani. 39, kuumetta niin oikeastaan kaikki ideat on hyviä ;D Kyseinen yksilö oli nähnyt vähän enemmän elämää. Puuttui kattotelineet, eberi ja jotain muuta pientä detailia. 9km kerkesin ajamaan ennenkuin toimimattoman polttoainemittarin vuoksi jäin metsän reunaan. Sittemmin myin rahapulassani tuon kapineen. Jäi kuitenkin kaivelemaan. Autohan on lähtökohtaisesti niin kauhea ajaa, että se on jo hauskaa. Mitään ei ole tehostettu. 1 ja 2 vaihde synkroinoimattomia. Kuten eräs kapitalismin sokaisema ystävä totesi "Eikö elämässä ollut tarpeeksi vaikeuksia?"

Kuva on vanhan uazini hytistä
Päästään aika hypyllä tähän vuoteen. Kapitalismin valtakautena veroja tuli maksettua pikkasen reippaasti. Joten veroa oli palautettavaksi asti sijoitettavan oloinen summa. Ensin mietin KBC:n reissuun lähtöä. Sinne tarvisin kuitenkin oikeastaan enemmänkin sitä rahaa. Sitten katselin Tallinnasta samaa hotellia missä kesällä majailin, että jos viikoksi jonkun nais immeisen tai edes jonkun kanssa menis viihtymään. Eikä lähtijöitä ollut. Veronpalautukset alkoi polttamaan. Olisinkohan ollut Sundsvallin mäkiä kiipeämässä työajokillani ja puhuin nappikorvalla työkaverin kanssa. Se tuli kuin kirkkaana itäiseltä taivaalta. Seuraavalla tauolla läppäri auki ja selaamaan. Heinolassa olisi ollut kilvissä oleva. Tästä soitinkin suomeen päästyäni. Kauppaan ei päästy heti. Joten soitin tutulle Vähäkyröön. Josta tarttui topicin yksilö.

Autolla oli ajettu 2796km minun noustessani kuskin paikalle. Penkki säädettiin kohdalleen myyjän kanssa. Sillä se ei ole ihan pieni homma. Vesipumppu oli juuri vaihdettu. Sillä edellinen omistaja oli unohtanut rasvata vesipumpun rasvanippaa. Sisäpuhallin oli ainut sähkölaite joka ei herännyt nyrkin lyönnillä. Joten seisominen lienee tehnyt tehtävänsä. Muutoin e-hyväksytyt lasit ja kaikki valmiina. jarruvalojen katkaisija pitänee vaihtaa. Sillä se kuulemma ei aina toimi. Sekä jarrut ilmata ja kehiä kohdalleen. Sen jälkeen voisi kokeilla viimeistä neuvostoajan muuria rikkoa joka suomeen on jäänyt. Eli rekisteröintiä.

Sunnuntaina vielä puuhakilpien aika käytettiin loppuun kylällä ajellessa. Ihmiset kääntyvät katsomaan mikä vollottaa tulemaan. Rohkeimmat tulivat kyselemään tarkemmin tästä kauniista neuvostoinsinöörin taidonnäytteestä. Pohjautuuhan tämä pitkälti Uaz 451 malliin jonka tuotanto alkoi 1960 luvulla. Siitä kehittyi 452malli ja vuonna 1982 saatiin 2-piirijarrut ja nestetoiminen kytkin samalla mallimerkinnän muuttuessa nykyiselle tasolle, jota voi katsoa täältä http://www.uaz.ru/eng/models/commercial/

Kuvia sisältä tulee joskus. Varsinkin jonkun tunteella puukolle veistämä "HAJOA!" on kauniisti toteutettu vaneriin.
Viestien välinen katkos
Joo hauskaa tällä on ajella. Ja vielä hauskempaa kuunnella tornihuhuja :laugh: Varsinkin, kun suurin osa ei pidä edes paikkaansa.
Mm. ettei näissä olisi öljyproppuja.

Nämä suomen puolustusvoimien mallithan on kaikki siviiliversioita.
Hajoa tekstistä lupasin kuvan

Liekkö kuinka ollut paha olo kun tuota nakerrettu tuohon.
Ohjaamohan on ergonomian riemuvoitto.
https://geedee.galleria.fi/kuvat/Uaz/DS ... maller.jpg
Ja näillä jotkut ajaa vielä tänä päivänäkin työkseen. Kaveri osti joku vuosi sitten Virosta paikallisen leipomon jakoauton 20 vuotta palvelleena.
Koitimme sitten rekisteröidä
Tuo uazin kilvittäminen on nytkähdellyt eteenpäin. Tuli Huhtikuussa käytyä konttorilla sen kanssa. Tuulilasi ja etusivulasit ei ole hyväksytty, takatilan turvavyöt puutteeliset, päästöt niin normien kuin mitattujenkin puitteissa ja rattilukko. Tuo urakka alkaa olemaan loppusuoralla. Sivulasit on leikattavana liikkeessä. Lähinnä päästöjen säätäminen. Käy hieman rikkaalla tyhjäkäyntiä. Kyllä tämä Heinäkuussa on tienpäällä nostamassa asuntoautoilijoidenkin verenpainetta, kun ei se vaan kulje mäessä ;D Jämi Flyin tapahtuman ohessa Jämi Drivein jonne tällä pitäisi päästä peltikilpien välissä.

