köyhiä patentteja?
Vanhasta vahakankaisesta pöytäliinasta on siis moneen lähtöön. Kun liki 140 kiloinen äijä istuu kuskinpukilla pahimmassa tapauksessa ruuvari takataskussa, on penkin verhoilu jokseenkin kovilla. Kun ei luonnollisestikaan raaski hankkia penkinsuojia, niin riittävän ison pöytäliinan saa kätevästi ilmastointiteipillä kiinnitettyä sellaiseksi Teippiä vaan selkänojan ympäri. Alaosan voi kiinnittää rautalangalla ym. jokamiehen tilapäismateriaalilla (tilapäinen = tulee olemaan käytössä 25 v tai alle). Kun sitten kuskin penkin on oltava äärimmäisessä mahdollisessa taka-asennossa nitkahtaa mekanismi, eikä se enää liiku eteenpäin, voi enempiä vahinkoja minimoida asettamala laudankappaleita ulostulevan kiskonpätkän ja lattian väliin penkin vakauttamiseksi.
Käytiin työkaverin kanssa ihmettelemässä näitä sivuja ja kas kun juttu ajautui ihmepatentteihin. Kaveri antoi vinkin pallonivelien tiivistämiseen sulattamalla styroksia (oik. tyröksiä) palloniveleen. Ilmeisesti nivelestä pitää olla kumin jo lahonneen tielle ja nivelen tosi väljän että mönjä sulaa sisälle. Eipä taida olla turvallinen kokeilu.
Toimimattoman tuulilasinpyyhkijän voi väliaikaiskorjata näin:
-Irroitetaan pyyhkijän mekanismi moottorista.Toiseen pyyhkijän (apukuskin puoleiseen)varteen sidotaan polkupyörän sisäkumi tai joustava sidonta remmi,joka jätetään vedolle kyseisen oven väliin.Kuljettajan puoleiseen pyyhkijän varteen taas naru josta voi nykiä kun pyyhkijää tarvitaan.Naru johdetaan raollaan olevasta ikkunasta sisälle.Homman voi tehdä päinvastoinkin silloin kun edessä on kaksi.Sillon jää kuljettajan tehtäväksi vain käskeä:"pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy................
-Irroitetaan pyyhkijän mekanismi moottorista.Toiseen pyyhkijän (apukuskin puoleiseen)varteen sidotaan polkupyörän sisäkumi tai joustava sidonta remmi,joka jätetään vedolle kyseisen oven väliin.Kuljettajan puoleiseen pyyhkijän varteen taas naru josta voi nykiä kun pyyhkijää tarvitaan.Naru johdetaan raollaan olevasta ikkunasta sisälle.Homman voi tehdä päinvastoinkin silloin kun edessä on kaksi.Sillon jää kuljettajan tehtäväksi vain käskeä:"pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy................
Kirpputorilta ostetun ja vähintään viisi vuotta käytetyn nahkatakin voi hyödyntää siten,että leikkaa sen selkämyksen pois.Siitä voi taas 1,5cm:n levyistä nauhaa.Tämä kierretään ratin päälle siten että nurja puoli tulee päälle päin.Tämä puoli on puhdas ja antaa rattiin näyttävyyttä ja on miellyttävä käsille.Muita nahkan paloja voi käytää somistukseen ratin keskiössä,vaihteen palkeessa ym.....
tästä tuli mieleen joskus nuoruusvuosilta, kun Warressa kuski käski kaveria vastaavassa tilanteessa: kovempaa, kovempaa...Jaska HKI kirjoitti:Toimimattoman tuulilasinpyyhkijän voi väliaikaiskorjata näin:
-Irroitetaan pyyhkijän mekanismi moottorista.Toiseen pyyhkijän (apukuskin puoleiseen)varteen sidotaan polkupyörän sisäkumi tai joustava sidonta remmi,joka jätetään vedolle kyseisen oven väliin.Kuljettajan puoleiseen pyyhkijän varteen taas naru josta voi nykiä kun pyyhkijää tarvitaan.Naru johdetaan raollaan olevasta ikkunasta sisälle.Homman voi tehdä päinvastoinkin silloin kun edessä on kaksi.Sillon jää kuljettajan tehtäväksi vain käskeä:"pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy,pyyhkäisy................
