Hei,
Olen miettinyt harrastusauton hankinnasta ja Lada tuli mieleen. Olen eniten kiinnostunut 2105/2107 mallista.
Onko kenellekään tietoja PK-seudulla (ensisijaisesti Länsi-Espoossa / Kirkkonummella) toimiva autohuollosta mikä huoltaa semmoiset vanhemmat mallit? Löysin hyviä suosituksia muualta ManseMotorsilta, mutta se sijaitsee Tampereella ja en usko että voisin aina käyttää heidän palvelut, etäisyyden takia.
Ymmärsin myös että monet huoltavat autoja itsestään. Tämä asia myös minua kiinnostaa, ja pieniä korjattavia ajattelisin tehdä itse. Mutta menee mahdollisesti pidempi aikaa ennen, kun voin oppia enemmän tästä mallista ja huoltotöiden tekemisestä.
Voitte toki myös jakaa mielipidettä, sopisiko Lada ensi harrastus-autona. Ymmärsin että auto on suht helppoa huoltaa ja varaosia on olemassa. Kuvittelenko traileri laskuja kuukausittain vai onko Lada myös mahdollista nauttia?
T.
csati
Ladan huolto PK-seudulla
Re: Ladan huolto PK-seudulla
Tervehdys. Lada on erinomainen valinta harrasteautoksi. Varaosia saa kohtuullisen hyvin Suomesta ja ulkomailta erinomaisesti. Minä itse suosittelen ehdottomasti huoltojen ja korjausten tekemistä itse. Takavetoisen, joita nuo 2105 ja 2107 ovat, huollot ovat täysin suoritettavissa ohjekirjasta saatavien ohjeiden mukaan ensikertalaiseltakin. Siellä on hyvät kuvat. Sen tien olen itsekin käynyt ilman mitään autonasentaja/aiheeseen liittyvää koulutustaustaa. Parhaassa tapauksessa joku paikallinen ladailija voisi hieman esitellä asiaa ja näyttää, miten huoltoja tehdään.
Ladalla on erinomaisen mukava ja nautinnollinen ajaa, kun on asenne kohdillaan. Tielle jääminen ei ole yleistä. On luonnollisesti syytä etsiä mahdollisimman hyväkuntoinen ja mielellään säännöllisesti ajettu autoyksilö. Pitkän aikaa seisoneissa saattaa ilmaantua kaikennäköistä yllättävää. Kerron esimerkin omasta käyttöpeli-Ladastani: Se on 1700i Combi 21044, autolla ajettu 310 000 km, ympärivuotisessa käytössä. Minulla se on ollut kuusi vuotta jokapäiväisessä käytössä, olen ajanut itse 170 000 km ja tielle jääntejä on ollut yksi laturin sippaamisen vuoksi. Vara-akulla pääsin tuolloin perille asti. Huollot olen tehnyt tähän säntillisesti.
En tiedä, tiedätkö Ladan Suomen malleista vielä tarkemmin, mutta 2105 esiintyy kolmella moottorilla:
Perusmalli 2105, jossa on 1,3-litrainen hihnajakopäällinen kone kaasuttimella
21051 1200S, jossa on 1,2-litrainen ketjujakopäällinen kone kaasuttimella
21053 1500S, jossa on 1,5-litrainen ketjukone kaasuttimella
Sitten 2104 on farmarimalli 2105-keulalla. Näistä löytyy:
Perusmalli 2104 1300-hihnakoneella ja kaasuttimella
21043 1500-ketjukoneella ja kaasuttimella
21044 1700-ketjukoneella ja yksipisteruiskulla
2107 on neljänä erilaisena versiona:
Perusmalli 2107 1500-ketjukoneella ja kaasuttimella
21072 1300-hihnakoneella ja kaasuttimella
21074 1600-ketjukoneella ja kaasuttimella
21073 1700-ketjukoneella ja yksipisteruiskulla
Siinä on minun ajatuksiani. Joka tapauksessa suosittelen Ladaa harrasteeksi ja käyttöpeliksikin. Kannattaa pitää pää kylmänä ja yrittää etsiä mahdollisimman hyvä yksilö vaikka vähän kalliimmallakin hinnalla.
Ladalla on erinomaisen mukava ja nautinnollinen ajaa, kun on asenne kohdillaan. Tielle jääminen ei ole yleistä. On luonnollisesti syytä etsiä mahdollisimman hyväkuntoinen ja mielellään säännöllisesti ajettu autoyksilö. Pitkän aikaa seisoneissa saattaa ilmaantua kaikennäköistä yllättävää. Kerron esimerkin omasta käyttöpeli-Ladastani: Se on 1700i Combi 21044, autolla ajettu 310 000 km, ympärivuotisessa käytössä. Minulla se on ollut kuusi vuotta jokapäiväisessä käytössä, olen ajanut itse 170 000 km ja tielle jääntejä on ollut yksi laturin sippaamisen vuoksi. Vara-akulla pääsin tuolloin perille asti. Huollot olen tehnyt tähän säntillisesti.
En tiedä, tiedätkö Ladan Suomen malleista vielä tarkemmin, mutta 2105 esiintyy kolmella moottorilla:
Perusmalli 2105, jossa on 1,3-litrainen hihnajakopäällinen kone kaasuttimella
21051 1200S, jossa on 1,2-litrainen ketjujakopäällinen kone kaasuttimella
21053 1500S, jossa on 1,5-litrainen ketjukone kaasuttimella
Sitten 2104 on farmarimalli 2105-keulalla. Näistä löytyy:
Perusmalli 2104 1300-hihnakoneella ja kaasuttimella
21043 1500-ketjukoneella ja kaasuttimella
21044 1700-ketjukoneella ja yksipisteruiskulla
2107 on neljänä erilaisena versiona:
Perusmalli 2107 1500-ketjukoneella ja kaasuttimella
21072 1300-hihnakoneella ja kaasuttimella
21074 1600-ketjukoneella ja kaasuttimella
21073 1700-ketjukoneella ja yksipisteruiskulla
Siinä on minun ajatuksiani. Joka tapauksessa suosittelen Ladaa harrasteeksi ja käyttöpeliksikin. Kannattaa pitää pää kylmänä ja yrittää etsiä mahdollisimman hyvä yksilö vaikka vähän kalliimmallakin hinnalla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Samaa mieltä "degenin" kanssa. Lada päivittäisessä käytössä jo vuodesta 1984.
- Mosse-Aksu
Minulla oli vuoden 1988 2107 1300 remmikoneelle ensin käyttöautona ja sitten harrasteautona vuodet 1991 - 2021. Itse huolsin ja tein joitakin pieniä korjauksia. Minullakaan ei ole mitään auton tai muunkaan teknillisen alan koulutusta. Mitään isompia remontteja ei tullut eteen. Tosin kilometrejä kertyi kuitenkin aika vähän, alle satatuhatta. Mutta joka vuosi se tien päällä kuitenkin oli.
Hyvät muistot siitä jäi. Kiva sillä oli ajella varsinkin vähän pienemmillä teillä kuten seutu- ja yhdysteillä. Kaksi muutakin takavetoista on ollut käyttöautona vuosina 1984 - 2000. Tästä voi päätellä, että autonvaihtoväli ei ole ollut lyhyt.
Nyt ei ole Ladaa eikä muutakaan autoa. Ajo-oikeutta olisi vielä pari vuotta jäljellä, mutta päätin lopettaa. Huomiokyky ei ole enää paras mahdollinen.
Hyvät muistot siitä jäi. Kiva sillä oli ajella varsinkin vähän pienemmillä teillä kuten seutu- ja yhdysteillä. Kaksi muutakin takavetoista on ollut käyttöautona vuosina 1984 - 2000. Tästä voi päätellä, että autonvaihtoväli ei ole ollut lyhyt.
Nyt ei ole Ladaa eikä muutakaan autoa. Ajo-oikeutta olisi vielä pari vuotta jäljellä, mutta päätin lopettaa. Huomiokyky ei ole enää paras mahdollinen.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Ja kannattaa käydä Lada-kerhon tapaamisissa, paikallisissa ja valtakunnallisissa, voi löytyä "se oikea" tai ainakin vinkkejä osista ym. Rohkeasti vaan mukaan, ja esittäytymään, voi tulla "väärän"merkkiselläkin, asenne ratkaisee.
Aina on selvitty!!!