Ostin siis tiistaina 2107 1300S:n, vuosimallia -86. Maksoin siitä pikaisen tutustumisen jälkeen jopa 300 euroa ja vehje tuntuu tähänastisten kokemusten perusteella olevan ihan tolkun peli epätäydellisyydestään huolimatta. Kapistus on kuitenkin katsastettu tammikuussa ja ajoaikaa on ensi helmikuun loppupuolelle, joten sen puoleen se ei tarvitse kuin ajoa. Osiahan tällä mäellä on, jos sattuu jotain paukkumaan.
Väri on haalistuneen vaaleansininen lukuunottamatta kylkiä, jotka on joskus hiljakkoin maalattu. Sisustus on ruskea.
Tekniikka pelaa, venttiilit kuuluu raksuttavan, mutta ketju ei rallata kun sitä ei ole. Lähtee hyvin käyntiin ja kulkee kotitarpeiksi. Voimansiirto pelaa eikä jurnuta. Alustasta kuuluu jotain pientä kolinaa mutta auto kulkee suoraan. Jarrut toimii hyvin, kitisee välillä vähän, täytyy viikonloppuna käydä ne läpi.
Kesärenkaita ei ollut, alla on kelvolliset nastarenkaat, takapyörät talbotin vanteilla.
Tähän asti olen huomioinut ja tehnyt seuraavaa:
-Suurin osa sulakkeista oli päistään huonoja joten vaihdoin joka ainoan sulakkeen uuteen.
-Valokytkin tapasi toisinaan ajovaloja kytkettäessä sammuttaa parkit. Vaihdoin sen ehjään.
-Takavalojen johdot on jo aiemmin tinattu suoraan piirilevyn kontakteihin (ihan hyvä ratkaisu), mutta pari johtoa oli vain päässyt irtoamaan tinauksestaan. Tinasin ne paikkaansa ja kun vaihdoin vielä pari huonokuntoista polttimonkantaa parempiin, sain kaikki valot toimimaan moitteetta.

-Asensin etupuskurin. Koska myös maski oli hajalla (vain reunat jäljellä), auto oli aika ruman näköinen, eikä tuommoinen torsotuning ole muutenkaan mun mieleeni. Rassasin myös maskinjämät ja lampunpesimien varret irti ja tein tilapäisen maskin alumiiniverkosta.

-Vaihdoin myös takapuskurin ehjään, sillä se oli peruutettu johonkin. Ihan täydellisesti se ei paikkaansa asettunut, olisiko kiinnike jotenkin vääntynyt.

-Penkki ei mennyt ihan taakse ja ajaminen oli vähän ahdasta, Luisin nopeanajon ratti auttoi tosin paljon. Aioin irrottaa penkin tutkiakseni sitä tarkemmin, mutta havaitsin sen olevan vain vähän vinossa, sillä vasemman puolen penkinjalka on revennyt etupäästään irti lattiasta, siinä on pieni reikä.

Väänsin penkin suoraan, jolloin se meni taakse ja pönkkäsin kiskon takapään puupalikalla jottei penkinjalka jatkossa rasitu kohtuuttomasti.
-Lattiaa on hitsattu molempien helmojen vierestä mutta helmat on kovan tuntuiset. Reikiä ei näkynyt lukuuottamatta tuota penkin alla olevaa. Täytyy tuikata mig-liimaa siihen.
-Pakoputki on edestä taka-akselin yli kaksituumaista, mutta ylityksen perään on hitsattu orkkis takapönttö. Joku simossi siellä on etupäässä, kivat murinat vedättäessä.

-Takaikkunoiden nostimet eivät toimi. Toisesta puuttuu veivikin, toinen lasi on kiilattu puupalikalla.
-Lämmityslaite on tehokas ja ilmaa tulee sekä tuulilasille että sivulaseille. Jopa keskellä olevat raitisilmasuuttimet toimivat. Lämppärin hana myös sulkeutuu tarvittaessa, joten helteellä ei tarvitse hikoilla.

Puhallin on aika äänekäs, varsinkin kylmänä se pitää jonkin verran meteliä.
-Latausmittari ja latausvalo eivät toimi, mutta laturi tuntuu kyllä lataavan normaalisti. Lämpö- ja öljynpainemittarit toimivat, mutta bensamittari taitaa olla jämähtänyt paikoilleen. Se ei värähtänyt, vaikka maadoitin johdon koriin, bensamittarin pirunsilmä toimii kyllä.