VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1240
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Täsmälleen. Kyseinen ex-AFR on minulla ja tähän malliin ne ovatkin vaihdettavissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Jatketaan Axtecin kirouksen tarinaa taas. Talven aikana rakensin paremman ikkunanpuristimen vasempaan takaikkunannostimeen pressan elokuussa antamien neuvojen mukaan.

04.02. sain sen asennettua paikalleen. Metallilevyjen ja ikkunan välissä on nyt pala kumimattoa, joka pitää paremmin kuin aiempi muoviletkun puolikas. Levyjä yhteen puristavien pulttien alapuolella on kolmas niitä pidemmäksi säädetty pultti, jonka avulla levyt puristavat ikkunaa koko alalta. Mutterit ovat nyloc-lukkomuttereita. Tämä ratkaisu tuntuu pitävän ikkunan hyvin otteessaan.

Kuva Kuva

Porasin siis alunperin ikkunaan liimattuun pellinpalaan reiät ja laitoin rei'stä pultit läpi. Pulttien avulla kiinnitin pellinpalalle alumiinisesta naulauslevystä tehdyn vastakappaleen. Alkuperäinen pellinpala ja naulauslevy puristavat ikkunaa yhdessä. Vastakappaletta ei saa asentaa samalle korkeudelle alkuperäisen pellinpalan kanssa, vaan alemmas, muuten se ottaa ikkunankarmin alareunaan kiinni ja ikkuna ei nouse ylös asti.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Heinäkuussa 2020 huomasin, että ohjauspyörän akselin suunnasta kuuluu rahinaa ja vinkumista rattia kääntäessä. Pohdin tuleeko ääni valojen ja pyyhkijöiden viiksiasetelmasta.

25.04. tänä vuonna lopulta otin ratin irti tarkistaakseni viiksiasetelman. Sitä varten piti irrottaa ratin keskiö ja ohjauspylvään suojamovit. Virtalukon ympärillä on kumirengas, joka tiivistää suojamuovit sen ympärille. Se pitää muistaa asentaa takaisin.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Ratti on kiinni akselissa 24 mm mutterilla. Minulla ei ollut sen kokoista avainta, joten hain Motonetistä 24 mm räikkähylsyn. Mutteri ei auennut sillä, joten hain Motonetistä 24 mm kiintoavaimen.

Mutteri ei auennut silläkään, joten hain Motonetistä 24 mm konehylsyn ja kotoa sähkökäyttöisen mutterinvääntimen. Sillä sain mutterin lopulta auki. Raulin neuvosta jätin mutterin löysästi paikalleen, kun nytkytin rattia irti, jotta en olisi lyönyt itseäni naamaan sillä.

Ennen mutterin irrotusta merkitsin tussilla ratin, mutterin ja rattiakselin asennot toisiinta nähden. Mutterissa ja akselissa oli jo tehtaalla meistetyt merkinnät.
Kuva

En saanut viiksiasetelmaa irti tällä kertaa, koska sen liittimet ovat mittariston takana. Huomasin kuitenkin, että äänimerkin laahain rattiakselin vieressä ja sitä vastaava kosketusrengas ratissa olivat hyvin likaisia. Pyyhin molemmat puhtaiksi.

Kosketusrenkaan ympärillä oli jotain keltaista massaa, jota on ehkä joskus ollut myös renkaan kosketuspinnalla? Pyyhin kuitenkin kosketuspinnan puhtaaksi liasta ja massasta, en ole varma pitäisikö siinä olla tuota massaa?
Kuva Kuva

Tämän jälkeen asensin kaiken takaisin paikalleen.
Kuva

26.04. otin Ladan taas ajoon. Ajossa huomasin, että rattia kääntäessä ei enää kuulunut rahinaa ja vinkumista. Äänimerkin laahaimen ja sen kosketusrenkaan puhdistaminen auttoivat siis tähän ongelmaan.
Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 9888
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuo keltainen "massa" on kuivavaseliinia. Ja nyt kun kukaan muka ei tiedä niin esimerkiksi moponetissä https://www.motonet.fi/fi/tuote/603076/ ... ine-500-ml . Ennen näitä oli sangossa ja pensselillä levitettiin, nykyään kaikki on spraypurkissa...
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 30.4.2022 14:13 Tuo keltainen "massa" on kuivavaseliinia. Ja nyt kun kukaan muka ei tiedä niin esimerkiksi moponetissä https://www.motonet.fi/fi/tuote/603076/ ... ine-500-ml . Ennen näitä oli sangossa ja pensselillä levitettiin, nykyään kaikki on spraypurkissa...
Kiitos neuvosta, pitää hankkia kuivavaseliinia ja levittää sitä äänimerkin kosketusrenkaaseen.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

