Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Jos vaihtaa ECU:n niin silloin varmaan pitää vaihtaa myös samaan ECU:un kuuluva ajonestoboxi, vai toimiiko uusi ECU vanhan ECU:n ajonestoboxilla?
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Ovat ohjelmoitu pariksi.
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Entä jos on uuden ECU:n ajonestoboxi, mutta siihen ei ole niitä palikoita (musta ja punainen)?
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Yhteen on ohjelmoitu moottorin ohjainlaite, ajonestoboksi ja palikat. kaikki pitää olla samasta autosta ja/tai yhteen ohjelmoitu.
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Kokeilin oman auton palikoilla, eikä ajonesto reagoinut mitenkään. Ajonestossa täytyy olla jonkinlainen debuggaus-moodi, sillä ajonestohan on alkeellinen tietokone?
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ajonesto estää ruiskun polttoaineen saannin, joten toimisiko jonkinlaisen pakkosyötön rakentaminen ruiskulle?
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin ajonesto estää ruiskun polttoaineen saannin, joten toimisiko jonkinlaisen pakkosyötön rakentaminen ruiskulle?
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Ajoneston poistaminen onnistuu kun käyttössä on auton oma ECU ja ajonestoboxi siten, että katkaisee ajonestoboxiin menevän päävirtajohdon, joka on punainen johto, jonka sijainti on viides oikelta katsottuna ylärivissä.
Tein ajonestotoa varten oman katkaisijan pahan päivän varalle. Kun virran katkaisee niin ensimmäisellä käynnistyskerralla auto lähtee käyntiin, mutta sammuu pian. Toisen käynnistyksen jälkeen ajonesto ei enää haittaa käynnistymistä.
Kun edellämainitusta johdosta estetään virrankulku ajonestoboxille, niin punainen valo palaa jatkuvasti ajoneston kuittauslaiteessa, mutta kun virran laittaa päälle, niin valo sammuu.
Jostain syystä ajoneston poistaminen ei kuitenkaan onnistu toisella ECU:lla ja boxilla, eikä punainen valo sammu, vaikka virran laittaa päälle. Pitääkö ECU:n ja ajonestoboxin lisäksi olla saman sarjan kuittauslaite, jotta auto voisi käynnistyä?
Tein ajonestotoa varten oman katkaisijan pahan päivän varalle. Kun virran katkaisee niin ensimmäisellä käynnistyskerralla auto lähtee käyntiin, mutta sammuu pian. Toisen käynnistyksen jälkeen ajonesto ei enää haittaa käynnistymistä.
Kun edellämainitusta johdosta estetään virrankulku ajonestoboxille, niin punainen valo palaa jatkuvasti ajoneston kuittauslaiteessa, mutta kun virran laittaa päälle, niin valo sammuu.
Jostain syystä ajoneston poistaminen ei kuitenkaan onnistu toisella ECU:lla ja boxilla, eikä punainen valo sammu, vaikka virran laittaa päälle. Pitääkö ECU:n ja ajonestoboxin lisäksi olla saman sarjan kuittauslaite, jotta auto voisi käynnistyä?
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
https://www.ladakerho.fi/ladaboard/view ... 11#p424011
Eri versioissa voi onnistua eri lailla ja joissain ei onnistu mitenkään. Riippuen siitä miten ja kuinka ajonesto on tiltannut. Yksiselitteistä ohjetta ei ole kuin uusi ohjelmavapaa ohjainlaite, asennettuna asiantuntevassa paikassa (mansemotors).
Eri versioissa voi onnistua eri lailla ja joissain ei onnistu mitenkään. Riippuen siitä miten ja kuinka ajonesto on tiltannut. Yksiselitteistä ohjetta ei ole kuin uusi ohjelmavapaa ohjainlaite, asennettuna asiantuntevassa paikassa (mansemotors).
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Eli kolvilla vain irroitit eprommin jalat, ja tuo eprom sijaitsee ECU:ssa?
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Kyllä, kolvilla tinasin eprommipiriin 8 jalkaa irti ja poistin koko piirin. Löytyy sieltä ecun eli moottorin ohjainlaitteen sisältä, koko on noin 4x5 mm.


Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Katsoin ECU:n sisälle ja siellähän se pikkuinen eeprommi on. Tinaaminen ei koskaan ole kuulunut vahvuuksiini, joten taidan vain katkaista jalat pihdeillä.
Tällä hetkellä Samara on paljon mukavampi ja nopeampi matka-ajossa kuin pakettimersu, joten alan operaatioon viikon päästä.
Vielä tuosta k-linjasta, että ajonestoboxista täytyy yhdistää pinneille 9 ja 18 menevät johdot?

Tällä hetkellä Samara on paljon mukavampi ja nopeampi matka-ajossa kuin pakettimersu, joten alan operaatioon viikon päästä.
Vielä tuosta k-linjasta, että ajonestoboxista täytyy yhdistää pinneille 9 ja 18 menevät johdot?

Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Kyllä. itse katkaisin johdot ja tinasin yhteen. Joku onnistui joskus siten että tinasi vain nuo K-linjan johdot yhteen ja jätti piirin paikalleen eli ei vannut ecu-poksia ollenkaan. Tätähän voit kokeilla ensin sillä ajonestolla ja poksilla mihin ei ole pampuloita. Kuten kerroin niin eri poksit käyttäytyy erilailla riippuen siitä mihin tilaan on jäänyt, tai miten ovat menneet sekaisin.
Eli enempää en enää ajoneston purkamisesta kerro julkisella puolella, koska pian joku VillePetteri varastaa jonkun Ladan ja kertoo että ohjeet on kerhon sivuilla!!
Eli enempää en enää ajoneston purkamisesta kerro julkisella puolella, koska pian joku VillePetteri varastaa jonkun Ladan ja kertoo että ohjeet on kerhon sivuilla!!
Re: Moottorinohjausyksikön (ECU) vaihto
Toimiikos sama kikka boschin ecussa 2111-1411020-40. Ja jätetäänkö ajonesto boksi paikoilleen vai ei?
Varaosa-autossa olikin gm:n ruisku eikä olisi intoa vaihtaa koko johtosarjaa...
Varaosa-autossa olikin gm:n ruisku eikä olisi intoa vaihtaa koko johtosarjaa...