1500 Combi DeLuxe case closed

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

hitsit...

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Voi taivas ja perse tätä talvea! :evil:
Olin törmätä suuren lumikasan takaa singahtaneeseen punaiseen 2105:een, onneksi tie oli sula ja Ladoissa hyvät jarrut. Terveisiä sikäläiselle aurakuskille. :evil:
Kotitiellä jäi mäenharja saavuttamatta ja jouduin puskemaan puoleenväliin mäkeä poikittain kääntyneen Ladani käsipelillä alamäen suuntaan. :evil:
Peruutusvalon perkelekin oli parahiksi sammunut. :evil:
Hiekoittaessa hitsi katkesi lapiostakin varsi. :evil:
Jarrutkin ovat alkaneet jurista ja joskus pysähtymistä säestää helvetillinen jyrähdys. :shock: Huomaan kuinka ihmiset huomaavat Ladani hiljentäessäni keskustan liikenneympyröihin. :evil:
Huomenna voisin syventyä jarruihin ellen viitsi lähteä metsästämään jostain teräsvartista lapiota jotta voin hiekottaa vaikka hitsit.

Kaiken lisäksi ensi viikolla pitäisi lähteä autokoulun rahastusvaiheen (219eur :evil:) merkeissä luistelemaan Nokialle. Siihen nuo renkaat ovat ainakin omiaan. Saisinpa kuitenkin jostain parempia tilalle niin voisin lähettää nuo vaikka hiihtoliittoon tai sitten teen niistä nuotion. :twisted:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Konepellin vaijeri on jo jonkin aikaa liikkunut nihkeästi, se ei päästänyt lukkoa palautumaan ja pelti ei tahtonut lukkiutua. Rasvasin ja herkistelin vaijeria aiemmin ja se on silti täytynyt palauttaa nykäisemällä vaijerin kuorta poispäin lukosta.

Tänään konepeltiä avatessani vaijeri hirtti totaalisesti aukiasentoon enkä saanut sitä pihdeilläkään takaisin, joten menetin hermoni ja revin helvettiin koko vaijerin. :evil: Muovinen vaijerin kuori hajosi atomeiksi ja itse vaijeri oli niin ruosteinen että katkesi taivuttelemalla. Eikä sitä voi oikeastaan sanoa edes vaijeriksi, se on jonkinlaista rautalankaa. :roll:
Nyt Ladassani ei ole konepellin lukkoa lainkaan. Rassasin senkin irti, mitäs sillä tekee kun ei ole vaijeriakaan...

Täytyy kai käydä utsimassa Sieväseltä vaijeria, mietin vain millä perkeleellä sen sinne saa, kun kahvan päässä oli joku lyijynööli topparina? Ilmeisesti vaijeri pujotetaan kuoreen kahvassa olevan reiän läpi tai jtn... :?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Migin lanka toimii aina jonkin aikaa. Vaikka sokeripalasta lukite päähän.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Koska lohkolämppärin töpseli on konetilassa, tarvitsen vaijeria lähes päivittäin, eli "jonkin aikaa" ei oikein kelpaa. :?

Kun ostan uuden, se kestää auton loppuiän. :D
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Parempi tietysti laittaa oikea, mutta noin patentiksi. Tominee kyllä jokusen kuukauden ja helppo ja nopea laittaa. Toisaalta miksi et siirtäisi lämppärin töpseliä kätevämpään paikkaan. Jäisi pari jumppatuokiota päivästä pois.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Pielavetisiä ei tarvita, selviän muutaman päivän ilman lukkoakin. Kukaan tuskin haluaa varastaa moottoriani vaikka pelti ei olekaan lukossa ja ovethan ovat lukitsematta joka tapauksessa. :roll:

