2101:n vertailumoottori

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

näistä pohdinnoista päästäis kun vaan kiltisti ajeltais niillä 1,2:lla ja sit jos tarvii vaiuhtia niin ohan noita kaikki vanhoja turbo-Saabeja ja turbo-Volvoja keltainen pörssi täynnä :lol: :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tästähän joku voisikin kerätä nuo monellekkin tärkeät tiedot ja laittaa vaikka pysyväksi ohjeistukseksi tänne? Sen verran hyvää tietoa jo kuitenkin tässä.
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

jos ladaan laittais heppoja sen minkä saa laillisesti laittaa ni onko kellään tietoo kuin paljon se kulkeee,kuin paljon kuluttaa?
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kulkee varmasti sen mitä tieliikennelain mukaan saa suomessa ajaa ja kuluttaa kaikki mitä tankkiin mahtuu
hi hi hi
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

eiku siis oikeesti onko kellään tietoio
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

hmm. Olen edelleenkin hieman epäilevä tähän touhuun mutta syynä saattaa olla katsastusmiehet siis ne kenen kanssa olen 15 vuotta asioinut. Jotenkin tuntuu että täällä itäsuomessa asioiden tulkinta poikkeaa huomattavasti länsi- ja eteläsuomen katsastusasemien tulkinnoista. Poikkeuksetta niin että täällä tulkitaan asioita tiukemmin. Joten jos joku tuollaisen ohjuksen rakentaa kokeilkoon katsastaa sen vaikka Joensuussa tai Kiteellä. Jälkimmäisessä jos leiman saa niin illan tarjoan kyllä, ruokineen ja viinoineen. Kuten viestiketjun ensimmäisissä viesteistä voi lukea turbon asennuksessa vertailumoottoriksi tulkittiin 1.3 kone vaikka muualla suomessa automaattisesti on 1.7. Eli jos jo tälläisissä asioissa tulee kinaa niin millainen nokkapokka on esissä jos kirkkain silmin vie tälläisen 180 hevosvoimaisen ladan katsastukseen.

Tässä tapauksessa eli jos rikittelisi ladaan tuon esimerkin mukaisen yli 180 hv:n moottorin olisi vaatimukset niin alustan kuin jarrujenkin ja mahdollisesti myös korin jäykistämisen suhteen sellaiset että homma menettäisi mielekkyyden. Lisäksi muutettavien osien prosenttiosuudet kasvaisi (kasvatettaisiin) melko varmasti niin suuriksi että esissä olisi kanta-auto katsastus ja siitä ei viidensadan setelillä enää selviä.

Ja jos tälläisen auton saa leimaan ja on joskus sitä myymässä niin jos ei hermo ole vielä siihen mennessä mennyt, menee se viimeistään silloin kun forumin asintuntijaraati hinnoittelee sen parinsadan autoksi tietenkin tuoreella leimalla ja kaksilla renkailla.

Mielestäni siis ei kannata lähteä kyhäilemään mitään ohjeistuksia asiaan liittyen tänne forumille koska ne ei välttämättä kaikesta kauneudestaan huolimatta takaa tasapuolista kohtelua ja asian tulkintaa kaikissa suomen katsastusasemilla.

Joten jos siellä katsastuskonttoreilla luette näitä jollotuksia voisitte seuraavilla koulutuspäivillä missä kuitenkin käytte vähintään kerran vuodessa ottaa näitä asioita esille ettei pieni ihminen turha taistelisi tuulimyllyjä vastaan vaikkapa Kiteen katsastusasemalla. Parempihan se on kaikille että tälläinen lähes parin sadan hevosvoiman lada on asiantuntujan hyväksymä tieliikenteeseen tarvittavine muutoksineen kuin se että naapurin kissa lupasi että saat vaihtaa koneen ladaasi kun vain käytät leimalla sitten vakiokoneen kanssa. Tästä lienemme samaa mieltä.
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tervehdys pöhö
ymmärrän vuodatuksesi ja otan osaa
törmäsin nimittäin juuri työni puolesta tuohon itäsuomen omaan lain tulkintaan väliaikaisen ajoluvan kanssa
eli otin tuontiautoon siirtotarrat kolmeksipäiväksi siirtämiseksi itäsuomeen
veropäätöksen viipymisen johdosta olisi tarvittu uudet tarrat kahdeksi päiväksi eikä itä konttori niitä antanut
heillä on aivan omat tulkinnat kaikista pykälistä no homma kuitenkin tuli kuntoon kun hain satakilometriä vauhtia eli keskisuomen konttorilta sai tarrat taas normaalisti
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