Warressa sitä pyyhkijää pystyi käyttämään apumiehen puolelta suoraan kädellä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tuo Jaskan Miranolikonsti on hyvä. Itse jouduin hitsaamaan kaareen palasen ja eihän se sopinut kun kaasupullon hana oli olut puoli vuotta auki ja muurasin sen ilman kaasua kiinni. Lankaa meni metritolokulla. Siten hakkasin lekalla vähän tasasemmaksi ja alustamassaa pensselillä päälle niin monta varvia (ainakin 10) että rypyt tasoittuivat. Kun pelti oli tynnyrinkylkeä, niin taitaa loppuauto lahota ensin ja metsässä on vaan tuo palanen. Olisihan sitä rotsinriekaleita voinut muurata massalla reikään, niin olisi tynnyri säästynyt kukkienkasteluvesille. Ainakin lasikuidun kanssa olen käyttänyt vanhoja nahkaisia kauppakassinpalasia kynnyskoteloihin.
Takalasille olen asentanut tuulettimen huurretta poistamaan tähän tapaan:
-Otetaan virta,eli + takalasin lämmittimeltä tälle tuulettimelle.
-miinus napa vedetään yksinapaisella piuhalla mattojen alitse kojelaudassa olevalle kytkimelle ja sieltä auton runkoon.
-tuuletin pyörii vain silloin kun takalasin lämmitin on päällä tai kytkimen ollessa OFF-asennossa ei silloinkaan.
-hyödyt:erillistä sulaketta ja virtapiuhaa ei tarvitse,puhallin ei voi jäädä vahingossa päälle,kaapelin kulutuksen minimointi,puhaltimen toiminnan näkee propellin liikkestä.
-Otetaan virta,eli + takalasin lämmittimeltä tälle tuulettimelle.
-miinus napa vedetään yksinapaisella piuhalla mattojen alitse kojelaudassa olevalle kytkimelle ja sieltä auton runkoon.
-tuuletin pyörii vain silloin kun takalasin lämmitin on päällä tai kytkimen ollessa OFF-asennossa ei silloinkaan.
-hyödyt:erillistä sulaketta ja virtapiuhaa ei tarvitse,puhallin ei voi jäädä vahingossa päälle,kaapelin kulutuksen minimointi,puhaltimen toiminnan näkee propellin liikkestä.
Ennen aikaan kaasutinautot saatiin pakokaasutesteistä näin läpi:
-litra Masinolia tankkiin,9 litraa bensaa
-kaasuttimen seoksen säätö
-huohotinputket tukkoon tai johdettiin huhotuskaasut jonnekkin muualle kuin uudelleen kiertoon.
-STP:tä koneeseen niin kone tiivistyy
-uusi ilmanputsari.
......ja rimaa hipoen vuosi ajoaikaa.

-litra Masinolia tankkiin,9 litraa bensaa
-kaasuttimen seoksen säätö
-huohotinputket tukkoon tai johdettiin huhotuskaasut jonnekkin muualle kuin uudelleen kiertoon.
-STP:tä koneeseen niin kone tiivistyy
-uusi ilmanputsari.
......ja rimaa hipoen vuosi ajoaikaa.


Vanhin veli on tehnyt ainakin nämä katsastus kommervenkit:
-B-Kadetin alapalloniveliä hän tiivisti kirveen hamaralla (tylsällä puolella)hakkaamalla.
-Kynnyskotelot hän korjasi sinkkipellillä,jotka liimasi uretaanilla kiinni.Viimeistely massalla.
-Pakoventtiililautasen hän hitsasi täytelenkamigillä ja hioi smirgelillä ja hiomapaperilla.
-Katsastuksessa käytiin lainarenkailla kun omat oli niin sileät
-B-Kadetin alapalloniveliä hän tiivisti kirveen hamaralla (tylsällä puolella)hakkaamalla.
-Kynnyskotelot hän korjasi sinkkipellillä,jotka liimasi uretaanilla kiinni.Viimeistely massalla.
-Pakoventtiililautasen hän hitsasi täytelenkamigillä ja hioi smirgelillä ja hiomapaperilla.
