köyhiä patentteja?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Jaska HKI kirjoitti:-kilovattituntimittarin jarruttaminen iroittamalla lasi.Täytyy varoa mittarinlukijaa :lol:
Toi onnistuu myös sopivalla magneetilla, joka pysäyttää sen pyörivän levyn. Kätevä tekee sähkömagneetin, jonka päälläoloaikaa pätkitään, jolloin sähkönkulutus ei lopu kokonaan vaan pienenee sopivasti. --> Laitoksella ei heti ruveta ihmettelemään...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jaska HKI kirjoitti:
-kilovattituntimittarin jarruttaminen iroittamalla lasi.Täytyy varoa mittarinlukijaa :lol:

:wink:
Tuolla Virossa on erinäisissä ratsioissa myös tavattu venäläisvalmisteisia laitteita, jotka asennetaan esim. yöksi sähkömittariin ja se alkaa pyörittää (sähköä kulutettaessa) mittaria taaksepäin. Yhdessä metalliverstaassakin Tartossa päivän kulutetut hitsausvirrat "kuitattiin" seuraavan yön sähkölämmityksellä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
sosoalisti

Viesti Kirjoittaja sosoalisti »

talvisena aamuna olin menossa töihin. Edellisenä iltana oli tullu laitettua matto tuulilasin päälle että pysyis lasit sulana. Sitte kiireella matto pois ja naps pyyhino oli rikki. Nokkelasti hain rassela ja sukan ja siitä sain oivan suojan että pysty käyttää vielä toista pyyhkijää. No ei siinä muuten mitään niin eriomaista mutta ko sattu tuleen räntä sade niin se sukka pyyhin toimi paremmin kuin originaali.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Asentaessa 10G:n kovalevyä poika nappas 4X:n CD aseman pois ja tietokoneen etupaneeliin jäi aukko.Peitin sen "Jeesus teipillä".Toissapäivänä 1,5 vuotta vanhan näyttöpäätteen kytkin ei suostunut pysymään pällä,joten kiilasin sen pohjaan Marttiini fileerausveitsellä 8)
Mäksä

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Moposta oli kaasuttimesta kierteet rikki ja ajossa pääsuutinrunko lähti irti ja mopo tukehtui siihen. Siinä sitten oli mukana 10mm avain ja ruuvimeisseli jolla taiteiltiin tien päällä kaasutin auki, tämän jälkeen pääsuutin runko irti ja reilusti ruohoa kierteisiin, kiristys ja sehän pysyi. Kotiin päästiin kummasti ja ajettiinkin vähintään sata kilometriä, kunnes pihasta lähdettäessä mopo taas hyytyi. Tämän jälkeen laitettiin epoxia kierteisiin ja hienosti on pysynyt tähän päivään saakka (väh. 2000km ajettu)

Samaisen mopon pakoputki on paikattu epoxilla, pakkelilla ja foliopäällysteisellä teipillä, pitää komeesti.
taskuteppo

Viesti Kirjoittaja taskuteppo »

itselläni on enemmän kokemuksia mopoista. kaveri vei solikkansa katsastettavaksi sillai että polttimot oli purkalla kiinni. itselläni solikasta tippui viime kesänä ilmanputsari niin otin suka jalastani ja solmin kaasarin ympärille. pääsin kotiin asti :shock: mopoissa perinteisimpiä ovat myös ns pilkkivaijerit, polliisit ei vaan oikeen niistä tunnu tykkäävän... enoni ajeli kaveriensa kansa rallia tiellä, kadetilla (eipä ollu rekkarissa...) sitten siitä tippui melkein koko putki ja ne sitten pysähtyivät ottamaan sitä kyytiin... siinä sitten oli joku innokas ohikulkija joka soitti poliisisetälle että on hiukan epämääräisen näköinen auto liikenteessä, onneksi oli tuttu kyläpollari joka vaan jutteli mukavia :D ja ladan ikkunat tuppaa tippumaan niin ne korjataan laittamalla meisseli väliin, se ei ole vika vaan ominaisuus!