pressa kirjoitti:kiitos tuomas
...
tarkistin asian juuri katsastustoimipaikasta ja se on todella juuri niin kuin tuomas sen sanoo
Eipä mitään. Olen sitä mieltä, että autoharrastajien tulisi pitää yhtä varsinkin byrokratiaa vastaan tapellessa, ja jos jollain on tietoa josta muutkin voivat hyötyä niin jakoon vain.

Tänne foorumillekin osuin melkein vahingossa, kun kaveri osti juuri punaisen 1200L Ladan ja etsiskelin tietoa sen tekniikasta pientä remonttia varten. Samalla huomasin, että ihmisillä näytti olevan pieni aukko alan lakitiedossa ja rekisteröidyin sitten tänne :)

Tulevaisuudessa pitää kyllä varmaan hankkia se oma Lada, on se 1200L niin hieno laite. Vaimokin sanoi kaverin autosta että haluaa sellaisen kun on niin hieno..
Pöhö-Andrei kirjoitti:Jotenkin tuntuu että täällä itäsuomessa asioiden tulkinta poikkeaa huomattavasti länsi- ja eteläsuomen katsastusasemien tulkinnoista. Poikkeuksetta niin että täällä tulkitaan asioita tiukemmin.
Se on katsastusmieheltä huonoa ammattitaitoa jos ei tunneta lakeja ja asetuksia. Asetusten tulkitseminen tahallaan väärin taas minun mielestäni lähentelee jo laittomuuksia. Se on valitettavan yleistä että katstastusammattilaisillakin on virheellisiä käsityksiä autojen rakenteluun liittyvissä säännöissä.

Jos katsastusmies kieltäytyy leimaamasta laillista autoa niin katsastajalta voi vaatia selvitystä siitä mihin lainkohtaan hän perustaa päätöksensä. Monesti toimiva ratkaisu on soittaa Ajoneuvohallintokeskukseen ja antaa puhelimen katsastajalle. Vaatii jo aika paljon pokkaa katsastajalta toimia AKE:n suoria ohjeita vastaan.
Eli jos jo tälläisissä asioissa tulee kinaa niin millainen nokkapokka on esissä jos kirkkain silmin vie tälläisen 180 hevosvoimaisen ladan katsastukseen.
Oikeasti haluaisin yrittää :)

Tuossa on nimittäin kyseessä kansalaisen oikeusturva. Katsastusasemat käyttävät jonkinasteista viranomaisvaltaa, ja mielivalta näissä asioissa on hyvin kyseenalaista.
Tässä tapauksessa eli jos rikittelisi ladaan tuon esimerkin mukaisen yli 180 hv:n moottorin olisi vaatimukset niin alustan kuin jarrujenkin ja mahdollisesti myös korin jäykistämisen suhteen sellaiset että homma menettäisi mielekkyyden.
Tuollaisille vaatimuksille ei ole mitään laillista perustetta eikä niitä voi asettaa katsastamisen ehdoksi. Tietystihän jo maalaisjärki sanoo ettei Lada ole enää turvallinen tuon tehoisena vakiojarruilla ja vakioalustalla ja suosittelisin kyllä itsekin niiden päivittämistä jo paljon pienemmilläkin lisätehoilla. Katsastusmies ei kuitenkaan voi omavaltaisesti asettaa tuollaisia vaatimuksia.
Mielestäni siis ei kannata lähteä kyhäilemään mitään ohjeistuksia asiaan liittyen tänne forumille koska ne ei välttämättä kaikesta kauneudestaan huolimatta takaa tasapuolista kohtelua ja asian tulkintaa kaikissa suomen katsastusasemilla.
Tästä asiasta olen kyllä vahvasti eri mieltä.

