1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Koska lapset on aina hyvä syy tehdä hankintoja, niin tuli löydettyä tälläinen 1200S edullisesti. Ja olinkin kesällä mennyt lupaamaan harjotteluauton pojalle peltoradalle ja jääradalle
Lada 1200S '90 siis kyseessä. Paperit on, kilvet palautettu 2015. Ei tästä nyt kovasti mitään kerrottavaa ole, kuskinpuolelta penkin vierestä paistaa päivänvalo, ja helma myös pehmeä, mutta niitä pitää parsia kasaan nyt ensin kun penkin takanurkka rusahti pohjan läpi.
Joku varmasti haukkoo nyt siellä henkeään että ei tälläistä tuhottavaksi jääradalle tai peltoradalle - Miksei? Ajatus taustalla olisi myös parsia kori kuntoon ja koskaan ei tiedä jos tätä päätyisi katsastamaankin vielä, tosin tuo kilpien palautus taisi nostaa senkin lystin hinnan uudelle tasolle jos oikein muistan.
Ajatus ei siis ole ajaa romurallia vaan harjotella pojan kanssa ajamista niinkuin itsekin pääsi samassa iässä, ja sitten poljettiinkin kymmenen vuotta radalla.
Uusi bensapumppu tuli hankittua, kun vanha ruikkii siitä tiivisteiden välissä olevasta "juorureiästä" jostain syystä.
HUOLTOKIRJA
- Bensapumppu, tulpat, öljyt ja suodatin 10/2022
Lada 1200S '90 siis kyseessä. Paperit on, kilvet palautettu 2015. Ei tästä nyt kovasti mitään kerrottavaa ole, kuskinpuolelta penkin vierestä paistaa päivänvalo, ja helma myös pehmeä, mutta niitä pitää parsia kasaan nyt ensin kun penkin takanurkka rusahti pohjan läpi.
Joku varmasti haukkoo nyt siellä henkeään että ei tälläistä tuhottavaksi jääradalle tai peltoradalle - Miksei? Ajatus taustalla olisi myös parsia kori kuntoon ja koskaan ei tiedä jos tätä päätyisi katsastamaankin vielä, tosin tuo kilpien palautus taisi nostaa senkin lystin hinnan uudelle tasolle jos oikein muistan.
Ajatus ei siis ole ajaa romurallia vaan harjotella pojan kanssa ajamista niinkuin itsekin pääsi samassa iässä, ja sitten poljettiinkin kymmenen vuotta radalla.
Uusi bensapumppu tuli hankittua, kun vanha ruikkii siitä tiivisteiden välissä olevasta "juorureiästä" jostain syystä.
HUOLTOKIRJA
- Bensapumppu, tulpat, öljyt ja suodatin 10/2022
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
hyvä vehje harjoitteluun ja piharalliin,itsekkin omistan tuollaisen 1200 ässän.
ei näitä nyt silkkihansikkain tarvii käsitellä mutta oon huomannut kun vanhaa vähän muhruista rupee korjailee niin se on kohta niin hyvässä kunnossa että eihän sitä pellolle enää raski viedä
ei näitä nyt silkkihansikkain tarvii käsitellä mutta oon huomannut kun vanhaa vähän muhruista rupee korjailee niin se on kohta niin hyvässä kunnossa että eihän sitä pellolle enää raski viedä
- Lada-Jussi
- Viestit: 10211
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
uudelleen rekisteröinnin hinta ei varmasti ole tuon liikennekäyttöön saattamisessa mitenkään merkittävä kuluerä, taittaa mikkilankaankin mennä enemmän rahaa ja varmasti monenlaista muutakin osaa joutuu uusimaan. 1200S malleja on kyllä hyvin säästynyt museokilpiin asti, että ei välttämättä kannata alkaa ainakaan museoautoa tekemään.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Ei kyllä päällisinpuolin se museoauto olekkaan se ykkösajatus. Onhan se totta, että mikkilankaan menee enemmän rahaa kuin katsastamiseen+kilvitykseen, mutta moni laittaa perjantaisin saman summan ja enemmänkin kurkusta alas.Lada-Jussi kirjoitti: ↑21.10.2022 9:26 uudelleen rekisteröinnin hinta ei varmasti ole tuon liikennekäyttöön saattamisessa mitenkään merkittävä kuluerä, taittaa mikkilankaankin mennä enemmän rahaa ja varmasti monenlaista muutakin osaa joutuu uusimaan. 1200S malleja on kyllä hyvin säästynyt museokilpiin asti, että ei välttämättä kannata alkaa ainakaan museoautoa tekemään.
