Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Hinta on näissä aina vähän arvoitus, pyynnit on yleensä hurjia, itse maksoin mun 1996 mallista 2600 euroa ja pidin sitä sopivana, vaikka ei niin suuria määriä noin vanhasta Lada merkkisestä autosta ole tottunut maksamaan, tonnin edestä siihen on kuitenkin mennyt korjauksiin, pelkkiin osiin, kun itse on tehnyt. Toi yksilö näyttää paremmalta, mutta ohan siinä hintaakin reilummin. Itsellä nyt 159 tkm mittarissa, kone toimii, mutta varmaan paras terä on häipynyt. Noissa uudemmissa, on tuolla Mikkelissä joku ihmeellinen juttu, ne ostaa sinne ihan hyvään rahaan noita ja pitää kovaa hintaa, niillä on joku varma ostajakunta niille. Yksi kaveri myi Nivansa niille suoralla kaupalla ja oikeasti maksoivatkin ihan jotain. Näyttää tuolla Mikkelin Rinta-juopolla noi autot kyllä vaihtavan omistajaa.
1996 Nivan moottori on vielä kaksirivisellä ketjulla, monipisteruiskuissa on yksirivinen ketju, mutta ei se varmaan konetta huononna. Lähinnä uudemmissa on ongelmana ne nostajat ja mahtaako ne öljyvalinnallakaan parantua. Vain noissa uudemmissa on ohjaustehostimet, eli ainakin 2007 lähtien Suomeen tuoduissa malleissa. Ulkomailta tuodut monipisteruiskut ei välttämättä ole varustettu ohjaustehostimella.
Hinnat ja saatavuus on sen verran rajallista, että voisi olla ideaa katsella vaikka Saksasta 2010 luvun modernisoituja versioita, joita ei juuri Suomeen ole tuotu. Lada-Auto varmaan toimittaa uutta, siinä on päiväkohtaisia eroja, mutta 2020 mallihan on taas rutkasti paranneltu, että jos semmonen ei kovin paljon kalliimpi ole kuin aiemmat versiot, niin suhteellisen edullinen se olisi, jos vertaa mitä yli 10 vuotta vanhastakin joutuu maksamaan.
1996 Nivan moottori on vielä kaksirivisellä ketjulla, monipisteruiskuissa on yksirivinen ketju, mutta ei se varmaan konetta huononna. Lähinnä uudemmissa on ongelmana ne nostajat ja mahtaako ne öljyvalinnallakaan parantua. Vain noissa uudemmissa on ohjaustehostimet, eli ainakin 2007 lähtien Suomeen tuoduissa malleissa. Ulkomailta tuodut monipisteruiskut ei välttämättä ole varustettu ohjaustehostimella.
Hinnat ja saatavuus on sen verran rajallista, että voisi olla ideaa katsella vaikka Saksasta 2010 luvun modernisoituja versioita, joita ei juuri Suomeen ole tuotu. Lada-Auto varmaan toimittaa uutta, siinä on päiväkohtaisia eroja, mutta 2020 mallihan on taas rutkasti paranneltu, että jos semmonen ei kovin paljon kalliimpi ole kuin aiemmat versiot, niin suhteellisen edullinen se olisi, jos vertaa mitä yli 10 vuotta vanhastakin joutuu maksamaan.

Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Jussi, käsittääkseni Lada-Auto ei enää toimita autoja. Nettisivua ei ole enää olemass, toisaalta eivät perus 4x4 mallia enää tuoneetkaan, oli vain Urban ja viimeisenä Bronto, joilla aika korkea hinta. Ilmeisesti myös nykyiset päästömääräykset nostaneet Nivan hintaa ja veroa turhan korkeaksi. Oulussa oli jonkin aikaakin Saksasta tuotu vm 2018 myynnissä ja sitä katselinkin, mutta hintaa noin 12 000 euroa ja oli merkitty "tax free", että olisiko tuohon hintaan pitänyt vielä maksaa veroja päälle...
Mikkelissä olen katsellut Rinta-Juopun pihassa Nivoja siitä ohi ajaessani aiemminkin ja myös Nettiautossa niitä näkynyt. Hinnat tosiaan kovia ja usein ovat noita 2007 vuosimallia ja vähän ajettuja. Siellä sitten lienee erityisn hyvä markkinatilanne, joka nostaa hintaa. Ehkä ei kannata Mikkelistä ostaa. Kuitenkin liikettä suosisin yksityisen sijaan.