Jonkinlainen otos jarrujen säätöreissulta kun sopivan kannon löysin.
Sitten pieni sivujuoni näiden raatojen kanssa yhden viestin verran.
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 90 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
No otan riskin kuitenkin

Tuo pulla on aikalailla noilla sijoillaan tuulilasi teetettynä odottanut jo reilun vuoden apukäsiä ranchille.
Vuosi takaperin hommasin Gaz 66:n joka piti kilvittää. Katsurin kanssa ajauduttiin melkein nenän vääntämiseen.

Kiva peli oli ajaa ja maltillinen 35l/100km kun ei ihan ollut säädöissään. Kuitenkin tykkään että autot on kilvissä. Soitin Gazin myyjälle ja kyselin niin olihan siellä yksi Uaz kilvissä. Hylättiin Gaz Nokialle eräälle tontille odottamaan ja lähdettiin taas Vähäkyröön kaverin tontilta hakemaan lisää kalustoa.

Uaz 31512 Pientä kaasutin murhetta kuuden vuoden seisominen oli teettänyt. Päästöistä kuitenkin oli mennyt leimalla heittämällä läpi. Pientä puhdistelua niin alkoi bensa riittämään maantievauhdissakin. Tuosta helmikuisesta hetkestä on autolla ajettu 7500km ilman murhetta.


Mitä tähän sanoo Honda mies?

Kesällä avoautoilu oli ihan jees laji

Niin ja poikettiin Uazilla Jäämerellekkin. Ehkä joku hullun päähänpisto taas. Tai alunperin piti Gazilla lähteä, mutta em. syy esti tämän tehokkaasti. Matkaa taitettiin 2608km Josta allekirjoittanut ajoi noin 2200-2300km. Yövyttiin kodassa ja syötiin kuin itäblogin kolleegat kaikkea mitä paistettiin leirissä

https://www.youtube.com/watch?v=YFMrl7q7v0A
Lisäksi Jämi Fly In 2015 tapahtumassa mukana ihmettelemässä. Taisi olla porukan pienimpiä koneita, mutta hauskaa riitti epävirallisen ohjelman alkaessa illalla.
http://geedee.galleria.fi/kuvat/Tapahtu ... y+In+2015/
Niin ja päästiin lehteen asti kun Asserin mailla Tupaswillassa järjestettiin kiihdytyskilpailut. Olin vähän hölmistynyt kun piti pokaalia lähteä hakemaan. Lopulta molempien päivien nopein.
http://geedee.galleria.fi/kuvat/Tapahtu ... %A4t+2015/
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/uusi ... ot/2116679
Katsotaan mitä seuraavass vuodessa kerkee tapahtumaan. Hullulla on suunitelmat sanotaanko näin

Tuossa kopioituna menneisyys. Nyt nykyisyyteen
Cabrionhan myin herkällä hetkellä saadakseni rahaa pankille, jotta asuntolaina olisi helpompi neuvotella. Pulla kuitenkin pihaan jäi. Harmistuneena olen katsellut kun makaa ilman tuulilasia pihalla. Viime vuonna ajettiin noin kilometri ilman lasia. Viime syksynä sain aikaiseksi rakentaa pressukatoksen. Alunperin piti rakentaa Uazin ympärille. Vaan Uaz istua mökötti tontin nurkassa. Viime viikolla sitten sain kauhean inspiraation. Uuden virtalukonpohjan myötä kaivelin akun esille. Käsipumpulla bensaa kaasuttimeen. Ryyppy päälle ja käsikaasua puolille. Pari polkaisua kaasua ja kääntäminen avaimesta. 3s. jälkeen kävi ZMZ tehtaan valmistama kone nätisti kuin aina ennenkin.
Jarrut pitää säätää taas kohdalleen. Tuulilasia aletaan värkkää lähiaikoina paikalleen kun saisin aikaiseksi soitettua Etralle tiivisteestä. Pitää ottaa vähän erilainen tiiviste. Kuttilan lasi ei istunut kuten alkuperäinen karkaistu lasi.
Takatilaan tullaan tekemään muutoksia. Nuo alkuperäiset penkit poistetaan. Tehdään selkä menosuuntaan penkit väliseinää vasten. Puretaan taempaa väliseinää pikkasen pois. Ja varustellaan erämatkailua ajatellen kapinetta. Ulkonäön pysyessä orkkiksena. Uudet nappulamallin kumit pitäisi hakea tuosta paikalliselta rengasvarastolta. Tilasi varastoon, kun sanoin ettei sitä kokoa ole varalla.