samarai kirjoitti:Misha kirjoitti:Mä luulen että noi tolpat ei kyl välähdä kun ottaa kuvan, koska pimeällä ois ikävä jos autoilija häikästyy salamavalon takia.
Sen sijaan ne todennäköisesti toimii infrapunavalolla. Siis salamavalo valaisee auton infrapunavalolla ja filmi tai digikenno on sille herkkä. Sama siis kuin pimeänäkölaitteet tai vaikkapa videokameran yökuvaustoiminto.
Tikanpöntöltä suojautuu parhaiten ajamalla baklava päässä, sillä kuskihan pitää tunnistaa kuvasta

niin ehkä Misha on ajatellut asiaa liian fiksusti

Muistan vaan, että joku kaveri (siitä on tosin monta vuotta aikaa) niin kertoi juuri häikäistyneensä pimeällä ton kameran salamavalon takia
Kameravalvonta ei siinä mielessä ole tasapuolinen, ettei se koske m-pyöriä. Jotain naamariahan voi kanssa pitää päässä autoillessa
Itseä ihmetyttää myös toi "venäläinen ruletti", siis että aina vain 1 kamera on käytössä mutta ei tiedä missä se on. Onko ne kamerat muka niin kalliita ettei niitä voi laittaa joka pönttöön? Mittauslaitteethan on kuitenkin tiehen asennettu, mitkä laukaisee kameran.
On ne kai kallitta.
Tuo infrapunafilmi on fiksua ihan siitäkin syystä, että autoilijasta ja reksiterikilvestä ei tavallisella kameralla salaman kanssakaan saa kunnon kuvaa pimeällä, nimim. joskus valokuvausta harrastanut.
Infrapunakameran käyttö on oikeastaan melkeen ainoa vaihtoehto.
Itekin muistan joskus pelästyneeni "välähdyksistä" jotka tarkemmin ajatellen ovat olleet vain heijastuksia noiden tikanpönttöjen aukkojen pinnoista.
Viime kesänä ajelin Saloon Turusta aika paljon ja totesin muuten jokaisen pöntön tyhjäksi. Ilmeisesti uuden moottoritien myötä liikenne oli siirtynyt sinne, joten mitään valvontaa ei tarvittu. Vanhaa tietä pitkin pääsi muuten nopeammin töihin kuin moottoritietä, koska moottoritieltä kesti vartin verran ajaa Saloon ja vanha tie vei suoraan sinne. Plus vanhalla tiellä ei mitään liikkennettä, paria hidastelijaa lukuunottamatta ollu.
Silloin muuten huomasi, että jos Ladalla ajaa jatkuvasti 120kmh niin bensan kulutus nousee älyttömäksi.