Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Autotalo Pekka Mäkisen/Tampereen tulitikkutehtaan historiaa

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Kuva

Tamperelaisen kuorma-autokaupan uranuurtaja Pekka Mäkinen (1925-2005) piti viimeisenä toimipisteenään Tampereen Santalahdessa sijaitsevaa entistä tulitikkutehdasta ja kävin lauantaina paikalla tutustumassa sekä tulitikkutehtaaseen että Autotalo Pekka Mäkisen historiaan. Esitän ohessa kuvakavalkadin tuosta ikimuistoisesta tapahtumasta.

Tulitikkutehdas

OTK:n tulitikkutehdas perustettiin 1926 ja se oli toiminnassa vuoteen 1975 saakka. Tuolloin Pekka Mäkinen osti sen liiketilaksi itselleen
Kuva

Tehdasmiljöö on kuvankaunis ja rauhaisa vaikka sijainti onkin suhteellisen lähellä keskustaa
Kuva

Tehtaan vieressä sijaitseva pienempi varastorakennus. Tämän merkitys tulitikkujen valmistuksessa jäi avoimeksi. Vanhojen Sisujen rivistö tuo oman lisävärinsä tähän kulttuuriperintöön. Pekka Mäkiselle omintakeiseen tapaan autot ovat hyvässä järjestyksessä rivissä ja lajiteltuna värien ja mallien mukaan
Kuva

Seuraavaksi siirrymme tarkastelemaan tehdasrakennusta sisältä käsin. Täältä ei ole juurikaan kuvia olemassa ennen näitä otoksia. Siksi hyvin piti Pekka Mäkinen asiaankuulumattomat loitolla. Tässä otos ensimmäisestä kerroksesta. Mäkisen autoja on vielä muutamia paikalla vaikka suuri osa näistä sisätilojenkin autoista on jo hävitetty. Osa on saanut uuden kodin harrastajien hoteista.
Kuva

Joukossa on myös harvinaisuuksia. Koska näit viimeksi farmarimallisen Herald Courierin?
Kuva

Siirrytäänpä yläkertaan. Rappukäytävässä on 70-lukulaisen tyylikkäitä värisävyjä
Kuva

Näkymä toisen kerroksen tehdassalista. Jossakin vaiheessa vandaalit ovat murtautuneet sisään piirtelemään graffitejaan. Samassa yhteydessä alakerran autojen laseja oli rikottu
Kuva

Kurkistus ulos tehtaan ikkunasta. Tehtaalla on ollut käytössä sisäinen rautatie jolla mm. puutavara on tuotu sahaamosta sopivan kokoisina pätkinä kuvassa näkyvää siltaa pitkin työstettäväksi.
Kuva

Työntekijöiden sosiaalitiloja
Kuva

Näkymä tehtaan keittiöstä
Kuva

Vielä kuva eräästä tehdassalista
Kuva

Tehtaalla oli yhä kosolti mielenkiintoisia laitteita. Pannuhuoneessa oli jopa höyrykonekin. Höyrylaivamiehet olivat käyneet hiljattain ostamassa höyrykoneen arinaraudat itselleen. Alla kuvassa kone, jolla on sekoitettu se tulitikkujen päähän tuleva sytytyaine/rikkimönjä
Kuva

Autotalo Pekka Mäkisen historiaa ja nykyisyyttä

Toiminta alkaa

Hevoskauppiaan poika Pekka Mäkinen aloitti toimintansa hevoskauppiaana hänkin ja perusti vuonna 1950 ensimmäisen autokauppaa harjoittavan toimipisteensä Tampereella osoitteeseen Suvantokatu 9. Kartalta katsoen se sijoittuisi siis lähelle nykyistä koskikeskusta, mutta Pekan poika, Erkki-Pekka Mäkinen muistelisi sijainnin olleen pikemminkin nykyisen poliisiaseman paikalla. Toiminta laajentui tästä Hatanpään valtatielle kattaen tonttitilaa tien molemmin puolin. Vuonna 1966 alettiin Viinikkaan rakentaa uutta toimipistettä lähelle nykyistä Rauta-Otraa ja Starkkia. Tarkempi osoite on Viinikankatu 53 ja se on tarkalleen toisella puolella Viinikankatua kuin kaupungin hylkyautovarikko. Uusi rakennus valmistui vuonna 1969 ja se oli valmistuessaan sangen avara ja ajanmukainen. Tuolloin oli kyseessä pohjoismaiden suurin kuorma-autoihin erikoistunut liike. Kuvassa kartalla vuoden 1969 toimipisteet
Kuva

Karttaan numerolla 2 merkattu henkilöautomyynti oli aikanaa tämän näköinen
Kuva

Nykyään paikalla on liike nimeltä Takuu auto
Kuva

Numerolla 3 merkatun vaihtoautokorjaamon paikalla on nykyisin Puutarha Liuksiala
Kuva

Vuonna 1969 saatiin käyttöön Viinikankatu 53 toimitilat. Nykyisin liiketilaa ei tahdo helpolla löytää, koska sen eteen on rakennettu autohalli
Kuva

Tällaista toimintaa paikalla on nykyisin
Kuva

Etsimällä vanhan pääkallonpaikan löytää autokatoksen takaa
Kuva

Tältä se näytti uutena 1969
Kuva
Kuva

Nykyisin avointa pääsyä sisäpihalle ei enää ole. Hienot lasiovetkin on korvattu uusilla modernimmilla.
Kuva

Vanhat seinien valomainokset ovat yhä tallessa tulitikkutehtaan vintillä. Tässä teksti: AUTOMYYNTI
Kuva

ja tässä RENGASKONTTORI. Sen takana MORRIS-kyltti. Kuuleman mukaan kaikki kyltit ovat tallessa Leyland-merkkiä lukuunottamatta. Se on hukkunut/varastettu
Kuva

Vuoden 1969 kuvassa sisäpihalle johtavalla käytävällä komeilee sininen Renault Estafette. Arvatkaas mikä löytyy tulitikkutehtaalta...
Kuva

Viinikankatu 53:n uusien autojen valoisa ja avara esittelyhalli, jossa oli pysyväinen näyttely edustetuista merkeistä - Sisu, Vanaja, Leyland, MG, Morris, Rover Land Rover, Triumph
Kuva

Katossa roikkuneet Sisu ja Vanaja -kyltit. Triumph kyltti on myös tallessa tulitikkutehtaalla
Kuva

Näkymä varaosamyymälästä
Kuva

Toiminta eri toimipisteiden välillä oli joustavaa. Kun korjaamolla ei ollut muita töitä, korjattiin vaihtoautoja. Toimivaa kokonaisuutta täydensi vielä Takahuhdissa sijaitseva autohajoittamo: Autopala Oy
Kuvassa raskaan kaluston huoltoa
Kuva

Näkymä henkilöautokorjaamolta
Kuva

Rengaskonttorin edustava vastaanotto
Kuva

Samaiset rengastelineet ovat nykyään tulitikkutehtaalla
Kuva

Renkaan tasapainotusta Baisbart-tarkkuuslaitteella
Kuva

Samainen laite tulitikkutehtaalla
Kuva

Viinikankatu 53:n pohjapiirros. Toimitusjohtajan huone sai kutsumanimekseen ketunpesän sillä siinä oli monta uloskäyntiä
Kuva

Toimitusjohtaja Pekka Mäkinen viherkasvien koristamassa toimistossaan vuonna 1969. Pekan työpöytä oli sijoitettuna korokkeelle ja oli näin ollen sen edessä istuneisiin asiakkaisiin nähden huomattavan korkealla. Joku oli aikoinaan sanonut Pekalle, että tehän istutte kuin Suomen Pankin johtaja. Pekka vastasi tähän: "Niin mutta siinä on se ero, että minä istun oman pöytäni takana". Toimitusjohtaja Mäkisen mottona oli:Jos olette tyytyväinen, kertokaa se muille-jos olette tyytymätön, kertokaa se minulle
Kuva

Pekka Mäkisen valtava Tampereen lähistöllä valmistettu design-pöytä on nykyisin tulitikkutehtaan toimistossa. Samoin musta nahkatuoli. Alkutalvesta käyneet murtovarkaat olivat levitelleet paperit hujan hajan ja muutenkin sotkeneet paikkoja
Kuva
Kuva

Toiminta loppuu

1950-60 luvuilla tuontisäännöstelyn vapauduttua olivat automyyjän markkinat. Autoja ei tarvinnut varsinaisesti myydä vaan ne vietiin käsistä. Luodut asiakassuhteet poikivat lisätienestejä kun tuli auton vaihdon aika. Merkkiuskollisuus oli voimissaan. 1970-luvulla tuli muotiin piirimyyjien välinen yhteistyö. Erkki-Pekka Mäkinen kertoo, että Pekka osallistui 1970-luvun puolivälissä Sisu-auton piirimyyjille järjestämään tilaisuuteen. Sisun edustaja kertoi, että piirimyyjien on alettava harrastaa keskenään ns. tiimityöskentelyä. Vanhan koulukunnan miehenä Pekka oli tokaissut tähän:"Tehkää pojat te tiimityötä, minä lähden sillä välin kahville". Tähän päättyi Autotalo Pekka Mäkisen Sisun edustus. Tarkkaa vuosilukua suurimittaisen toiminnan päättymiselle on vaikea sanoa, mutta vuosi 1975 on eräänlainen vedenjakaja. Parhaimmillaan tyntekijöitä oli n. 150-200, mutta Sisun edustuksen jälkeen väkiluku väheni asteittain muutamaan kymmeneen. Siirrettäessä koko toiminta OTK:n tulitikkutehtaalle oli palveluksessa enää kolme henkilöä. Viimeiset vuodet Pekka Mäkinen hoiteli varaosa- ja autokauppaa tulitikkutehtaalta itsekseen.

Nykytila

Vielä 1980 luvulla kuorma-autoja oli Tampereen D-kulmassa ja hatanpään valtatien toisella puolella nykyisen vedenpuhdistamon paikalla satamäärin. Aikoinaan oli huhu, jonka mukaan Pekka Mäkinen on tehnyt valtion kanssa sopimuksen kriisiajan valmiusvaraston ylläpidosta. Edes Pekka itse ei ikinä vahvistanut, mutta ei myöskään kumonnut väitettä. Vielä toiminnan siirtyessä kokonaan tulitikkutehtaalle oli jäljellä n. 200-300 kuorma-autoa. Kaupungin virkamiehet olivat niitä alvariinsa hätistelemässä ja aitoja piti rakentaa näkösuojaksi. Tällä hetkellä viimeisiä autoja viedään. Edelleen on jäljellä rivi ääriharvinaisia U-sarjan Kontio-Sisuja. U-sarjan kontion on lasikuitunokkaa lukuunottamatta täsmälleen sama kuin vanha piikkinokka. Sen korvanneessa L-sarjassa etuakseli siirtyi 20 cm taaksepäin. U sarjan tuntee oven alareunasta ja se on tämä näköinen
Kuva

L-sarjan ovessa on erilainen alareuna juuri tuon akselin siirtymisen takia
Kuva

Tulitikkutehtaan arkistoissa on runsaasti kirjallista materiaalia mm. Sisu, Vanaja ja Triumph -autoihin.

Esitemateriaalia eräässä toimistossa
Kuva

Varaosakirjoja
Kuva

Ullakon aarreaitta
Kuva

Erkki-Pekka Mäkinen arvioimassa hintaa korjaamokirjalle
Kuva

Yksi varasto on täynnä 1970-luvulla valmistettuja uusia renkaita
Kuva

Tällaiset olisi ilo panna museoajoneuvoon
Kuva

Paikalla on myös muista toimipisteistä jäänyttä korjaamo- ja rengasliikekalustoa. Tällä laitteella vulkannoinaan renkaaseen uusi pinta. Prosessi tapahtuu kuulemma höyryn avulla
Kuva

Tämän lisäksi useampikin varasto on täynnä tehdasuusia osia edustettuina olleisiin automerkkeihin. On vaikea kuvitella, että jotakin pisteosaa ei löytyisi tuolta.

Edellä kirjoitettu oli pintaraapaisu Autotalo Pekka Mäkisen historiasta. Kuulemma aiheesta on kirjakin vireillä. Lisäksi Mobilisti-lehden toimittaja on käynyt paikalla ja lehtiartikkeli on kuulemma tulollaan. Kiitokset mielenkiinnosta kaikille teille, jotka jaksoitte paneutua tähän lähihistoriaa selventäneeseen aihepiiriin.

Teksti: Kamaz
Kuvat: Kamaz
Historiakuvat: Autotalo Pekka Mäkisen arkistot

Erityiskiitokset Erkki-Pekka Mäkiselle haastattelusta ja mahdollisuudesta päästä tutkimaan tehdasrakennusta ja vanhaa arkistomateriaalia
Viimeksi muokannut Kamaz, 28.12.2005 13:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kiitoksia hienosta jutusta, en ole edes osannut kuvitella että taustalla on ollut noinkin mahtavaa liiketoimintaa. Noi ilkivallan harjoittajat ovat kyllä olleet ikäviä ihmisiä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 852
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Otin valokuvia em. paikassa muistaakseni 1990.Silloin vaihtoautohalli oli vielä täynnä rikkomattomia autoja.Itse Pekka Mäkinen esitteli mielellään jokaisen hallin.Sillan takana olevassa rakennuksessa oli suorakylkisiä, siistejä pakettiautoja 1965-1971.Kuvissa näkyvä Renault oli myös siellä.Kunpa paikka olisi säilynyt rikkomatta, niin se olisi ollut tänäpäivänä autoliikemuseo.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

olipa hienosti tehty juttu kuvineen, suomalaista autoilun historiaa. Muistanko mä ihan pieleen, että televisiossa olisi jossain ja joskus ollut myös juttua tästä Pekka Mäkisen historiasta?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3286
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Hieno juttu tosiaan oli. Ko. firma ja mies ovat vahvasti osa historiaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3286
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

samarai kirjoitti:olipa hienosti tehty juttu kuvineen, suomalaista autoilun historiaa. Muistanko mä ihan pieleen, että televisiossa olisi jossain ja joskus ollut myös juttua tästä Pekka Mäkisen historiasta?
Mäkinen oli televisiossa viimeksi pari päivää ennen kuolemaansa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 852
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

samarai kirjoitti:olipa hienosti tehty juttu kuvineen, suomalaista autoilun historiaa. Muistanko mä ihan pieleen, että televisiossa olisi jossain ja joskus ollut myös juttua tästä Pekka Mäkisen historiasta?
Karpon ohjelmassa pari vuotta sitten oli puolen tunnin juttu em. asiasta.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Hieno juttu ja mielenkiintoisia kuvia! Kiitoksia!

8. kuva, jossa se silta. Kuvan vasemmassa alareunassa näkyy "autotallin" ovia, joidenka takaa löytyy (kuulemma) lisää "mielenkiintoista kuvattavaa". Kävitkö siellä lainkaan?

Kyseisen rakennuksen edessä on myös säälittävään tilaan joutunut jenkkiauto :cry:
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Toveri Sladimir:
Olisiko sinulla kenties mahdollisuus skannata ottamiasi kuvia ja lähettää niitä minulle tai peräti tänne palstalle. Voisin ehkä jopa maksaa jonkinlaisen nimellisen korvauksen, jos sellainen olisi mielestäsi tarpeen. Asia kiinnostaa minua kyllä kovasti. Itse tein ensimmäisen valokuvausreissuni tuonne vuonna 2000. Sen jälkeenkin olen käynyt paikalla melkein joka vuosi. Kerran tuli Pekkakin itse kyselemään, että milläs asialla liikun. Kun selvisi, että mielenkiinnosta kuvaan vanhoja autoja, oli hän varsin myötämielinen ja vaihdoimmekin muutaman sanasen autokalustosta. Olimme yksimielisiä siitä, että vielä noissa 1960 luvun autoissa silmä todella lepää ja muotoilu on ajatonta.

Myös kaikkien muiden ottamat kuvat ja muistelot ovat tervetulleita ja ns. turhaa tietoa ei ole. Kaikki kiinnostaa. Kun puhuin äidilleni meneväni kuvaamaan Pekka Mäkisen romuja, sain kuulla kummia. Äitini kertoi, että tullessaan Tampereelle vuonna 1968 hänkin oli hakenut ensimmäistä työpaikkaansa Autotalo Pekka Mäkiseltä. Tämä jos mikä kertoo siitä, että Mäkisen autoliike on ollut tuolloin erittäin kiinnostava ja haluttu työpaikka.

Karpolla on asiaa -ohjelmassa tosiaan käsiteltiin asiaa perusteellisesti vuonna 1999. Pekka Mäkinen myönsi haastatteluja erittäin harvoin.

Veli Alexei:: Onko todella näin, että P. Mäkinen on ollut hiljattain TV:ssä? Muistatko millä kanavalla ja missä ohjelmassa? Ei sattuisi olemaan videolla?

