Nivan-modifiointi osio!!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Insa Turbojen maahantuoja/myyjä on Euro Tires LTD ja myymälät löytyy Tampereelta ja Hämeenlinnasta.niva kirjoitti:mistä noita sahara gummeja voi ostaaminkä hintasia
Hinta riippuu ostajasta ja kpl määrästä, mä maksoin 250€ töineen, yhden sarjan hinta siis 235/75-15 Saharalle sijottuu johonkin 270-310€ töineen.
http://euro-tyres.com/
http://www.insaturbo.com/neumaticos_terreno.html
Kasikutonen Niva on kyseessä allaolevassa.
Ei ollut ohjekirjassa ainakaan mitään (eli ilmeisesti joku jälkikäteisviritys) mutta käsijarrukahvan vieressä on semmoinen vipstaaki jota saa jonkun matkaa vedettyä ylös ja sieltä nousee ihan kuin ruuvia tms. Tuntuu kuin toisessa päässä olisi ehkä vaijeri tms. Vasemmalle kun käänsi puol senttiä niin palautui takaisin mutta oikealle käännettässä ei. HÄH?
Tuntomerkit on aika pirun huonoja mutta tallista loppu valot ja en saa yöllä unta jos en jaa tätä kysymystä muiden ajukoppien kanssa. Niin ja kysyn siis että mikä se on?
Purin Nivan koko sisustan kun huomasin että eristeet oli paikkapaikoin aika märkiä. Meinasin huomenissa hakea motonetistä samannäköistä mattoa tilalle mutta onko suurta tai edes mitään hyötyä jos levittelee myös jotain vaimennusmassaa tms. myös? Jotain muuta huomioitavaa/hyviä vinkkejä turistille?
Jonkunnäkönen raatio pitäis varmaan samalla asentaa niin onko takakaiuttimille jotain hyviä helppoja patentteja jos vaikka 6x9:t laittais?
Tankin kun veti piripintaan niin parin ajelun jälkeen oli kabiinissa melkoinen höyry ja takapenkin kun nosti niin pikkusen näky märkää, tähän lienee joku vedenpitävä diagnoosi suoraan? Kokeilin nopean pintapuolisesti kaikkia letkuja yms mutta eivät ainakaan nyt vaikuttaneet mikään märiltä.
Tämäkin kaikki lähti siitä että oli vaan tarkoitus imuroida koirankarvat autosta.
Ei ollut ohjekirjassa ainakaan mitään (eli ilmeisesti joku jälkikäteisviritys) mutta käsijarrukahvan vieressä on semmoinen vipstaaki jota saa jonkun matkaa vedettyä ylös ja sieltä nousee ihan kuin ruuvia tms. Tuntuu kuin toisessa päässä olisi ehkä vaijeri tms. Vasemmalle kun käänsi puol senttiä niin palautui takaisin mutta oikealle käännettässä ei. HÄH?
Tuntomerkit on aika pirun huonoja mutta tallista loppu valot ja en saa yöllä unta jos en jaa tätä kysymystä muiden ajukoppien kanssa. Niin ja kysyn siis että mikä se on?
Purin Nivan koko sisustan kun huomasin että eristeet oli paikkapaikoin aika märkiä. Meinasin huomenissa hakea motonetistä samannäköistä mattoa tilalle mutta onko suurta tai edes mitään hyötyä jos levittelee myös jotain vaimennusmassaa tms. myös? Jotain muuta huomioitavaa/hyviä vinkkejä turistille?
Jonkunnäkönen raatio pitäis varmaan samalla asentaa niin onko takakaiuttimille jotain hyviä helppoja patentteja jos vaikka 6x9:t laittais?
Tankin kun veti piripintaan niin parin ajelun jälkeen oli kabiinissa melkoinen höyry ja takapenkin kun nosti niin pikkusen näky märkää, tähän lienee joku vedenpitävä diagnoosi suoraan? Kokeilin nopean pintapuolisesti kaikkia letkuja yms mutta eivät ainakaan nyt vaikuttaneet mikään märiltä.