ja maiharin pohjat on kiinni pakoputkikitillä :twisted:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään kahvinkeitin alkoi vain korista ja kierättää höyryä.Tiesin kokemuksesta että keittimen sisällä oleva takaiskuventtiili oli aukiasennossa ja lämmitysvastuksen kuumentama vesi ei päässyt kulkemaan oikeaan suuntaan.Kun katsoin keittimen pohjassa olevia ruuveja niin ne olivat nk. viistokantaruuveja,joita ei ole suunniteltu avattavaksi.Mietin hetken mitä pitäisi tehdä? sitten välähti.Yrittäisin saada ventiilin toimimaan puhaltamalla ilmaa veden.kulkusuuntaan.Laitoin kaksi mehupilliä peräkkäin ja puhalsin keittimen vesitsäiliöstä poistoputkeen päin.Keittimessä oli vähän vettä.Temppu auttoi.Vesi ja ilma huuhteli roskan pois.Kahvinkeitin toimii taas.
Avatar
povenza
Viestit: 136
Liittynyt: 10.4.2005 22:37
Paikkakunta: puolanka

Viesti Kirjoittaja povenza »

Yksillä tovereilla joskus 15 vuotta sitten oli peltoautona FinnDatsuni. Kaasuvaijeri oli poikki joten asia oli korjattu niin että pelkääjän ikkunan kautta vedettiinnrautalanka, jolla sitten apukuski kaasutti ja toine tietysti ohjasi ja vaihtoi vaihteita. Nooh..Yhteistoiminnassa oli tullu pieni katkos jolloin kaasua oli ollut suhteessa ohjaajan taitoihin liikaa. Datsuni vesakkoon ja katon kautta muutaman kerran sillä seuraamuksella, että kuskilta murtui ranne ja kaasuttajalta särkyi rillit :x
Doniv Povenza
ESKRacing

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

onhan noita tullu jos jonkun laisia tehtyä..
240 volvon pohjaan riitti leimalle pari purkkia vanhaa kunnon TIIKERI pohjamassaa, hyvin meni läpi ja insinööri oikeen kehui et on harvinaisen hyvä pohja..
mopot olivat aikanaan lähes tulkoon kokonaan jeesusteipillä, nippusiteillä ja jekkulangalla läjässä, tigerissä kaasarista ei näkynyt kuin vaijerin, bensaletkun ja ilmanputsarin paikat, muuten päällystetty sikamassalla ja vielä vahvistettu nippusiteillä ja jekkulangalla..
kadetissa oli ruostunut tankki, mutta se oli helppo korvata 10l pöntöllä, mikä sijoitettiin kartturin penkin taakse, letku siitä vaan ikkunasta konepellin alle..
kaverin ladasta katkesi kaasu poljin joten pönkkäsimme vivustoa pihdeillä et päästiin kotio..
itse korjasin ladan pakoputken jeesusteipillä kun ei vuodon takia menny päästöistä läpi..
127 fiiatista meni kuskin penkki pohjasta läpi, mutta ei hätää, pari laudan pätkää alle ja hienosti pysyi!
muuta ei tähän hätään tu mieleen..
ja omapatentti on aina parempi kuin uusi venäläinen!
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Lada1200s (21051) ikkunat ei pysy ylhäällä: Verhoilut pois ja halko oven sisään pystyyn, verhoilut peltiruuveilla takaisin jos välttämättä haluaa. Jos ei ole verhoiluja niin ikkunat on helppo avata helteellä.

Kuskin jalkatilassa iso reikä josta tulee vettä sisään kurakelillä: lyö temmillä (taltalla) 200 l tynnyristä pääty irti ja laita lattialle, jos luistaa niin sikaflexillä kiinni. Tynnyrin pääty on muuten kovaa hitsauspeltiä ja halpaa.