06.05. huomasin, että tuulilasinpesurin pumppu oli jumissa. Pumpun rungossa on kolme ruuvia, jotka avaamalla pääsee käsiksi moottoriin, mutta niiden kannat olivat niin ruostuneet, etten saanut niitä auki. Sain lopulta pyöritettyä sormin pumpun akselia niistä ahtaista aukoista, joista akseli pilkottaa. Sen jälkeen pumppu toimi taas.

17.05. lähdin seuraavan kerran Ladalla ajoon ja pesurin pumppu oli taas jumissa. Sain sen toimimaan samalla tavalla kuin ennenkin. Totesin, että on aika ostaa uusi pumppu. Samalla huomasin, että tuulilasinpesunestesäiliön pohjalla oli sakkaa ja neste oli likaista.

23.05. ostin uuden pumpun raulilta ja asensin sen paikalleen. Ennen uuden pumpun paikalleen asennusta huuhtelin tuulilasinpesunestesäiliön ja vaihdoin nesteen.

Tänään 24.05. käytin Ladani katsastuksessa. Tulos oli hyväksytty. Tällä kertaa ei onneksi ollut hitsattavaa.

Vaikka tulos oli hyväksytty, päästöissä oli huomauttettavaa. Päästöt olivat yli vähäpäästöisen rajojen, mutta katsastaja hyväksyi päästömittauksen silti, koska rekisteröintitodistuksessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä(!), vaikka siinä on merkinnät kolmitoimikatalysaattorista ja happitunnistimesta.

Tässä päästöarvot:
Tyhjäkäynnillä
CO 2,65 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 11,10 [% vol]
HC 898 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 3,03 [% vol]

Kierroksilla
CO 0,80 [% vol] (Sallittu 0,30)
CO2 14,20 [% vol]
HC 93 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 0,76 [% vol]
Lambda 1,008 (Sallittu 0,97-1,03)

Kierroksilla arvot olivat hyvät. Tyhjäkäynti katsastuksen aikana oli huonoa, aaltoilevaa, kierrokset liian matalalla ja moottori meinasi sammua. Jo ennen katsastusta tyhjäkäynti on välillä ollut huonoa tällä ajokaudella, mutta se on parantunut polkemalla kaasua, kuten aina ennenkin.

Yritin säätää tyhjäkäynnin seosta korvakuulolta katsastuksen jälkeen. Säätöruuvilla ei tuntunut olevan suurta vaikutusta, mutta sain tyhjäkäynnin ehkä hieman paremmaksi.

Check Engine -valo ei ole syttynyt kertaakaan tänä keväänä. Ihmettelisin, jos se syttyisi, koska vaihdoimme degenin kanssa virranjakajan kannen ja AFR-boksin viime syyskuussa. Heti, kun ehdin, kokeilen auttaisiko tyhjäkäyntisolenoidin vaihto huonoon tyhjäkäyntiin. Minulla pitäisi olla vähintään yksi uusi solenoidi.

