10.05.2023 mittauksessa asentaja ilmoitti, että Ladastani ei saada otettua hyväksyttyä vähäpäästöisen auton päästötodistusta, koska tyhjäkäyntipäästöt ovat liian suuret. Kierrospäästöt (vähintään 2000 rpm) olisivat tosin olleet hyväksytyt. Koska rekisteröintitodistuksessa ei kerran ole merkintää vähäpäästöisyydestä, pyysin mittaamaan korkeapäästöisen päästötodistuksen.Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Tänään 24.05. käytin Ladani katsastuksessa. Tulos oli hyväksytty. Tällä kertaa ei onneksi ollut hitsattavaa.
Vaikka tulos oli hyväksytty, päästöissä oli huomauttettavaa. Päästöt olivat yli vähäpäästöisen rajojen, mutta katsastaja hyväksyi päästömittauksen silti, koska rekisteröintitodistuksessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä(!), vaikka siinä on merkinnät kolmitoimikatalysaattorista ja happitunnistimesta.
Tässä tämän vuoden päästöarvot:
Tyhjäkäynnillä
CO 0,720 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 13,69 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 129 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 1,98 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
Lambda 1,067 (Ei mitata)
EDIT: Olin kirjannut tähän vahingossa viimevuotiset päästöarvot. Yllä korjatut tämän vuoden arvot.
Kierrospäästöjä ei kirjattu todistukseen.
23.05. vein Ladan katsastukseen samaan paikkaan, jossa se viime vuonna oli hyväksytty korkeapäästöisenä. Se hyväksyttiin tälläkin kertaa korkeapäästöisenä tuomani päästölapun perusteella.
On kummallista, että tyhjäkäyntipäästöt ovat noin pielessä, vaikka, kuten todettu, Axtec-järjestelmä on teknisesti kunnossa ja kierroksilla päästöt olivat ainakin suullisesti saadun tiedon mukaan kunnossa. Voisiko katalysaattori olla vaihtokunnossa?
Huomionarvoista on, että Check Engine -valo ei ole syttynyt kertaakaan sen jälkeen, kun degen vaihtoi syyskuussa 2021 virranjakajan kannen ja AFR-boksin. Check Engine -valon polttimo toimii kyllä, koska se syttyy, kun käännän virrat päälle.
Katsastuksessa tuli myös pari suullista huomautusta:
- Pakoputken päälle tippuu öljyä vaihdelaatikosta tai moottorista
- Vaihdelaatikon ja moottorin pohjat kosteita öljystä
- Jompikumpi tai molemmat vuotaa
- Tätä pitää tutkia
- Oikeassa etuhelmassa ruostepaikka, joka lienee puhki vuoden päästä