Tuota töpseliä mietin joskus syksyllä, mutta laitejohto ei olisi ylettynyt keulaan ellen särkisi maskiin sen mentävää reikää, joten kiersin sen paisuntasäiliön ympäri ja jätin pistokkeen irralleen lataussäätimen viereen. Se on siinä hyvin käsillä, ei tarvi kuin raottaa konepeltiä ja nypätä johto irti. Auto seisoo katoksessa, joten voisin senkin vaivan välttämiseksi jättää pellin vaikka valmiiksi auki. :wink:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eipä ollut vaijeria Simolla, arvelipa vielä ettei sitä kenelläkään hyllyssä ole, saapiko tilaamallakaan enää alkuperäisen mallista... Tarvikevaijeria en luvannut ostaa kun ei tullut otettua mittoja. Ostinpa kuitenkin molemmat etunavan mutterit. Vanhoja ei saa kohta enää lukittua kun ovat niin hakatut.
Konepelti pysyy kiinni ilman lukkoakin, tosin rekan konetilaan paiskaama ilmanpaine kohotti sitä hieman. :roll:
Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Askartelin konepellin vaijerin saabin vastaavasta. Se oli toista metriä pitkä, joten ei tarvinnut vaivautua irrottamaan koko vaijeria, katkaisin vain sopivan pätkän keulan puolelta. Ostin pienet sakkelit pitämään vaijerin kuorta paikallaan.
Irrotin mittariston päästäkseni paremmin käsiksi vaijeriin. Pujotin kuoren moottoritilasta kojetaulun taakse ja vedin sen reilusti esiin saadakseni sakkelin paikoilleen. Laitoin sitten kuoren paikoilleen ja pujotin sisuksen kahvan reiän läpi kuoreen. Vaijerin toisessa päässä oli joku valukoukku, joka toimii hyvin topparina kahvan päässä. Lukon päähän tein alkuperäisenlaisen taitoksen ja katkaisin liiat pois.
Vehje toimii ja vieläpä herkästi. Vanhaa ja ruosteista vaijeria sai repiä jo tosissaan.

Vaihdoin samalla mittaritaulunkin, kun kerran otin sen irti. Kapistus oli halki valokatkaisijan kohdalta, joten katkaisija ei pysynyt paikallaan ja muutenkin koko mittaristo repsotti.
Varaosamittaristo oli -75 1500S:stä ja siinä oli venäjänkieliset tekstit mittareissa, omassani on jo kansainväliset symbolit. Merkkivaloille ei taas ollut noissa vanhemmissa mittareissa mitään selitteitä. Kierroslukumittarin lasi oli rikki, eikä muidenkaan mittareiden toiminnasta ollut mitään takeita, joten vaihdoin siihen kaikki mittarit omasta mittaristostani.
Huomiovalojen kytkimen jouduin rassaamaan kokonaan pois, kun en viitsinyt ehjään mittaristoon porata sille reikää. Johto ei riittänyt laittaa namiskaa muualle, joten kytken valot takaisin toimintaan myöhemmin.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Matkamittariin tärähti viikolla 60000 ja kun se nyt on helposti muistettava tasaluku niin vaihdoinpa voiteluaineet moottoriin. Viime öljynvaihto sijoittuu johonkin lokakuun puoliväliin, jolloin pesin moottorin, joten meikäläisen ajomäärillä se tekee tarpeeksi samoille öljyille.
Ei tuo vehje kyllä öljyä kuluta, joskus viime kuussa lisäsin sen mitä öljynvaihdossa pytyn pohjalle oli jäänyt ja nyt öljynpinta oli vielä alarajan yläpuolella. Kulutusta siis reilusti alle puoli litraa tuolle pyöreälle kymppitonnille?! :?

Syylärin korkki lienee viallinen tai paisuntasäiliön letkunliitäntä vuotaa, sillä pakkasnestettä on hieman levinnyt jäähdyttimen ja ylävesiletkun päälle. Eipä mitenkään hälyttävää, täytyy kaivaa jostain toinen tulppa ja jos ei sillä asetu, niin saa itkeä tilkkansa.

Etupyörien laakeritkin kiristelin viime viikolla, pienet välykset jouduin jättämään, kun olivat jo niin kuluneet että alkoivat välyksettöminä jarruttaa. Kevväämmällä voisi ostaa ihan uudet laakerit, noita ei kannata noista purkuromuista alkaa rapistelemaan.