Tässä aika erikoinen tapaus yksityisellä Turussa ja hinta ajokilometreihin nähden halpa, kun Mikkeliin vertaa - tosin aika tarina, jos on tosiaan 7 vuotta ollut pois liikenteestä jne.:
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11803012
Tässä taas on ruostepeikko iskenyt oviin aika ilkeästi. Ei olisi kyllä kaukana käydä katsomassa, mutta tällä hinnalla ei kyllä saisi tuollaisia ruosteita olla.
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11719578
No, ehkä näitä ei ole nyt sopivaa sopivaan hintaan tarjolla. 70-80-lukujen mallit eivät kinnosta, kyllä saisi olla jo ruiskukone kuitenkin ja myös se ohjaustehostin.
Kun Nivassa on takavedon kone, niin vaatiiko säännöllistä jakoketjun kiristämistä ja tuo GM-Ruiskulla oleva taas venttilien säätöä? Molemmat käsittääkseni ainakin takavedossa aika tiuhaan tehtäviä huoltoja.
Mikkelissä olen katsellut Rinta-Juopun pihassa Nivoja siitä ohi ajaessani aiemminkin ja myös Nettiautossa niitä näkynyt. Hinnat tosiaan kovia ja usein ovat noita 2007 vuosimallia ja vähän ajettuja. Siellä sitten lienee erityisn hyvä markkinatilanne, joka nostaa hintaa. Ehkä ei kannata Mikkelistä ostaa. Kuitenkin liikettä suosisin yksityisen sijaan.
Tässä aika erikoinen tapaus yksityisellä Turussa ja hinta ajokilometreihin nähden halpa, kun Mikkeliin vertaa - tosin aika tarina, jos on tosiaan 7 vuotta ollut pois liikenteestä jne.:
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11803012
Tässä taas on ruostepeikko iskenyt oviin aika ilkeästi. Ei olisi kyllä kaukana käydä katsomassa, mutta tällä hinnalla ei kyllä saisi tuollaisia ruosteita olla.
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11719578
No, ehkä näitä ei ole nyt sopivaa sopivaan hintaan tarjolla. 70-80-lukujen mallit eivät kinnosta, kyllä saisi olla jo ruiskukone kuitenkin ja myös se ohjaustehostin.
Kun Nivassa on takavedon kone, niin vaatiiko säännöllistä jakoketjun kiristämistä ja tuo GM-Ruiskulla oleva taas venttilien säätöä? Molemmat käsittääkseni ainakin takavedossa aika tiuhaan tehtäviä huoltoja.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
ketjun ja venttiilien tarkistus/ säätö on kuten takavetoisissa, ainoastaan hytraulinostajaisesta jää venttiilit pois. Turun autossa tuo
tarkoittaa että omistajan mielestä vikavalon kuuluu palaa välillä. Saattaa olla että jotain vikaa on, tai ainakin pitää vikakoodit saada luettua että mikä valon sytyttää...Toimii kuin kuuluu, moottorin häiriövalo palaa satunnaisesti.
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Takavedon moottorista ja vikakoodeista ei ole kokemusta, mutta tuo on tärkeä juttu selvittää, jos onkin jotain vakavampaa ja pitäisi kyllä vaikuttaa auton hintaankin. Etuvedoissani koodeja on tullut tämän 9 vuoden aikana, mitä Lada-merkkisiä aitoja olen omistanut, lähinnä lambdasta, sytytyspuolista ja nokka- ja kampiakselin asentotunnistimista. Halpoja vikoja olleet korjata.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
eikös monipisteruiskukoneissa ollut venttiilien hydrauliikan lisäksi aina myös jakoketjun kiristin hydrauliikka?pressa kirjoitti: 23.12.2020 20:58 ketjun ja venttiilien tarkistus/ säätö on kuten takavetoisissa, ainoastaan hytraulinostajaisesta jää venttiilit pois. Turun autossa tuotarkoittaa että omistajan mielestä vikavalon kuuluu palaa välillä. Saattaa olla että jotain vikaa on, tai ainakin pitää vikakoodit saada luettua että mikä valon sytyttää...Toimii kuin kuuluu, moottorin häiriövalo palaa satunnaisesti.
monipisteruisku eli Bosch on sellainen että se herkästi antaa vikakoodia ja vikavaloa, GM antaa vain sitten kun jotain on oikeasti rikki. Bosch mallit on yleensä OBD-autoja, että niillä koodeilla on sitten merkityksensä auton katsastuksessa.