No, ainakin poika tykkää kun pääsee rakentamaan "omaa autoaan". Katselin vähän korjauspeltejä tuohon, mutta taidan arkista tehdä palat mitä tarvitsee, tai kunhan nyt ensin näkee missä kunnossa se pohja on.
Edit: pumppu vaihdettu, uusi bensansuodatin myös. Hetken käy mutta liikkeelle lähdettäessä tukehtuu jostain syystä. Pitää varmaan kaasari koittaa puhdistaa.
Edit2: Tutkimuksien jälkeen totean että edellinen omistaja on ilmeisesti hukannut sen tangon joka käyttää sitä pumppua. Ilmankos sanoi ettei käynyt kunnolla enää, kun oli putsaillut paikkoja ja hakenut tuoretta bensaa.
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Toinen pumpun käyttötanko löydetty toiselta harrastajalta ja nyt käytiin asentelemassa. Toimii, kulkee ja pysähtyy.
Tyhjäkäynti on vähän ontuvaa kyllä, välillä on ja välillä ei. Lämpöisellä koneella suht hyvä. Täytyy varmaan kaasutinta puhdistaa jos edellisellä omistajalla on tankki mennyt sen verran kuivaksi että imassut roskat sisään, tai tutkittava onko kaasutin korjaussarjan tarpeessa/alipaineletkut.
Tyhjäkäynti on vähän ontuvaa kyllä, välillä on ja välillä ei. Lämpöisellä koneella suht hyvä. Täytyy varmaan kaasutinta puhdistaa jos edellisellä omistajalla on tankki mennyt sen verran kuivaksi että imassut roskat sisään, tai tutkittava onko kaasutin korjaussarjan tarpeessa/alipaineletkut.
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Ketjua pitäisi kiristää, mikähän mahtoi olla se kampiakselin pään avainkoko?
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
38mm eli sama mikä on oraksen vipuhanan mutterissa.
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Mansemotors myy tähän avaintakin.
https://www.mansemotors.fi/kampiakselin ... mpi-versio
https://www.mansemotors.fi/kampiakselin ... mpi-versio
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Näköjään. Itse ajattelin kyllä tehdä oman version hylsystä ja lattaraudastaFlaiman kirjoitti: ↑18.11.2022 17:20 Mansemotors myy tähän avaintakin.
https://www.mansemotors.fi/kampiakselin ... mpi-versio
Edit: Ja vielä mitä, tilasin tuon avaimen ja samalla lattian korjauspellin, jää turha nysvääminen sitten pois.
15-tuumaisia piikkipyöriä tuli hommattua, niille pitää vanteita metsästää.
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Taas on ostettu, muttei mitään tehty. 6kpl 155-15" piikkipyörää odottaa vanteille laittoa.
Kaverin Fiatista tulis 6" leveät et43 peltivanteet, näinköhän niiden kanssa tarvii kikkailla? Onkohan kellään kokemusta/tietoa? Koitin kovasti hakea ja googlettaa muttei juuri tullut viisaammaksi.
Koko etulattian korjauspellin tilasin sekä tuon erikoisavaimen, jos vähän säästäisi aikaa peltitöissä, rataakin kun on jo vähän lanattu ja suunniteltu.
Ketjun kiristys taisi olla niin että löysätään se kiristin siitä ja pari täyttä kierrosta pyörittää konetta kampuralta ja sitten kiristin kiinni?
Kaverin Fiatista tulis 6" leveät et43 peltivanteet, näinköhän niiden kanssa tarvii kikkailla? Onkohan kellään kokemusta/tietoa? Koitin kovasti hakea ja googlettaa muttei juuri tullut viisaammaksi.
Koko etulattian korjauspellin tilasin sekä tuon erikoisavaimen, jos vähän säästäisi aikaa peltitöissä, rataakin kun on jo vähän lanattu ja suunniteltu.
Ketjun kiristys taisi olla niin että löysätään se kiristin siitä ja pari täyttä kierrosta pyörittää konetta kampuralta ja sitten kiristin kiinni?
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Etuvetoisen vanteet ovat väärällä Et luvulla mutta kun se on 2 tuumaa suurempi niin ei ehkä ota tukivarteen joustossa mutta jos keskiosa lituska niin voi ottaa jarrusatulaan. Eli kokeilematta ei tiedä, mutta speisseriä väliin niin sopii ja peltoautossa ei ole väliä vaikkei olekaan tieliikennekelpoinen.