Tämäkin kaikki lähti siitä että oli vaan tarkoitus imuroida koirankarvat autosta.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Se vipstaaki on voimanulosoton käyttökahva eli siitä kahvasta menee vaijeri voimanulosottolaatikkoon(PTO) joka on vaihdelaatikon pohjassa.
Kaiutinasiaan en ota kantaa ku en oo yhteenkään Nivaan ratioo laittanu, hifiauto on erikseen sitä varten, siis mulla.
Nivaa ei välttämättä kannata tankata ihan piripintaan, meillä tämmönen kokemus: oltiin just maalattu yks noista meijän Nivoista ja laitettiin tankki täyteen, auto seiso pihalla(talvi) päivän ja sit yöks talliin. Aamulla ku mentiin talliin ni bensa haisi aikas rankasti ja oli maalit palanu pois ovenpielestä täyttöaukon puolelta eli siis kylmästä lämpöseen siirto auheutti sen että bensa paisu eikä tankki antanut myöten eikä huohotus toiminut tarpeeks tehokkaasti ja niinpä bensa puski pihalle sieltä mistä pääsi.
Tossa mun -88 on ainaskin jo parannettu tota tankin hengitystä kun kummassakin päässä tankkia on huohotusletkut jotka menee kerääjälle ja sieltä yhtenä letkuna täyttöputkeen ja sen kanssa ei o ollu mitään hajuja eikä ongelmaa. Eli ei muuta ku purkaa sen verran että näkee ne kaikki tankin letkut ja huohotusputket ja puhaltaa ne paineilmalla auki.
Kaiutinasiaan en ota kantaa ku en oo yhteenkään Nivaan ratioo laittanu, hifiauto on erikseen sitä varten, siis mulla.
Nivaa ei välttämättä kannata tankata ihan piripintaan, meillä tämmönen kokemus: oltiin just maalattu yks noista meijän Nivoista ja laitettiin tankki täyteen, auto seiso pihalla(talvi) päivän ja sit yöks talliin. Aamulla ku mentiin talliin ni bensa haisi aikas rankasti ja oli maalit palanu pois ovenpielestä täyttöaukon puolelta eli siis kylmästä lämpöseen siirto auheutti sen että bensa paisu eikä tankki antanut myöten eikä huohotus toiminut tarpeeks tehokkaasti ja niinpä bensa puski pihalle sieltä mistä pääsi.
Tossa mun -88 on ainaskin jo parannettu tota tankin hengitystä kun kummassakin päässä tankkia on huohotusletkut jotka menee kerääjälle ja sieltä yhtenä letkuna täyttöputkeen ja sen kanssa ei o ollu mitään hajuja eikä ongelmaa. Eli ei muuta ku purkaa sen verran että näkee ne kaikki tankin letkut ja huohotusputket ja puhaltaa ne paineilmalla auki.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Niin toi vaimennushomma unohtu!
Eli mun mielestä ei oo kauheesti järkee laittaa semmosta villapohjasta mattoo sinne, ne kastuu kummiskin ja sit mädännyttää koko auton, eli pois vaan kaikki ne villat ja sit tarkistaa sen oikeen jäykentävän pikimaton kunnon, jos sinne on kosteus päässyt väliin niin siitähän ei ole mitään hyötyä enää eli jos lohkeilee irti niin sit vaan pois kaikki mikä lähtee. Siihen vaimennukseenhan on parikin hyvää tapaa:
1.Pikimatto, saa kaupasta, maksaa jonkun verran paljon, liimapinta, taipuu lämmittämällä.
2.Noisekiller, saa hifiliikkeistä,maksaa hävyttömän paljon,toimii.
3.Omat mömmöt: mää oon hifiasennuksissa käyttäny semmosta hyvää kotimömmöö joka sisältää kahta ainetta: alustamassaa ja vesieristettä, näistä sekottaa semmosen pensselöitävän mömmön ja antaa kuivaa pari päivää, jäykistää hyvin mutta massan ansiosta pysyy sen verran elastisena ettei halkeile.
