VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Kun vanha lohko oli turvallisesti pois konehuoneesta. Se lähti takapihalle ruostumaan. Nyt sitten alkoi pikkuhommat. Eli jotain pientä osaa, mitä piti vaihtaa niin vaihdoin jne.

Vanhat tukikumit uusiin.
20210617_154508.jpg
20210617_154512.jpg
20210617_165405.jpg
Öljypumpun laittaminen uuteen uskoon.
20210610_151205.jpg
20210610_153549.jpg
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Kun nuo pienemmät hommat oli valmiit, niin aloitin lohkon kanssa puuhastelun. Siihen laitoin pientä kilkettä mitä puuttui tai piti vaihtaa. Sekä maalasin uuteen väriin, koska +1 heppaa heti 8)
20210701_191523kopio.jpg
20210701_191529toka.jpg
20210702_183300.jpg
20210702_183311.jpg

Pientä "esikatselua" miltä tuo näyttäisi kasassa.
20210619_135431.jpg
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Vanha sylinterikansi sen verta hyvä, joten se sai jäädä. Tosin tein siihen tarvittavat korjaukset.
20210620_163602.jpg
20210622_152419.jpg
20210623_151309.jpg
20210624_203334.jpg
20210624_211807.jpg
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Sitten kun kaikki oli valmiina. Niin aloitin asennustyöt. Lohko autoon kiinni ja kone kasaan. Melkein koko kesä 2021 tuli tehtyä sellaista, suht rauhallista työtä. Syksyllä 2021 sitten työnsin sen talvisäilytykseen latoon. Siihen se sitten taas jäi vuodeksi. (Tuli intti väliin, niin eipä ollut aikaa) 8)
20210702_192102.jpg
20210704_194632.jpg
Inked20210930_142813.jpg
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Päivitellääs kuulumisia tännekin, vaikkei nyt mitään sen kummempaa ole tapahtunutkaan. Keväällä 2022 otin auton taas ulos tallista ja aloittelin taas hommat. PV:llä siirryttiin taas normilomarytmiin, niin pääsi aina viikonloppuisin kotio rassaamaan Ladaa. Pääasiassa tuli tehtyä loppukasaamista ja muita pieniä juttuja. Sekä tuli yritettyä säätää nuo ajoitukset, venat yms. Mutta kun ei tieto ja taidot enään riitä, niin asia eteni erittäin hitaasti ja lopulta taas jämähti. Kesällä sitten pääsin reserviin ja tuli tehtyä muita hommia, joten senkin puolesta projekti ei paljoa edennyt.
Inked20210727_155424.jpg
20220915_161835.jpg
20220920_180504.jpg
20220920_180441.jpg
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Siinä sitten auto jäi seisomaan loppukesällä, ei enään riittänyt taidot,tieto taikka into. Koska on kuitenkin tarkoitus saada tämä vehje vielä tien päälle, niin päätin että: vien tämän paikalliselle korjaamoukkelille. Jos sillä tavalla saisi hieman vauhtia tähänkin rojektiin. Tuumasta toimeen. Loppusyksystä vietiin auto paikalliseen hikipajaan, mutta siellä on sen verta kiireistä että: jäi taas seisomaan talven yli.


Pari kuukautta jaksoin odottaa. Mutta kun ei mitään tapahtunut, niin pari viikkoa sitten tehtiin niin että: jätkät kasaan, traileri perseeseen ja haettiin Laabori pois. Sieltä sitten vietiin jo parempaan paikkaan ja jos nyt tässä kuussa onnistuisi saada liikkeelle ja siitä sitten leimalle. Olen myös jo alkanut kasaamaan hieman osia, jotka vaihdan ennen katsastusta. Esim. takaturvavyöt ostin uudet, sillä edellinen omistaja on onnistunut jotenkin pask**aan ne. Sekä muuta pientä juttua pitäisi vielä tehdä.
Inked20230303_171708.jpg
Inked20230303_174437.jpg
Sitten jos saan Laaborin liikkeelle ja leimattua, alkaakin ne omasta mielestä kivat jutut. Olisi tarkoitus pistää jarrujärjestelmä täydelliseen kuntoon, vaihtaa kaikki alustan kumit, iskarit sun muut osat. Jotta auto olisi täysin turvallinen jokapäiväiseen ajoon. Edellinen omistaja kun ei tuosta turvallisuudesta tai teknisestä kunnosta hirveemmin ole välittänyt.

Pari ruostekohtaa pitäisi vielä korjata ja sitten maalauttaa auto. Kun tuo maalipinta on nyt vähän mitä on. Koska tehtävänä on edelleen pelastaa auto museoinnilta, niin asentelen sitten jossain vaiheessa 20% tummennuskalvot, keltaiset "Talmu" sumarit yms. tuuninkia hyvän maun rajoissa. Ja kaikki nuo Konela jutut, mainos/vero tarrat ja etuvalojen pyyhkimet heitin jo ajat sitten mäkeen.

