Paha kolari Loimaalla
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
itellä oli pitkään tämä pyörätuoliasento (selkänoja pystyssä ja penkki lähellä rattia) joku aika sitten tajusin että selkänojaa saa vähän taaksemmaskin ja säädin vähän. nykyään penkin asento on suht normaali, paitsi tulee välillä rönötettyä siinäkin nojaten puoliks nojaan/oveen, yks käsi ison ratin yläpäässä, jenkkityyliin 

"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Penkkini ei ole toki mitenkään selällään, päinvastoin. Koska jakkara on takimmaisessa pykälässä, olen rattiin ja kojetaulun namikoihin mukavasti ylettyäkseni säätänyt selkänojan aivan niin pystyyn kuin mahdollista. Lada onkin niitä harvoja autoja jossa mahdun istumaan ryhdikkäästi ilman että pää vastaa kattoon.
Matalemmissa kippanoissa joudun kallistamaan selkänojaa reilusti jolloin hallintalaitteet jää etäälle. Pää katossa ei viitsi ajaa, kun se sattuu kuoppaisella tielle niskaan. 
Retkottamisella tarkoitankin lähinnä ovitolppaan nojaamista ja vasemman polveni käyttämistä kyynärnojana silloin kun ajelen pidempää siivua eikä tarvitse vaihtaa. Kytkinjalka on tällöin hieman enemmän koukussa ja mono vähän turhan kaukana kytkimestä.
Rattiakin puristelen useimmiten kehän alapuolelta joten nopeiden liikkeiden tullessa ajankohtaisiksi sotkeudun ensimmäiseksi polviini.
Vaikeammilla tieosuuksilla tulee sentään vähän skarpattua ja sitten ajelen jopa kaksin käsin.


Retkottamisella tarkoitankin lähinnä ovitolppaan nojaamista ja vasemman polveni käyttämistä kyynärnojana silloin kun ajelen pidempää siivua eikä tarvitse vaihtaa. Kytkinjalka on tällöin hieman enemmän koukussa ja mono vähän turhan kaukana kytkimestä.

Rattiakin puristelen useimmiten kehän alapuolelta joten nopeiden liikkeiden tullessa ajankohtaisiksi sotkeudun ensimmäiseksi polviini.

Vaikeammilla tieosuuksilla tulee sentään vähän skarpattua ja sitten ajelen jopa kaksin käsin.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
B Asconassa ei minun kokemuksen mukaan löydykään muita asentoja kuin hammaslääkäriasento... no mutta onneksi on Lada missä penkkiä voi säätääkin
uudet autot taas on jo niin hienoja, vakaan tuntuisia ei tunnu vauhti vaikka kuinka lujaa ajais, lisäksi voi laskea kaikkien "rix räx controllien" varaan että kyllä se tiellä pysyy. Ei ihme jos silloin tällöin lähtee käsistä huonommalla säällä.