Nimenomaan tilanteessa, jossa ihmisellä on joutua lakiasioissa viranomaisen edustajan mielivallan kohteeksi on erittäin tärkeää tuntea omat oikeutensa ja velvollisuutensa. Muuten kyseinen mielivalta saa jatkua vapaasti ja lakia rikotaan jatkossakin lain valvomisen nimissä.
Joten jos siellä katsastuskonttoreilla luette näitä jollotuksia voisitte seuraavilla koulutuspäivillä missä kuitenkin käytte vähintään kerran vuodessa ottaa näitä asioita esille ettei pieni ihminen turha taistelisi tuulimyllyjä vastaan vaikkapa Kiteen katsastusasemalla.
Toivon itse aivan samaa.

Tällaisissa asioissa olisi hyvä jos jollakin ihmisellä olisi virtaa lähteä oikeasti taistelemaan niitä tuulimyllyjä vastaan. Kyllähän katsastusasemienkin toimintaa valvotaan, joten valitus valvovalle viranomaiselle (missä lienee?) voisi olla kohdallaan. Jos joistakin asemista tulee jatkuvasti valituksia, luulisi että asialle saattaisi jotain tapahtuakin.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Lisään vielä kokemuksiani näistä tulkinnoista täällä itä-suomen katsastuskonttoreilla tehdyistä päätöksistä. Näistä voi jokainen todeta sen miksi suhtaudun epäilevästi näihin esille tulleisiin varsin vapaisiin mahdollisuuksiin.

Tein muutama vuosi sitten pari korinvaihtoa omaan käyttöön ja omistuksessani kyseiset ajoneuvot on edelleen. Vaikeuksia tuotti varsinkin kanta-auton katsastus ja siihen liittyvä paperisota. Kanta-autosta piti hankkia maahantuoja todistus eli kantakortti millä varusteilla auto on tehtaalta lähtenyt eli ko. kortista piti löytyä mm. moottorin ja vaihteiston ja perän numerot joita sitten verrattiin autossa kiinni oleviin osiin. Jos siis jossain vaiheessa oli vaikka perä vaihdettu sen prosentit oli menneet. No, tämä oli ihan ymmärrettävä seikka mutta länsi- ja eteläsuomen konttoreilla ei tälläistä kuin kantakortti tiedetty olevankaan eikä sitä täten myöskään vaadittu. Lisäksi veho hieman myöhemmin lopetti kortin toimittamisen edes rahalla joten se homma loppui siihen. Selitykseksi konttorilla puuttuvaan kantakorttiin ei kelvannut tieto ettei sellaisia saa eikä sitä maahantuoja toimita.. K-auto katsastusta ei tehty puuttuviin dokumentteihin vedoten. Huvittavaksi tämän asian lisäksi tekee se ettei tälläistä tarkkaa numerointia taida juuri muissa autoissa olla kuin eräissä saksalaisissa laatumerkeissä. Joten kysynkin oltiinko taas samalla viivalla.

Seuraavaksi törmäsin seuraavaan tulkintaan. Luulisi että jos kysymys on korin vaihdosta niin ainoastaan kanta-autosta peräisin olevat osat ja niiden prosentit ratkaisevat eli kun k-auton osia on käytetty yli 50,1% se on riittävä auton merkitsemiseksi rekisteriin k-auton teknisillä tiedoilla ja runkonumerolla. Mutta kuinka ollakaan. Hyödynsin kanta-autosta lähes kaiken muun paitsi moottorin joka tuli siis tuontikorista. Tässä vaiheessa nousi tie pystyyn. Eräällä konttorilla vaadittiin että auton voimansiirto on saatava vastaamaan tuontikorin moottorin voimansiirtoa. Eli vaihteistosta olisin voinut käyttää ainoastaan kuoret ja sisälle olisi pitänyt vaihtaa tuontikorin rattaat joissa ei ollut oleellista eroin kuin välivaihteiden 2 ja 3 välityksessä. Sama homma perän kanssa eli k-auton kuoriin tuontivälitys. Ja kaikki tämä luotettavasti oikeaksi osoittaen eli vehon todistus että osat on todellakin muutettu. Ja luonnollisesti kun kaikki osat eivät olleet peräisin k-autosta ei myöskään prosentteja saanut kuin muutaman hassun. Toinen konttori kieltäytyi koko katsastuksesta, kolmas hinnoitteli itsensä niin korkealle ettei ollut mitään järkeä sinne autoa viedä. Ilmeisesti heillä oli ollut hieman huonoja kokemuksia juuri näihin korinvaihtoihin liittyen.

