VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Eipä ole tullut pitkään aikaan tätäkään päiviteltyä niin laitellaas jotain esille. Ei nyt ole missään aikajärjestyksessä nämä mutta sama kait se sille.

Jäähdytin piti korjata kun tyypilliseen tapaan ylävesiletkun lähtö oli alkanut murtuun irti. Sama oli myös alkanut alavesiletkun lähdössä tapahtuun ja samoiten alkavana myöskin flektin anturin juuressa. Kävin hommaan koritinaa ja juotospastaa kun tuota lyijyllistä juotostinaa ei oikein meinaa enää saada.

Putsailin ensin maalit sun muut pois soodapuhaltamalla ja sitten vielä teräsharjalla/hiomapaperilla loput liat ja rasvanpoisto jarrukliinerillä. Juotospastaa melko reilusti lähdön ympärille ja tuollasella käsimallin kaasutoholla ensin kunnollinen lämmitys messingille ja siitä sitten tuota tinatankoa sulatteleen. Pitäisi hommata/tehdä puinen työkalu tuon tinan levittämiseen kun tuo iso meisseli ei oikein ole sovelias työkalu. Meinaa tuo tina tarttua enemmän siihen meisseliin kun ei saa pidettyä sitä riittävän kuumana. Ihmeen hyvin tuo kuitenkin onnistui vaikka työtavat ei oikeaoppiset olleet ja muutenkin ekaa kertaa tuon koritinan kanssa touhusi. Vielä maalit pintaan jäähdyttimeen niin hyvähän tuosta tuli. Samalla tuli myöskin maalattua tuo flektin teline ja vaihdoin uudet kumipuslatkin samalla. Jäähdyttimen allekkin tuli uudet tukikumit.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Sähköjä on saatu tehtyä ja osia soviteltu paikoilleen. Rasittavaa touhua tuo moottorin johtosarjan teko kun jatkuvaa sovittamista ja poista ottamista ja aina huomaa että jotain puuttuu tai joutuu muokkaan. :lol: No nyt tämän hetken tilanne on että tarvii enää etanolianturille vetää virta ja maa johto niin pääsisi jo toivottavasti viimeistää kertaa sovittaan johtosarjaa paikoilleen. Flektinohjauskin tulee toimiin moottorinohjaimen kautta niin pitää pari muutosta tehdä sulakerasian johdotuksiin kun tuo on vielä alkuperäisen mukainen eli ohjaus tulisi flektin anturilta.

Nimimerkiltä "Kohgs" ostin hiilipöntön mistä oli toinen pilli katkennut mutta ystävällisesti hän olikin laittanut messinkisen putkenpätkän mukaan niin oli helppo korjata tuo.

Uusia osia myöskin hommailtu eli pohjapanssaria, etanolianturia jne...

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tankkihan piti myöskin vaihtaa ruiskumallin sellaiseen. Oli varsin karun näköinen tuo tankki niin piti vähän ensin entrata ennenkuin laittoi paikoilleen. Ilmeisesti anturin tiiviste joskus vuotanut kun oli melko kerros silikoonia laitettu päälle. Tiiviste olikin kyllä melko sulaneen näköinen. Sisältä oli vähän ruosteessa ja vanha bensa tarttunut tankin seinämiin sai parina iltana oksaalihappokylpyjä. Oli mennyt jo tuo jauhe 2016 vanhaksi niin ei tainnut enää olla sitä parasta tehoa jäljellä kun tuntui ettei ruoste meinaa irrota mutta lähti tuolta kuitenkin enimmät ruosteet ja liat pois.

Tankissa oli myöskin painauma toisella puolen ja selvisikin että on ollut jäärata autossa tämä joten selittääkin tuon painauman. Sen sai kuitenkin hyvin suoristuun sopivista kohdista sisäpuolelta paineli sorkkaraudalla. Tuon jälkiin tarvikin enää vain maalinpoiston ja uudet maalit pintaan niin ei tuo paljoa uudesta häpeä kun vielä laitteli uuden pumppuasetelman paikoilleen.

Uusi kumi vielä tankin ja korin väliin ja tankkia paikoilleen. Samalla tuli uusittua myös letkut tankin puolelle vaikka ei nuo montaa vuotta vanhat vielä olleet vaan kun olivat tuota bilteman sulavaa bensaletkua niin parempi vaihtaa kun nyt tulee mukaan vielä isompi paine. Sähkötkin sai kätevästi kun anturin johdothan kävi suoraan alkuperäisiin kiinni ja pumpun virtajohdon sai kulkeen samaan nippuun kuin anturin johdotuksenkin. Sopivasti oli vielä yksi paikka vapaana liitinkotelossa mikä oli tuossa takapenkin takana niin sai sen kautta vedettyä tuon virtajohdon.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pakoputkistoakin on tässä hiljalleen rakenneltu. Alkukäyrä pysyy muokkaamattomana mutta kattia joutui vähän muokkaan. Katkaisu sopivasta kohtaa niin ei jäänyt ahdistavaa kohtaa kun laitteli 2" lähdön tuohon. Ja sitten vielä "pinotexia" (lue: kuuman kestävää maalia) pintaan niin vanhakin nuortui. Seuraavaksi pitääkin laittaa joustoliitos kun pakoputken kiinnitys ei tule alkuperäisellä tavalla niin ei pääse samanlailla antaan periksi kannakkeet.

Tuli hommattua tuo putkentaivutin niin saakin suorasta tavarasta tehdä justiinsa sopivan (tai sellaisen kuin sattuu tuleen :mrgreen: ) putkiston. Vaimentimet tulee oleen Simonsin 2" läpivirtaavat kun sellaiset sai paikallisesta varaosaliikkeestä kohtuulliseen hintaan. Alkaa oleen nuo tarvikepöntötkin jo melkolailla tilaustavaraa ettei enää pidetä hyllyssä. Taitaa tosin uudemmissa autoissa oleenkin ettei noita putkistoja enää saa rakennella ihan vapaasti.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hieno projekti ja todella hienoa että viitsit (ja jaksat) tännekin dokumentoida.
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

jta kirjoitti: 19.5.2020 0:05 Kuva
Onko tuossa näkyvässä kolmimutterisessa liitoskohdassa oleva tiiviste sama kuin etuveto-Ladojen vastaava pakotiiviste? Mutterit lienevät M8, eikö?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pitäisi vain muistaa tiheämmin tehdä näitäkin päivityksiä ettei kerralla olisi niin paljon päivitettävää.

Tuo tiiviste on mansen myymä 110/nivan tiiviste. Ihan suoraan tuo ei passannut eli joutui pultin reikiä viilaan hieman sisäreunasta mutta muuten sopivuus ihan ok. Ja joo M8 on mutterit. Pakosarja on vakio takavetoisen ja tuo välipalikka ja alkukäyrähän on axtecista tuttu.

Kuva
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuo sopivuus on oivallinen tieto. Irtosiko tuo kyseinen liitos purkuvaiheessa miten hyvin? Siinähän pitäisi olla alun perin kuparoidut mutterit.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei tuossa ongelmia ollut irrottamisessa. Tuonhan käytin sillon auki kun ostin tämän kun tuo samainen tiiviste vuoti mutta silloinkin aukesi hyvin. Alunperinhän tuossa oli juuri ne pitkät kupari mutterit.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Herätelläänpäs tätäkin taas vaihteeksi. Tuossa kuukausi sitten kun samara lähti kohti Kokkolaa ja saatiin talli taas tyhjäksi niin heräsi into jatkaa tätäkin projektia. Käyttöauto kun vaihtui ranskalaiseen niin pitää kuitenkin jokin Lada saada ajoon.

Traileria vuokralle ja autoa siirtämään tallista toiselle.

Kuva Kuva

Tässä kun tuo melkein viisi vuotta välissä mennyt niin sai taas hetken miettiä että mitä on tehty ja mitä jäi tekemättä. Samalla tuli taas käytyä osavarastoakin läpi että mitä tähän on varattuna ja mitä vielä tarvii. Aloitettiin nyt siitä että tehdään nokka-akselille parempi palikka anturia varten.

Hommasin nivan hammaspyörän josta otin palikan ja kokeilin ensin siirtää sitä tuohon takavetoisen säädettävään nokkapyörään mutta tuo ei onnistunut mitenkään järkevästi.

Kuva Kuva Kuva

Huomasin samalla kun noita hammaspyöriä pyöritteli niin tuossa säädettävässä pyörässä oli jo lähdössä merkit hampaan verran pielessä niin päätin että teen tavallisesta nokkapyörästä tuon.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Asentotunnistimelle piti tehdä pieni korotuspala kun tämä kaksirivisen nokkapyörä on paksumpi niin muuten olisi tuo pala osunut tunnistimeen.

Kuva Kuva Kuva

Eräänlainen kehityskaari nokkapyörän teossa.
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Samalla kun joutui nokkaketjun käyttään pois niin vaihdoin myöskin hydraulinostajat takaisin koviin kun nuo ei kuulemma ole kovin luotettavat olleet.