J.J. Laakso:

Tarkoitat siis tätä hallia
Kuva

Toki kävin sisällä. Juuri siellä oli tuo Renault Estafette. Tänne eivät tihutyöntekijät olleet päässeet ja tavara oli ehjää.
Kuva

Renault on suht. hyväkuntoinen ja ehdottomasti säilyttämisen arvoinen
Kuva

Samassa tallissa oli myös Ford FK 1250 eli esisarjan Taunus Transit. Tätä tultiin hakemaan juuri kun kuvasin sitä. Käsittääkseni tämä meni Helsingin seudulle entisöitäväksi
Kuva

Ajovaloja
Kuva

sekalaista tavaraa
Kuva

Sisun harvinaisen Ukko-Kontio -mallin Cummins-moottorin osia. Cummins vaati suuren käyntinopeuden ja niitä tuhottiin paljon jurnuttamalla liian isolla vaihteella
Kuva

Muutoin tämä puurakennus olikin jo tyhjä eli pakettiautot olivat löytäneet uudet kodit itselleen

Samaisen rakennuksen alakertaan johtava ovi
Kuva

Sisällä oli mm. tällainen jenkki
Kuva

Oven ulkopuolella oli toden totta huonossa kunnossa oleva jenkkirauta
Kuva

Sitten oli tuo peltihalli
Kuva

Sisäänkäynti
Kuva

Tämäkin on säästynyt ilkivallalta. Kalusto on muutamassa viikossa huvennut. Uuden kodin ovat saaneet mm. Land Rover, Fiat 600, Taunus, ym. Edelleen on paikalla vauxhall, Morris ja kuvan Peugeot 404 farmari
Kuva

Sokerina pohjalla on Elite 408 vuodelta 1966
Kuva

E-P Mäkisen mukaan tämä on tullut vaihtoautona heille vuonna 1970 ja on ollut siitä saakka käyttämättömänä. Ensin sitä pidettiin Hatanpään vaihtoautohallissa ja vuodesta 1975 saakka se on ollut tässä
Kuva

Helmatkin kielivät siitä, että kyseessä on vähän ajettu peli.
Kuva

Tämän saisi itselleen 800 eurolla
Kuva

Samaisessa peltihallissa on hyllymetreittäin tehdasuusia osia
Kuva

Kuva

Laakeritavaraa
Kuva

Toivottavasti edellä esittämäni kuvat valaisivat asiaa
Viimeksi muokannut Kamaz, 28.12.2005 13:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3286
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kamaz, Siis en nähnyt ko. ohjelmaa, mutta kuulin että Pekka näkyi kuvissa, mutten tiedä oliko hän äänessä. Ymmärtääkseni ohjelma kyllä keskittyi tulitikkutehtaan historiaan enempi. Ohjelma taisi oll TV2:ssa tulevia Risto Astikaisen historia dokumentteja. Ei ole nauhalla em. ohjelmaa.

Pekallahan taisi olla tuo hevostila tuolla meikäläisen kotikonnuilla. Muistelen että pikku poikana niitä heppoja käytiin katsomaan. Ja oli sitä raskastakalustoa sielläkin jemmassa pitkin poikin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Kiitoksia Kamazille erittäin mielenkiintoisesta jutusta!!Karpon dokumentissahan kerrottiin aika villejä tarinoita sen aikaisesta osamaksukaupasta,jossa perittäviä saatavia haettiin aseiden kanssa,maksuhaluttomilta kuorma-autoilijoilta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Syy maksuhaluttomuuteen varmaan oli taas vähävaraisuus,sillä kuorma-autot olivat lähinnä vekseli vetoisia.Eräskin sorakeisari lähetti poliittisille kilpailijoilleen hiekkapusseja nimimerkillä "soraa sosialismin rattaisiin".
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Ooh, toi Elite olisi niin säilyttämisen arvoinen. Jos olisin rahoissa niin ottaisin heti talteen!

:shock: :shock: :shock: :shock:

*tahtoo*

800€ olisi ihan sen väärti vaikkei tuo toimisi yhtään!
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2913
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

...ja tuo hallissa oleva jenkki Dodge Dart, luultavasti vm-73. Näytti puskurit varsin hyviltä. Missä kunnossa mahtaisi olla jos hakisi ´75:lle kaverin...
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
aioni

Viesti Kirjoittaja aioni »

Olipa hieno juttu! Tuli vaan mieleen että tehkää tästä myös lada prawdaan artikkeli? Vai onko jo peräti tekeillä? Koska moni vanhempi kerhon jäsen joka ei täällä netissä koskaan käy olisi takuula kiinnostunut aiheesta.
Vastaa Viestiin