Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Meinaa tulla kilometrejä Uaziin nyt kovaa tahtia, no paremmin se sitä kestää kuin offailua.
Juhannukseksi menin tällä Leppäkosken Lada-farmille. Ja siellähän tuli sitten vietettyä useampi päivä kun oli lähistöllä autotapahtumaa autotapahtuman perään, joten vasta keskiviikkona kotiuduin sieltä. Joku 800km matkaa keskikulutuksen ollessa noin 14l/100km.

Hyvin kesti reissun, ainoastaan Jussin luona painepesurilla pesu oli liikaa, kun tuuletusikkunan tiiviste pullahti irti.

Ennen Juhannusta ei mitään rempattavaa oikeastaan ollut, joten tulevia offailuja ajatellen ostin 95 Ah akun. Sehän mahtui juuri ja juuri paikalleen, kunhan kuskin turvavyökelaa vähän nosti ylemmäksi.

Toinen parannus oli tavaratilan halpisradion korvaaminen Kenwoodilla. Samalla vaihtui radion paikka pikakötöstysasennuksesta vähän tyylikkäämmin shakkilaudan alle. Ajatuksena edelleen, että ajaessa ei radiota kuitenkaan kuule, niin säätäkööt takamatkustajat sitä tai sitten itse autossa nukkuessa, mutta ennenkaikkea nyt radiossa pysyy tallennetut kanavat vaikka akkua käyttää irti! Pistin ensialkuun vähän tökerosti pinta-asennuksena johdot mutta saa nähdä laitaako joskus siistimmin vai ei. Ja pitäisi tuo puhallinkin kytkeä talvipakkasia ajatellen.
Ensimmäisen kasetin kenwood söi, näin ei olekaan tapahtunut varmaan 25 vuoteen. toista en ole sille vielä viitsinyt antaa.
Kenwood_b.jpg
kenwood2.jpg
Vapun tienoilla sain etupenkitkin verhoomosta. Vanhaa ei jäänyt kuin rungot.
Innostuin tuolloin myös itsekin ompeluhommista, kun vahingossa tuli möläytettyä että voin ostaa Lada-ompelukoneen. Ompelin sitten verhot ikkunoihin niin on mukavampi nukkua.
etupenkit.jpg
verhot.jpg
Nyt viikonloppuna sitten vuorostaan Kauhavan suuntaan vanhojen armeija-autojen tapahtumaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
KSE 1995
Viestit: 979
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Hyvä, että ompelukone tuli hyötykäyttöön.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pari viikkoa sitten oli Kauhavalla ja Alajärvellä se vanhojen armeija-autojen tapahtuma. Harmillisesti Jyväskylästä ei muut Uaz-harrastajat päässeet osallistumaan, joten piti yksin ajella sinne ja takaisin.

Tuon reissun Uaz toimi muuten tosi hienosti mutta jo alkumatkassa hävisi kaikki valot vilkkuja lukuunottamatta. Valoisaahan näin kesällä on, niin eihän sitä edes tullut huomattua kuin vasta melkein perillä. Valojen sulake laukesi heti kun pisti parkit päälle. Tapahtumassa oli noin 50km mittainen safariajo ja jossain vaiheessa sitten alkoikin parkit ja jarruvalot toimimaan, tässähän ei valoilla ole perinteistä kertakäyttösulaketta vaan nappia painamalla saa sulakeen taas vireeseen, joten oli helppo aina silloin tällöin kokeilla että oliko itseparantunut.

Kotona mittasin valokatkaisijan ja se näytti ehjältä ja vikahan löytyi sitten lattian valovaihtimesta, kun johdot oli hinkkautuneet kahden pellin väliin. Kutistesukkaa nirhaumien päälle ja johdot pois puristuksista niin nyt pitäisi taas kestää.
valovaihdin.jpg
Sen jälkeen tulikin jo vähän kiire saada Uaz katsastuskuntoon, kun jotain pientä näpräämistä täytyi tehdä ja nyt 15.7. olisi ollut viimeinen katsastuspäivä.

