VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Kun vanha lohko oli turvallisesti pois konehuoneesta. Se lähti takapihalle ruostumaan. Nyt sitten alkoi pikkuhommat. Eli jotain pientä osaa, mitä piti vaihtaa niin vaihdoin jne.
Vanhat tukikumit uusiin. Öljypumpun laittaminen uuteen uskoon.
Vanhat tukikumit uusiin. Öljypumpun laittaminen uuteen uskoon.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Kun nuo pienemmät hommat oli valmiit, niin aloitin lohkon kanssa puuhastelun. Siihen laitoin pientä kilkettä mitä puuttui tai piti vaihtaa. Sekä maalasin uuteen väriin, koska +1 heppaa heti
Pientä "esikatselua" miltä tuo näyttäisi kasassa.

Pientä "esikatselua" miltä tuo näyttäisi kasassa.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Vanha sylinterikansi sen verta hyvä, joten se sai jäädä. Tosin tein siihen tarvittavat korjaukset.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Sitten kun kaikki oli valmiina. Niin aloitin asennustyöt. Lohko autoon kiinni ja kone kasaan. Melkein koko kesä 2021 tuli tehtyä sellaista, suht rauhallista työtä. Syksyllä 2021 sitten työnsin sen talvisäilytykseen latoon. Siihen se sitten taas jäi vuodeksi. (Tuli intti väliin, niin eipä ollut aikaa)

Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Päivitellääs kuulumisia tännekin, vaikkei nyt mitään sen kummempaa ole tapahtunutkaan. Keväällä 2022 otin auton taas ulos tallista ja aloittelin taas hommat. PV:llä siirryttiin taas normilomarytmiin, niin pääsi aina viikonloppuisin kotio rassaamaan Ladaa. Pääasiassa tuli tehtyä loppukasaamista ja muita pieniä juttuja. Sekä tuli yritettyä säätää nuo ajoitukset, venat yms. Mutta kun ei tieto ja taidot enään riitä, niin asia eteni erittäin hitaasti ja lopulta taas jämähti. Kesällä sitten pääsin reserviin ja tuli tehtyä muita hommia, joten senkin puolesta projekti ei paljoa edennyt.
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Siinä sitten auto jäi seisomaan loppukesällä, ei enään riittänyt taidot,tieto taikka into. Koska on kuitenkin tarkoitus saada tämä vehje vielä tien päälle, niin päätin että: vien tämän paikalliselle korjaamoukkelille. Jos sillä tavalla saisi hieman vauhtia tähänkin rojektiin. Tuumasta toimeen. Loppusyksystä vietiin auto paikalliseen hikipajaan, mutta siellä on sen verta kiireistä että: jäi taas seisomaan talven yli.
Pari kuukautta jaksoin odottaa. Mutta kun ei mitään tapahtunut, niin pari viikkoa sitten tehtiin niin että: jätkät kasaan, traileri perseeseen ja haettiin Laabori pois. Sieltä sitten vietiin jo parempaan paikkaan ja jos nyt tässä kuussa onnistuisi saada liikkeelle ja siitä sitten leimalle. Olen myös jo alkanut kasaamaan hieman osia, jotka vaihdan ennen katsastusta. Esim. takaturvavyöt ostin uudet, sillä edellinen omistaja on onnistunut jotenkin pask**aan ne. Sekä muuta pientä juttua pitäisi vielä tehdä. Sitten jos saan Laaborin liikkeelle ja leimattua, alkaakin ne omasta mielestä kivat jutut. Olisi tarkoitus pistää jarrujärjestelmä täydelliseen kuntoon, vaihtaa kaikki alustan kumit, iskarit sun muut osat. Jotta auto olisi täysin turvallinen jokapäiväiseen ajoon. Edellinen omistaja kun ei tuosta turvallisuudesta tai teknisestä kunnosta hirveemmin ole välittänyt.
Pari ruostekohtaa pitäisi vielä korjata ja sitten maalauttaa auto. Kun tuo maalipinta on nyt vähän mitä on. Koska tehtävänä on edelleen pelastaa auto museoinnilta, niin asentelen sitten jossain vaiheessa 20% tummennuskalvot, keltaiset "Talmu" sumarit yms. tuuninkia hyvän maun rajoissa. Ja kaikki nuo Konela jutut, mainos/vero tarrat ja etuvalojen pyyhkimet heitin jo ajat sitten mäkeen.
Näihin tunnelmiin tällä kertaa
Pari kuukautta jaksoin odottaa. Mutta kun ei mitään tapahtunut, niin pari viikkoa sitten tehtiin niin että: jätkät kasaan, traileri perseeseen ja haettiin Laabori pois. Sieltä sitten vietiin jo parempaan paikkaan ja jos nyt tässä kuussa onnistuisi saada liikkeelle ja siitä sitten leimalle. Olen myös jo alkanut kasaamaan hieman osia, jotka vaihdan ennen katsastusta. Esim. takaturvavyöt ostin uudet, sillä edellinen omistaja on onnistunut jotenkin pask**aan ne. Sekä muuta pientä juttua pitäisi vielä tehdä. Sitten jos saan Laaborin liikkeelle ja leimattua, alkaakin ne omasta mielestä kivat jutut. Olisi tarkoitus pistää jarrujärjestelmä täydelliseen kuntoon, vaihtaa kaikki alustan kumit, iskarit sun muut osat. Jotta auto olisi täysin turvallinen jokapäiväiseen ajoon. Edellinen omistaja kun ei tuosta turvallisuudesta tai teknisestä kunnosta hirveemmin ole välittänyt.
Pari ruostekohtaa pitäisi vielä korjata ja sitten maalauttaa auto. Kun tuo maalipinta on nyt vähän mitä on. Koska tehtävänä on edelleen pelastaa auto museoinnilta, niin asentelen sitten jossain vaiheessa 20% tummennuskalvot, keltaiset "Talmu" sumarit yms. tuuninkia hyvän maun rajoissa. Ja kaikki nuo Konela jutut, mainos/vero tarrat ja etuvalojen pyyhkimet heitin jo ajat sitten mäkeen.
Näihin tunnelmiin tällä kertaa

Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Noniin, tämmöstä olis nyt tapahtunut. Auto on saatu käyntikuntoiseksi ja se liikkuu eteen taakse ja pysähtyykin. Eli se kaikki aika ja vaiva ei ole ihan hukkaan mennyt. Mutta ongelmia on edelleen. Pumppu vuotaa jäähdytinnestettä, sekä: imusarjan alueella näyttäisi myös tihkuvan nestettä. Myös lämppärin letku vuotaa. Vaihtelen tuossa jossain vaiheessa tivisteet ja kiristän kunnolla. Mutta yksi asia huolettaa, vaikuttaisi nesteet menevän sekaisin, sillä kun otin öljyntäyttökorkin pois, niin siinä oli valkoista ns. "jugurttia" sekä öljyssä vaikuttaisi olevan vettä/nestettä. Pakoputkestakin tulee vettä/kosteutta reilusti. Uskoisin että: voisi korjaantua kun vaihdan imusarjan tiivisteet yms. mutta hieman huolestuttaa että ongelma voi olla jossain muuallakin.
Kun konetta kasasin niin kansipahvi tietty oli uusi, sekä muutkin tiivisteet. Mutta tasohiontaa en tehnyt, sillä kansi vaikutti erittäin hyvältä. Voiko se "hiomattomuus" kumminkin jotenkin vaikuttaa asiaan? Pultit kiristin kyllä momenttiin, että pitäisi varmaan suorittaa vielä jälkikiristys. Sitten ulkonällisiä juttuja mitä tein, vaihdoin uudet umpiot. Koska +1 heppaa
Sekä laitoin hienommat ovipahvit. Tosin valoista sen verta että: vasemmassa ei pala parkki ja oikeassa ei pala lähivalot- taikka pitkät. Lamput vaihdoin, ei vaikutusta. Vissiin joku maa/johtovika.
Elikkäs seuraavaksi mitä pitäisi tehdä. Ratkaista tuo jäähdytinneste/kansijuttu, ratkoa etuvalojen ongelmat ja tarkistaa vielä laatikko/peräöljyt ja tsekata apusimpukka. Koska ohjaus on jotenkin epänormaalin raskas. Sekä muutamia pikkujuttuja vielä.
Tämmöstä tälläkertaa, palaillaan taas...
Kun konetta kasasin niin kansipahvi tietty oli uusi, sekä muutkin tiivisteet. Mutta tasohiontaa en tehnyt, sillä kansi vaikutti erittäin hyvältä. Voiko se "hiomattomuus" kumminkin jotenkin vaikuttaa asiaan? Pultit kiristin kyllä momenttiin, että pitäisi varmaan suorittaa vielä jälkikiristys. Sitten ulkonällisiä juttuja mitä tein, vaihdoin uudet umpiot. Koska +1 heppaa