Lataa liikaa, jolloin sulake 9 irti ja lakkaa lataamasta. Jos latauksen merkkivalo haittaa, voi latauksen merkkivalon releen vedättää johdolla akusta. jos ei lataa ja mittaamalla ei tuolle sulakkeelle 9 tule virtoja voi siihen laittaa hauenleualla akun plussasta virrat ja johan lataa (=pikavaraus)

Bensapumppu ei pelaa: Laita pönttö katolle suksitelineisiin teipillä ja letku kohokammioon

Kuskin penkki hajoaa ajanmyötä liki 140 kiloisen äijän alla: vanhoja puhelinluetteloita ja laudanpätkiä jakkaran alle.

kehnot takarenkaat talvella: n. 150 kg hiekkaa (säkeissä) takakonttiin ja nakki pitää

piti päästä peiliksi jäätynyt mäki ylös ilman nastoja: sulata lunta nuotiolla ja tee lumesta ja vedestä sohjoa rengasuria varten, anna jäätyä ja aja rosoisia uria myöten ylös.

Skodassa oli pallonivelet väljiä, mutta kun pisti tienpäällä aina välillä ruutalla nipasta rasvaa niin johan tiivistyi.

pallonivelet narisee: osta apteekista iso injektioruisku (=peräruiske) ja siihen iso hevoskoon neula ja pistä öljyä kumin läpi palloon.

Nissan Sunnysta katkes takimmaisen keskikiinnikkeen pultit ja ei mennyt vaihteet pääle kuin rytkyttämällä montuissa tai alakautta käsin: Koneen vaihdelaatikon päätä voi nostaa ja säätää kuormaliinalla ylemmäs.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Jos pakoputken takapöntön jompikumpi kumikiinnike puuttuu, niin sen voi korvata
rautalangalla. Rautalankaosuuden voi jakaa kahtia ja väliin pala sisäkumia, niin
joustaa.

Skodassa (siis kunnon Sokoda, takamoottorinen 120 MB) oli sähkötuulettimen ohjaus
(anturi) paskana. Erillinen katkaisija ja valo hyttiin ja seuraamalla lämpömittaria
sai flektin vivusta päälle.

Taunuksessa ja Ladassa voi kardaania yrittää tasapainottaa letkuklemmareilla ja
rautalankalenkeillä.

Taunuksen perän huutamiseen auttoi pyöränlaakereiden vaihto, vaikka auto myytiin
mulle peräviallisena.

Jäteöljyä kannattaa varastoida vaikka runsaamminkin, sillä itsellä tai kaverilla
voi olla joskus vähän väljempikin peli alla. Itselle osui vara-autoksi Sunny,
joka oli viedä öljyjen kanssa perikatoon. Toisaalta kun kone savutti jo valmiiksi
oli lämmin tai ei, niin vähän löpöä pensan sekaan ja öljytkin oheni ja lisääntyivät
koneessa.

Renkaita voi yrittää tasapainottaa nestekaasupullon päällä (kunhan pullossa on
venttiilinsuoja paikallaan). Romikselta haettuja painoja voi sitten naputella
haluamiinsa kohtiin. Joskus auttaa renkaan pyörimissuunnan kääntäminen vanteella.

Hirvi juoksi Skodan eteen ja vei oikeanpuolen lamput mennessään. Kysessä oli
suorakaiteen muotoinen umpio, jonka sai yhdeltä äijältä halvalla. Etunurkassa

ollutta vilkun lasia ei saanut mistään. oranssin värisestä Mehukattipurkista
sai ainetta, jota voi lämmittää kumailmapuhaltimella ja muotoilla uuden lasin.
Sisälle kaksi kpl kaksilankaisia jarru/parkkivalopolttimoita ja langat rinnan.
Releelle heräte alkuperäiselle polttimolle menneestä virrasta ja releellä akkua
suoraan rakennetulle polttimopaketille ja tehot vilkusa riittää. Koko kytkentä
sitten vaan tuon uuden vilkunlasin sisään roikkumaan johtojensa varassa.

Kerrostalon parkkipaikalla renkaan vaihto vanteelle (yhdellä) rengasraudalla voi
olla hankalaa. laita sopivia lankunpätkiä renkaan päälle ja aja autolla varoen
lankun päälle, Näin voit painaa renkaan pois vanteen reunalta.

