Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Eikös tässä Ladan perus 16 venttiilinen ole? Pyörittää merkit kohdalleen ja tekee KUNNOLLISET valkoiset merkit pyöriin. Mikään ei karkaa mihinkään eikä mitään erikoistyökaluja tarvita. Kaikki ruuvit ja mutterit ovat perus avaimin avattavissa. Ero kasiventtiiliseen on vain että nokkapyöriä on kaksi ja edessä ohjuri-rulla lisänä.
Oletkos jo sen puhaltimen ohjauksen tehnyt lisälämmittimelle? ja kuinkas ne päivänajon takavalot? En jaksa koko ketjua lukea läpi mutta niistä joskus ollut puhetta...
Mansemotors teki jakopäärempan, en mä ainakaan toistaseks jaksa alkaa opetteleen ja ähräämään nesteiden kanssa. Ja kuulemma kotelosuojaakin oli niin runsaasti että kädet tahriintui.
Puhaltimen ohjaus vieläkin tekemättä, samoinkuin päivävalojen kytkentämuutos.
Flaiman kirjoitti: 23.7.2021 22:53
Mansemotors teki jakopäärempan, en mä ainakaan toistaseks jaksa alkaa opetteleen ja ähräämään nesteiden kanssa. Ja kuulemma kotelosuojaakin oli niin runsaasti että kädet tahriintui.
Puhaltimen ohjaus vieläkin tekemättä, samoinkuin päivävalojen kytkentämuutos.
Hyvä että jakopää on nyt laitettu! Saa taas ajella kotvan aikaa huolettomana.
Nyt oli sitten palanut ojanpuolen takavalopolttimo. Tällä puolella ei ollut polttimonpesä ollenkaan tummunut, varmaan parempaa muovia tälläpuolen, kun oli sellaista beigenväristä eikä valkoista niinkuin kuskin puolella oli.
Tässä jo kesällä ilmeni pientä tyhjäkäynnin aaltoilua pian liikkeelle lähdön jälkeen ja nyt se ensimmäisen kerran sammui, aiemminkin jo varmaan olisi sammunut mutta tullut aina painettua hivenen kaasua niin sitten se asettuu ja käy taas hyvin.
Ja tätä ilmenee vain kun lähtee töistä ja pysähtyy ensimmäiseen risteykseen. Eli kun ajoa tulee puoli kilometriä. Aika satunnaista tämä oireilu mutta missään muualla ei ole tätä esiintynyt. Joskaan samanlaista liikennepaikkaakaan ei oikein muualla tässä ole, että on stoppimerkkiä ja pyörätietä niin pitää pysähtyä pariinkin kertaan ja pikkuhiljaa ryömien mennä risteykseen odottamaan.
Ratin pieni kääntelykin tällöin pahentaa tilannetta, että onko sitten moottoriohjaus vaan sellaisessa vaiheessa että alkaa ottamaan rikastinta pois päältä ja sitten jos tulee jotain virrankulutuksen muutoksia niin ei ehdikkään reagoida vaan sammuu. Ilmastointikin on aina ollut päällä kun tätä on esiintynyt.
Tyhjäkäynnin seilaamista ei ole enää pitkään aikaan esiintynyt, eikä muitakaan vikoja.
Käsijarruvaijeria kiristin kun kahva on jo pidemmän aikaa noussut tosi ylös ja katsastukseenkin täytyy mennä joulukuussa.
Ainakin tavetoon verrattuna mukava parannus että vaijeria sai kiristää ohjaamostakäsin niin ei tarvinnut auton alle ryömiä.
Talvirenkaat myös vaihdoin ja pääsin ensimmäistä kertaa asentamaan niihin Venäjältä ostettuja Vestan omia pölykapseleita.
Mutta sepäs ei käynytkään ihan kädenkäänteessä. Aikaisemmin olen nähnyt vain kapseleita joissa tämä metallirengas on kunnolla kiinni kapselissa mutta näissä se oli käytännössä ihan irrallaan, ja kapselit oli sen verran napakat menemään paikalleen, että useimmiten metallirengas pääsi jossain vaiheessa muljahtamaan pois paikaltaan muovikynnen väärälle puolelle. Pitkän ähräämisen jälkeen sain kuin sainkin ne sitten paikalleen, mutta pitää nyt vältellä talviaikaan remontteja, ettei tarvitsisi heti olla uudestaan kiinnittämässä niitä, enkä aiemmin ole tunkkia joutunut käyttämään että saa renkaan pyöritettyä parempaan asentoon.
Vesta katsastettu hyväksytysti 76226km mittarilukemalla. Jälkeenpäin ihmettelin mikseivät mitanneet päästöjä mutta googlaamalla selvisi että alle kymmenenvuotiaisiin autoihin tehdään pelkästään obd-testi.