Vähän epäilytti leimansaannin kanssa kun ensimmäisenä käytin jarrurummut auki ja kauhukseni huomasin että etujarruissa on hädintuskin kitkapintaa enää jäljellä ja kitkapintakin tuntui siltä että on irtoamassa. Tiedossahan se kyllä oli kun viimeksi jo oli pinta lähellä loppua ja viimeaikoina on tosiaan tullut ajettua melkoisen paljon. Taka-akselin T-haarasta oli hikoillut puoli säiliöllistä jarrunestettä mutta vuoto asettui kiristämisellä ja varulta ilmasin takajarrut. Käsijarruhan on Uazissa kardaanissa ja se on pitänyt viimeaikoina tosi heikosti, onneksi riitti jarrujen putsaus laatikkoöljystä, kenkien kehintä sekä vaijerin tiukkaus. Kätevää kun ei tarvitse huolehtia jarrun puoltamisesta.

Sivuoven alta helma oli ruostunut puhki joten siihen hitsasin uutta peltiä ja samoilla hitsailuilla sitten rälläköin keulan lommon ympäriltä peltiä pois ja kuskin oven alta vääntyneet pellit pois ja tein ovikynnystä jonkinmatkaa uusiksi. Pieni savu kertoo että Uazissakin on käytetty äänieristettä.
kuva3.jpg
kuva4.jpg
Vielä rasvailin tärkeimmät miljoonasta rasvanipasta eli kardaanit ja nivelet ja jotain oleellista jäi varmasti rasvaamattakin. Yhdessä nivelessä tuntui selvästi klappia mutta ei ollutkaan nivel väljä, vaan sehän oli kartiosta irti ja lonksui sen mitä mutteri oli löysässä. Kuuluu vissiin Uazin laatuun että kartio ei nappaa kiinni, kokeilin huvikseni toisella nivelelläkin ja sekään ei tarttunut kiinni. Nyt on kiristetty mutteri taas tiukalle eikä klappia tunnu, mutta pitää kyllä seurata että löystyykö jossain vaiheessa.

Katsastamisen kanssa tosiaan meinasi tulla kiire, torstaina sain rempat tehtyä ja täpärästi kerkesin vielä katsatukseeen. Jarrut piti, päästöt oli hyvät, eikä muitakaan vikoja havaittu, joten nyt on taas vuosi ajoaikaa.
CO% 3,1
HC 65
CO2 10,4
O2 3,41

Ja hyvä että leima tuli tuolloin, sillä viikonloppuna ajettiin offroadia jonka jäljilä ei välttämättä ole leimakunnossa enää jo ihan kuravelliä täynnä olevien jarrujenkaan takia. Lisäksi perjantaina käytiin päiväreissuna Pornaisissa Etelä-Suomessa.
Pornaisiin osallistuttiin varmaan viidellä autolla ja matka sujui ongelmitta. Offroadikin sujui tosi hyvin, kun kaikki kolme osallistunutta tuli ajamalla metsästä pois. Ainoa pieni harmi itsellä oli, että se korjattu kulma kopsahti kantoon ja ovi on taas vähän banaani.
kuva1.jpg
kuva2.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tarkoitus oli jo välillä ottaa Combi ajoon ja laittaa tämä seisontaan mutta Uazilla ajelu vaan jatkuu. Idän Ihmeissäkin kävin tällä, joten taas tuli kilometrejä jonkinverran mittariin.

Katsastuksen jälkeenhän kokeilin isommalla kakkoskurkun suuttimella, kun tässä tulee sellainen booaus tietyllä kaasun asennolla, että kiihdyttäminen on vaikeaa. No ei se isontaminen auttanut muutakuin isontui bensankulutus. Joskin en ole ehtinyt putsata kaasaria, että luultavastihan on joku roska jossain. Keskikulutus on nyt 15,25l/100km mutta sitä isontaa myös se, että viimeisimmät reissut on ollut kauas ja on tullut ajettua satoja ellei tuhatkin kilometriä 80kmh maantievauhtia.

