t tulppu kirjoitti:minulla Eesabin 15 vuotta vanha pellin liimaus kone. Parempi kone Kuin mies.. mutta Kaverien laatuautot on tullut liimattua joskus kasaan. voi kone olla 20 vuottakin..nuori.
esabin kone mullakkin. ostin sen uutena 1994. nyt on vanhemmuutta alkanut vikaa tulemaan.
kone saa olla kokoajan täysillä virroilla että saa peltiä kiinni.
monet ralliauton ja jokkisauton kopat hitsattu.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Mulla rupesi räkimään. Kun oli sähköjohdot murtuneet kahvasta. Mutta kun ne korjasin niin hyvin toimii. Kaikki alueet. Parhaat saumat on tullut puolisenttiä viereen mihin piti.. Uusia silmälaseja en vielä ole kokeillut.. Hitsaamiseen..
Hyvin puhdistettu hitsaamis paikka pellissä. On puoli voittoa. Vanhoissa Ranskalaisautoissa oleva kumimainen aine hankala saada pois paistumasta..
Nyt kun nousi tämä aihe taas esille niin vhdoin ja viimein muistin kattoa mikä tuo oma kone on. Telwin Bimax 4.165 turbo eli ei ihan halvin muttei kovin kalliskaan. Saisi muutettua kaasullekkin tuon tarvittaessa. Kotitalli käytössä ollu varsin riittävä kapistus vaikka sillä parjatulla ydinjätelangalla hitsailenkin. Tähän asti on kaikki pellit kiinni tarttuneet ja vähän paksummatkin raudat.
Äsken tuli Eesabilla liimattua ressukatoksen kulmarautoja. Katsoin myös minkä mallin.. Orginal 150. hyvin liimautui palikat yhteen. Ehkä kaasun anto vähän isolla. Mutta pihalla tuulessa nuukailessa kaasunkanssa ehkä räkimistä tapahtuu..
mää oon tuskaillut kun kaasua menee ihan hitosti. hitsikoneen persiiseen tulevan pikaliittimen vaihdoin kun se vuoti, ehkä se vähän vähenti mutta äkkiä on pullo vajentunut senkin jälkeen. on sillä kyllä hitsattukkin, miltei joka päivä vähän, mutta silti. kuukaus sitten tais pullo tulla täytöstä ja nyt ei ole enään ku jotain 50baria (20litran pullo). tänään kyllä käänsin virtaustakin taas pienemmälle.
tigin pullo täytys kanssa täyttää tällä viikolla niin pääsis alumiini hommiin taasen. siinäkin on 20litran pullo ja tää taitaa olla toinen täyttö ja kone on ollut keväästä asti
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Mitä mieltä pojat on nuista Automaatti hitsimaskeista. Mulla on ollut noin 15 vuotta.. Eikä ole pattereita vaihdettu. Kun ei ole edes sellaisia.. Toissa päivänä vilkautti parikertaa.. Tänään ei, kun vähän hitsasin..
Automaattimaski on hyvä kesällä tai sitten lämpimässä hallissa hitsatessa. Pakkasessa hidastuu tuo reaktio sen verran että kerkeää aina hieman väläyttämään silmille mikä aiheuttaa melko nopesti migreenin ainakin allekirjoittaneelle.
Automaattimaskilla minäkin ainoastaan hitsaan. Pienempikokoisempana normimaski on kaapin päällä, joskus ahtaaseen paikkaan päätä tunkiessa taisin sitä käyttääkin. Suora auringonpaiste ikkunasta ja loisteputkivalo on ainoastaan kiusannut, tallissa kun hitsailen.
19.8.2013 pressa kirjoitti:Onko tälläisellä saumalla mitään virkaa?? (kuva poistunut vanhan gallerian myötä)
Tähän saumaan tullut päätös. Tällä halpakoneella tehdyllä saumalla ei tehnyt mitään, kolmelle katsastusmiehelle näytetty ja he sen kelpuuttivat, mutta minun jälkeinen omistaja sai vaihdelaatikon rikki ja vei metalliromuksi koko auton. Tämä rikkoutuminen täytyi johtua liian halvalla hitsauskoneella tehdystä takalokasuojan/iskaritolpan saumasta.