Mitään sen suurempaa ei olekaan tarvinnut tehdä. Ajovalonpolttimot vaihdoin kun parin viikon sisään sammuivat molemmat lyhyet.
Venttiilit ja ketju pitävät taas vähän konserttia, nekin pitäisi säätää 10000 kilometrin välein ja minä olen viime säädön jälkeen huristanut jo tuplasti... :oops:
On tullut muutenkin laiminlyötyä nuo isommat "määräaikaishuollot", mutta minkäs teet kun auto pelaa niin hyvin. :wink:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Onpa hieno keli, vaikka hirteen mennä, lämpötilakin sen verran passelisti plussalla että otin ja pesin taas näkyviin kaikki Ladani sadat ruostepilkut. Ikkunoistakin näkee taas läpi. :D
Alusta pitäis kanssa lotrata, jospa antaisivat sen työharjoittelupaikalla päästää painepesurilla, siitä saa pihalle vaikka höyryä jos tarvii.

Viikko sitten kaveri osti itselleen huippukuntoisen -90 1200S:n ja sillä hetken ajettuani huomasin mikä hirveä vanha romu tuo classic combini onkaan.
Kaverin Ladassa on kaikki kunnossa, jarrut ottaa hipaisusta, moottorikin käy nätisti, voimansiirto on äänetön ja ohjaus napakka ja välyksetön, kerrassaan mainio peli.
Mun Ladassani sen sijaan saa painaa jarrut liki pohjaan, vaihteet kronaa ja kahisee, perä lonksuu ja jollottaa, simpukka väljä, sitten vielä kaikki ne haamukolinat, pakoputkikin hakkaa lattiaan. Paska mikä paska, kaikki osat olisi vaihdettava ehjempiin ja muuten mainiossa kunnossa oleva moottorikin isompaan. :roll:
Paremmin toi mun Lada kumminkin kulkee, vaikka samankokoiset koneet noissa on. Tai paremminhan siinä toisessa kaasarikin toimi, kävi ja veti tasaseen, mutta kiihtyi peruslaiskasti. Mun sekakaasaria on poljettava ajatuksen kanssa jos haluaa kadota maisemasta mahdollisimman nopeasti booaamatta...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

1300 Super

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ostin siis tiistaina 2107 1300S:n, vuosimallia -86. Maksoin siitä pikaisen tutustumisen jälkeen jopa 300 euroa ja vehje tuntuu tähänastisten kokemusten perusteella olevan ihan tolkun peli epätäydellisyydestään huolimatta. Kapistus on kuitenkin katsastettu tammikuussa ja ajoaikaa on ensi helmikuun loppupuolelle, joten sen puoleen se ei tarvitse kuin ajoa. Osiahan tällä mäellä on, jos sattuu jotain paukkumaan.
Väri on haalistuneen vaaleansininen lukuunottamatta kylkiä, jotka on joskus hiljakkoin maalattu. Sisustus on ruskea.
Tekniikka pelaa, venttiilit kuuluu raksuttavan, mutta ketju ei rallata kun sitä ei ole. Lähtee hyvin käyntiin ja kulkee kotitarpeiksi. Voimansiirto pelaa eikä jurnuta. Alustasta kuuluu jotain pientä kolinaa mutta auto kulkee suoraan. Jarrut toimii hyvin, kitisee välillä vähän, täytyy viikonloppuna käydä ne läpi.
Kesärenkaita ei ollut, alla on kelvolliset nastarenkaat, takapyörät talbotin vanteilla.