uudet autot taas on jo niin hienoja, vakaan tuntuisia ei tunnu vauhti vaikka kuinka lujaa ajais, lisäksi voi laskea kaikkien "rix räx controllien" varaan että kyllä se tiellä pysyy. Ei ihme jos silloin tällöin lähtee käsistä huonommalla säällä.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Jos ei ole sitten säädöt rikki niin kun niiiiin monesta on. Ja jouset venyy ja paukkuu. Tai minulla ne on jo irti poikki. Pitäs varmaan laittaa jotain harjaterästä.Lada-Jussi kirjoitti:B Asconassa ei minun kokemuksen mukaan löydykään muita asentoja kuin hammaslääkäriasento... no mutta onneksi on Lada missä penkkiä voi säätääkin![]()
![]()
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Tuota sopivuutta (lähes) kaksmetrisille hujopeille, kiitteli takavuosina eräs sukulaismies, kun ajeli Fiat 850:llä. Fiatin vedellessä viimeisiään, mietti, että minkä sitä nyt sitten laittais. Osti Ladan ja oli tyytyväinen.jusu kirjoitti:Penkkini ei ole toki mitenkään selällään, päinvastoin. Koska jakkara on takimmaisessa pykälässä, olen rattiin ja kojetaulun namikoihin mukavasti ylettyäkseni säätänyt selkänojan aivan niin pystyyn kuin mahdollista. Lada onkin niitä harvoja autoja jossa mahdun istumaan ryhdikkäästi ilman että pää vastaa kattoon.Matalemmissa kippanoissa joudun kallistamaan selkänojaa reilusti jolloin hallintalaitteet jää etäälle. Pää katossa ei viitsi ajaa, kun se sattuu kuoppaisella tielle niskaan.
Retkottamisella tarkoitankin lähinnä ovitolppaan nojaamista ja vasemman polveni käyttämistä kyynärnojana silloin kun ajelen pidempää siivua eikä tarvitse vaihtaa. Kytkinjalka on tällöin hieman enemmän koukussa ja mono vähän turhan kaukana kytkimestä.![]()
Rattiakin puristelen useimmiten kehän alapuolelta joten nopeiden liikkeiden tullessa ajankohtaisiksi sotkeudun ensimmäiseksi polviini.
Vaikeammilla tieosuuksilla tulee sentään vähän skarpattua ja sitten ajelen jopa kaksin käsin.

