pressa kirjoitti:kiitos tuomas
...
tarkistin asian juuri katsastustoimipaikasta ja se on todella juuri niin kuin tuomas sen sanoo
Eipä mitään. Olen sitä mieltä, että autoharrastajien tulisi pitää yhtä varsinkin byrokratiaa vastaan tapellessa, ja jos jollain on tietoa josta muutkin voivat hyötyä niin jakoon vain.
Tänne foorumillekin osuin melkein vahingossa, kun kaveri osti juuri punaisen 1200L Ladan ja etsiskelin tietoa sen tekniikasta pientä remonttia varten. Samalla huomasin, että ihmisillä näytti olevan pieni aukko alan lakitiedossa ja rekisteröidyin sitten tänne
Tulevaisuudessa pitää kyllä varmaan hankkia se oma Lada, on se 1200L niin hieno laite. Vaimokin sanoi kaverin autosta että haluaa sellaisen kun on niin hieno..
Pöhö-Andrei kirjoitti:Jotenkin tuntuu että täällä itäsuomessa asioiden tulkinta poikkeaa huomattavasti länsi- ja eteläsuomen katsastusasemien tulkinnoista. Poikkeuksetta niin että täällä tulkitaan asioita tiukemmin.
Se on katsastusmieheltä huonoa ammattitaitoa jos ei tunneta lakeja ja asetuksia. Asetusten tulkitseminen tahallaan väärin taas minun mielestäni lähentelee jo laittomuuksia. Se on valitettavan yleistä että katstastusammattilaisillakin on virheellisiä käsityksiä autojen rakenteluun liittyvissä säännöissä.
Jos katsastusmies kieltäytyy leimaamasta laillista autoa niin katsastajalta voi vaatia selvitystä siitä mihin lainkohtaan hän perustaa päätöksensä. Monesti toimiva ratkaisu on soittaa Ajoneuvohallintokeskukseen ja antaa puhelimen katsastajalle. Vaatii jo aika paljon pokkaa katsastajalta toimia AKE:n suoria ohjeita vastaan.
Eli jos jo tälläisissä asioissa tulee kinaa niin millainen nokkapokka on esissä jos kirkkain silmin vie tälläisen 180 hevosvoimaisen ladan katsastukseen.
Oikeasti haluaisin yrittää
Tuossa on nimittäin kyseessä kansalaisen oikeusturva. Katsastusasemat käyttävät jonkinasteista viranomaisvaltaa, ja mielivalta näissä asioissa on hyvin kyseenalaista.
Tässä tapauksessa eli jos rikittelisi ladaan tuon esimerkin mukaisen yli 180 hv:n moottorin olisi vaatimukset niin alustan kuin jarrujenkin ja mahdollisesti myös korin jäykistämisen suhteen sellaiset että homma menettäisi mielekkyyden.
Tuollaisille vaatimuksille ei ole mitään laillista perustetta eikä niitä voi asettaa katsastamisen ehdoksi. Tietystihän jo maalaisjärki sanoo ettei Lada ole enää turvallinen tuon tehoisena vakiojarruilla ja vakioalustalla ja suosittelisin kyllä itsekin niiden päivittämistä jo paljon pienemmilläkin lisätehoilla. Katsastusmies ei kuitenkaan voi omavaltaisesti asettaa tuollaisia vaatimuksia.
Mielestäni siis ei kannata lähteä kyhäilemään mitään ohjeistuksia asiaan liittyen tänne forumille koska ne ei välttämättä kaikesta kauneudestaan huolimatta takaa tasapuolista kohtelua ja asian tulkintaa kaikissa suomen katsastusasemilla.
Tästä asiasta olen kyllä vahvasti eri mieltä.
Nimenomaan tilanteessa, jossa ihmisellä on joutua lakiasioissa viranomaisen edustajan mielivallan kohteeksi on erittäin tärkeää tuntea omat oikeutensa ja velvollisuutensa. Muuten kyseinen mielivalta saa jatkua vapaasti ja lakia rikotaan jatkossakin lain valvomisen nimissä.
Joten jos siellä katsastuskonttoreilla luette näitä jollotuksia voisitte seuraavilla koulutuspäivillä missä kuitenkin käytte vähintään kerran vuodessa ottaa näitä asioita esille ettei pieni ihminen turha taistelisi tuulimyllyjä vastaan vaikkapa Kiteen katsastusasemalla.
Toivon itse aivan samaa.
Tällaisissa asioissa olisi hyvä jos jollakin ihmisellä olisi virtaa lähteä oikeasti taistelemaan niitä tuulimyllyjä vastaan. Kyllähän katsastusasemienkin toimintaa valvotaan, joten valitus valvovalle viranomaiselle (missä lienee?) voisi olla kohdallaan. Jos joistakin asemista tulee jatkuvasti valituksia, luulisi että asialle saattaisi jotain tapahtuakin.