Kempillä menee harrastukset ja ammattilaistouhut helposti mutta ohutlevyhommiin suunnitellut froniukset pieksee mielestäni kaikki hitsauskoneet mitä vastaan on tullut. Tosin hinnat pyörii 10000-15000e riippuen varusteluista. Käytettynäkään ei juuri vastaan tule koska ovat käytännössä ikuisia oikein huollettuina. Itse ostamassa walliuksen blackline 400/500 konetta langansyöttölaitteistolla koska halvalla saisin. Eipä tarvitse koskaan sijoitella pennosia harrastevehkeeseen.
Vanhat prätkänrungot tosiaan väännettiin pronssilla hitsaamalla mutta nykyään tig vallannut yksinkertaisuudellaan alan.
Biltemassa olisi edullinen ydintäytelankakone myynnissä. Jotain 130euroa. Saman verran yleensä joutuu maksamaan hitsauksesta jollekin korjaamolle.
Siis se maksaisi itse itsensä, jos tekee kaupat. Uskaltaako ostaa, onko kokemuksia?
Edelllinen Mig-hitsauskoneeni oli Keskisen kyläkaupan 249€ maksanut laite, jossa oli myös suojakaasumahdollisuus. Se oli helvetin painava ja lankapistoolin vipu niin jäykkä, että oli hankala painaa ja keskittyä hyvän sauman hitsaamiseen yhtä aikaa. Myin sen pois, kun painon takia otin aina esiin kevyen ja kätevän pienen puikkokoneeni.
Ohuen pellin hitsaaminen puikolla on haastavaa, viime kesänä sain sillä ja 1.5mm rosteripuikolla motskarin pakosarjan hitsattua mielestäni aika kelvollisesti.
Ladan pohjan hitsaamisessa ei ulkonäöllä ole merkitystä. Takakontin ohueen peltiin olisi ydintäytelanka kuitenkin parempi.
Pitäisi oikeastaan päästä koehitsaamaan, mutta silloinhan tämä halpiskone jäisi ostamatta.
Halpa ydintäytelanka kone on hyvä pohjan hitsaukseen (ja paljon muuhunkin) mikäli se on tasasuunnattu!! Nyt on tullut vastaan useita halpoja ydintäytelankakoneita joissa on tasasuuntaajakin jätetty pois. Silläkin hitsaus onnistuu mutta jännite on väärinpäin 50 kertaa sekunnissa eli siksi roiskii.
Itse ostin ydintäytelanka koneen siksi kun tosiaan ensimmäisellä hitsauksella tienasi itsensä ja hitsaamalla oppii. Tärkeintä on hyvä PUHDISTUS hitsattavalle kohteelle, ruosteiseen peltiin ei tahdo onnistus. Kirkkaaseen puhdistettuun peltiin saat kirkkaan pellin tarttumaan hyvin.
Täytyy tutkia specsejä, tasasuuntaus olisi hyvä. Käyn hakemassa Motonetistä: TELWIN hitsauspuikko rutiili teräs Ø 1,6mm 15 kpl
78-0221, ja kokeilen miten paljon haitallista reikää pukkaa pellin saumaan. Vitosen se testi maksaa, sitten vasta harkitaan uutta konetta.
Puuilo myy hieman tehokkaampaa konetta 139€ 130A, kun Biltemassa on vain 90A, mutta Bilteman vehkeen saa ilman postimaksua.
Ei tuo pienempi ampeeri haittaa, kun ohutta peltiä hitsataan. On se työn ostaminenkin vielä vaihtoehtona, on kätevää vain sormella
viisata, mihin peltiä pitää lisätä. Haen nyt ensiksi kaupasta ohuita puikkoja kokeiluun.