Näitten päälle sit jos haluaa, laittaa semmosen "vaimennusmaton" mut sinne väliin kannattaa laittaa sit vaikka sanomalehtee joka imee sen kosteuden jota sinne väkisinkin kertyy ajan mittaan.
Eli mun mielestä ei oo kauheesti järkee laittaa semmosta villapohjasta mattoo sinne, ne kastuu kummiskin ja sit mädännyttää koko auton, eli pois vaan kaikki ne villat ja sit tarkistaa sen oikeen jäykentävän pikimaton kunnon, jos sinne on kosteus päässyt väliin niin siitähän ei ole mitään hyötyä enää eli jos lohkeilee irti niin sit vaan pois kaikki mikä lähtee. Siihen vaimennukseenhan on parikin hyvää tapaa:
1.Pikimatto, saa kaupasta, maksaa jonkun verran paljon, liimapinta, taipuu lämmittämällä.
2.Noisekiller, saa hifiliikkeistä,maksaa hävyttömän paljon,toimii.
3.Omat mömmöt: mää oon hifiasennuksissa käyttäny semmosta hyvää kotimömmöö joka sisältää kahta ainetta: alustamassaa ja vesieristettä, näistä sekottaa semmosen pensselöitävän mömmön ja antaa kuivaa pari päivää, jäykistää hyvin mutta massan ansiosta pysyy sen verran elastisena ettei halkeile.
Näitten päälle sit jos haluaa, laittaa semmosen "vaimennusmaton" mut sinne väliin kannattaa laittaa sit vaikka sanomalehtee joka imee sen kosteuden jota sinne väkisinkin kertyy ajan mittaan.
Jo ennakkovarovaisuutena niin mikä on suurinpiirtein sekoitussuhde ja montako ämpärillistä noita kandee ostaa jos meinaa koko kaaran aika tarkkaan vedellä? En oo tommoseen vedeneristeeseen aiemmin törmännykään mutta varmaankin biltema-motonet -akselilta löytyy helpotus.TOVERI NIVA kirjoitti: 3.Omat mömmöt: mää oon hifiasennuksissa käyttäny semmosta hyvää kotimömmöö joka sisältää kahta ainetta: alustamassaa ja vesieristettä, näistä sekottaa semmosen pensselöitävän mömmön ja antaa kuivaa pari päivää, jäykistää hyvin mutta massan ansiosta pysyy sen verran elastisena ettei halkeile.
Näitten päälle sit jos haluaa, laittaa semmosen "vaimennusmaton" mut sinne väliin kannattaa laittaa sit vaikka sanomalehtee joka imee sen kosteuden jota sinne väkisinkin kertyy ajan mittaan.
Kiitosta vaan informaatiosta! Tästä se kai lähtee.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Niin tää vesieriste on siis rakennushommissa ja tarkemmin sanottuna kostean tilan töissä käytettävää sini-vihreetä mömmöö. Aine on aika kallista eli jos sitä ei satu löytyyn omista tai kaverin nurkista ylimäärästä ni sillo ei kyllä kannata ruveta autoon sitä hankkiin vaan tyytyy pikeen,pikimattoon ja massaan.
Punaista massaa raaputtelin sieltä pois mistä se luonnollisen helposti irtoili.
Ruuvari ei mene noilla alueilla mistään läpi joten kannattaako nyt vaan hioa toi ruoste pois, panna pohjamaalia ja sitten massaa, hesaria ja eristemattoa päälle?
Jos ei, niin miten?
Jos kyllä, niin kuinka karheaa paperia ja kaikista halvinta pohjamaaliako?
Muuta huomioitavaa?
Pari kuvaa tilannetta valottamaan:
Sisältä 1
Sisältä 2
Olis pitänyt ottaa kuva pari minuuttia myöhemmin niin toi pyyhekin ois ollut auton värinen kun meni puukko sormesta läpi.
Ruuvari ei mene noilla alueilla mistään läpi joten kannattaako nyt vaan hioa toi ruoste pois, panna pohjamaalia ja sitten massaa, hesaria ja eristemattoa päälle?
Jos ei, niin miten?