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Tuosta taksimiesten vöidenkäytöstä..
Ainakin Tampereen aluetaksin ohje on, että koulukyydeillä kuljettajan tulee käyttää turvavyötä. Samoin suositellaan turvavyön käyttämistä maantieajossa. Kaupunkiajossahan se siis on hieman riskialtista, koska autosta täytyy nousta usein ulos auttamaan asikasta sisään tms. ja toisaalta taas joskus on tärkeää päästä pois autosta nopeasti esim. väkivaltaisen asiakkaan uhatessa.
Tuossa vöiden käytössä maantieajossa on myös omat ongelmansa. Esim. Volvoissa on se hieno systeemi, että jos ei vyö ole kiinni niin siellä katonrajassa vilkkuu sitten koko ajan se valo, joka alkaa pidemmän päälle varmasti ärsyttämään. Tämän takia usein onkin turvavyön vastakappaleen klipsu painettu pohjaan, jotta se valo ei palaisi. Sitten kun laittaa turvavyön kiinni ja sen jälkeen irroittaa sen niin sitten taas alkaa se valo palamaan ja saa olla temppuilemassa sitä klipsua takaisin alas. Tämä varmasti nostaa kynnystä käyttää sitä ajoittain sitä vyötä. Varmasti tämänkin "toiminnon" saisi jotenkin kytkettyä helpostikin pois, mutta ainakaan tässä nimenomaisessa autossa niin ei oltu tehty.
Ainakin Tampereen aluetaksin ohje on, että koulukyydeillä kuljettajan tulee käyttää turvavyötä. Samoin suositellaan turvavyön käyttämistä maantieajossa. Kaupunkiajossahan se siis on hieman riskialtista, koska autosta täytyy nousta usein ulos auttamaan asikasta sisään tms. ja toisaalta taas joskus on tärkeää päästä pois autosta nopeasti esim. väkivaltaisen asiakkaan uhatessa.
Tuossa vöiden käytössä maantieajossa on myös omat ongelmansa. Esim. Volvoissa on se hieno systeemi, että jos ei vyö ole kiinni niin siellä katonrajassa vilkkuu sitten koko ajan se valo, joka alkaa pidemmän päälle varmasti ärsyttämään. Tämän takia usein onkin turvavyön vastakappaleen klipsu painettu pohjaan, jotta se valo ei palaisi. Sitten kun laittaa turvavyön kiinni ja sen jälkeen irroittaa sen niin sitten taas alkaa se valo palamaan ja saa olla temppuilemassa sitä klipsua takaisin alas. Tämä varmasti nostaa kynnystä käyttää sitä ajoittain sitä vyötä. Varmasti tämänkin "toiminnon" saisi jotenkin kytkettyä helpostikin pois, mutta ainakaan tässä nimenomaisessa autossa niin ei oltu tehty.
Re: loimaa
Tota loskaliiroa ei tunnu jengi tajuavan. Varsinkin leveäkaistatiellä (joka on woihan wanha wihtahousu) keskiosa on talvella ihan loskassa kun sillä ei ajeta eikä auratkaan kai ole ihan niin leveitä. Silti erit. uusien autojen ajajat vetävät loskan päällä 120 kmh ja yli ohittaessaan jotain edessä "matelevaa".ss127 kirjoitti:Eiköhän nyt kuitenkin ole niin että keli oli suurin syy turmaan. Kun lumen päälle levitetään suolaa niin siitä tulee todella inhottavaa loskaa. Ja siinä ei pidä mikään. Ei tarvitse paljoa renkaan osua siihen niin johan lähtee auto kivasti liirtoon. Ja todellakin sohjo tukkii renkaan kuvion tehokkaasti.
Itsellänikin on ollut monta läheltä piti tilannetta kun on rengas mennyt loskan päälle. Ei auta vaikka onkin 22 vuoden ajokokemus takana (ammatti sekä vapaa-ajan ajoa). Eli kannattaa olla varovainen kun ajatte sohjoisella tiellä. Ja just tulee uutisissa että saattoi syynä olla tienpinnan routavaurio. Eli täytynee odottaa mitä tutkintalautakunta sanoo.
Ärsyttävää.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Tuo turvallisuusnäkökulma, nimenomaan väkivaltaisen asiakkaan uhatessa, varmasti vaikuttaa taksikuskien vyönkäyttöön, ainakin taajamissa. Oma vakiokuski (taxi) nappaa vyön päälle, maantiellä aina ja taajamassakin kohtuullisen usein; ainakin, jos ei ole kyse ihan muutaman kilsan ajosta.aj kirjoitti:Tuosta taksimiesten vöidenkäytöstä..
Ainakin Tampereen aluetaksin ohje on, että koulukyydeillä kuljettajan tulee käyttää turvavyötä. Samoin suositellaan turvavyön käyttämistä maantieajossa. Kaupunkiajossahan se siis on hieman riskialtista, koska autosta täytyy nousta usein ulos auttamaan asikasta sisään tms. ja toisaalta taas joskus on tärkeää päästä pois autosta nopeasti esim. väkivaltaisen asiakkaan uhatessa.
Tuossa vöiden käytössä maantieajossa on myös omat ongelmansa. Esim. Volvoissa on se hieno systeemi, että jos ei vyö ole kiinni niin siellä katonrajassa vilkkuu sitten koko ajan se valo, joka alkaa pidemmän päälle varmasti ärsyttämään. Tämän takia usein onkin turvavyön vastakappaleen klipsu painettu pohjaan, jotta se valo ei palaisi. Sitten kun laittaa turvavyön kiinni ja sen jälkeen irroittaa sen niin sitten taas alkaa se valo palamaan ja saa olla temppuilemassa sitä klipsua takaisin alas. Tämä varmasti nostaa kynnystä käyttää sitä ajoittain sitä vyötä. Varmasti tämänkin "toiminnon" saisi jotenkin kytkettyä helpostikin pois, mutta ainakaan tässä nimenomaisessa autossa niin ei oltu tehty.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Tunnustan että vyön käyttö jää aika vähille
Työautossa sellaista ei ole, ja siviilissä en kaupunkiajossa viitsi käyttää enkä lyhyillä maantiepätkillä, pidemmillä matkoilla oon opetellu mutta aina kun tuun kaupunkiin, kiskasen sen pois ahistamasta
Sinänsä vielä tosi epäloogista koska kaupungissa kai ennemmin sen kolarin ajaa kuin maantiellä. 