Näihin tunnelmiin tällä kertaa 8)
Inked20200704_170911.jpg
Viimeksi muokannut ApuApustaja, 2.5.2023 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Noniin, tämmöstä olis nyt tapahtunut. Auto on saatu käyntikuntoiseksi ja se liikkuu eteen taakse ja pysähtyykin. Eli se kaikki aika ja vaiva ei ole ihan hukkaan mennyt. Mutta ongelmia on edelleen. Pumppu vuotaa jäähdytinnestettä, sekä: imusarjan alueella näyttäisi myös tihkuvan nestettä. Myös lämppärin letku vuotaa. Vaihtelen tuossa jossain vaiheessa tivisteet ja kiristän kunnolla. Mutta yksi asia huolettaa, vaikuttaisi nesteet menevän sekaisin, sillä kun otin öljyntäyttökorkin pois, niin siinä oli valkoista ns. "jugurttia" sekä öljyssä vaikuttaisi olevan vettä/nestettä. Pakoputkestakin tulee vettä/kosteutta reilusti. Uskoisin että: voisi korjaantua kun vaihdan imusarjan tiivisteet yms. mutta hieman huolestuttaa että ongelma voi olla jossain muuallakin.

Kun konetta kasasin niin kansipahvi tietty oli uusi, sekä muutkin tiivisteet. Mutta tasohiontaa en tehnyt, sillä kansi vaikutti erittäin hyvältä. Voiko se "hiomattomuus" kumminkin jotenkin vaikuttaa asiaan? Pultit kiristin kyllä momenttiin, että pitäisi varmaan suorittaa vielä jälkikiristys.
20210624_203321.jpg
Sitten ulkonällisiä juttuja mitä tein, vaihdoin uudet umpiot. Koska +1 heppaa 8) Sekä laitoin hienommat ovipahvit. Tosin valoista sen verta että: vasemmassa ei pala parkki ja oikeassa ei pala lähivalot- taikka pitkät. Lamput vaihdoin, ei vaikutusta. Vissiin joku maa/johtovika.

Elikkäs seuraavaksi mitä pitäisi tehdä. Ratkaista tuo jäähdytinneste/kansijuttu, ratkoa etuvalojen ongelmat ja tarkistaa vielä laatikko/peräöljyt ja tsekata apusimpukka. Koska ohjaus on jotenkin epänormaalin raskas. Sekä muutamia pikkujuttuja vielä.

Tämmöstä tälläkertaa, palaillaan taas...
InkedSnapchat-210525829832.jpg
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Tänään kävin purkamassa nuo irti. En kyllä huomannut mitään normaalista poikkeavaa, joten eiköhän nuo saada kuntoon, kunnon puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdolla. Niin lopettaa jäähdytinnesteen valuttamisen. Mutta hieman kyllä huolettaa että: Jos ei tule mitään vaikutusta ja jatkaa aineiden sekoittamista tämän rempan jälkeen. Niin pahimmassa tapauksessa joutuu irroittamaan kannen. Toki jos pitää niin sitten pitää, irroittelen kannen ja käytän koneistamolla oikaisemassa. 8)
20230503_155538.jpg
20230503_155540.jpg
Yksi helvetin työmaa, mutta ei tässä muitakaan vaihtoehtoja ole kuin tehdä loppuun tämä rojekti. Liikaa aikaa ja vaivaa käytetty, ettei myyminen jollain kusisella tonnilla ole vaihtoehto :lol: Myöskään seisottaminen ei ole vaihtoehto, koska auto on tehty ajamista varten. Kärsimys jatkukoot 8)
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

Tässä viikonloppu mennyt Ladan rassaamisen parissa. Seuraavia asioita on tapahtunut. Puhdistin kaikki pinnat yms. sitten asentelin uudet tiivisteet ja kasasin kaiken takaisin. No, jäähdytinnesteen vuotaminen loppui ja toimii nätisti, mutta muuten ei mikään muuttunut. Eli aineet sekoittuu silti. Joten se on kait kannen irroitus edessä. Pitää se tässä joku päivä ottaa irti ja käydä oikomassa/hiomassa yms. :(
20230507_183415.jpg
20230507_183406.jpg
20230507_193610.jpg
20230507_193606.jpg
Laabori lähtee kuitenkin kertalaakista käyntiin ja kone käy oikein tasaisen nätisti, jos jotain positiivista... 8) Otan kannen varmaan huomenissa/tällä viikolla irti ja vien koneistamolle. Jos se homma lähtisi sitten siitä rokkaamaan. Olisi kuitenkin tarkoitus saada kuntoon tässä kuussa ja siitä sitten kovaan ajoon. Jos tuuri käy, niin voisi tällä lähteä elokuussa kohti "Idän ihmeet" kokoontumista. Jos tietenkin saan siihen kuntoon että: kehtaa sinne tuoda. 8)

Näin tälläkertaa, palaillaan. 8)
89462319756.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ehkä typerä kysymys mutta vaihdoitko öljy ja suodattimen nyt kun tiivisteet putsasit? Ja paljonko sitä jäähdytysnestettä katoaa? Tuossa korkissa ei näytä järkyttävältä kun kylmänä vähän testailtu.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja degen »

Lisäksi minulla oli kerran öljytikussa kermaa. Tämä aiheutui sohlosta tikun tiivisteestä, josta pääsi kosteutta kertymään tikun varteen ja öljy kermaantui. Lisäksi tuo korkissa oleva voi olla pelkkää kylmälimaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuplaviesti tuli.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

pressa kirjoitti: 8.5.2023 7:28 Ehkä typerä kysymys mutta vaihdoitko öljy ja suodattimen nyt kun tiivisteet putsasit? Ja paljonko sitä jäähdytysnestettä katoaa? Tuossa korkissa ei näytä järkyttävältä kun kylmänä vähän testailtu.
Öljyjä en vaihtanut, ainoa mitä tein lisäsin sinne noin 1 litran verran, kun öljyt oli minimissä. Jostain syystä se määrä sitten pomppasi maksimi määriin.

Ei ole täysin kylmälimaa, ainakaan omasta mielestä. Kun tulin tuota taas väsäämään, niin tsekkasin korkin ja puhdistin sen noista kermoista. Sitten kone käyntiin ja sitä käytin lämpimäksi n.10 min eri kierroksilla. Sekä pyöräytin pienen lenkin pihan ympäri. Tavaran määrä tuplaantui, sekä seassa oli vesitippoja. Kuvista ei ehkä näy niin hyvin, mutta tuossa venakopassakin sitä on suht paljon. Öljyäkin kun kattoi niin seassa näkyi keltaisia juovia yms. Tuo kerma myös maistuu makeahkolle. (maistoin ja sylkäsin heti poies 8) )

Semmonen huomio myös että: lohkon ja kannen väli on kostea/märkä. Pyyhkäsin sen kuivaksi ennen starttaamista ja sitten kun sammutin koneen, niin oli se taas märkä. Se tavara oli sellaista ehkä "öljyisen vetistä"

Jäähynestettä katoaa omien havaintojen mukaan jonkun verran.

Jotenkin kaikki viittaisi omasta mielestä että: jokin ei ole ihan kunnossa tuolla kannen ja lohkon välillä. Tiedä sitä. :?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja pressa »

No jos se maistuu makealle niin sitten pääsee nesteet sekaisin, mutta itse ainakin ajaisin lämpöiseksi ja vaihtaisin öljyt. Sen jälkeen huohottimen letkut auki ja muutama kymmenen kilometriä ajoa katsoa kuinka on. Se että käytät autoa 10 minuuttia ei lämmitä sitä niin että kosteus poistuisi.
Avatar
ApuApustaja
Viestit: 52
Liittynyt: 9.7.2020 21:17

Re: VAZ-21053 - 1991 - (käyttis)

Viesti Kirjoittaja ApuApustaja »

pressa kirjoitti: 8.5.2023 17:01 No jos se maistuu makealle niin sitten pääsee nesteet sekaisin, mutta itse ainakin ajaisin lämpöiseksi ja vaihtaisin öljyt. Sen jälkeen huohottimen letkut auki ja muutama kymmenen kilometriä ajoa katsoa kuinka on. Se että käytät autoa 10 minuuttia ei lämmitä sitä niin että kosteus poistuisi.
No juu, voisi noinkin kokeilla tehdä ennenkuin purkaa. Toisaalta en ihan viitsi kikkailla, kun on mahdollisuus ettei mikään muutu. Niin ei tule kulutettua kallisarvoista aikaa. Tosin vanhat öljyt pitäisi ottaa kumminkin poies ennenkuin purkaa... :?

Tällä hetkellä tuo kannen irroittaminen ei enää edes hirvitä, kun asiaa on nyt pari päivää miettinyt. Aamuinen tapaushan tuo on ja v-käyrä on punaisella :lol:
V-KÄYRÄ.png
Mutta parempi tehdä kerralla kuntoon, niin ei tarvi tuotakaan enää pohtia. Eli saa yhden tekijän pois listalta. Nyt kun tuli mieleen, tuossa kannessahan on sellaiset "tapit/tulpat" tai mikä niiden virallinen nimitys onkaan. Johon sopii isokokoinen kuuskoloavain. Niin ne voisi myös kahtoa, ettei ole lahonneet. 8)

Eli periaatteessa töiden puolesta parin päivän juttu. Koneistamolta kun kysyin asiaa, niin about päivässä pitäisi onnistua. Ainoa mikä hidastaa, niin osien toimitusaika. Kansipahvi on hommattu, eli kannen saan takaisin heti hionnan jälkeen. Ainoastaan noita kuuskolotulppia joutuu odottamaan, kun niitä löysin ainoastaan Lada Powerilta.
Vastaa Viestiin