nivan viritys
nivan viritys
92, nipa .kannen lasku 1.5 mm kanavien muotoilu ,nokka 256 ast,peltisarja, kaasari talbot 1510stä ,0 -100 15sek hp130kmt.putkisto simons 51mm,0-100 21s ,uusi nokka 270 0-100 18s hp130 kmt.ilmesesti kone noudataa komunistien manifestiä, täytyy olla vastusta myös poisto puolella ,kun kykenen juopotelultani,niinkokeilen putkiston supistamista 42mm.arvatkaa kauan meni tämän viestin kirjoitamiseen 30 min
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Moro, itelläni on vähän samansuuntaisia suunnitelmia Nivaan. Kansi on jo laitettu ja nokka on tuoss vartoomassa kasaamista, mutta odotan, että saan auton ensin leimattua
Itelleni tulee 272 asteinen nokka.
Mä en oikein usko tuohon pakoputkiteoriaan. Ladan putki rajottaa tunnetusti kierroksia, ja esim. vakio 1200 lada, johon tuli vakioputkeen putken kokoinen reikä vähän ennen ensimmäistä pönttöä, kiersi komeasti 8000rpm, ja kaikki entinen tukkoisuus oli poissa.
Jos avara pakoputkisto merkittävästi vähentää tehoa, niin silloin on syytä epäillä vikaa jossakin muualla.
Jätä putki ennalleen, ja käy säätöjen kimppuun. Luulenpa, että vika löytyy joko kaasarin suuttimista tai sitten nokka-akselin ajoituksesta!
Tietysti peltipakosarjakin saattaa olla viritetty eri kierrosluvulle, eikä toimi tässä kokoonpanossa.
Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää, että jos pakoputken virtauskapasiteetti on riittävä, niin pakoputkiston merkitys tehon kannalta ei ole merkittävä alle 300 asteisilla nokka-akseleilla, koska overlappia on sen verran vähän, että moottorin toimintaan ei pakoputkiston ejektorivaikutukset yms. pääse vaikuttamaan merkittävästi. Niinollen sillä on ainoana tehtävänä vastukseton kaasujen vaihto.
Niin, ja kippis ja kulaus
Täälläkin menee...

Itelleni tulee 272 asteinen nokka.
Mä en oikein usko tuohon pakoputkiteoriaan. Ladan putki rajottaa tunnetusti kierroksia, ja esim. vakio 1200 lada, johon tuli vakioputkeen putken kokoinen reikä vähän ennen ensimmäistä pönttöä, kiersi komeasti 8000rpm, ja kaikki entinen tukkoisuus oli poissa.
Jos avara pakoputkisto merkittävästi vähentää tehoa, niin silloin on syytä epäillä vikaa jossakin muualla.
Jätä putki ennalleen, ja käy säätöjen kimppuun. Luulenpa, että vika löytyy joko kaasarin suuttimista tai sitten nokka-akselin ajoituksesta!
Tietysti peltipakosarjakin saattaa olla viritetty eri kierrosluvulle, eikä toimi tässä kokoonpanossa.
Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää, että jos pakoputken virtauskapasiteetti on riittävä, niin pakoputkiston merkitys tehon kannalta ei ole merkittävä alle 300 asteisilla nokka-akseleilla, koska overlappia on sen verran vähän, että moottorin toimintaan ei pakoputkiston ejektorivaikutukset yms. pääse vaikuttamaan merkittävästi. Niinollen sillä on ainoana tehtävänä vastukseton kaasujen vaihto.
Niin, ja kippis ja kulaus

Viimeksi muokannut NesteHukka, 21.12.2003 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Nokan ajoitus
Veikkaampa että nokan ajoitus on melkolailla pielessä, todennäköisesti myöhaisellä.
Ennen putken avarrusta toimi koska pakopuoli ahdisti ja ei sekoittanut virtauksia.
Tarkista nyt alkuun missä venttiilit on ja säädä ne ensin yläkuolokohdassa aukeamaan saman verran. Siitä voi kokeilla säätää hieman aikaisemmalle niin pitäisi kierroksilla veto parantua.
Kun olet ajanut sen kuumaksi(kaasu pohjassa) niin tarkista myös tulppien väri, mikäli valkoiset suurenna suuttimia!
Ennen putken avarrusta toimi koska pakopuoli ahdisti ja ei sekoittanut virtauksia.
Tarkista nyt alkuun missä venttiilit on ja säädä ne ensin yläkuolokohdassa aukeamaan saman verran. Siitä voi kokeilla säätää hieman aikaisemmalle niin pitäisi kierroksilla veto parantua.
Kun olet ajanut sen kuumaksi(kaasu pohjassa) niin tarkista myös tulppien väri, mikäli valkoiset suurenna suuttimia!
nipan pakoputki
laitoin 50cm pätkän orkkisputkea simonsin sisään . vääntöä tuli alakieroksille lisää ,gt motors suositeli nokan asenusta alkuperäisiin merkeihin,täytyy kokeilla ajotuksen muutamista kun saan säädetävän nokka pyörän tehtyä
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Tuo venttiilienajoitus on aika olennainen. Yleensä viriakselin kanssa neuvotaan laittamaan heittokellon tarkkuudella oikeisiin arvoihin, mikä sinänsä on vähän turhaa pilkunviilausta. Toki mitä kireämpi akseli, niin sitä tarkempi, mutta toimii se muillakin ajoituksilla! Jos on paljon pielessä, niin sitten ei välttämättä toimi, niinkuin tämä threadi osoittaa.
Nyrkkisääntönä voisi pitää, että nokka-akselin ajoituksen aikaistaminen tuo alavääntöä ja rajoittaa kierroksia, ja päinvastoin. Sitten kun mennään tietyn rajan yli, niin koneen toiminta alkaa kärsiä kaikilla kierrosalueilla.
Nyrkkisääntönä voisi pitää, että nokka-akselin ajoituksen aikaistaminen tuo alavääntöä ja rajoittaa kierroksia, ja päinvastoin. Sitten kun mennään tietyn rajan yli, niin koneen toiminta alkaa kärsiä kaikilla kierrosalueilla.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.