Lopulta erään valtion katsastuskonttorin päällikkö suostui tekemään k-auto katsastuksen ja juuri siten kuten asiaa tulkitsin eli k-autosta peräisin olevat osat ratkaisevat ja ne lasketaan prosenttiosiksi. Tietenkin kantakortti piti olla mistä tarkistettiin vaihteiston ja perän numerointi. Kun moottorin lopullinen koko varmistui niin kysymyksiä alkoi sadella jarrujen ja alustan yhtä pitävyydestä. Onneksi ei minun tarvinnut niitä alkaa selvittämään vaan katsastaja soitti itse maahantuojalle ja kysyi sieltä tiedot. Tässä merkissä oli jarrut samat kaikissa mallisarjan sisällä olevissa riippumatta siitä nakuttiko pellin alla diiseli vaiko kolmen litran suora bensakutonen. Sain rakennelman kilpiin ja tyytyväinen olen siihen ollut.

Toisen kanssa oli hieman eri meininki. Ko. autosta löytyy tiedot peräkontissa olevasta paperipalasesta mikä oli liimattu sinne pelteihin kiinni. Tämä ei kelvannut vaan taas soittokierrosta maahantuojalle kysellen saisiko todistusta mistä näkyy niin vaihteiston kuin moottorin numerot. Tästä autosta ei ollut edes tehdas merkinnyt muuta kuin moottorin numeron ylös joten se sai riittää. Vaihteistosta löytyi kyllä numero mutta kun sitä ei ollut valmistaja merkinnyt mihinkään ylös oletettiin sen olevan alkuperäinen. Voi maailma tätä touhua. No, moottorista käytin ainoastaan lohkon, kansi ja ruiskutuslaitteisto tuli tuontikorista. Nyt meni taas mielenkiintoiseksi. K-auton prosentit riitti reilusti ei siinä mitään mutta nyt auton piti vastata jarrujen ja alustan osata sitä autoa mistä tämä kansi ja ruiskulaitteisto oli peräisin. Periaatteessa olisin voinut käyttää vanhan kannen johon olisin porannut suuttimille reiät mutta lopputulos olisi ollut sama tuon ruiskulaitteiston vuoksi. Eli eipä autanut muu kuin rukata tuontikorin jarrut jolloin tie tasoittui siltä osin. Periaatteesa taka.akseliin olisi pitänyt lisätä kallistuksen vakain mutta sitä ei kukaan, oikeastaan edes minäkään älynnyt kuin jälkeen päin ja en katsonut aiheelliseksi lähteä tätä asiaa oikomaan.

Tämän kantakortti tulkinnan takana lienee lisäksi ollut yksittäinen aken tarkastaja ja se koski ainoastaan p-karjalan konttoreita tietämykseni mukaan. Syynä tähän oli täällä ilmenneet väärinkäytökset korinvaihtoautoihin liittyen joskus -90 luvun puolenvälin jälkeen joista silloin saimme lehdistä lukea ja sunnuntai raportista katsella. Tosin näitä kupruja on sen jälkeen ilmentynyt muuallakin suomessa joten ihmettelinkin miten ne voi olla mahdollista jos k-auto katsastuksessa olisi vaadittu tämä kantakortti mikä täällä vaadittiin.

Kuten toverit huomaatte, laki on kaikille sama vain asuinpaikka ratkaisee kuinka sitä tulkitaan.

Jos kirjoitukseni tuntuvat kitinältä ja purppasulta näihin muutoksiin johtuen ymmärtänette että ympäristö ja yhteiskunta on tehnyt minusta tällaisen.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

pöhö puhuu ihan asiaa, suomessa kaikissa virastoissa menettyly vaihtelee kunnittain niin poliisilakin kuin katsastus konttoreilla.
konttoreittaikin on eroja, jyväskylässä keljon k1 asemalla vaadittiin muutos katsastukseen deltta auton paperi ja sain vielä kuulla hitsi että turha niihin on koneita vaihella ku eihän ne ees kulje.
niin ja levikkeitä ei hyväksytty jos olisin ajannut vanhat kaaret alta pois.
taas seppälässä A katsastuksessa kelpasi ladan huolto kirja ja levikkeet olisivat kelvanneet ilman vanhoja kaaria. täytyy ens talvenna ottaa projektiksi tuo kaarien pois työstäminen
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