Ladan raidetangon pään mutterit käyvät kierteeltään Volgan napaan. Kartiot voi
tehdä itse kattopellistä tai sorvauttaa jollain kaverilla. Toisaalta jos Volgan
navat on raktorin sontakärryssä, ei sillä kovaa pääse joten ei kartioita tarvita.

Ladan virranjakajassa on pyörijä kiinni 3,5 mm koneruuveilla. Tuo koko on joku
vanha saksalainen sähkökierre, joten kannattaa purkaa noita ruuveja
hanskalokeroon varalle joltain romulaanilta. pitäkää hyvät ihmiset virranjakajan
kansikin matkassa, koska pyörijä haljetessaan rikkoo kannen.

Jos bensaputki katkeaa, niin tienpäällä voi yrittää rakentaa varatankkia
kaasarikoneessa katolle. tai siten pitkä letku tankkiin ja auton kylkeä pitkin
konehuoneeseen pumpulle.

Jos katkojankärkien bakeliittipala kuluu liiaksi, voi sen putsata vaikka
bensalla ja valaa siihen lisää ainetta Araldiitista, kestää se aikansa.
Toisaalta joitain kärkiä voi taivuttaa nokan osalta, jos ei murru.

Jos virtalukon pohja sta hajoaa sytytyskärjet, niin eipä tule kipinää, vaikka
konetta startilla pyörittää. Pistä puolalle virtalukolta tulevan johdon napaan
sähköt suoraan akun plussasta ja pelaa. Kone ei sitten sammu virtalukosta.

Pitkään seisseen Ladan etujarrusylinterit jumittuvat jarrutuksessa. Ennen
liikkeellelähtöä ota nykäisy taaksepäin, jolloin männät saattavat irrota.
glo

Viesti Kirjoittaja glo »

citroën ax josta oli pakoputki murtunut poikki, korjaukseen käytettiin jesseteippiä, redbull -tölkkiä ja rautalankaa
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Hankittiin parikymmentä vuotta sitten jo tuollloin ihan loppuunajettu Peugeot 404, vars. ajoauton konerempan ajaksi. Kytkimen palautusjousi oli mennyt poikki ja korvattu pressukankaan kiinnityskumilla. Taunuksesta pamahti vesiletku poikki. Sen pystyi korjaamaan hankkimalla lähistöllä olleen rakennustyömaan romulavalta sähkömiehen putkea risan osan kohdalle ja teippiä päälle. Vettä sai kätevästi ojasta tilalle. Sähömiehenputken kohta oli yhtä joustava kuin muukin osa letkua kunhan lämmöt nousi. Ihme että kesti painetta - en suosittele (kuten en paljon muitakaan "köyhiä patentteja" ellei tiedä varmasti mitä on tekemässä). Skoda, josa on/oli tunnetusti heikko vesipumppu, tuppasi keittämään (oli kai kattilakiveä), kun ei raaskinut vettä kalliimpaa systeemissä vuotojen vuoksi käyttää. Kun otti termarin kokonaan pois parani meno, etenkin kun kelit alkoivat syksyllä muutoinkin jäähtyä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tahko voisi varsin perustellusti käyttää myös nimimerkkiä Pelle Peloton
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tämä on jo ennenkin esitelty:

-Jos kone puskee oljyä ulos ja parkkipaikalle jää tahra niin voi ottaa vanhan käytöstä poistetun pöytäliinan ja leikata siitä sopivan kappaleen ja laittaa se moottorin alle nurkistaan sitoen moottorin rakenteisiin siten että moottorin alle jää kuoppa.Tähän kuoppaan jääneen ölyn voi kerätä talteen käytöstä poistetulla polkupyörän pumpulla imemällä.Kanisteriksi käy jokin muovikanisteri huoltoaseman roskiksesta.Tätä jämäöljyä voi käyttää muihin voitelutarkoituksiin.Jäljelle jäänyttä pöytäliinan palaa voi käyttää esimerkiksi liukuvana alustana talvella kun menee auton alustaa rasaamaan.Kun lopulta myy auton niin voi ilmoitukseen laittaa: "huolimatta huomattavasta ajosuoritteesta ei jätä öljyläikkää parkkipaikalle"
Vastaa Viestiin