Tähän asti olen huomioinut ja tehnyt seuraavaa:
-Suurin osa sulakkeista oli päistään huonoja joten vaihdoin joka ainoan sulakkeen uuteen.
-Valokytkin tapasi toisinaan ajovaloja kytkettäessä sammuttaa parkit. Vaihdoin sen ehjään.
-Takavalojen johdot on jo aiemmin tinattu suoraan piirilevyn kontakteihin (ihan hyvä ratkaisu), mutta pari johtoa oli vain päässyt irtoamaan tinauksestaan. Tinasin ne paikkaansa ja kun vaihdoin vielä pari huonokuntoista polttimonkantaa parempiin, sain kaikki valot toimimaan moitteetta. 8)
-Asensin etupuskurin. Koska myös maski oli hajalla (vain reunat jäljellä), auto oli aika ruman näköinen, eikä tuommoinen torsotuning ole muutenkaan mun mieleeni. Rassasin myös maskinjämät ja lampunpesimien varret irti ja tein tilapäisen maskin alumiiniverkosta. :P
-Vaihdoin myös takapuskurin ehjään, sillä se oli peruutettu johonkin. Ihan täydellisesti se ei paikkaansa asettunut, olisiko kiinnike jotenkin vääntynyt. :?
-Penkki ei mennyt ihan taakse ja ajaminen oli vähän ahdasta, Luisin nopeanajon ratti auttoi tosin paljon. Aioin irrottaa penkin tutkiakseni sitä tarkemmin, mutta havaitsin sen olevan vain vähän vinossa, sillä vasemman puolen penkinjalka on revennyt etupäästään irti lattiasta, siinä on pieni reikä. :shock: Väänsin penkin suoraan, jolloin se meni taakse ja pönkkäsin kiskon takapään puupalikalla jottei penkinjalka jatkossa rasitu kohtuuttomasti.
-Lattiaa on hitsattu molempien helmojen vierestä mutta helmat on kovan tuntuiset. Reikiä ei näkynyt lukuuottamatta tuota penkin alla olevaa. Täytyy tuikata mig-liimaa siihen.
-Pakoputki on edestä taka-akselin yli kaksituumaista, mutta ylityksen perään on hitsattu orkkis takapönttö. Joku simossi siellä on etupäässä, kivat murinat vedättäessä. :P
-Takaikkunoiden nostimet eivät toimi. Toisesta puuttuu veivikin, toinen lasi on kiilattu puupalikalla.
-Lämmityslaite on tehokas ja ilmaa tulee sekä tuulilasille että sivulaseille. Jopa keskellä olevat raitisilmasuuttimet toimivat. Lämppärin hana myös sulkeutuu tarvittaessa, joten helteellä ei tarvitse hikoilla. :D Puhallin on aika äänekäs, varsinkin kylmänä se pitää jonkin verran meteliä.
-Latausmittari ja latausvalo eivät toimi, mutta laturi tuntuu kyllä lataavan normaalisti. Lämpö- ja öljynpainemittarit toimivat, mutta bensamittari taitaa olla jämähtänyt paikoilleen. Se ei värähtänyt, vaikka maadoitin johdon koriin, bensamittarin pirunsilmä toimii kyllä.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lisää käpistelyä:

-Etuvanteet olivat ajon jälkeen hieman lämpöiset, joten avasin etujarrut. Kummaltakin puolelta jumittaa toinen sylinteri. Toisessa satulassa oli toinen tapeista korvattu kuuden tuuman naulalla. Palat ovat aika kuluneita, yksi ihan lopussa.
Irrotin jo ruikkelista nöyrästi toimivat satulat, täytyy vain saada vielä yksi jumittunut tappi irti ja etsiskellä parempia paloja.
-Etupyöriä irrotellessa havaitsin, että nuo kovan tuntuiset helmat eivät kestä nostaa tunkilla. Sillä ei nyt ole suuremmin edes väliä, kun tulee yleensä nostettua puoli autoa kerralla etupalkista tai taka-aksilasta ja tällä autolla on tarkoitus lähinnä vain ajaa, kunhan saan jarrut nippuun.
-Laitoin Superin nastarenkaat kombin alle, jotta voin käyttää sitä katsastuksessa. Kombin omat renkaat ovat niin surkeassa kunnossa, pykineet ja halkeilleet, ettei niillä ilkeä mennä. Superiin laitoin taakse kombin takarenkaat ja etupään jätin pölkylle, kun jarrut ovat toistaiseksi osina.

Täytyy pikapuoliin hankkia edulliset kesärenkaat jostain tai sitten nypin nastat noista Insa Turboista ja hankin ensi talveksi paremmat. Nyt tarvitsen kuitenkin vielä aamuisin nastoja, kun tuossa tiessä on niin takapäiväinen kurva ettei se sula ennenkuin yöpakkaset ovat loppuneet.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Käytin classic combia katsastuksessa ihan ilman mitään ennakkotoimenpiteitä lukuunottamatta tuota renkaanvaihtoa.

Odoteltuani rapiat puoli tuntia sain katsmiehen istumaan Ladaani ja heti alkuun se vähän päivitteli jarrupolkimen painumista. Jarrut oli kyllä tasan, mutta käsijarrua sai oikein tempaista, että lukkiutui.
Päästöt oli taas kovin laihalla, CO oli alkuun vain 0.19% (max. 4,5%) josta syystä jäännöshappi reilusti yli, jotain 6% (max.5%) ja HC melkein 1500 (max.1000). Ruuvasin seosta vähän rikkaammalle, noin 0,3%:iin, jolloin happi ja HC laskivat reilusti alle rajojen.
Alustasta löytyikin vähän sanomista. Lattiaan on vasemman helman alle tullut hirveä reikä. :shock: Vieressä on joskus aiemmin hitsattu paikka ja tässä kohtaa on ilmeisesti ollut joku pielavetinen, joka on sittemmin pudonnut, koska syksyllä siinä ei ollut minkäänlaista koloa. Talven aikana en olekaan alustassa käynyt, eipä siellä paljoa viitsi huvikseenkaan ryömiä, ja mitään laittoa ei ole viime aikoina ollut.
Oikeanpuoleisen yläpallonivelen suojakumi oli myös rikki ja nivel päässyt väljistymään.

Katsuri määräsi jälkitarkastukseen tuon ruostevaurion, pallonivelen ja ensin kysyttyään :?: vielä syvään painuvan jarrunkin.

Jarrujen syvyys johtuu lähinnä takajarrujen säädön tehottomuudesta, koska säätö on kengissä ja sylinterit on tavalliset. Hihnoissa on pintaa reilusti joten niitä ei vielä viitsi ostaa, vaihdan sinne itsesäätyvät sylinterit, kun ne on ostettu valmiiksi jo aikoja sitten.
Helma täytyy kyllä huuhtoa ennen hitsausta, jos se on ollut kauankin raollaan, tiedä kuinka paljon siellä on käynyt suolavettä.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Sain eilen Superin jarrut kasaan ja hyvät tuli. Ostin ihan uudet palat sinne kun irrallisissa jarruissa oli niin huonot enkä viitsinyt ruveta noiden romujen alla olevia jumittuneita edes rassaamaan.

Tänään huuhtelin DeLuxen helmakotelon. Sieltä tuli perkeleesti hiekkaa ja vettä vuoti takapyöränkotelostakin ulos. Laskin sieltäkin vettä helmaan joten nyt se on huuhdottu kahteen suuntaan. Rassasin irti kynnyslistat ja helmalistan kiinnikkeet, jotta helma tuulettuu kunnolla ja puhalsin sitä kuivaksi pölynimurilla. :wink: Irrotin myös kuskinpenkin ja turvavyönkelan ja nostin mattoa jotta sain lattialle vuotaneen veden kuivattua.
Täytyy suunnitella hitsausta viikonlopuksi.

Vakuutusyhtiöni lähetti minulle A4-saastetta johtuen viimeviikolla tekemistäni muutoksista ja uudesta vakuutuksesta. Nyt näyttää siltä että DeLuxe on laitettu seisontavakuutukseen jo 1.4 alkaen vaikka selvästi sanoin että toukokuun alusta. :evil:
Täytyy kai soittaa ja varmistaa, eihän sitä voi katsastaa jos siinä ei ole vakuutusta. :roll:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

DeLuxe sai vähän mig-liimaa alustaan ja peltiä menikin vähän odotettua enemmän. Reikä laajeni työstettäessä hieman ja myös helman ja etulokasuojan välinen saumakin oli päässyt happanemaan auki.
Huomasin että etupyörän takapuolella olevat poikittaispalkit on joskus vaihdettu kummallekin puolelle. Palkin yläpuolelle lattiaan on myös hitsattu reilut palat ja työ on tehty vieläpä aika hyvin, varmaan jossain korjaamolla teetetty. Uusien peltiosien päälle oli vedetty pelkkää massaa, joka irtosi lepareina, mutta pellit eivät olleet kuitenkaan ruostuneet.

Syy tähän tänään paikattuun ruostevaurioon oli taas pienen pieni paikka, joka oli sen näköinen että on hitsattu ilman kaasua. Se oli jo irronnut helman alakantista joten pajoitin sen paineilmataltalla irti.

Vasemman takapyörän koteloon jäi vielä paikattavaa ja penkinjalan kiinnitystäkin täytyy joskus vahvistaa, mutta tämänkertainen urakka riittää leiman saantiin, kunhan entraan vielä takajarrut ja vaihdan yläpallonivelen.
Vastaa Viestiin