Työautossa sellaista ei ole, ja siviilissä en kaupunkiajossa viitsi käyttää enkä lyhyillä maantiepätkillä, pidemmillä matkoilla oon opetellu mutta aina kun tuun kaupunkiin, kiskasen sen pois ahistamasta


Reippaina käymme rekkain alle 

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
No kyllä enemmän keskustoissa taitaa kolista. Mutta totta kai vahingot on monasti pienempiä kun nopeudet ovat alhaisemmat. Ja mitä tulee sitten tohon ilman vyötä ajoon niin eikös sitä ollut juttua että törmäys kapunkinopeuksilla vastaa benji-hyppyä ilman köyttä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Kaveri oppi kantapään kautta aika mukaavasti. Tai oikeastan ottan kautta... sen kaveri ajo parkkipaikalla ja tää nimenomainen istu pelkääjän paikalla ja nojas eteenpäin tsiigatessaan jotain CD levyjä tms. Eikä ollu vöitä. No kuski heitti liinat kiinni ku jostain auton takaa tuli joku eteen ja vauhti oli varmaan kävelyvauhti jos sitäkään. No tää mun kaveri lens sit päin tuulilasia niin että siihen tuli oikeen hieno päänmallinen monttu.veli alexei kirjoitti:No kyllä enemmän keskustoissa taitaa kolista. Mutta totta kai vahingot on monasti pienempiä kun nopeudet ovat alhaisemmat. Ja mitä tulee sitten tohon ilman vyötä ajoon niin eikös sitä ollut juttua että törmäys kapunkinopeuksilla vastaa benji-hyppyä ilman köyttä...
Sano että sattu ihan jumalattomasti, sillä oli pää pienillä haavoilla, naama ja otta ihan violetinsininen ja niskat kipeet ja se joutu vielä kaiken lisäks ostaan kaverille uuden tuulilasin.
Että sen jälkeen on kuulemma aina käyttäny vöitä.
Sitä ei oikeen ihminen tajua kuin pienellä nopeudella menee lasin läpi.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Kaveri kanssa ajoi kelumällin ilman vöitä, pää meni lasista läpi ihan täydellisesti ja takaisin -> olikohan 108 tikkiä ja sukkahousu päässä. Oli meinannut auto mennä keulan kautta ympäri, että sellainen mälli... Noin vuosi ja seuraava auto lunastukseen, nyt ei kyllä käynyt mitään. Otti v*ittuiluna kun ehdotin että jos ostaisi polkuauton 

Vauhdin tae - alamäki
Kolari
Joku autokoulunopettaja kirjoitti lehdessä, että takavetoista autoa ei koskaan saisi antaa kokemattoman kuljettajan käsiin.
Itse olen ajanut 10 kuukautta takavetoladalla ilman mitään ongelmia, ja kortillakaan ei ole vielä vuotta ikää.
Itse olen ajanut 10 kuukautta takavetoladalla ilman mitään ongelmia, ja kortillakaan ei ole vielä vuotta ikää.
ВАЗ-21053 Жигули
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Kolari
Itse olan ajanut koko kortti-ikäni takavedoilla. Tai siis olen etuvetoakin kokeillut mutta en omistanut. Tuhon turvallisuteen en mene sanomaan mitään. Kai sekin on tottumuskysymys. Mutta mielestäni se että autokoulujen autot on yleensä jotain uusia ja kalliita missä on ABS:t ja muut lyhenteet ja sitten kortin saaneen eka auto on jokin takaveto Lada niin on se varmaan aika totuttelu. Sanoisin että toistenpäin olisi helpompaa. Eli autokouluun joku vanha takaveto luuska niin sitten oppii ajamaan myöhemmin mitä vaan kun tuon ensin hanskaa.XXX kirjoitti:Joku autokoulunopettaja kirjoitti lehdessä, että takavetoista autoa ei koskaan saisi antaa kokemattoman kuljettajan käsiin.
Itse olen ajanut 10 kuukautta takavetoladalla ilman mitään ongelmia, ja kortillakaan ei ole vielä vuotta ikää.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.