seinäjoella konttorilla jossa käyn tuo kaarien levittäminen pitää olla tehty siten että alkuperäinen rakenne ei heikke
eli vanhat kaaret pois sisälokasuoja kiinni ulkopeltiin ja sitten uudet kaaret paikalleen ja tarvittaessa riittävästi levitystä lokasuojaan ja hitsaamalla ei lasikuidulla
joskus joissain tilanteissa vaadittu näyttö ennen kittaamista eli siis pelti valmiina
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ja täälläpäin taas on hyväksytty ladan etulokasuojat jotka on kiinnitetty koriin ihan tavallisin 6mm koriruuvein eikä siis hitsaten kuten alkuperäinen. Perusteluna: onhan mersussakin lokasuojat ruuveilla kiinni. Eli näin sitä mennään laidasta laitaan äppituppiäppituppiosilijallei.

Ja taas terveiset sinne katsastuskonttoreiden suuntaan että pientä tarkkuutta ja yhtäläisyyttä toivotaan. Pitäähän tässä hommassa nyt joku roti olla.
ESKRacing

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

kaverilla oli bmw 316 1.8kaasari koneella.
todellinen kone oli 1.8lohkoon tehty 2.3, 45mm dellortot, peltisarja...jne..
penkitetty yli 170heppaa..
vei katsastukseen jämsään ja vaativat tehopaperia koska polttoaine järjestelmä vaihdettu, valittivat äänistä, valittivat levikkeistä ja sanoivat että tasauspyörästö ei toimi kun vie kaasua painaessa perää sivulle.., siis TAMMIKUUSSA, jäisellä pihalla! ja oli ollut n.40 vuotiaalla miehellä sitä ennen samoilla osilla 7vuotta eivätkä valittaneet ikinä mistään, eli vaikuttaa varmaan hiukan että minkä näköinen tyyppi autoa ajaa..
seuraavana päivänä vietiin jyväskylään katastukseen ja ei mitään onkelmaa leiman saannin kanssa..
jämsässä muutenkin vaikeata vähänkin rakennettujen vehkeitten kanssa,
välikoppa ekkeri muutettiin 1.3.sta 2litraseksi niin sai 4 kertaa käydä näyttämässä ja viedä aina uusia lappuja ja 3kuukautta katsastuksesta soittivat että ei siivä escortissa voinut olla 4vaihteista laatikkoa kun ei kuulemma käy 2litraseen..
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

No niin. Jos seuraavaksi ruoditaan käsitettä tehorajaton kori joka on joskus turbolle katsastettu vrt konelan turboladat. Polttoaineen syötöstä huolehtii kaasutin. Voiko tähän autoon asentaa kaasuttimen tilalle ruiskun ihan tuosta vain naks vai vaatiiko se joitain teholappuja joita verrataan taas kuunkiertoon kuten yleensä. Jos jollain esim Tuomas on faktatietoa asiasta niin mielellään lainkohta linkkinä esiin.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Muutosluvilla rakennettua moottoria ei saa muuttaa. Tässä pieni lainaus lm:n päätöksestä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

"6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ... 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen ... on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. "

Auton pitää siis olla alkuperäisen muutosluvan mukainen. Muutos edellyttäisi teoriassa muutoskatsastusta nykykäytännön mukaan.

Käytännössähän turboluvilla rakennettujakin autoja muutellaan, kun auton tiedoissa harvoin on kovin tarkkaan yksilöity sitä tekniikkaa eikä taida katsastajillakaan olla kiinnostusta niitä lähteä tutkimaan. Arkistoistahan ne alkuperäiset lupahakemukset ja päätökset kyllä löytyvät.

Edit:
En sitten tiedä mikä on todellisuus noiden Konelan turbojen kanssa, millä keinoin ne on Suomeen katsastettu. Jos ne on rakennettu jollain piensarjahyväksynnällä niin silloin niitä saattaisi ehkä koskea ihan normaalit rakentelusäännökset, eli käytännössä siis 20 % sääntö. Ihan vain arvauksena.
Vastaa Viestiin