NIVA:n "tutina-akseli"

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
NIVAWILI
Viestit: 31
Liittynyt: 3.11.2023 20:08
Paikkakunta: Järvenpää

NIVA:n "tutina-akseli"

Viesti Kirjoittaja NIVAWILI »

No nyt useampia vetoakseli variaatioita kokeilleena vaihdelaatikon ja jakolaatikon välillä/välissä. on molemmin päin varustettu vakionopeusnivel eli akselin molemmissa päissä on tuollainen ns etuveto-akselin ulkopää tyyppinen murrosnivel ja vaihdelaatikon ja jakolaatikon välissä jäykistävä konsolirakenne mikä estää jakolaatikon "keinumisen" kumityynyjen varassa. Tuo HD kuminivel on itsessään jo jäykkä ja tasapainottamaton ja pakkaskelissä kumin jäykkyys tekee vielä oman lisänsä tutinaan ,,, wanhan mallin 21213 nivelristi ja "Hardyn" kuminen värinnän vaimennin on tuota HD vetolaippaa kevyempi ja notkeampi värisee vähemmän mutta myös heikompi. HD vetolaippa kestää paremmin mutta ei ole enää mukava ajaa suurempia nopeuksia . ja nuo 21214 aikauden ns "sormiakselien" booriurat kuluvat kohtuu nopeasti väljäksi pienen akselihalkaisijansa vuoksi ja lopulta aiheuttaa akseli/nivel yhdistelmän rikkoutumisen ,,, Lisäksi on hyvä huomioida myös nuo suuret akslien linjauksessa olevat poikkeamat,,, jopa 8mm voi olla vaihdelaatikon ja jakolaatikon akseleiden välillä linjapoikkeamaa mikä varmasti aiheuttaa tutinaa ja tärinää akselin suuremmilla pyörintä nopeuksilla ,,, tuota vaihdelaatikon ja jakolaatikon välikonsoli asennussarjaa saa kaupallisena tuotteena mm Kazakstanista ,,, suomeen ei ko myyjällä ollut kuriiri yhteyttä.
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NIVA:n "tutina-akseli"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yleensä pitää kardaanissa ja samoin vetoakselissa olla kulmaa, muuten niveleen kuluu kuoppa jos pyörii kokoajan samalla kohtaa. Tämä tuli aikoinaan todella selväksi Fiat 127 luokassa. Jos konetta ei kallistanut madalluksen jälkeen, (eli vetari jäi suoraan) niin ei kauan kestänyt kun nivel kalkatti.
Kuva
Vastaa Viestiin