Lisäksi Ladassani on pari pidempiaikaista vikaa:
1) Ohjaus narisee kääntäessä hitaassa vauhdissa. Ääni tulee oikealta puolelta. Se ei korjaantunut keskiraidetangon vaihdolla elokuussa 2020. Epäilen narinan lähteeksi apusimpukkaa.
2) Lämmityslaitteesta tulee vain joko lämmintä tai todella lämmintä. Vaikka lämpötiläsäätimen asettaa kylmälle, lämmityslaite puhaltaa vähintään lämmintä ilmaa. Tämä alkoi kesällä 2021. Lämmityslaitteen kennon hana vaihdettin kesällä 2017.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 9888
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16Lämmityslaitteesta tulee vain joko lämmintä tai todella lämmintä. Vaikka lämpötiläsäätimen asettaa kylmälle, lämmityslaite puhaltaa vähintään lämmintä ilmaa. Tämä alkoi kesällä 2021. Lämmityslaitteen kennon hana vaihdettin kesällä 2017.
On tullut vastaan hanoja joissa sen vivun liitos sisukseen on väljentynyt, eli vipu kääntyy täyden liikkeen mutta sielu ei mene kiinni asti. Hana siis vuotaa läpi jonkin verran vaikka vaijeri kääntyy loppuun asti.
jarkoc
Viestit: 31
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Itselläni kaikki hanat hajonneet tuollain sisäisesti ja onhan tuo jo aika monta vuotta palvellut.
Taitaa useimmiten hajota käyttämättömyyttään, kesäautossa ei kovin usein hanaa käännellä.
Narinaan kannattaa myös pallonivelet rasvata jos rasvanipalla varustetut.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2107 1700i -96
Lada 2107 1600i -06
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 25.5.2022 7:11 On tullut vastaan hanoja joissa sen vivun liitos sisukseen on väljentynyt, eli vipu kääntyy täyden liikkeen mutta sielu ei mene kiinni asti. Hana siis vuotaa läpi jonkin verran vaikka vaijeri kääntyy loppuun asti.
Ehkä minunkin hanalleni on käynyt noin, pitää vaihtaa jossain vaiheessa. Kyllähän sen kanssa pärjäsi kesähelteilläkin, piti vain pitää Ladassa kunnon läpiveto, mutta olisihan se mukavampaa, että saisi välillä viileämpää ilmaa hyttiin.
jarkoc kirjoitti: 25.5.2022 9:59 Narinaan kannattaa myös pallonivelet rasvata jos rasvanipalla varustetut.
Kiitos neuvosta, pitää tutkia.
Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Ohjaus narisee kääntäessä hitaassa vauhdissa. Ääni tulee oikealta puolelta. Se ei korjaantunut keskiraidetangon vaihdolla elokuussa 2020. Epäilen narinan lähteeksi apusimpukkaa.
Tähän liittyen, 06.06. vein Ladan korjaamolle tutkittavaksi. Neuvostoliitosta kotoisin oleva asentaja päätteli narinan johtuvan siitä, että etupyörien laakerit olivat löysällä, joten ne kiristettiin. Se ei poistanut narinaa, mutta toi esille toisen ongelman. Vasemman puolen etupyörässä oli liian lyhyet pultit, jotka eivät kiristyneet kunnolla pyörän irrotuksen jälkeen.

Vain yksi neljästä pultista kiristyi, koska pulttien kierteet olivat huonot. Myös navan kierteet saattavat olla alkupäästä huonot? Oikealla edessä Ladassani on pidemmät Mansemotorsin myymät Ladan aluvannepultit, jotka asennettiin, kun oikea etunapa vaihdettiin 03.04.2017. Vasemmalla pulttien pituus oli noin puolet niistä (20 mm). Nämä lyhyemmät pultit ovat tulleet auton mukana ja oikealla oli aikanaan samanlaiset. En tiedä mikä on ollut syynä noin lyhyiden pulttien käyttöön.

Lada meinasi jäädä tuolloin 06.06. korjaamolle, kun vasenta etupyörää ei saatu paikalleen, mutta sain onneksi haettua rengasliikkestä samanlaiset kuin oikealla: 12x1,25-17 45 mm. Pidemmillä pulteilla vasen etupyörä kiristyi kunnolla.

Pulttiepisodin takia tarkistin takapyörien pulttien kireyden. Ne ovat riittävän kireällä, vaikka takapyörissä on myös lyhyet 20 mm pultit.

Ohjauksen narina ei tosiaan korjaantunut etupyörien laakerin kiristykselläkään, mutta tein menneenä kesänä havainnon, että sitä esiintyy vain, kun on riittävän lämmin ilma. Noin 15 asteen alapuolella ääntä ei enää kuulu. Tutkinta jatkuu.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Tänään 24.05. käytin Ladani katsastuksessa. Tulos oli hyväksytty.

Vaikka tulos oli hyväksytty, päästöissä oli huomauttettavaa. Päästöt olivat yli vähäpäästöisen rajojen, mutta katsastaja hyväksyi päästömittauksen silti, koska rekisteröintitodistuksessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä(!), vaikka siinä on merkinnät kolmitoimikatalysaattorista ja happitunnistimesta.

Kierroksilla arvot olivat hyvät. Tyhjäkäynti katsastuksen aikana oli huonoa, aaltoilevaa, kierrokset liian matalalla ja moottori meinasi sammua. Jo ennen katsastusta tyhjäkäynti on välillä ollut huonoa tällä ajokaudella, mutta se on parantunut polkemalla kaasua, kuten aina ennenkin.

Yritin säätää tyhjäkäynnin seosta korvakuulolta katsastuksen jälkeen. Säätöruuvilla ei tuntunut olevan suurta vaikutusta, mutta sain tyhjäkäynnin ehkä hieman paremmaksi.
07.07. pääkaupunkiseudun Lada-kerhon tapaamisessa degen ystävällisesti tutki Ladani tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntisolenoidi toimi moitteetta, sitä en ollut vaihtanut. Hän alensi tyhjäkäynnin seosta, koska olin ruuvannut sen liian ylös. Tyhjäkäynnin kierrosluku oli OK. Virranjakaja oli kunnossa. Virranjakajan pyörijän vastus on 5400 ohmia, joka on kuulemma OK, vaikka degenin mukaan se on yleensä 1000 ohmia. Pakokaasun haju oli OK, vaikka HC vähän haisikin. Ladani Axtec-järjestelmä oli siis kunnossa. Seuraavassa katsastuksessa pitää muistaa sanoa katsastajalle, että kaasua pitää polkea muutaman kerran, jos tyhkäkäynti on huonoa mittauksen aikana.

Check Engine -valo ei ole syttynyt kertaakaan menneiden kevään ja kesän aikana. Se on poikkeuksellista minun omistushistoriani aikana. Degenin viime syyskuussa suorittama virranjakajan kannen ja AFR-boksin vaihto on varmasti auttanut siinä. Check Engine -valon polttimo kyllä palaa :).


Toukokuussa hankkimani tuulilasinpesurin pumppu on ollut erikoinen maanantaikappale :D. Pumpun imuputken pohjassa oleva metallisihti lähtenyt kolme-neljä kertaa irti pumpun pyörityksen yhteydessä ja jäänyt kellumaan nestesäiliöön. Sihdin irrottua pumpun alipaine putoaa ja se ei pysty nostamaan nestettä kuin tuulilasin alareunaan pyyhkijöiden alle. Kun sihdin napsauttaa takaisin paikalleen, pumppu toimii taas. Sen irtoamiseen on joka kerta liittynyt ajoon lähtö noin viikon seisonnan jälkeen.

Sain neuvoksi, että sen voisi yrittää liimata tiivisteliimalla, mutta en ole saanut sitä vielä aikaiseksi. Sihti on nyt onneksi pysynyt paikallaan vajaat kaksi kuukautta, ajoa on ollut noin kerran viikossa. Ehkä se oppi olemaan irtoamatta :).
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 115
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

19.08., kun Ladallani oli ajettu 177 388 km, huomasin, että nopeusmittarin neula väpättää alle 60 km/h nopeudella. Luin internetistä, että ainakin joissakin automerkeissä trippimittarin nollaus voi auttaa tähän. En ollut nollannut trippimittaria koko kesänä, koska en ole tänä kesänä seurannut Ladani kulutusta. Nollasin trippimittarin samana päivänä.

29.08. otin Ladan seuraavan kerran ajoon: nopeusmittarin neula ei väpättänyt.

03.09. oli seuraava ajo: nopeusmittarin neula väpätti lievästi. Nollasin trippimittarin useampaan kertaan, jonka jälkeen neula ei enää väpättänyt.

04.09. Ladallani oli ajettu 177 473 km ja nopeusmittarin neula väpätti taas lievästi alle 50 km/h nopeudella. Tuon jälkeen olen ajanut sillä kerran tai pari, enkä muista, että neula olisi väpättänyt. Mikähän sen voisi aiheuttaa?

29.08. huomasin myös, että jäähdytysnestettä oli paisuntasäiliössä reilusti alle min-merkin, vaikka se oli vaihdettu korjaamolla 06.06. Muista kiireistä johtuen en ehtinyt lisätä sitä kuin vasta 14.09., täytyy seurata vuotaako nestettä jostain.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
raul
Viestit: 645
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja raul »

Useimmiten ehkä juuri narinaa aiheuttava osa on pallonivel, joskus tosin ollut mm vakaajan hela.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ GAZ 24 ☭ GAZ 21 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ AZLK 2140
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Vastaa Viestiin