Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Kaasarina ozoni eli A mallin 2107-1107010.
Kylmänä ryypyllä kierrokset siellä 3000-3200 hujakoilla ja jos kaasua painaa vähän enemmän niin booaa ja alkaa nykimään.
Ilman ryyppyä ei mitään mahdollisuutta että pelaa. Vasta kun moottori alkaa lämpeämään niin ryypynkin saa pois jolloin toimiikin hyvin.
Eli onko normaalia?
Kylmänä ryypyllä kierrokset siellä 3000-3200 hujakoilla ja jos kaasua painaa vähän enemmän niin booaa ja alkaa nykimään.
Ilman ryyppyä ei mitään mahdollisuutta että pelaa. Vasta kun moottori alkaa lämpeämään niin ryypynkin saa pois jolloin toimiikin hyvin.
Eli onko normaalia?
-85 1200s
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Jos ryypyn vetää täysille niin se avaa myös kaasun, elikkä kierrokset nousee.
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Aivan joo, miten en tajunnutkaan kun juuri eilen tutkeinkin sitä mekanismia.pressa kirjoitti: 18.4.2025 23:01 Jos ryypyn vetää täysille niin se avaa myös kaasun, elikkä kierrokset nousee.
Nykimiseen senverta vielä että voiko siellä olla jokin suutin tukossa kun ei halua ottaa kierroksia? Vai kuuluuko tähän kaasari meininkiin
-85 1200s
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3650
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Olitko hoksannut että ryypyssä on "väliasentojakin"? Eli painamalla ryypyn osittain pois saattaisi kulkea nykimättäkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Ei vaikuta, tekee ajamisesta vielä vaikeampaaAI kirjoitti: 19.4.2025 5:14 Olitko hoksannut että ryypyssä on "väliasentojakin"? Eli painamalla ryypyn osittain pois saattaisi kulkea nykimättäkin.
-85 1200s
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Ykköspiiristä voi suutin olla osittain tukossa, onko kaasutinta koskaan puhdistettu ja minkälainen historia autolla muutenkin on? Onko tarkistettu ettei jarrutehostimen letku vuoda? Onko vielä alkuperäinen kangaspäällysteinen?
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Auto on minulla vasta 2 kuukautta ollut eikä ole mitään ihmeellistä huoltohistoriaa tiedossa. Ilmanputsari siihen oli vaihdettu syksyllä jne. muuta kausihuoltoa mutta kaasarin putsauksesta ei olut mainintaa. Päältäpäin se oli kyllä hetkenaikaa ollut kiinni ja ainakin todella likainen jonka kylläkin puhdistin, sakkakupissa oli jonkin verran paskaa ja muutenkin ideana oli putsata koko systeemi. Tosta jarrutehostimen letkusta, se oli joo semmoinen kangaspäällysteinen mutta se oli mennyt tukkoon eikä sitä enään siitä saanut mihinkään. Mutta nyt siellä on uusi eli tuskin ottaa vuotoa siitä.pressa kirjoitti: 19.4.2025 9:47 Ykköspiiristä voi suutin olla osittain tukossa, onko kaasutinta koskaan puhdistettu ja minkälainen historia autolla muutenkin on? Onko tarkistettu ettei jarrutehostimen letku vuoda? Onko vielä alkuperäinen kangaspäällysteinen?
-85 1200s
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Ensin se perinteinen kysymys, toistatko aina keskustellessa sen mitä kaveri sanoo? Vai pelkäätkö että vastaajat muuttavat vastuksiaan jälkeenpäin, vai miksi aina lainaat edellisen tekstin?
Missä sakkakupissa oli paskaa? Ja alkoiko nyt vika vai eikö ole kokoaikana käynyt kunnolla?
Missä sakkakupissa oli paskaa? Ja alkoiko nyt vika vai eikö ole kokoaikana käynyt kunnolla?
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
No sori lainailuista, oon vaan muilla foorumeilla siihen tottunut varsinkin jos useampi henkilö laittanut jotain, heti siinä kohtaa missä bensaletku tulee kaasarille on se iso pultti joka on se sakkakuppi, eli kerää polttoaineen seasta epäpuhtaudet. Ollut aina tällainen
-85 1200s
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Näissähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole sakkakuppia (kuten esim. mopoissa) mutta sen messinkisen pultin alla on suodatin joka on hyvä putsailla välillä.
Kun kuitenkin moottori toimii lämmettyään kunnolla niin siksi kiinnittäisinkin enemmän huomiota ryypyn toimintaan.
Kaasuläppähän ei saa aueta 2107 kaasuttimessa kuin noin 0,9-1,0mm kun ryyppy on vedetty kokonaan päälle. Jos aukeaa enemmän niin karjuu melkoisilla kierroksilla. Tämä säädetään sitä ryyppymekanismin ja kaasuvivun välillä olevaa mutkatankoa taivuttamalla. Poranterät on aika hyviä mittavälineitä läppien säädössä muotonsa ja myöskin mittatarkkuutensa vuoksi.
Ryyppyläpän pitää aueta noin 5mm alipainekalvon toimesta kun auto käynnistyy ettei tukehdu. Myöskin jos aukeaa liikaa niin menee silloin laihalle mikä voisi aiheuttaa nuo kuvailemasi oireet eli booaa ja nykii.
Tämä säädetään sitä pientä mutkatankoa taivuttamalla (joka on kaasarin kannessa ryyppyläpän ja alipainekellon välissä) ja alipainekalvon säätöruuvilla joka löytyy sen peiteruuvin alta. Tämä mutkatanko taivutetaan siten ettei ryyppyläpän ollessa kiinni tangon ja sen hahlon välissä ole juurikaan välystä. Säätöruuvilla sitten säädetään läpän aukeama eli kalvon vetämä matka.
Kun kuitenkin moottori toimii lämmettyään kunnolla niin siksi kiinnittäisinkin enemmän huomiota ryypyn toimintaan.
Kaasuläppähän ei saa aueta 2107 kaasuttimessa kuin noin 0,9-1,0mm kun ryyppy on vedetty kokonaan päälle. Jos aukeaa enemmän niin karjuu melkoisilla kierroksilla. Tämä säädetään sitä ryyppymekanismin ja kaasuvivun välillä olevaa mutkatankoa taivuttamalla. Poranterät on aika hyviä mittavälineitä läppien säädössä muotonsa ja myöskin mittatarkkuutensa vuoksi.
Ryyppyläpän pitää aueta noin 5mm alipainekalvon toimesta kun auto käynnistyy ettei tukehdu. Myöskin jos aukeaa liikaa niin menee silloin laihalle mikä voisi aiheuttaa nuo kuvailemasi oireet eli booaa ja nykii.
Tämä säädetään sitä pientä mutkatankoa taivuttamalla (joka on kaasarin kannessa ryyppyläpän ja alipainekellon välissä) ja alipainekalvon säätöruuvilla joka löytyy sen peiteruuvin alta. Tämä mutkatanko taivutetaan siten ettei ryyppyläpän ollessa kiinni tangon ja sen hahlon välissä ole juurikaan välystä. Säätöruuvilla sitten säädetään läpän aukeama eli kalvon vetämä matka.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Kiitos paljon kattavasta tiedosta! Juuri putsailin koko kaasarin ultaäänipesurissa ja tarkistin bensapinnat yms. ohjekirjan mukaan. Eli toimii ainakin siltä osin, jos seuraavan kerran kylmällä koneella vielä nykii niin katson kuntoon nuo mainitsemasi asiat.
-85 1200s