Ajossakin huomaa, että jarrutuksissa puoltaa oikealle ja etujarruissa olikin 15% heittoa. Myöskin mainitsi että joku jarrupaloista alkoi olla aika kulunut jo, eli pitänee tässä kahden vuoden aikana ainakin palat vaihtaa mutta ei talvella noiden inhottavien kapseleiden takia. Muita huomioita ei tullut.
Sanoi vain, että on Ladakin pilattu ettei ole enää mitään neuvostoliittolaista tekniikkaa.
Ajelin combilla kokonaisen viikon, niin tämä seisoi ajamattomana. Sillä välin näköjään ilmastointi vuotanut, kun pieni läikkä oli jotain neonvihreää nestettä maassa. Reilut 80tkm mittarissa tällä hetkellä.
Päiväajovalohomman olen oikeastaan hylännyt, kun ei sitä saanut ohjelmoinnilla tehtyä ja hyöty niin pieni kun melkein aina on pimeää, että ajovalot saisivat palaa kuitenkin.
Puhallinohjaus oli tarkoitus tehdä itse tai teettää tässä ennen joulua mutta uaz-remontin takia se siirtyi jonnekin tulevaisuuteen. Ja sitten oli tarkoitus vähän parantaa binarin nestekiertoa eli lyhentää sitä yhtä letkua joka silloin asentaessa jäi turhan pitkäksi ja lämpöeristämättä. Se vaatii puskurin irrottamisen niin ei oikein ole motivaatiota noin isoon työhön löytynyt.
Keskiviikkona tuli vaihdettua etujarrupalat ja levyt. Ajatus oli vaihtaa vasta renkaidenvaihdon yhteydessä mutta alkoi jarrut pitämään sen verta kauheaa meteliä niin pakko oli nyt vaihtaa. Kuskin puolella oli palat täysin loppu ja ojan puolella sentään pintaa oli jäljellä.
Oikeaan aikaan sain jarruhilppeet hommattua kun reilun viikon jarrut piti koko ajan kovenevaa ääntä. Rellun jarruthan tässä on ainakin edessä, että olisi suomestakin osia tarvittaessa löytänyt.
Takarumpuihin tuli myös vilkaistua ja siellä oli pintaa hyvin jäljellä.
Ja ihme ja kumma pölykapselitkin sain nyt ongelmitta paikalleen.
Mittarilukema 82tkm.
98tkm mittarissa ja kesärenkaat vaihtokunnossa, jos vähentää talvirenkailla ajot pois niin 60tkm kesti Matador Elitet.
Nyt vaan pitäs osata löytää jotkut uudet tilalle mitkä ei ainakaan huonommat olisi. Takavetoihin nyt tuli renkaita vähän väliä ostettua, kun hintaa niillä sen verran vähän mutta tässä 195/55R16 koossa alkaakin jo maksamaan.
Jos tohdit leventää rengasta seuraavaan kokoon tippuu hinta. Eli silloin pääset tuohon "tusina" kokoon 205/55-16 mikä on lähes kaikissa autonkokoisissa missä 16 tuumaiset on. Toki jonkun mielestä on jo tuuninkia että ei käy mutta itse laittaisin.
Alkuviikosta harrastin tuuninkia ja ostin Pressan ehdottamassa koossa Hankookit. Saas nähdä kauan niillä sitten ajaa, mutta ainakin takapotkussa olen niitä tykännyt käyttää. Ajettavuudessa tai melussa en huomannut muutosta, ehkä vähän paremmin rullaa mutta luultavasti vain pistäneet reilummin ilmaa renkaisiin. Sen verran vähän vasta ajanut, että bensankulutuksen muuttumista ei pysty sanomaan.
Jokavuotinen jarrutehostinletkun lyhentäminen kannatti tältä vuodelta jättää tekemättä, oli nyt sen verran pahasti pykinyt jokaisesta mutkakohdasta, joten ostin Motonetistä uuden letkun siihen.
Moottorin päältä suojamuovia irrotettaessa murtuivat ne kumitutit millä muovi kiinnittyy kiinni, mutta uusia sai onneksi Mansemotorsista.
Oikein tarkoissa laskelmissa saaat huomata että bensan kulutus nousee!?! Siis matkamittarin lukemasta laskettuna, koska nyt menet tiellä oikeasti hivenen pidemmän matkan joka pyörän kierroksella eli mittariin tulee vähemmän mitä ennen. ( ja polttoainetta menee sama).
Niin ja eikös ollutkin paljon enemmän vaihtoehtoja, kun tusinakoon renkaista alkoi katsella?