Kesälomalla tuli asennettua La-puhelinkin paikalleen ja idän ihmeissä Simpan kanssa kokeiltiin, että toimii myös. Antennipiuhan vedin katon huoltoluukun välistä, kun vähän viilasin pellin reunaan lovea ja samalla vaihdoin paremman tiivisteen, niin nyt ei sadevedetkään vuoda sisälle. Ja jos joskus asennan vielä sivulle työvalot niin tulee varmaankin vedettyä niidenkin johto samaa reittiä. Radiohan oli joku parinkympin heräteostos La-miitissä kun sellainen Uuraisilla joskus oli ja antenniksi valitsi tollasen lyhyen, ettei hajoa offroadissa,
La-puhelin.jpg
La antenni.jpg
Idän Ihmeissä sain myös jarrukengät tähän, mutta toisin kuin luultiin, niin paketissa olikin vain takapyöriin kengät ja akuutimpi hätä oli etupyörien jarruilla (takapyörän takimmainen kitkapinta on lyhyempi, muuten kengät on samat). Olin tietty jo ehtinyt aloittaa tallissa purkamaan jarrut ennen kuin avasin paketin.
pintalopussa.jpg
Onneksi ei ollut kiire ja isän Ooppelikin meni leimasta läpi, niin sai Uazi olla tallissa levällään. Seuraavana viikonloppuna löytyi sitten Tampereelta kokonainen kierros kenkiä ja kenkienkiinnityssarja sekä varalle ostin vielä kaikki sylinterit. Sovin vielä osien haun samalle päivälle kuin Siurossa oli se Ladakokoontuminen, niin ei mennyt ihan pelkäksi varaosienhakureissuksi ajelu Tampereelle.

Oikean etupyörän ylempi jarrusylinteri oli hieman hikoillut pölysuojan alta, joten vaihdoin sen tietty uuteen. Ja koska en ollut tätä sylinteriä vielä koskaan vaihtanutkaan, niin se löytyi pitkän etsinnän jälkeen varastosta, joten vielä sai uusi sylinterisarja pysyä täytenä.

Mutta nämä Uazin etujarrut jaksaa ihmetyttää aina, nytkin oli työmaa jo saada pelkästään kengät irti. Kengät on toisesta päästään kiinni epäkeskopultilla ja samalla pultilla kiinnittyy sylinteri jarrukilpeen. Ja pulttihan on muutamassa vuodessa ehtinyt pinttyä siihen sylinteriin. Kovin paljoa ei voi hakatakaan ettei jarruputket hajoa mutta keksin sitten painaa ruuvipuristimella pultin liikkeelle. Kasaamisessa korjausopas kyllä kertoi että mihin asentoon epäkeskopultit pitää laittaa mutta muuta mainintaa niistä ei ollut. Netistä löytyi sitten venäjänkielinen sivu joka kertoi, että niitä voi säätää 50 astetta suuntaan tai toiseen. Ja hieman niitä oli säädettäväkin sillä muuten ei mahtunut rumpu paikalleen. Lopullinen kehintä tapahtui sitten nappismaisesti epäkeskoilla. Takana oli sentään helpompi, kun on yksi sylinteri, niin nuo epäkeskopultit menee vain jarrukilven läpi, joten eivät ole jumissa.
puristin.jpg
epäkeskopultti.jpg
Ei ollut ihan priimaosia, kun uuden sylinterin yhtä pyöristystä piti viilata pienemmäksi, ettei jarrukenkä hirttäisi siihen kiinni. Ja takana oli jarrukengän runko liian paksu tai oikeastaan mutkalla sillein, että epäkeskopultin jos kiristi loppuun, niin ei kenkä enää liikkunut mihinkään. Paljosta se ei ollut kiinni niin viilasin sitten kenkää suoremmaksi, kun toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä töissä paksumpi pronssiholkki siihen.
sylinteri.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tämmöiset tapahtumat, kuten nyt Etelän lämpöjen offroad motivoi aina näpräämään kaluston kuntoon, mutta aika ja motivaatio ei siltikään meinaa riittää. Muutenhan Uaz oli ihan valmiina mutta etupuskuri on ollut joka kerta enemmän tai vähemmän mutkalla metsästä palatessa. Oikomiseen kyllästyneenä aloin puskuria vahvistamaan ettei enää tarvitsisi.

