Vaihdettiin eilen 1200 L nappikseen Ladapowerin orkkisjarrukengät + jouset jne. taakse.
Vasemmanpuoleinen toimii hyvin, mutta oikeanpuolimmainen vinkuu / hioo (?) ja kuumenee. Vinkuminen (ja jarrun lämpeneminen) alkaa pienen ajon jälkeen. Ääni kuuluu sen jäljeen koko ajan (vink-vink-vink -ääni) ja voimistuu jarruttaessa. Eli, kun jarrut ensin kuumenevat, alkaa vinkuminen.
Käsijarru on suht tiukalla -> ottaako se myös oikealle puolelle?
Joku siellä siis ottaa kiinni. Kuitenkin auto liikkuu suht herkästi, eli ei jumita niin että sitä huomaisi.
Voi toki olla kyse siitä, että jarrut vaativat enemmän sisäänajoa. Myös etujarrut kuumenivat vaihdon jälkeen, kunnes muutamassa päivässä alkoivat toimia normaalisti.
Lähinnä mietityttää tuo oikean jarrun vinkuna + kuumentuminen. Ja se, että olisiko se uusissa jarrukengissä ja niiden laahaamisesta, vai voisiko pelkkä käsijarrun säätö aiheuttaa kuumenemisen ja vinkunan?
Millaisia näkemyksiä aiheesta olisi?
Oikean rumpujarrun vinkuminen
Re: Oikean rumpujarrun vinkuminen
Nyt tarkentavia kysymyksiä.
Onko kengille säätö jarrukilvessä vai automaattisäätö? Jos käsi säätö ja kengät säätää liian lähelle niin laahaa. Tai jos käsijarruvaijeri on säädetty liian tiukalle niin silloin laahaa myös. Asennusvirheeltä tuo kuulostaa näillä tiedoilla. Se kun ääni pahenee ajossa johtuu siitä kun rumpu hiukan lämmetessään laajenee.
Onko kengille säätö jarrukilvessä vai automaattisäätö? Jos käsi säätö ja kengät säätää liian lähelle niin laahaa. Tai jos käsijarruvaijeri on säädetty liian tiukalle niin silloin laahaa myös. Asennusvirheeltä tuo kuulostaa näillä tiedoilla. Se kun ääni pahenee ajossa johtuu siitä kun rumpu hiukan lämmetessään laajenee.
Re: Oikean rumpujarrun vinkuminen
Kiitos vastauksesta Pressa,
Epäily olis, että se käkkärin vaijeri ois turhan tiukalla.
Siellä rumpujarrussa kun ei ole erillistä säätöä (?), mikä yleensä niissä on, vaan rumpujarrut säätyy käkkärin vaijerin kautta.
Onkohan tämä säädon malli yleinen? Auto on yleisliittolainen VAZ 21013 nappis, vm on myöhäinen eli 1987.
Käsijarru tuntuikin vähän tiukemmalta kuin aiemmin. Avaan rummun ja säädän vähän väljemmälle. Kirjoittelen tänne sitten, että mitä vaikuttaa.
Epäily olis, että se käkkärin vaijeri ois turhan tiukalla.
Siellä rumpujarrussa kun ei ole erillistä säätöä (?), mikä yleensä niissä on, vaan rumpujarrut säätyy käkkärin vaijerin kautta.
Onkohan tämä säädon malli yleinen? Auto on yleisliittolainen VAZ 21013 nappis, vm on myöhäinen eli 1987.
Käsijarru tuntuikin vähän tiukemmalta kuin aiemmin. Avaan rummun ja säädän vähän väljemmälle. Kirjoittelen tänne sitten, että mitä vaikuttaa.
Re: Oikean rumpujarrun vinkuminen
Ongelma löytyi. Näköjään Ladalla on omanlainen jarrujen säätömekanismi, jota en ole ennen nähnyt.
Kuvassa ympyröity, ja katkoviivalla ympyröity toinen, mutta sitä ei kuvassa näy. Toista piti vähän kääntää sisäänpäin niin johan alkoi pyörä pyöriä!
Kuvassa ympyröity, ja katkoviivalla ympyröity toinen, mutta sitä ei kuvassa näy. Toista piti vähän kääntää sisäänpäin niin johan alkoi pyörä pyöriä!
Re: Oikean rumpujarrun vinkuminen
pressa kirjoitti: 26.6.2024 6:40Nyt tarkentavia kysymyksiä. Onko kengille säätö jarrukilvessä vai automaattisäätö?
Eli säätö oli jarrukilvessä eikä sitä ollut säädetty. Säätö tehdään ensin tehostavaan kenkään (etummainen) ja sitten takimmaiseen. Ladassa saa molemmat kengät säädettyä erikseen, on huomattavasti parempi mitä mersujen ja bemarien yhteissäätö molemmille kengille.Buenofin kirjoitti: 26.6.2024 9:40Näköjään Ladalla on omanlainen jarrujen säätömekanismi, jota en ole ennen nähnyt.
Niin ja tulevaisuutta varten tiedoksi. Ladassa lakkaa käsijarru ottamasta kun kengät kuluvat tiettyyn pisteeseen. Käyttöjarrulla menee rautaan asti, eli käsijarru toimii kulumisen ilmaisimena. (välitanko on siten lovettu)
Re: Oikean rumpujarrun vinkuminen
Jep juuri näin. Nyt on jarrut kunnossa. Samassa yhteydessä vaihdettiin myös kummankin puolen jarrusylinterit. Vasen alkoi vuotaa, ja päästi nestettä läpi.