Pihassa seisoo kuukausi sitten hankittu 5-ovinen 1,5i jota askarrellaan pikkuhiljaa, tavoitteita ei ole sen enempää, lähinnä pojalle harjoitteluun mutta kyllähän se itseäkin kiinnostaa... 5-ovinen ja vuosimallia 1999, ehjä koriltaan ja teknisesti toimiva niin ei tarvitse lähteä kyhäämään kymmenen pahvilaatikon osia yhteen.
Ensin poistin kaiken palavan materiaalin sisältä ja se vahvisti oletuksen ehjästä korista: ei tarvitse hitsailla vettyneiden lattiamattojen alta yhtään mätäpaikkaa. Ainoa paikka on tehtävä vasemman helmakotelon takanurkkaan, yleinen vaiva kuulemma.
Tämän operaation jälkeen otin esiin rälläkän ja laikkasin kaikki turhat pois, mm. varapyörän kotelon joka painoikin aika pirusti. Takaoviin jäi senverran peltiä että pysyy ryhdissä, takaovien ikkunat ja pienet kolmiolasit c-pilarissa vaihtuivat 2mm polykarbonaattiin. Takaluukun lasi ja molemmat etuovien lasit vaihtuvat myös polykarbonaattiin töiden edetessä.
Samara on lähtökohtaisesti naurettavan näköinen alikokoisten 13" renkaiden kanssa mutta saa kummasti ryhtiä kun alle laittaa pari tuumaa isommat rinkulat. Ostin Fiat Stilon alla pyörineet 15" renkaat vanteineen, jako on sama 4 x 98 mutta keskireikää piti suurentaa 0,5mm. ET on 43 ja renkaat 195/60-15, silti mahtuvat pyörimään eikä kosketuksia tule edes rattia ääriasentoon käännettäessä. Laitan väliin kuitenkin 5mm levikepalat koska toleranssit on mielestäni liian pienet. Yhdet jo ostin Biltemasta, reikiä oli vaikka kuinka paljon mutta yksikään jako ei osunut kohdalleen... Ja renkaiksi tulee hiukan kapeammat rallikumit niin ei pitäisi olla ongelmia tilavuuden kanssa.
Pyörien pultit kyllä istuvat paikoilleen, ehkä Fiatin kartio on kuitenkin aavistuksen leveämpi, siltä se ainakin äkkiseltään vaikutti. Pulttien vaihtaminen pinnapulteiksi taitaa olla asiaa, taisi täällä foorumillakin olla jollain myynnissä niitä...???
Moottoriin ei ole tulossa mitään piristyksiä, ainoastaan pakoputkeen lisää hengittävyyttä. Sensijaan vaihteistoon haluan jossain vaiheessa muutosta, tiheät välitykset kompensoi vaatimatonta tehoa... 6-v laatikko on kyllä kiinnostava, tosin siitä voi olla todellista iloa vain Shellin baarissa retostellessa...? Samoin tasauspyörästön lukko on samalla hankintalistalla kunhan vaan saadaan juotua senverran kaljaa että kuitataan lukon hinta tölkkipanteilla...vaimitensenytmeni...
Tällä hetkellä autossa on vakioiskarit ja jouset, hyväkuntoiset kyllä ja ihan ajettavat mutta aikaa myöten ne varmasti vaihtuvat hiukan sporttisimpiin.
Yllämainittujen lisäksi tähän insinöörien mestariluomukseen tulee jokkis-säännön turvakaaret muutamin lisäputkin, kuppipenkit ja 6-pistevyöt. Ihan sen takia että sillä tulee kuitenkin kokeiltua niitä omien kykyjen ja fysiikan lakien rajoja, niitä jotka tulee ylitettyä ihan huomaamatta.
Voihan se olla ettei tästä lopulta tule muuta kuin pihan perällä sammalta kasvava keskeneräinen projekti, mutta onhan se mahdottoman mukavaa psyykelääkettä ropeltaa ropposta tuolla pohjolan tuulisessa tallissa!