Pussihousu haluaa aina säilyttää vähintään orkkis ulkonäön, joten tein orkkispuskurin taakse 80x40x3 neliöputkesta vahvikkeen. Puskurihan on kaareva, joten sai aika paljon rälläköidä ja hitsailla että sen sinne sai taipumaan. Ensikokeilu oli viikkoa ennen Etelän Lämpöjä kun testimielessä ajettiin Ladaritarin kanssa reitti läpi. Uazhan tärähti reitin alkupään alamäessä kiveen kun korjasin ajolinjaa ja peruutin ylämäkeen mutta vaihde pomppasi vapaalle enkä kerennyt laittaa jalkaa jarrulle. Voi olla, että ilman vahvistusta olisi ollut puskuri jonkinverran mutkalla ja ehkä etuvilkkukin taas rikki mutta nyt ei käynyt kuinkaan.
puskuri1.jpg
kivessä1.jpg
Kestävyyskokeilu kun tuli läpäistyä, niin vielä puskuri irti ja nyt uskalsi hitsata saumat kokomatkalta umpeen eikä tarvinnut miettiä lisävahvistuksia. Ennemmin kävi mielessä kevennysreikien porailu kun alkaa olla aika painava tämä puskuri nyt. Minullahan oli jo tuolloin suunnitelma millaisen kiinnityssysteemin puskurille teen mutta nyt siihen ei ollut aikaa, vaan puskuri entiseen tyyliin kiinni. Arvasin kyllä mitä tulee käymään jos ja kun puskuri tarttuu johonkin kantoon kiinni.

Lisähauskuutta ja osallistumisen epävarmuutta ilmeni tapahtumapäivää edeltävänä yönä, kun olin lähdössä ajamaan kotiin, niin yhtäkkiä sekosi vaihdevivusto. Tuli sellainen soppakauha, että keppi pyöri ihan holtittomasti. Vähän aikaa hämmennettyä löytyi pakki ja hetken päästä joku eteenpäinmeno vaihdekin, joten sai auton ajettua parkkiin. Onneksi oli kaveri ja toinen auto millä pääsi kotia nukkumaan ja tapahtumapäivän aamuna sitten valoisan aikaan katsomaan, että onko mitään tehtävissä vai jääkö Uazilla osallistuminen haaveeksi. No ei ollut onneksi kuin vaihdevivuston yksi kiinnityspultti löystynyt. Se kiinni ja alkoi vaihteet taas löytyä jotenkin. Sitten kohti Petäjävettä eikä edes tullut kiire.

Offroad sujui kuten arvelinkin. Uaz melkein heti jumissa ja hetken päästä toistamiseen. Ja puskurille kävi juuri se mitä arvelin, työnsin keulaa liikaa kantojen päälle ja peruuttaessa puskuri ei enää väänny vaan repeää irti kiinnikkeistään. Muita päivän vaurioita oli katkennut pakoputki ja sivuvilkku hajosi. Isommat Prikat olisi auttanut ehkä vähän.
orkkis kiinnikkeet.jpg
Tapahtuman jälkeen oli vaihteet taas vähän hukassa. Mutta nyt pääsi tallilla aloittaan kunnon huoltotauon, kun ei ole hetkeen mitään pakollista ajoa. Se vivuston pultti oli jälleen löystynyt ja nyt kiristin sen oikein kunnolla ja laitoin vielä nylocmutterinkin. Onneksi on läpipultti niin uskaltaa vetää tiukkaan. Säädin myös tankojen pituuksia ohjeen mukaan joten nyt tuntuisi vaihteet löytyvän hyvin, mutta pakki on ottanut itseensä kun hyppii pois päältä, tosin sitä on tehnyt jo pidemmän aikaa.

Nyt oli myös aikaa paneutua tuohon etupuskuriin ja sen kiinnitykseen. Helpoin ratkaisu olisi ollut vahvistaa runkoaisan päiden kiinnityksiä niin paljon, ettei enää puskuri putoa. Hommaa hankaloitti se, että halusin puskuriin jotain joustavuutta, muuten vääntyy jostain jotain. Ja sitten halusin myös, että puskuri on niin tukevasti paikallaan, että kestää tunkata. Uazissa kun ei ole kuin akselit mistä tunkata, ja se on mahdotonta jos on akseleita myöten uponnut. Hitsasin ensialkuun pakoputkiklemmarit tonne puskurin alle, että näkee mistä kestää tunkata ja ettei tunkki lipsahda.