Elikkäs seuraavaksi mitä pitäisi tehdä. Ratkaista tuo jäähdytinneste/kansijuttu, ratkoa etuvalojen ongelmat ja tarkistaa vielä laatikko/peräöljyt ja tsekata apusimpukka. Koska ohjaus on jotenkin epänormaalin raskas. Sekä muutamia pikkujuttuja vielä.
Tämmöstä tälläkertaa, palaillaan taas...
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Tänään kävin purkamassa nuo irti. En kyllä huomannut mitään normaalista poikkeavaa, joten eiköhän nuo saada kuntoon, kunnon puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdolla. Niin lopettaa jäähdytinnesteen valuttamisen. Mutta hieman kyllä huolettaa että: Jos ei tule mitään vaikutusta ja jatkaa aineiden sekoittamista tämän rempan jälkeen. Niin pahimmassa tapauksessa joutuu irroittamaan kannen. Toki jos pitää niin sitten pitää, irroittelen kannen ja käytän koneistamolla oikaisemassa.
Yksi helvetin työmaa, mutta ei tässä muitakaan vaihtoehtoja ole kuin tehdä loppuun tämä rojekti. Liikaa aikaa ja vaivaa käytetty, ettei myyminen jollain kusisella tonnilla ole vaihtoehto
Myöskään seisottaminen ei ole vaihtoehto, koska auto on tehty ajamista varten. Kärsimys jatkukoot 



Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Tässä viikonloppu mennyt Ladan rassaamisen parissa. Seuraavia asioita on tapahtunut. Puhdistin kaikki pinnat yms. sitten asentelin uudet tiivisteet ja kasasin kaiken takaisin. No, jäähdytinnesteen vuotaminen loppui ja toimii nätisti, mutta muuten ei mikään muuttunut. Eli aineet sekoittuu silti. Joten se on kait kannen irroitus edessä. Pitää se tässä joku päivä ottaa irti ja käydä oikomassa/hiomassa yms.
Laabori lähtee kuitenkin kertalaakista käyntiin ja kone käy oikein tasaisen nätisti, jos jotain positiivista...
Otan kannen varmaan huomenissa/tällä viikolla irti ja vien koneistamolle. Jos se homma lähtisi sitten siitä rokkaamaan. Olisi kuitenkin tarkoitus saada kuntoon tässä kuussa ja siitä sitten kovaan ajoon. Jos tuuri käy, niin voisi tällä lähteä elokuussa kohti "Idän ihmeet" kokoontumista. Jos tietenkin saan siihen kuntoon että: kehtaa sinne tuoda.
Näin tälläkertaa, palaillaan.

Laabori lähtee kuitenkin kertalaakista käyntiin ja kone käy oikein tasaisen nätisti, jos jotain positiivista...


Näin tälläkertaa, palaillaan.

