2007 Niva laatikko rahisee.

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

-Tyhjäkäynnillä vapaalla usein ihan hiljainen laatikko, välillä rahisee.

-Kun pistää kutlimen pohjaan, useimmiten alkaa rahina.

-Viimeistään kun vaihde päällä nostaa kytkimen, alkaa takuuvarmasti rahina tai jatkuva kahina.

-Vaihteet ja kytkin kyllä toimii ja auto liikkuu mutta toi lootan rahina pistää miettiin onko syytä ajaakkaan koska ääni ei ole mikään pieni vaan raikaa kajuuttaan kunnolla.

Missä vika?

Linkit Suomessa myytäviin pakollisiin, ja suositeltaviin varaosiin joilla mekkala loppuu, olisi tosi kivat saada tänne.

Onko lootan laakerointi, jota ounastelen tarvittavaksi remontiksi, miten paha homma ; vaatiiko erikoistyökaluja kuten ulosvetimet, prässit, kylmä/kuuma laitteita?

Onko helpompi ja tai halvempi metsästää jostain toimintatakuimen "uusi" 5-v laatikko, ja sopiiko takavetojen viisivaihteinen myös... Jos sille tekee mitä?

Iso kiitos avuista jo ennakkoon.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko vaihdelaatikossa ÖLJYÄ !!! Ilman öljyä nuo saa pilalle ja vähintään se 3 dl ylitäyttö on mitä näihin pitää tehdä että säilyy varmemmin ehjänä.

Mutta kun et googlea omista etkä hakua halua käyttää niin tässä suorat linkit.
ohjeet: http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... edach.html
osat: https://www.mansemotors.fi/laakerisarja ... ihteistoon

Ja edelleen Nivan tekniikka on pääsääntöisesti samaa kuin takavetoisissa. Moottori (pois lukien öljypohja) vaihteisto ovat vaihtokelpoisia.
mettäsika
Viestit: 11
Liittynyt: 7.5.2021 12:16

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja mettäsika »

Nivan laatikko on helppo ja halpa laakeroida. Samalla tarkastaa ja vaihtaa synkronirenkaat. Perus työkaluilla pärjää, ulosvetäjää saattaa tarvita.
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

pressa kirjoitti: 14.7.2022 6:53 Onko vaihdelaatikossa ÖLJYÄ !!! Ilman öljyä nuo saa pilalle ja vähintään se 3 dl ylitäyttö on mitä näihin pitää tehdä että säilyy varmemmin ehjänä.

Mutta kun et googlea omista etkä hakua halua käyttää niin tässä suorat linkit.
ohjeet: http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... edach.html
osat: https://www.mansemotors.fi/laakerisarja ... ihteistoon

Ja edelleen Nivan tekniikka on pääsääntöisesti samaa kuin takavetoisissa. Moottori (pois lukien öljypohja) vaihteisto ovat vaihtokelpoisia.
Ei, en minä omista Googlea, josko käytän sitä, kuten täällä hakukonettakin. Silti on haastavaa löytää oikeat hakusanat joilla löytyy kirjoitettua avuliasta kokemusperäistä tekstiä asian setvimiseksi. Anteeksi kun kysyin, olen muualla foorumeilla tottunut siihen että saa kysellä, sekä usein asiallista apuakin vastaukseksi.

Kiitos linkeistä, etenkin tuo purkuohje on hyvän oloinen.

Öljyn määrää en ole edes katsellut. Jotenkin aattelen että jos mekkala on jo tuollaista kovaa rahinaa, öljyn lisäys yksistään tuskin korjaa vikaa :D.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yleensä mistä tahansa voiteluaineella täytetystä laitteesta tarkistetaan öljyt, ihan huoltotoimenpiteenä tai ainakin heti kun joku häiriö ilmenee. Tiedän kyllä että esimerkiksi syslerin V6 bensakone kestää 60tkm. samoilla öljyillä tarkistamatta, sitten piti vaihtaa moottori. Öljyn voitelevia ominaisuuksia on turha aliarvostaa.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuumakoon Jakoavain kirjoitti: 14.7.2022 0:51 -Tyhjäkäynnillä vapaalla usein ihan hiljainen laatikko, välillä rahisee.

-Kun pistää kutlimen pohjaan, useimmiten alkaa rahina.

-Viimeistään kun vaihde päällä nostaa kytkimen, alkaa takuuvarmasti rahina tai jatkuva kahina.
Jos kytkin pohjassa kuuluu älämölöä, se tulee kytkimen painelaakerista tai kytkinakselin silmälaakerista kampiakselissa. Laatikosta se ei tule koska laatikko ei silloin pyöri. Kuuluuko tuo ääni siis ajaessakin kytkin ylhäällä?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
KFH-893
Viestit: 78
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Joo tällä foorumilla ei tyhmätihmiset uskalla kysyä mittäänn niinkuin minä,heti ollaan kysymässä ETKÖ osaa etsiä muualta Mie ainakin oon kuvitellut ,että tää foorumi olisi sitävarten ,jotta saisi kysyä jös epätietoa, Taitaa olla fiksumpien palsta!!!!
KFH-893
Viestit: 78
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Mutta kuitenki vaastaus alkuperäiseen kysymykseen,kyllä takavetoisen vaihteisto käy Nivaan,toki takakannakkeen itse ainakin jouduin vaihtamaan ja nopeusmittarin vaijerin lähdön tulppaamaan,ku vaijeri tulee jakolaatikosta,välitykset myös hieman erit,kun nivan laatikossa,mutta sen kanssa pystyy elämään!!! Toki jos jollain on erillaisia kokemuksia,ni olkkoon kyllä minä yritän olla kestää väärässäkin,mutta ite oon noita tehnyt noin??
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

degen kirjoitti: 14.7.2022 22:28
Tuumakoon Jakoavain kirjoitti: 14.7.2022 0:51 -Tyhjäkäynnillä vapaalla usein ihan hiljainen laatikko, välillä rahisee.

-Kun pistää kutlimen pohjaan, useimmiten alkaa rahina.

-Viimeistään kun vaihde päällä nostaa kytkimen, alkaa takuuvarmasti rahina tai jatkuva kahina.
Jos kytkin pohjassa kuuluu älämölöä, se tulee kytkimen painelaakerista tai kytkinakselin silmälaakerista kampiakselissa. Laatikosta se ei tule koska laatikko ei silloin pyöri. Kuuluuko tuo ääni siis ajaessakin kytkin ylhäällä?
Juu, kuuluu ajaessakin. Painelaakerin rahinan olisin tunnistanutkin mutta tämä kosla rahisee aina, paitsi ollessaan vapaalla ja kytkinpetaali pohjassa. Sori kun kestää vastata. Ostin auton siis tuossa rahisevassa kunnossa ja myyjä sanoi että se on alkanut äänteleen pikkuhiljaa enempi ja enempi. Öljyt on kyllä kait kunnossa kun oli aika tuore kuittikin lootan öljynvaihdosta. Auto jäi seisomaan myyjällä juuri tämän kasvavan metelin vuoksk, itse en ole ajanut autolla kuin joitakin kymmeniä metrejä trailerilta talliin.
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

KFH-893 kirjoitti: 15.7.2022 21:03 Mutta kuitenki vaastaus alkuperäiseen kysymykseen,kyllä takavetoisen vaihteisto käy Nivaan,toki takakannakkeen itse ainakin jouduin vaihtamaan ja nopeusmittarin vaijerin lähdön tulppaamaan,ku vaijeri tulee jakolaatikosta,välitykset myös hieman erit,kun nivan laatikossa,mutta sen kanssa pystyy elämään!!! Toki jos jollain on erillaisia kokemuksia,ni olkkoon kyllä minä yritän olla kestää väärässäkin,mutta ite oon noita tehnyt noin??
Kiitos, tämä on jo hyvä vastaus, arvostan.
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: 2007 Niva laatikko rahisee.

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

KFH-893 kirjoitti: 15.7.2022 20:35 Joo tällä foorumilla ei tyhmätihmiset uskalla kysyä mittäänn niinkuin minä,heti ollaan kysymässä ETKÖ osaa etsiä muualta Mie ainakin oon kuvitellut ,että tää foorumi olisi sitävarten ,jotta saisi kysyä jös epätietoa, Taitaa olla fiksumpien palsta!!!!
En tiiä olenko niinkään tyhmä, mutta jotenkin uskon siihen että tällaisten forumien yksi päätarkoitus on yhdistää harrastajia, ja jelppiä asiallisin vastauksin, joissa käsitellään kysymystä, eikä niinkään jankata että käytä googlea ja etkö mitään tiiä ja sekoitetaan mukaan vielä automallit ja merkit joista ei ollut puhe.

No, oppia ikä kaikki, hoksasin just että vihamieslistalle voi laittaa päänaukojat ja muut epäasialliset eikä heidän juttuja sen jälkeen näy.

Offipalstalla on ollut vähän enempi kotoisa olo, ja saa vastauksena jotain mitä kysyy, eikä lainkaan suunsoittoa.
Vastaa Viestiin