Matkin kanttilamppujen puskurinkiinnitystä ja tein puskuriin tuollaiset tapit joiden päässä on pohjaanlyöntikumit joustona.
tappi1.jpg
tappi2.jpg
Runkoaisan päästä rälläköin orkkis kiinnityspisteet pois ja runkoaisojen sisälle hitsasin putket joiden päät on hitsattu umpeen että on jotain mihin nuo pohjaanlyöntikumit toppaa. Putken kylkeen hitsasin M12 mutterin missä vielä toistaiseksi pultti painattaa puskurin tappiin mutta sehän ajanmittaan löystyy jos ja kun puskuri liikkuu edestakaisin ja lopulta putoaa taas koko puskuri. Eli pitää jyrsiä joku ura tuohon tappiin, että puskuri pääsee vapaasti liikkumaan edestakaisin ja pultti toimii topparina estäen puskurin ulospäintulemisen.
rälläköity.jpg
putki.jpg
putki2.jpg
Näin prototyyppivaiheessa sattui jäämään noin 3-4cm liikkumavaraa minkä verran puskuri pääsee painumaan sisäänpäin mutta pitää tuota säätää lyhyemmäksi, kun nyt on jo ruman kaukana puskuri ja ei varmaan leimasetäkään tykkää jos autoa pidentää. Sen verran kokeilin että käynnistyskampi on riittävän pitkä mutta sehän ei käy enää paikalleen. Säädin puskuriakin ylöspäin mutta ei siltikään ihan mene kampi perille asti. Lopulta otin puskurin irti ja ei siltikään mene kampi perille. Eipä ole moottorikannakkeiden teon jälkeen tullut kampea kokeiltua. Luultavastihan se moottori on oikealla korkeudella nyt, mutta tuo vinssipeti on tehty aiemmin ja siihen se kampi nyt ottaa kiinni, eli seuraavaksi alettava sitäkin rälläköimään uuteen muotoon.
liikkumavara.jpg
valmistako.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja pressa »

On siinä värkkäämistä kun kehittelee ja keksii hyvän. Mutta en usko että leimasetä olisi mittaamaan alkanut vaikka muutaman sentin olisi puskuri venynyt. Suurempiakin syntejä tienpäällä liikkuu päivittäin.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Jokin aika sitten tuli kokeiltua umpihanki metsäautotiellä ajeluakin. Tiellä on julman ison ylämäki niin laitettiin lumiketjutkin varmuuden vuoksi ettei mene samantien äheltämiseksi kun ei ollut tarkoitus kuin nopeasti käydä kokeilemassa. Hyvin oli pitoa ja ketjutkin oli tarpeeseen, kun tässä jakolaatikko heittää herkästi vaihteen ja alennusvaihteenkin poispäältä että useamman kerran piti pysähtyä ylämäkeen ja luultavasti ei olisi niin helposti lähtenyt paikaltaan liikkelle ilman ketjuja. Sekin tuli samalla testattua että ketjut ylipäänsä sopii paikalleen kun isompien kesäpyörien koon mukaan ostettu.

Eka kun pumppaa bensat kaasariin niin on hyvä jättää konekoppa hetkeksi auki niin sulaa nopeasti tuulilasi sisäpuolelta kun ei kaarevaan lasiin mikään jääraappa sovi.
Tuulilasilämmitin.jpg
Kaasarin suuttimiakin isontelin kympin kerrallaan niin kauan että alkoi tuntua hyvältä. Ei löytynyt moposportilta oikeanlaisia suuttimia niin piti sitten porata korjaussarjan mukana tulleista suuttimista sopivat. Kymppi kerrallaan porasin ja kokeilin että miten toimii, tällä kertaa paremmalla koeajomenestyksellä kuin Combin kanssa. Nyt on pääsuutin 130 ja kakkoskurkku 140 tai ainakin sen kokoisilla porilla porattu.

Tässä Daaz 4178 kaasarissa on vielä sekin hyvä puoli, että pääsuuttimiin pääsee käsiksi tuolta kohokammion sivusta ettei tarvitse kaasarin kantta irroitella.
Daaz 4178.jpg
Nyt kiihtyy ja kulkee ja vääntää tosi paljon paremmin kuin koskaan aiemmin. Ei ollenkaan samanlainen niinkuin Meihemin koeajovideolla mikä kuvattu pääsiäisen jälkeen. https://youtu.be/AMaXWHMMuQM?feature=shared
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Talvilomaviikolla tuli Uazia näprättyä useampana päivänä. Aloitin pujottamalla LA-puhelimen johdot nätimmin ja paransin kiinnityspistettä niin ei tipahda koko härveli. Sitten tuli säädettyä kaverin kanssa venttiilit. Viime kerrasta olikin jo aikaa mutta vain yhdessä oli välys pielessä. Mukava huomata, että nyt oli se ykköspytyn välyskin hyvä koska muistelisin että se olisi vielä viimeksi hakenut paikkaansa ja ollut aina pahasti säädöntarpeessa. Venakoppahan on varmaan sentin verran kiero ja melkoisen hankala laittaa paikalleen, joten tein nyt pinnapultit venakopan kiinnitykseen niin saa paljon helpommin paikalleen. Pistetään vielä muistiin että 16588km on mittarilukema ja 0,35mm välys pitää olla. Tosin ensin piti vähän vielä muokata puskurin asentoa ylöspäin ja laittaa puskuria sisäänpäin, että ei tähän saakkaan kuin pari senttiä sitä joustoa puskureihin ellei lähde kampea pidentämään.

Sitten tuli asennettua paikalleen pika napalukot että saa sormin käännettyä auki ja kiinni. Orkkiksissa täytyy työkaluilla näprätä ja olen odottanut sitä tilannetta, kun liikennevaloihin tai johonkin vastaavaan jää sutimaan takavetopäällä niin nyt saa vähän nopeammin nelivedon päälle. Tai sitten innostuu ajamaan johonkin suohon niin nyt saa käsikopelolla napalukot kiinni vaikka olisi akselia myöten upoksissa. Näissä vaan on kuulemma huonojakin jotkut mutta nämä oli kalliit, joten pakko olla siis hyvätkin, vai eikös se niin mene.. Joka tapauksessa ei nämä niin kestäviä ole kuin orkkikset että fiksua olisi jättää orkkispalikka autoon jemmaan, jos kesken offailun hajoaa.

Orkkista irrotettaessa lähti yhdestä pultista kierteet. Kierretapilla sai pelastettua navasta kierteet, että ei tarvinnut kuin etsiä uusi M10 pultti. Paitsi että halusin että on kaikki samannäköisiä ja tässähän oli pultit 14mm kannalla, joita ei pulttikaupastakaan löytynyt. Vakio 17mm kanta on siinä ja siinä että onko niin iso että ei mahdu rengas pois, vaan ahdistaa keskireiästä pultinkantoihin, joten hankin sitten kuusiokolopultteja.
Lootaöljyä käskettiin laittamaan napalukon sisäään ja pitiköhän ne 10tkm välein vai miten usein avata ja putsata, eli katsotaan miten nopeasti tulee paluu orkkiksiin kun näistä pettää laakeri tai joku lukituskuula, on sen verran monimutkainen rakenne.
Napalukko1.jpg
Napalukko2.jpg
Napalukko3.jpg
Napalukko4.jpg
Napalukko5.jpg
Vinssin ulospäinkelaushan hajosi jo kauan sitten takuuaikana mutta silloin oli niitä offailuhommia sen verta tiheään, ettei kerennyt takuuseen tätä viemään ja olisiko tullut laskun kera pian takaisin että käyttäjävirhe kun tyhjällä akulla sitä silloin rääkkäsin. Mutta nyt innostuin sen laittamaan kuntoon. Sähköhommat kun on vaikeita mutta onneksi löytyi youtubesta hyvä ohje miten pääsee releboksin testaamaan toimivaksi. Siinä kun arvelin vian olevan, kun naksahtaa vain hiljaisesti kun nappia painaa.

Boksi irti ja auki ja sähköä oikeisiin napoihin ja mulla vielä helpotti kaukosäädin niin ei tarvinnut niin paljoa purkaa johtoja näkyviin kun pääsi jo testaamaan. Kait se vika tuossa toisessa solenoidissa oli kun naksui vähän huonommin ja ajovalopolttimolla kokeillessa ei läheskään joka kerta valo syttynyt. Naputtelin videon ohjeen mukaan solenoidia ja ruiskin jotain tököttiä niin sitten alkoi valo syttymään joka kerta, ja niin toimi myös autossa paikallaankin eli remontti tuntui onnistuvan. Paitsi että se mun puskuri on nyt niin ylhäällä että pitää sitä vinssipetiä modata että saa vinssin paikalleen.
Vinssi korjaus1.jpg
Vinssin korjaus2.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin