Lada 1200 ässä 21051 vm1983

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Partner_r420
Viestit: 75
Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: Lada 1200 ässä 21051 vm1983

Viesti Kirjoittaja Partner_r420 »

vaihdoin venttiilinvarsien kumit uusiin kun koppurat jo oli entiset vanhat ja vähän savvua rupesi tuuppaamaan, corteco merkkiset kumit meni nyt tilalle. loppui savutus kun seinään.

nokassa oli muutama öljyreikä hiukan umpeutunut kun ei meinannut rautalanka mennä öljyreikään ja näki myös nokkapukista kuinka leveä öljysuihku osunut siihen,sellaisen rinkulan piirtää.osassa oli kapea se joka oli ummemmassa ja leveä öljysuihkunjälki kun oli auki.

venttiilinjousenpainimen rakensin itse ja narua pyttyyn n.2 metriä ja mäntä ylös niin venttiilit pysyi ylhäällä.
tein jakopäänrattaalle väliaikaisen "nokan" jotta konetta voi pyörittää kun itse nokka oli poissa ja ei ketjut sylttäänny pyörittäessä.
osat kasaan ja pari pyöritystä käsin konetta ympäri ja merkit pysyvät kohdillaan ja ketjun kirraus ja venttiilien säätö.
hyvin onnistui vaikka yksin mielenkiintoista oli painaa tuplajousia ja asentaa kiiloja paikalleen,täytyy kehittää"lukittuva" puristin 😃.
myös toisenpuolen käsijarruvaijeri liikkuu nahkeammin kun toinen,eli ottaa se helpommin liikkuva hiukan aiemmin kiinni, pitää purkaa rumpu ja iroittaa u lenkistä vaijeri ja rueta nitkutus hommiin rasvan kanssa.
myös etuoven ikkunanveivi ollut rikki jo toistakytävuotta, nyt tutkin ja tajusin sen veivin sokan uran kuluneen sillain että sokka luistaa pois, eli rälläkän katkaisulaikalla syvempi ura akseliin ja peltinen u kololla varustettu lipare sokaksi kiinni niihin 2 pultinpäähän mikä pitää veivisysteemiä kiinni ovessa,siis koko akselista on kysymys, ja oviverhoilu oli poistettava jotta käsiksi pääsi mutta toimii!
Partner_r420
Viestit: 75
Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: Lada 1200 ässä 21051 vm1983

Viesti Kirjoittaja Partner_r420 »

...ja kytkimen työsylinterikn näytti jo tiputtavan nestettä jotenka sekin lähti vaihtoon,jemmassa oli onneksi uusi.
vanha työsylinteri oli päästä avattavaa mallia isolla mutterilla(avain nro.22)."uusi" oli taas umpinaisenpi,vain nesteletkun jenkapaikka.(avain nro.19)
ilmaaminen tuotti taas pään raapimista, nestettä ei millään mennyt sinne sylinterille ja jätin hommat tauolle, tauolta palattua nesteet olikn jo tullut ilmausnipasta ulos itsekseen. kätevää!
Partner_r420
Viestit: 75
Liittynyt: 22.9.2021 9:36
Paikkakunta: kiuruvesi

Re: Lada 1200 ässä 21051 vm1983

Viesti Kirjoittaja Partner_r420 »

17 vuoden seisonta-ajan jälkeen lada tänään katsastettu ensimmäisellä yrityksellä😃.
nyt vaan kilometrejä mittariin.
Liitteet
1000009124.jpg
1000009122.jpg
Vastaa Viestiin