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Ehkä typerä kysymys mutta vaihdoitko öljy ja suodattimen nyt kun tiivisteet putsasit? Ja paljonko sitä jäähdytysnestettä katoaa? Tuossa korkissa ei näytä järkyttävältä kun kylmänä vähän testailtu.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Lisäksi minulla oli kerran öljytikussa kermaa. Tämä aiheutui sohlosta tikun tiivisteestä, josta pääsi kosteutta kertymään tikun varteen ja öljy kermaantui. Lisäksi tuo korkissa oleva voi olla pelkkää kylmälimaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Tuplaviesti tuli.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
Öljyjä en vaihtanut, ainoa mitä tein lisäsin sinne noin 1 litran verran, kun öljyt oli minimissä. Jostain syystä se määrä sitten pomppasi maksimi määriin.pressa kirjoitti: 8.5.2023 7:28 Ehkä typerä kysymys mutta vaihdoitko öljy ja suodattimen nyt kun tiivisteet putsasit? Ja paljonko sitä jäähdytysnestettä katoaa? Tuossa korkissa ei näytä järkyttävältä kun kylmänä vähän testailtu.
Ei ole täysin kylmälimaa, ainakaan omasta mielestä. Kun tulin tuota taas väsäämään, niin tsekkasin korkin ja puhdistin sen noista kermoista. Sitten kone käyntiin ja sitä käytin lämpimäksi n.10 min eri kierroksilla. Sekä pyöräytin pienen lenkin pihan ympäri. Tavaran määrä tuplaantui, sekä seassa oli vesitippoja. Kuvista ei ehkä näy niin hyvin, mutta tuossa venakopassakin sitä on suht paljon. Öljyäkin kun kattoi niin seassa näkyi keltaisia juovia yms. Tuo kerma myös maistuu makeahkolle. (maistoin ja sylkäsin heti poies

Semmonen huomio myös että: lohkon ja kannen väli on kostea/märkä. Pyyhkäsin sen kuivaksi ennen starttaamista ja sitten kun sammutin koneen, niin oli se taas märkä. Se tavara oli sellaista ehkä "öljyisen vetistä"
Jäähynestettä katoaa omien havaintojen mukaan jonkun verran.
Jotenkin kaikki viittaisi omasta mielestä että: jokin ei ole ihan kunnossa tuolla kannen ja lohkon välillä. Tiedä sitä.

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
No jos se maistuu makealle niin sitten pääsee nesteet sekaisin, mutta itse ainakin ajaisin lämpöiseksi ja vaihtaisin öljyt. Sen jälkeen huohottimen letkut auki ja muutama kymmenen kilometriä ajoa katsoa kuinka on. Se että käytät autoa 10 minuuttia ei lämmitä sitä niin että kosteus poistuisi.
Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)
No juu, voisi noinkin kokeilla tehdä ennenkuin purkaa. Toisaalta en ihan viitsi kikkailla, kun on mahdollisuus ettei mikään muutu. Niin ei tule kulutettua kallisarvoista aikaa. Tosin vanhat öljyt pitäisi ottaa kumminkin poies ennenkuin purkaa...pressa kirjoitti: 8.5.2023 17:01 No jos se maistuu makealle niin sitten pääsee nesteet sekaisin, mutta itse ainakin ajaisin lämpöiseksi ja vaihtaisin öljyt. Sen jälkeen huohottimen letkut auki ja muutama kymmenen kilometriä ajoa katsoa kuinka on. Se että käytät autoa 10 minuuttia ei lämmitä sitä niin että kosteus poistuisi.

Tällä hetkellä tuo kannen irroittaminen ei enää edes hirvitä, kun asiaa on nyt pari päivää miettinyt. Aamuinen tapaushan tuo on ja v-käyrä on punaisella


Eli periaatteessa töiden puolesta parin päivän juttu. Koneistamolta kun kysyin asiaa, niin about päivässä pitäisi onnistua. Ainoa mikä hidastaa, niin osien toimitusaika. Kansipahvi on hommattu, eli kannen saan takaisin heti hionnan jälkeen. Ainoastaan noita kuuskolotulppia joutuu odottamaan, kun niitä löysin ainoastaan Lada Powerilta.