Niin eikä sitä tarvitse pyörittää kuin parin puristuksen yli niin ketju on kireällä.
Niin eikä sitä tarvitse pyörittää kuin parin puristuksen yli niin ketju on kireällä.
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Noniin. Mitä nyt lapset on vähän sairastelleet ja aiheuttanut mutkia aikataulutukseen, tänään ja eilen kerkesin käydä tasaamassa radan, ja vähän raappailemassa autojen kanssa. Ladan kaveriksi tuli Nissan 100NX piikkipyörin, niin pysyy jollaintapaa sitten tahdissa, mutta..
Nuo aiemmin mainitut 15" piikkipyörät voin varmaan unohtaa, kun veli toi Hämeenlinnan kautta kulkiessa sarjan 13" piikkipyöriä ja ne laitettiin ladan vanteille sisuskumien kanssa. Harmi vaan, kun huomenna pitää lähteä aamuvuoroon ja seuraava vapaapäivä on jouluaatto.
Katselin vähän tässä nyt tuota nokkaketjuasiaa, löysäsin kiristimen ja pyörittelin konetta jonkunverran pyörimissuuntaansa. Auto käyntiin ja melko yllättävän paljon rohisee edelleen, tai sitten kuvittelen
Moottoriöljyt ja suodatin on vaihdettava, ja vähän tutkittava missä on tyhjäkäynti. Meinaa sammahtaa kokoajan tyhjäkäynnille jäädessä. Tallissa olisi taunukseen hankittu Weberin kaasari, liekkö siitä olisi iloa.
Ja jos ennen vuoden vaihdetta kerkeisi jalkatilan paikkamaan, koko lattian korjauspellin tilasin Mansemotorsilta.
Sekä oikea jarru on jumissa siten ettei jaksa käsin pyörittää rengasta.
Vfts-tyylin levikesarja tuli hankittua edulliseen hintaan, toista etulevikettä pitää fiksata, ja se on varmaan ensi kesän hommia sitten, koska nuo 13-tuumaiset piikkipyörät mahtuu ilmeisesti olemaan ongelmitta paikalla.
Muistinkohan nyt kaiken tähän kirjata..
Nuo aiemmin mainitut 15" piikkipyörät voin varmaan unohtaa, kun veli toi Hämeenlinnan kautta kulkiessa sarjan 13" piikkipyöriä ja ne laitettiin ladan vanteille sisuskumien kanssa. Harmi vaan, kun huomenna pitää lähteä aamuvuoroon ja seuraava vapaapäivä on jouluaatto.
Katselin vähän tässä nyt tuota nokkaketjuasiaa, löysäsin kiristimen ja pyörittelin konetta jonkunverran pyörimissuuntaansa. Auto käyntiin ja melko yllättävän paljon rohisee edelleen, tai sitten kuvittelen
Moottoriöljyt ja suodatin on vaihdettava, ja vähän tutkittava missä on tyhjäkäynti. Meinaa sammahtaa kokoajan tyhjäkäynnille jäädessä. Tallissa olisi taunukseen hankittu Weberin kaasari, liekkö siitä olisi iloa.
Ja jos ennen vuoden vaihdetta kerkeisi jalkatilan paikkamaan, koko lattian korjauspellin tilasin Mansemotorsilta.
Sekä oikea jarru on jumissa siten ettei jaksa käsin pyörittää rengasta.
Vfts-tyylin levikesarja tuli hankittua edulliseen hintaan, toista etulevikettä pitää fiksata, ja se on varmaan ensi kesän hommia sitten, koska nuo 13-tuumaiset piikkipyörät mahtuu ilmeisesti olemaan ongelmitta paikalla.
Muistinkohan nyt kaiken tähän kirjata..
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Taunuksen weeberi sopii suoraan, toki siihenkin kannattaisi huoltosarja (kalvot) hommata. yleensä nuo vanhat kaasuttimet tahtoo olla kalvojen osalta entiset kun ovat päässeet kuivamaan...
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Huoltosarja oli tarkoitus ottaa samalla kun tuohon kesäauton weberiin ajattelin myös tilata ja talven aikana laittaa siihenkin.
Re: 1200S '90 - Harjotteluauto jälkikasvulle
Jos jakoketjun kireys jäi mietityttämään niin avaa venttiilikopan ja katsoo että ketju myös tiukkenee. Samalla voi sitten säätää venttiilivälyksetkin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87