Viime viikonloppuna kaveri kinnitti huomiota kun kävin hänen luonaan kylässä Nivan kanssa. Pakoputkesta kuuluu ''supsutusta''. Äänen kuulee parhaiten tyhjäkäynnillä mutta kun tarkkaan kuuntelee se kuuluu myös kierroksilla. Itse en ole aijemmin erityisemmin kiinnittänyt huomiota kyseiseen ääneen mutta aina se samaa ääntä on pitänyt. Ainakin mun aikana. Kaveri veikkasi pakoventtiilin vuotavan. Edellisessä katsastuksessa päästöt oli ainakin kohillaan ja ajossa kaikki tuntuu toimivan hyvin. Pistän vielä linkin videoon mistä kuulee kyseisen äänen.
https://youtu.be/AaGvSQ6LUGQ
Eli osaako joku sanoa voiko olla venttiilivikaa tai jotain muuta vai onko vika vaan oman pään sisällä
Venttiilit on säädetty 2 vko sitten keväthuollon yhteydessä. Täytyy käydä Biltemasta hakemassa puristuspainemittari niin saa paineet mitattua. Perjantaina tai lauantaina menen mökille niin pääsen silloin mittaamaan Nivan paineet.
MakeMan kirjoitti:Venttiilit on säädetty 2 vko sitten...
Oliko paljon säätötervetta? Ja välykset mitattiin vielä kun konetta oli muutama kierros pyöritetty? Joskus joillakin säätö on liikkunut kun mutteria kiristetty ja mennyt välykset nollaan...
Ei ollut juurikaan säätötarvetta. Muistaakseen ainoat jota joutui säätämään olivat ykkösen ja kolmosen imuventtiilit. Välykset säädettiin kylmällä koneella ja sillä leveällä liuskalla. Kiristyksen jälkeen pyöräytin vielä konetta startin kanssa ja sen jälkeen tarkistus. Silloin olivat ok.
Nyt on välykset tarkistettu. Kunnossa olivat. Tarkistan vielä varmuuden vuoksi ettei missään letkussa ole imu/alipainevuotoja vaikka sekin tuli jo aikaisemmin tarkistettua.
Kiitoksia Pressa avusta
Puristuspaineet eivät viittaa vuotavaan venttiilin, mutta puristuspainetta ei ole aivan tarkka mittaustapaa. Minusta yksi sylinteri silloin tällöin ei syty vaan sen bensaseos syttyy vasta pakosarjassa.
Voisit kokeilla ottaa pihdillä yhden sytytysjohdon irti kerrallaan moottorin käydessä, ja kuunnella jos kierrosluvun laskee saman verran jokaisesta sylinterista. Sattaa olla huono tulppa, johdin tai virranjakajan kantaa.
Nyt on kokeiltu irrotta tulpanjohdot yksi kerrallaan. Kaikki vaikuttaa kierroksiin. Tarkistin myös virranjakajan.
Käynti on samanlainen kuin ennenkin joten tällä mennään kerran kun kaikki muuten toimii