Kuva Kuva Kuva

Ketjunkiristintäkin tuli muokattua kun halusin tuon jousikuormitteisen pois ja automaattiseen en luota ja vielä vähemmän öljynpaineella toimivaan niin päätin tehdä kokonaan manuaalisäätöisen kiristimen. Aikoinaan tuli jo moottoripyörään tuollainen tehtyä öljynpaineella toimivan tilalle ja siinä todettu idioottivarmaksi.

Aloitettiin sillä että vanhasta kiristimestä sisuskalut pois ja lukitusmutteri leikattiin pois. Mirkelillä "sorvasin" M10 mutterista kartion minkä hitsasin moottorin sisään tulevaan päähän ja toinen mutteri ulkopuolelle. Siksi molempiin päihin mutterit että rakenne on tukevampi. Lopuksi vain sopivan pitkä pultti lukitusmutterin kera paikoilleen. Porasin vielä lopuksi pienen reiän kiristimen runkoon alapuolelle kun kuitenkinhan tuonne jostain öljyä pääsee sisään niin pääsee sekin pois.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Kpae
Viestit: 61
Liittynyt: 9.1.2022 19:45

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja Kpae »

Pätevä idea tuo kiristin, melkein voisi omaan tehdä myös saman kun ihan ei kiristysvara riitä kun lohkoa on madallettu.
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse myös tein kiinteään pyörään "oikeaan" kohtaan reiän, kun alkuperäinen oli sen puolihammasta sivussa...
Liitteet
nokka349.jpg
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Nuo merkit jää käytännössä aina tuon puoli hammasta pieleen. Ei ole kertaakaan sattuneet täysin kohdalleen edes uusilla osilla.
Kpae kirjoitti: 25.2.2025 15:03 Pätevä idea tuo kiristin, melkein voisi omaan tehdä myös saman kun ihan ei kiristysvara riitä kun lohkoa on madallettu.
Tuo alkuperäinenhän ei tosiaan kovin kauaksi yllä että saisi riittävän kireälle ketjun. Liekköhän olisi tullut tuo itelläkin eteen kun lohkosta on pieni siivu pois otettu ja olikohan näin että tämä uudempi nivan kansikin taisi olla matalempi takavetoiseen verrattuna. Kovempi puristus tuossa ainakin on.

Nämä tekemisethän ei tosiaan ole nyt täysin aikajärjestyksessä kun on tässä muutaman viikon aikana tehnyt vähän sekaisin kaikkea.
Korin ja moottorin välinen maadoitus piti tehdä uusiksi kun oli johto lahonnut että jäi melkein suorilta liitin käteen. Ei paljon tarvinut pyöräyttää. Tuo alkuperäinen kun on hitsattu koriin kiinni niin katkaisin johdon vain irti ja hitsasin palkkiin pultin kiinni mihin sai uuden maajohdon kiinni.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Ja taaskaan kun ei valmiita osia saanut ja purkuosanakaan en löytänyt niin hiilisäiliön venttiilille piti tehdä teline. Noudattaa melko orjallisesti alkuperäisen muotoja niin sai tuon alkuperäiselle paikalleen imusarjan päälle. Näin jälkeenpäin helppo todeta että olisi saanut olla vähän paksumpaa peltiä kun jäi aavistuksen väljäksi mutta eiköhän tuokin kestäne. Jos ei niin sitten tehdään uusi.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaihdelaatikkoon kun sai öljyt sisään niin tottahan se alkoi tippaseen pohjan tiivisteen välistä pihalle. Nyt kun joutui pohjan aukaiseen niin tekaisin samalla uuden täyttöaukon vähän ylemmäksi jotta saa ylitäytön tehtyä helpommin. Luonnollisestihhan tämä olisi pitänyt tehdä jo silloin kun laatikko oli vielä pöydällä mutta jäi silloin tekemättä.

Alunperin suunnittelin että tekaisen vesipuolen läpiviennistä tuon täyttöaukon että saa mutterilla kiristää takaa kiinni mutta olikin tuo seinämä sen verran vahvaa että pystyikin tekemään kierteet ja laittaan normaalin M14x1,5 öljytulpan. Reiän sai porattua kun oli porakoneeseen taipuva varsi ja 1/4 kiinnityksellä olevia teriä. Viimeisen 12mm reiän sai tehtyä lyhyellä terällä ja pikku räikällä. Kierre sitten tapilla ja 8mm lista-avaimella.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Öljytkin alkoi pysyyn laatikossa kun laittelin silikoonin kera pohjan takaisin.

Flex-fuel anturille kun ei ylättäin ollut valmista paikkaa niin pitkän pähkäilyn päätteeksi sekin löysi paikkansa moottorin päältä. Muokkasin jo ennestään muokattua bensaputkien kiinnikettä sen verran että tein lattaraudasta sopivat palat ja hitsasin siihen kiinni.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Vastaa Viestiin