Suomen vanhin lada

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Laabani
Viestit: 784
Liittynyt: 4.11.2008 18:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja Laabani »

Ota käyttöön vaan, autot tykkää kun niillä ajetaan.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuppaa vaan tuo työajo olemaan vähän kuluttavaa... Mutta Idän Ihmeisiin olen melko varmasti tällä tulossa. Ellei sitten ihan kamalaa ilmaa ole luvattu. Tai jotain...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Vaikuttaapa nyt tuo Idän Ihmeiden reissu jäävän tällä kikottimella väliin. Eilen vaihtui kytkin ja vaihdelaatikko mutta jälkimmäinen myytiin rikkinäinen ja laite tungettu takaisin talliin. Mielenkiinto korjaukseen on hieman vähissä, toki tässä on vielä reilu kuukausi aikaa...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mikäs vaihdelaatikkoa vaivaa?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Nelonen ei pysy päällä. Pysyi ensimmäiset viisi kilometriä, sen jälkeen lakkasi pysymästä. Öljytkö lämpeni...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Tämäpäs erikoinen tapaus on! Tänään kun oli kylmempi ilma, nelonen pysyi päällä noin 20 kilometriä eikä hypännyt pois vaikka yritin kiihdytellä ja moottorijarrutella. Sitten kun kotiin päin aloin ajelemaan niin se pomppi pois päältä koko ajan ja piti kolmosella jurruutella loppumatka. Jos jollain on ideaa mikä tuossa on vikana niin mielellään saa kertoa! Hieman tympeää on ruveta tuota vanhaa laatikkoa takaisin sovittelemaan...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt pysyy nelonenkin päällä, pysyy vitonenkin. Eli omista varastoista sitten omassa käytössä ollut virheetön viisivaihteinen vaihdettu tilalle. Ei enää arvannut hommata käytettyä nelivaihteista ja riskillä vaihtaa. Vuosia vaivannut latausvikakin korjattu, ei välttämättä johtonipun tarvitse pakoputkeen nojata...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Radionkin sain eilen asennettua tuohon pikkuluukkuun. Jonkun 15 vuotta siinäkin meni että sai aikaiseksi. Radio on ihan koristeena, ei ole kytketty mihinkään, eikä se edes ole toimiva. Musiikki tulee tuosta modernimmasta 40 vuotta vanhasta soittimesta. Hyvässä lykyssä kuvakin näkyy:
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... FIQ2hWdXF3

Ainannii on hurjan näköinen linkki...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Meinasin tällä tämän kesän ajot, työajot mukaan lukien ajella. 2.5. otin käyttöön ja nyt kuukausi on tullut ajettua ja mittarin mukaan 2854 km on matkaa taittunut. Ihme kyllä, mitään ei ole hajonnut! Kuin uudella autolla ajelisi. Viime kesänä, kuten edellisinäkin kesinä tässä on helteillä ollut pientä lämpenemistaipumusta. Keväällä ensi töiksi vaihdoin vesipumpun joka oli todella oudon näköinen, mikä lie traktorin pumppu neukkulan aikaan vaihdettu. Paljastui kuitenkin että se oli ihan Ladan varaosanumerolla varustettu, mutta siipipyörä oli paljon pienempi kuin italialaisessa tarvikepumpussa. Nyt on lämmöt pysyneet kurissa vaikka lämpötilat ovat jossain 27-30 asteessa huidelleet.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Sekava ja hankala tuo GoogleDrive, mutta yritetään:
Kuva vesipumppujen siipipyöristä:
https://drive.google.com/file/d/1n5N_gu ... sp=sharing
Työkalusalkku jossa kaikki työkalut tallella, ilmausletku puuttuu kun ei mistään löytynyt, eikä uutta letkua voi 54 vuotta vanhaan laittaa:
https://drive.google.com/file/d/1K2M4Bf ... sp=sharing
Ja vielä aamuöinen maisemakuva:
https://drive.google.com/file/d/11ijuTC ... sp=sharing
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienoa että tämä pysyy vieläkin liikkeellä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt kaksi kuukautta ajoa takana ja kilometrejä on kertynyt mittariin 5669. Alkaa jo vikojakin ilmenemään: Latauksen merkkivalo ei aina syty kun virrat laittaa päälle sekä kaukovalojen sininen merkkivalo ei aina aamulla alkuun toimi. Pitäisi kai mittariston piirilevyä hieman teräsvillalla tms. kiillotella. Vaatii mittariston irrotuksen, ehkä joku päivä kun ei todellakaan muuta tekemistä ole. Myös rekisterikilven toinen valo on pimeä, keväällä se vielä toimi. Sen korjaaminen saa jäädä ensi kesään kun katsastusaika on käsillä. Eturenkaat alkaa olla aika finaalissa. Ohjauskulmiahan tästä en ole koskaan säädättänyt ja näkyy syövän renkaiden sisäreunoja. Tänä kesänä tuskin noita lähden mihinkään säädättämään. Tallin läjästä valikoin paremmat lähes loppuun ajetut renkaat eteen, pitää joku päivä vaihtaa ne. Myöskin takarenkaat ovat sen verran kuluneet että tuskin ensi kesää näkevät. Ne voisi vaihtaa myös kunnolliset niin saa niistä seuraavat eturenkaat jos vielä toiset ennen syksyä kuluu loppuun. Jos sitten ensi kesänä ne auraukset saisi säädettyä...

Melkein kuin Pripjat!
https://drive.google.com/file/d/1FmfnoQ ... sp=sharing
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos sisäreunat kuluu niin silloin pääsääntöisesti aurausta on liian vähän eli ollaan jo harituksen puolella. Vastaan on tullut tarvikeliikkeistä (motonetistä) ostettuja raidetangon ulkopäitä jotka ovat olleet liian pitkiä ( 2cm) ja vaikka ovat pohjaan ruuvattu niin rengas jäänyt paljon haritukselle.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Haritustapa hyvinkin. Myös raidetankosysteemi on säädetty hieman oudosti, kääntösäde oikealle on huomattavasti suurempi kuin vasemmalle. Lehdenjakajan hommissa joutuu kääntymään ahtaissa paikoissa ympäri, täytyy aina muistaa että koukkaa niin että kääntää vasemmalle. Raidetangonpäät lienee virolaisten tai jopa neuvostoliittolaisten jäljiltä, tuskin mahtavat Motonetin laatuniveliä olevan!

Öljyäkin tuppaa kuluttamaan. Puolisen litraa lisäilin kun alkoi jo alamerkin kohdilla pinta olemaan. Eli litra / 7000 km on kulutus ja tuossa on paljon tyhjäkäyntiä työajosta johtuen. Mahtaneeko normaaliajossa päästä kymppitonnin lisäämättä öljyä? Eli kun minimimerkki tulee kohdille niin on öljynvaihdon aika. Öljynä Bilteman 10w30 mineraaliöljy. Kymmenen litran pönikässä 36,90 €. Kallistakin!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos tyhjäkäyntiä on paljon ja kuumana/normaalilämpöisenä niin öljyksi voisi valita 10W40 mineraalin. Se olisi kuumana juuri sen verran paksumpaa että, tyhjäkäynnilläkin paineet olisi hyvät ja renkaiden ohivirtaus pienempi. Toki tuon öljykulutuksen takia sitä ei tarvitse vielä vaihtaa.
Vastaa Viestiin