Jos kyllä, niin kuinka karheaa paperia ja kaikista halvinta pohjamaaliako?
Muuta huomioitavaa?
Pari kuvaa tilannetta valottamaan:
Sisältä 1
Sisältä 2
Olis pitänyt ottaa kuva pari minuuttia myöhemmin niin toi pyyhekin ois ollut auton värinen kun meni puukko sormesta läpi.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Tutun näkönen tilanne sulla, nyt kun se lattia on noinkin ruosteinen niin kannattaa melkein repiä kaikki se vaimennusmatto irti. Siihen osaan mikä on vielä lattiassa tiukasti kiinni auttaa yks keino, lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella ja sitten irrota lastalla tai jollain vastaavalla se loppukin. Lähti ku lämpes -keino siis auttaa tähänkin.
Sitten kun lattia on paljas niin mä oon todennut hyväks puhdistuskalux rälläkän ja siinä teräsharjalaikka esim. Bilteman tuotenro. 19200 tai sitten jos löytyy hiekkapuhalluslaitteet ni niillähän se putsaantuu hyvin mutta toi teräsharjalaikka on siitä hyvä että se ei kuluta sitä lattiaa toisin kuin hiekkapuhallus tai hiomalaikat.
Sitten kun lattia on "peltikirkas" nii siihen kannattaa sivellä hyvin laimennettua ruosteenestomaalia, ite käytän tota bilteman ruosteenestomaalia tuotenro. 361135. Maalia ja tärpättiä suhteessa 60-40% ja sit sivelee sen joka paikkaan hyvin ja reilulla kädellä, sen takia tollasta oikein juoksevaa limua että se tunkeutuu joka paikkaan. Seuraavana päivänä sitten vielä kerros paksumpaa maalia ja siinä on hyvä pohja jatkaa.
Ton päälle kannattaa sitten laittaa vaikka semmosta kovettuvaa massaa kuten esim. kiveniskusuoja mutta sitä ei kannata ostaa biltemasta se ei pysy. Sitten kun massa on kuiva niin sen päällehän voi vielä laittaa sit maalin esim. peltikattomaali joka on kulutusta kestävää eikä ole ronkeli siitä pohjasta tai sit tuttu ja turvallinen miranol.
Tän saman operaation kun viittis vielä tehdä sinne pohjapuolelle niin sit ois Nivassa "ikuinen" pohja
Sitten kun lattia on paljas niin mä oon todennut hyväks puhdistuskalux rälläkän ja siinä teräsharjalaikka esim. Bilteman tuotenro. 19200 tai sitten jos löytyy hiekkapuhalluslaitteet ni niillähän se putsaantuu hyvin mutta toi teräsharjalaikka on siitä hyvä että se ei kuluta sitä lattiaa toisin kuin hiekkapuhallus tai hiomalaikat.
Sitten kun lattia on "peltikirkas" nii siihen kannattaa sivellä hyvin laimennettua ruosteenestomaalia, ite käytän tota bilteman ruosteenestomaalia tuotenro. 361135. Maalia ja tärpättiä suhteessa 60-40% ja sit sivelee sen joka paikkaan hyvin ja reilulla kädellä, sen takia tollasta oikein juoksevaa limua että se tunkeutuu joka paikkaan. Seuraavana päivänä sitten vielä kerros paksumpaa maalia ja siinä on hyvä pohja jatkaa.
Ton päälle kannattaa sitten laittaa vaikka semmosta kovettuvaa massaa kuten esim. kiveniskusuoja mutta sitä ei kannata ostaa biltemasta se ei pysy. Sitten kun massa on kuiva niin sen päällehän voi vielä laittaa sit maalin esim. peltikattomaali joka on kulutusta kestävää eikä ole ronkeli siitä pohjasta tai sit tuttu ja turvallinen miranol.
Tän saman operaation kun viittis vielä tehdä sinne pohjapuolelle niin sit ois Nivassa "ikuinen" pohja
takalasin ritilä?
onko kenelläkään ollut nivassa takalasin ritilää?jos on niin mistä niitä olis mahdollista saada?
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti: