VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Onneksi ko. kohta oli tehtaalla vedetty massalla yli ja sieltä alta löytyi kauniisti tehtaan maalissa olevat palkit ja kierteet. Eli eivät ole sitä kymmentä vuotta uineet loskassa ja moskassa. Ajattelin ensin käyttää voidellut pultit paikoillaan ilman koukkua ja vasta sen jälkeen koukun kanssa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Ok, omassa oli pultin reiät auki ilman massaa niin hivenen oli nihkeä jenka. Onneksi työmaalla oli sopiva jenkatappi milla kierteen puhdistin niin sitten meni pulttit hienosti paikalleen.
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Koukku asennettu, sähköt puuttuu vielä. Noin tunti meni tähän hommaan.
Nämä sivupalkeissa olleet kierteet oli uuden veroiset, sinne meni pultti ihan sormin kiertämällä:

Takapalkissa olevat kierteet olivat pienessä pintaruosteessa, pari kertaa vaati WD40:ssä uitetun pultin ees-taas kiertämisen että alkoi kulkea.
Itse asennus oli melko suoraviivaista, mitä nyt tuntui että koukku olisi ollut 5mm liian leveä, vähän joutui tunkilla nostamaan että asettui pultinreiät kohdilleen ja kaiken sai kiristettyä:

Nätisti istuu auton alle koukku, mitään ylimääräisiä ei näy:


Nämä sivupalkeissa olleet kierteet oli uuden veroiset, sinne meni pultti ihan sormin kiertämällä:

Takapalkissa olevat kierteet olivat pienessä pintaruosteessa, pari kertaa vaati WD40:ssä uitetun pultin ees-taas kiertämisen että alkoi kulkea.
Itse asennus oli melko suoraviivaista, mitä nyt tuntui että koukku olisi ollut 5mm liian leveä, vähän joutui tunkilla nostamaan että asettui pultinreiät kohdilleen ja kaiken sai kiristettyä:

Nätisti istuu auton alle koukku, mitään ylimääräisiä ei näy:


Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Mistä tilasit ja mitä maksoi? Omaan hankin Manselta ja maksoi vähän reilut 200 euroa, mitä pidin kalliina pelkästä hihnasta ja rullista. 110-sarjaan myivät vastaavaa settiä puolta halvemmalla.mush kirjoitti: 1.10.2019 20:13 Jakopääsetti matkaa vielä maailmalla, kunhan sekin saapuu niin vaihdetaan jakopää ja laturin hihna. Oli muuten havin jakopää mitä olen ikinä ostanut, Gatesin setti tulossa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Autodocilta tilasin ja siihen aikaan setti maksoi 29,72€ + 10,95€ toimitus (samaan toimituskuluun tuli muutakin). Ja ihan aito Gates oli, K015631XS.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja

Tuon verran.
Tänään vaihdoin iskunvaimentimet eteen, vasen oli päättänyt puklata öljyt pihalle. Pitänee vielä käyttää suuntauksessa, ratti jäi vähän vinoon.
Takapönttö alkaa olla loppu. Minulla on 119:n takapätkä, joka sopinee kunhan askartelee S-mutkan loppuun suoran töpön tilalle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Olen tästä jo alusta asti jahdannut pientä laakeriääntä, väljää ei ole tähän mennessä löytynyt mistään. No eilen alkoi löytyä, se oli vasemman etupyörän laakeri.
Koska oli vähän kiirus, niin yritettiin löytää korjaamon kanssa laakeria, mutta Ladan varaosanumerolla tai rekkarilla löytyi todella huonosti. No lopulta pienen salapoliisityön jälkeen Fiatin varaosanumerolla 3454197 löytyi oikea, joka saatiin vieläpä nopeasti toimitukseen. Tässähän on laakeri vaihtunut suurempihalkaisijaiseen verrattuna Samara/110.
Nyt on uusi laakeri ja meno hiljeni paljon. Samalla rykäistiin uudet kesärenkaat alle syksyn sateille, kun alkoi aikoinani ostamistani Kormoraneista pinta loppua kesken. En nyt muista merkkiä mitä tuli, mutta katsottiin siihen sopvian hinta-laatusuhteen kumit.
Koska oli vähän kiirus, niin yritettiin löytää korjaamon kanssa laakeria, mutta Ladan varaosanumerolla tai rekkarilla löytyi todella huonosti. No lopulta pienen salapoliisityön jälkeen Fiatin varaosanumerolla 3454197 löytyi oikea, joka saatiin vieläpä nopeasti toimitukseen. Tässähän on laakeri vaihtunut suurempihalkaisijaiseen verrattuna Samara/110.
Nyt on uusi laakeri ja meno hiljeni paljon. Samalla rykäistiin uudet kesärenkaat alle syksyn sateille, kun alkoi aikoinani ostamistani Kormoraneista pinta loppua kesken. En nyt muista merkkiä mitä tuli, mutta katsottiin siihen sopvian hinta-laatusuhteen kumit.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Katsastettu eilen vuodeksi eteenpäin. Korjauskehotus tuli pimenneestä rekkarin valosta ja oikean sivulasin nostimen toimimattomuudesta.
Vaihtelin tähän myös äskettäin etujarrulevyt ja palat. Vanhoissa paloissa oli pintaa vielä ainakin 70%, mutta niissä oli ominaisuutena ikävä viive jarrutuksessa kun keli oli märkä. Jommassa kummassa levyssä oli aavistus kieroutta joka tuntui kovemmassa vauhdissa jarruttaessa. Uudet levyt oli sen reilun kympin kappale tarjouksessa, joten sellaiset tilasin jo aiemmin valmiiksi.
Vaihtelin tähän myös äskettäin etujarrulevyt ja palat. Vanhoissa paloissa oli pintaa vielä ainakin 70%, mutta niissä oli ominaisuutena ikävä viive jarrutuksessa kun keli oli märkä. Jommassa kummassa levyssä oli aavistus kieroutta joka tuntui kovemmassa vauhdissa jarruttaessa. Uudet levyt oli sen reilun kympin kappale tarjouksessa, joten sellaiset tilasin jo aiemmin valmiiksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Talvi "yllätti" eilen. Kun yöllä oli ollut yli 20 pakkasta, ei motorcraftin akku jaksanut kuin muutaman vaivaisen kierroksen ja siihen jäi. Laitoin laturin kiinni ja alle kahden tunnin jälkeen laturi ilmoitti että akku on täynnä, mutta ei vieläkään sen parempaa tulosta. No paikallisen halpahallin tajouksesta 40€ 60Ah Carbon-merkkinen akku. Ikinä kuullutkaan moisesta merkistä, mikä lie, mutta eipä nuo motonetin Sznajderitkaan ole mitään kummoisia olleet. Nyt lähtee ainakin siitä 20 pakkasesta ihan samantien.
Vilkkureleen jouduin tähän ostamaan joulun alla, alkoi alkuperäinen sekoilemaan, välillä vikkui nopeaan, välilllä jäi palamaan ja toisinaan taas ei tehnyt mitään. Sattui Biltsu matkan varrelle, sieltä löytyi suoraan sopiva. Alkuperäisen avasin ja näytti olevan elektroninen, sisältäeni yhden elektrolyyttikondensaattorin, joten se varmaankin on syypää. Muuten sisältö oli rele, mikropiiri ja passiivikomponentteja.
Vähän aiemmin meni myös pissapojan moottori. Motonetin 12-1220 näyttää samalta, mutta on kaikin puolin vähän pienempi. Jokunen kierros läpinäkyvää gorillateippiä rungon ympärille ja pätkä vanhaa paineilmakierreletkua imupuolelle niin sopii säiliön kylkeen kuten originaali. Alkuperäisessä oli akselitiiviste vuotanut ja päästänyt vedet moottoriin.
Vajaa 121tkm mittarissa.
Vilkkureleen jouduin tähän ostamaan joulun alla, alkoi alkuperäinen sekoilemaan, välillä vikkui nopeaan, välilllä jäi palamaan ja toisinaan taas ei tehnyt mitään. Sattui Biltsu matkan varrelle, sieltä löytyi suoraan sopiva. Alkuperäisen avasin ja näytti olevan elektroninen, sisältäeni yhden elektrolyyttikondensaattorin, joten se varmaankin on syypää. Muuten sisältö oli rele, mikropiiri ja passiivikomponentteja.
Vähän aiemmin meni myös pissapojan moottori. Motonetin 12-1220 näyttää samalta, mutta on kaikin puolin vähän pienempi. Jokunen kierros läpinäkyvää gorillateippiä rungon ympärille ja pätkä vanhaa paineilmakierreletkua imupuolelle niin sopii säiliön kylkeen kuten originaali. Alkuperäisessä oli akselitiiviste vuotanut ja päästänyt vedet moottoriin.
Vajaa 121tkm mittarissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
En tiedä minkä valmistajan umpiot tässä on, mutta pöjä systeemi on keksitty polttimoa paikallaan pitämään. Se metallinen osa, jossa polttimoa (H7) paikallaan pitävä jousilanka on kiinni, on vähän huonosti suunniteltu pysymään muovisessa heijastimen kaulassa kiinni. Koko osa on ohuesta pellistä tehty ja siinä on vain kynnet jolla sen pitäisi pysyä kiinni heijastimessa. Osa on sen verran ohutta peltiä että kynnet ei pure kovin hyvin ja on hyvin todennäköistä että koko härveli pomppaa irti kun polttimoa yrittää vaihtaa. Pari päivää sitten tuhersin varmaan tunnin peilin kanssa että sain polttimon pysymään taas omalla paikalla.
Tällainen siis ja tuo kelletävä metallinen osa lähtee irti, kuva netistä:

Tällainen siis ja tuo kelletävä metallinen osa lähtee irti, kuva netistä:

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Päivitelläänpä tätäkin välillä. 131tkm, ja ei juuri mitään ihmeellistä ajossa.
Tänään säädettiin pyöränkulmat ja sehän ei sitten ollutkaan ihan niin helppoa. Aika tiukasti oli raidetankojen säädöt jumissa, niin että katsottiin parhaaksi irrottaa raidetangot autosta kokonaan. Aikamoiseksi tappeluksi meni varsinkin oikeanpuoleisen kanssa. Näissähän on aurauksen säätö muuttunut vanhempiin etuvetoisiin verrattuna, tässä on raidetangon päässä holkki, jonka sisä- ja ulkopuolella on erikätiset kierteet. Holkki menee sitten raidetangon pään sisään. Tätä pyörittämällä sitten säädetään tangon pituutta. Mielestäni mm. 110:ssä on parempi systeemi, joka ei varmasti mene yhtä lailla jumiin kuin 50mm pituudelta sisäkkäisiä kierteitä. Aurausta oli liikaa, camberia säädettiin myös.
Holkki on siis tällainen ja sitä voi vain kuvitella miten hyvin tuosta hahlosta pääsee suolavesi ym. moska hautomaan sisempää kierrettä.

Samalla vaihtui öljyt ja öljynsuodatin, sekä polttoaineen suodatin.
Tänään säädettiin pyöränkulmat ja sehän ei sitten ollutkaan ihan niin helppoa. Aika tiukasti oli raidetankojen säädöt jumissa, niin että katsottiin parhaaksi irrottaa raidetangot autosta kokonaan. Aikamoiseksi tappeluksi meni varsinkin oikeanpuoleisen kanssa. Näissähän on aurauksen säätö muuttunut vanhempiin etuvetoisiin verrattuna, tässä on raidetangon päässä holkki, jonka sisä- ja ulkopuolella on erikätiset kierteet. Holkki menee sitten raidetangon pään sisään. Tätä pyörittämällä sitten säädetään tangon pituutta. Mielestäni mm. 110:ssä on parempi systeemi, joka ei varmasti mene yhtä lailla jumiin kuin 50mm pituudelta sisäkkäisiä kierteitä. Aurausta oli liikaa, camberia säädettiin myös.
Holkki on siis tällainen ja sitä voi vain kuvitella miten hyvin tuosta hahlosta pääsee suolavesi ym. moska hautomaan sisempää kierrettä.

Samalla vaihtui öljyt ja öljynsuodatin, sekä polttoaineen suodatin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Katsastettuakin tämä tuli. Pallonivelet meni vaihtoon, toinen oli alkuperäinen ja toinen ABS-merkkinen "laatuosa", joka kerkesikin melkein vuoden olemaan. Lemförder-merkkiset pallot laitoin nyt, toivottavasti nämä kestää hetken pidempään.
Joulun alla akun kuva alkoi kummittelemaan mittaristossa, tokeni kun kolautti laturia jollain. Äsken kävin säätimen irroittamassa, ja arvatenkin hiilet loppu:

Tähän hätään taidan vain hakea hiilet ja lyödä nippuun. Vähän ikävässä paikassa näissä laturi, vaikea saada säädin irti laturi autossa. Otin yläkautta, kun vaihtoehto olisi ollut lumihanki. Ilmansuodatinkotelon poistamalla saa sen verran tilaa, että säätimeen pääsee imusarjan alta käsiksi.
Joulun alla akun kuva alkoi kummittelemaan mittaristossa, tokeni kun kolautti laturia jollain. Äsken kävin säätimen irroittamassa, ja arvatenkin hiilet loppu:

Tähän hätään taidan vain hakea hiilet ja lyödä nippuun. Vähän ikävässä paikassa näissä laturi, vaikea saada säädin irti laturi autossa. Otin yläkautta, kun vaihtoehto olisi ollut lumihanki. Ilmansuodatinkotelon poistamalla saa sen verran tilaa, että säätimeen pääsee imusarjan alta käsiksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Ensimmäistä kertaa osui tällainen omalle kohdalle näiden kanssa. Jarruttaminen on jonkin aikaa ollut vähän täristävää ja pahenemaan päin niin.
Kevytmetallinen jarrurummun ulkokuori haljennut:

Ei ole kengät hetkeen ottaneet ihan joka paikkaan kiinni:

Kevytmetallinen jarrurummun ulkokuori haljennut:

Ei ole kengät hetkeen ottaneet ihan joka paikkaan kiinni:

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Viime keväänä huomasin samarassa samanlaisen vian. Ilmeisesti hakattu reuna rikki kenkien vaihdon yhteydessä niin lähtenyt siitä halkeamaan. Toisella puolella taas oli haljennut siitä keskityspultin reiän kohdalta. Onneksi ei hajonnut vaunua vetäessä... Näköjään ihan hyvä silmäillä aina renkaan vaihdon yhteydessä näitäkin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: VAZ-11174 - 2009 - Seuraaja
Samasta paikasta näyttää sinullakin ylemmässä kuvassa haljenneen. Minullakin on halkeama alkanut tuosta, ilmeisesti tasapainotusta varten olevan metallilätkän niitin reiän vierestä.
Tilalle tuli nyt umpivalurautaiset sileät rummut. Aika paljon painavampi tällainen on kuin alkuperäinen, mutta kuitenkin kevyempi kuin alkuperäisen mallinen valurautainen.
Tilalle tuli nyt umpivalurautaiset sileät rummut. Aika paljon painavampi tällainen on kuin alkuperäinen, mutta kuitenkin kevyempi kuin alkuperäisen mallinen valurautainen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06