GM - Bosch vertailussa, vie toi vanhempi voiton myös siinä, että ajoneuvovero menee vielä painon mukaan ei päästöjen, joten se on pienempi. Bosch tietty vie voiton siinä, että on ohjaustehostin, jos sille haluaa arvoa antaa.

Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Täytyypä ajella Mikkelissä koeajoilla. Rinta-Joupin kanssa sovinkin jo koeajosta ja halusivat myös jo laittaa tarjouksen autosta valmiiksi. Venttiilinnostinremontista heillä ei ollut mitään tietoa ja ilmoitin sen vaikuttavan hintaan.
Itsellä on ollut niin päin, että GM:n ruisku Eurosamarassa antaa vikakoodia, vaikka vikaa ei löydy. (Muistaakseni imuvuoto, olen siitä täällä kirjoittanutkin, eikä ratkaisua ole löytynyt). Boschin ruiskun kanssa taas aina vika on ollut selkeä.
Täytyy vielä tuo GM-ruiskuinen sopia erikseen, tai sitten vain menee liikkeeseen suoraan. Rinta-Joupilla oli kätevä chat ja otin sen kautta yhteyttä, koska Nettiauton ilmoituksessa Nivan kohdalla lukee "ei saatavilla", niin halusin selvittää, onko auto koeajettavissa vai ei etukäteen.
Kyllä se ohjaustehostin on aika järkevä varuste näissä, vaikkei ohjaus sitä ilman ihan mahdottoman raskas ole kuitenkaan.
Onko Jussi muuten tietoa uudempian vuosimallien turvallisuusvarusteista, ABS-jarrut ilmeisesti on, mutta kun kyseessä on maastoauto, niin airbagia ja ajonvakautusta ei tarvita? Niitä en muista Nivassa tai oikeammin 4x4:ssä nähneeni myynti-ilmoituksissa.
Itsellä on ollut niin päin, että GM:n ruisku Eurosamarassa antaa vikakoodia, vaikka vikaa ei löydy. (Muistaakseni imuvuoto, olen siitä täällä kirjoittanutkin, eikä ratkaisua ole löytynyt). Boschin ruiskun kanssa taas aina vika on ollut selkeä.
Täytyy vielä tuo GM-ruiskuinen sopia erikseen, tai sitten vain menee liikkeeseen suoraan. Rinta-Joupilla oli kätevä chat ja otin sen kautta yhteyttä, koska Nettiauton ilmoituksessa Nivan kohdalla lukee "ei saatavilla", niin halusin selvittää, onko auto koeajettavissa vai ei etukäteen.
Kyllä se ohjaustehostin on aika järkevä varuste näissä, vaikkei ohjaus sitä ilman ihan mahdottoman raskas ole kuitenkaan.
Onko Jussi muuten tietoa uudempian vuosimallien turvallisuusvarusteista, ABS-jarrut ilmeisesti on, mutta kun kyseessä on maastoauto, niin airbagia ja ajonvakautusta ei tarvita? Niitä en muista Nivassa tai oikeammin 4x4:ssä nähneeni myynti-ilmoituksissa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Siis uudemmat kuin 2010, tarkoitan.JohnDoe kirjoitti: 28.12.2020 12:10 Onko Jussi muuten tietoa uudempian vuosimallien turvallisuusvarusteista
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Alla mitä olen kirjannut Lada Wikiin uudempien mallien muutoksista, vientimalleissa ABS ollut jo 2011 lähtien saatavilla:
2010 M-versio, uudelleen muotoillut vilkkuparkit, sisältä säädettävät peilit, digitaalinen 2115 mittaristo, takapenkki taittuu kuten farmariladoissa kahtena osana, ohjaustehostin vakiona, yläpallonivel taittuu enemmän kuin vanha, etutukivarsien puslat isommat 18 mm halkaisijalla (ennen 16 mm), Valeon 215 mm kytkin (vanha 200 mm), uudet sisäverhoilut
2011 versiot ABS ja BAS järjestelmällä, eli lukkiutumattomat jarrut ja hätäjarrutehostin
2013 päivävalot, parannettu korin käsittely ja metallivärit
2014 vakionopeusnivelet kardaaneihin, 9" jarrutehostin (ennen 8") sekä uusi jarrupääsylinteri 22,22 mm halkaisijalla (ennen 20,64), uudet pidemmät iskunvaimentimet pidempi joustovara 170 mm (ennen 150), takaiskunvaimentimien kiinnitys alemmaksi, etujouset 7 mm pidemmät
2014 Urban versiot, uudet puskurit ja maski, sähköpeilit, penkinlämmittimet, ilmastointi, pyyhkijän sulat 410 mm (tavallinen 330 mm), kaksi suuttimelliset lasinpesurit
2016 Euro-5+, uudetpyörän navat laakereilla joita ei tarvitse säätää, sähköikkunat ja ABS jarrut vakiovaruste, uusi etupalkki, jossa etuperänkiinnitys moottorin sijaan palkkiin.
2020 uusi modernisoitu 4x4, uusi kojetaulu ja mittaristo, uusi lämmmityslaite, urban maski, uudet penkit, takapenkin lukituspainikkeet, kohdevalaisimet katossa ja ERA-Glonass järjestelmä,
2010 M-versio, uudelleen muotoillut vilkkuparkit, sisältä säädettävät peilit, digitaalinen 2115 mittaristo, takapenkki taittuu kuten farmariladoissa kahtena osana, ohjaustehostin vakiona, yläpallonivel taittuu enemmän kuin vanha, etutukivarsien puslat isommat 18 mm halkaisijalla (ennen 16 mm), Valeon 215 mm kytkin (vanha 200 mm), uudet sisäverhoilut
2011 versiot ABS ja BAS järjestelmällä, eli lukkiutumattomat jarrut ja hätäjarrutehostin
2013 päivävalot, parannettu korin käsittely ja metallivärit
2014 vakionopeusnivelet kardaaneihin, 9" jarrutehostin (ennen 8") sekä uusi jarrupääsylinteri 22,22 mm halkaisijalla (ennen 20,64), uudet pidemmät iskunvaimentimet pidempi joustovara 170 mm (ennen 150), takaiskunvaimentimien kiinnitys alemmaksi, etujouset 7 mm pidemmät
2014 Urban versiot, uudet puskurit ja maski, sähköpeilit, penkinlämmittimet, ilmastointi, pyyhkijän sulat 410 mm (tavallinen 330 mm), kaksi suuttimelliset lasinpesurit
2016 Euro-5+, uudetpyörän navat laakereilla joita ei tarvitse säätää, sähköikkunat ja ABS jarrut vakiovaruste, uusi etupalkki, jossa etuperänkiinnitys moottorin sijaan palkkiin.
2020 uusi modernisoitu 4x4, uusi kojetaulu ja mittaristo, uusi lämmmityslaite, urban maski, uudet penkit, takapenkin lukituspainikkeet, kohdevalaisimet katossa ja ERA-Glonass järjestelmä,

Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Mikkelin Rinta-Joupin Niva koeajettu, hintaa kyllä Mikkelissä näillä reilusti, ja tarjous ilman vaihdokkia oli lähinnä vitsi (hyvittävät mistä tahansa katsastetusta vaihdokista tonnin, mutta ilman vaihdokkia hintapyynnöstä sai vain 390 euroa pois) vesipumppu tai jokin autossa äänti ja tyhjäkäyntiä kävi vähän epätasaisesti. Koeajolla osoittautui aivan liian miehekkääksi ajopeliksi vaimon makuun, joten jääpä toistaiseksi tällainen ostamatta. Erittäin hauska ja persoonallinen auto ajaa, mutta 160 km päivittäiseen työmatkaan kyllä ominaisuuksiltaan sopimaton, eli jään seurailemaan tulisiko vanhempia vuosimalleja joskus järkevämpään hintaan tarjolle. 2007 ei ainakaan äänieristykseltään ole sellainen, että uskoisin vanhempian olevan huomattavasi huonompia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
1700i malleja on enemmän äänieristetty kuin 1600 malleja, mutta voimansiirron äänet helpottanut enemmän vasta 2010 luvulla kun kardaaniristikot vaihtui vakionopeusniveliin, itse en kyllä ole sellaisella edes ajanut, että en tiedä onko äänimaailma kuinka paljon mielyttävämpi

Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että eniten noihin voimansiirrosta tuleviin ääniin vaikuttaa nuo jakolaatikon kepit.
Omaan vaihdoin nuo "hiljaiset kepit" ja ero on todellla suuri. Suosittelen.
Omaan vaihdoin nuo "hiljaiset kepit" ja ero on todellla suuri. Suosittelen.