Ihan noin yleisestä mielenkiinnosta, olisiko kellään hyvää kaavaa 4-tahtimoottorin pakosarjan mitoitukseen? Siis sellainen kaava, joissa alkukäyrien mitat mitoitetaan jollekkin halutulle kierrosluvulle ja laajennuskartion ja/tai yhdysputken mitat.
Kaavat voisivat olla neljäsylinteriselle moottorille ja yksisylinteriselle moottorille.
Pakoputkiston mitoitus
Re: Pakoputkiston mitoitus
Minkä laajennuskartion? Minkä yhdysputken? 4-t moottorille?
Jos haet vaikka googlella esim. "exhaust pipe design" tai "exhaust pipe calculation" niin saat suunnilleen samankaltaisia laskenta-apuja, joissa voi sijoitella eri arvoja ja katsoa mikä vaikutus muutoksilla on.
Kanavan ulostulon ja siten myös ensiöputken halkaisija 1,2..1,4 kertaa pakoventtiilin halkaisija. Henkilauton moottorissa hyvä komporomissi on käyttää 38mm huonekaluputkea.
Ykspyttyseen isokuutioiseen vaikkapa juuri 38mm putkea venttiilinlautasesta alkaen 380mm pitkä kanava. Pituus mitataan virtausaukon keskilinjalta. Hyvä lähtökohta kokeilulle. Jos tarvitaan pitempää putkea, voi halkaisijaa alkaa kasvattaa hieman 5..15 astetta kartiomaiseksi tai portaittain isompihalkaijaiseen putkeen. Katso vanhojen TT-pyörien putkia..
Re: Pakoputkiston mitoitus
Netistä tosiaan löytyy erilaisia laskureita, kuten seuraavalla sivulla oleva: http://www.nightrider.com/biketech/calc ... length.htm
Mielestäni tuossa laskurissa painotetaan liikaa pakoventtiilin aukeamiskohtaa ennen männän liikkeen alinta pistettä. Itse näin yksinkertaisena ihmisenä ajattelisin, että koska myös imu ja pako ovat jonkin aikaa samanaikaisesti auki, niin esimerkiksi seuraavanlaisella yksinkertaisella kaavalla voisi laskea alkukäyrien pituus/pituudet. Pakoventtiili on noin 180 astetta auki, ennen kuin imu aukeaa, joten imupulssi pakoputkessa täytyy ajoittaa imun aukeamishetkeen, eli kaavaksi muodostuisi seuraavanlainen (esimerkki, jossa haluttu maksimiteho tulee 5000 rpm).
Eli pakoaukon reunasta laskien 108 cm paisuntakartioon tai kollektoriin.
Mielestäni tuossa laskurissa painotetaan liikaa pakoventtiilin aukeamiskohtaa ennen männän liikkeen alinta pistettä. Itse näin yksinkertaisena ihmisenä ajattelisin, että koska myös imu ja pako ovat jonkin aikaa samanaikaisesti auki, niin esimerkiksi seuraavanlaisella yksinkertaisella kaavalla voisi laskea alkukäyrien pituus/pituudet. Pakoventtiili on noin 180 astetta auki, ennen kuin imu aukeaa, joten imupulssi pakoputkessa täytyy ajoittaa imun aukeamishetkeen, eli kaavaksi muodostuisi seuraavanlainen (esimerkki, jossa haluttu maksimiteho tulee 5000 rpm).
Koodi: Valitse kaikki
180x3000/5000=108 cm
Re: Pakoputkiston mitoitus
Ihan hyvä näkökulma ja kannattaa kokeilla, ei vain välttämättä toimi kaikkien nokkaprofiilien ja -kulmien kanssa.