-Katsastuksessa käytiin lainarenkailla kun omat oli niin sileät
Ei kuulu tämän foorumin aihepiiriin, mutta onkos se katsastusmiehen koulutusvaade yhä teknikko ja koulutetaanko niitä? Itse olin omalta alaltani (tietoliikenne/tietotekniikka) toiseksi viimeisellä kurssilla kun sitten koko lysti loppui ja koulutettiinkin sitten pelkästään insinöörejä.foma kirjoitti:Luen kokoajan... Hommat pitäis alkaa 01.06povenza kirjoitti:Katsastusmiehet vois oppia paljon lukemalla tätä foorumia...pitäsköhän vihjata.
Teknikoita ei enää kouluteta eli insinöörikoulutus täytyy olla. Tällä viikolla on eduskunnassa hyväksytty laki, jonka mukaan neljännellä vuosikurssilla oleva autoalan opiskelija, jolla on riittävä (½ vuoden) työkokemus alalla saa määräaikaiset katsastusoikeudet (yksi vuosi). Tietenkin ne katsastajan tutkinnot täytyy olla suoritetut. Tämä sitten sopii mainioisti mun profiilintahko kirjoitti:Ei kuulu tämän foorumin aihepiiriin, mutta onkos se katsastusmiehen koulutusvaade yhä teknikko ja koulutetaanko niitä? Itse olin omalta alaltani (tietoliikenne/tietotekniikka) toiseksi viimeisellä kurssilla kun sitten koko lysti loppui ja koulutettiinkin sitten pelkästään insinöörejä.foma kirjoitti:Luen kokoajan... Hommat pitäis alkaa 01.06povenza kirjoitti:Katsastusmiehet vois oppia paljon lukemalla tätä foorumia...pitäsköhän vihjata.

Tä mun arkisointi ei oikein toimi niinpä en löydä noita sivuja ku tulostin aiheesta...

Viimeksi muokannut foma, 27.5.2005 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos palataan niihin köyhiin patentteihin, niin....
Vuonna keppi ja kivi oli kaverini katsastanut -mitäliepommia- aikana, jolloin katsastuksessa ei ollut edes nostureita. Aikaisemmala kuplallaan tämä kaveri oli onnistunut saamaan hylyn pakokaasupäästöjen takia, siis vuonna keppi ja kivi, jolloin päästömittaukset olivat vain kaukainen vihreiden haave.
No, kokemuksesta viisastuneena kaveri lähti katsastamaan pommia, jossa oli mätävikaa, väljää palloniveltä, jarruhäikkää.... Kaveri tiesi kaikki nämä viat.
Käytäntö oli sama, kuin nykyisin, korjauskehotuksia jaettiin tarpeen mukaan. Koska pommissa oli vikoja ihan tarpeeksi, vaikka kavereille jakaa, niin kaverini sääti simpukkaan ihan törkeän suuren välyksen.
No, katsastusinssi löysi tottakai tämän välyksen, ja voitonvarmana laittoi pommin katsastuksen uusintaan -syynä ohjauksen väljyys. Ei sanaakaan mätävioista, väljistä nivelistä tai mistään muustakaan, ainoastaan väljästä ohjauksesta.
Uusintakatsastukseen ei tarvittu mitän muuta, kuin simpukan kiristys...
Vuonna keppi ja kivi oli kaverini katsastanut -mitäliepommia- aikana, jolloin katsastuksessa ei ollut edes nostureita. Aikaisemmala kuplallaan tämä kaveri oli onnistunut saamaan hylyn pakokaasupäästöjen takia, siis vuonna keppi ja kivi, jolloin päästömittaukset olivat vain kaukainen vihreiden haave.
No, kokemuksesta viisastuneena kaveri lähti katsastamaan pommia, jossa oli mätävikaa, väljää palloniveltä, jarruhäikkää.... Kaveri tiesi kaikki nämä viat.
Käytäntö oli sama, kuin nykyisin, korjauskehotuksia jaettiin tarpeen mukaan. Koska pommissa oli vikoja ihan tarpeeksi, vaikka kavereille jakaa, niin kaverini sääti simpukkaan ihan törkeän suuren välyksen.
No, katsastusinssi löysi tottakai tämän välyksen, ja voitonvarmana laittoi pommin katsastuksen uusintaan -syynä ohjauksen väljyys. Ei sanaakaan mätävioista, väljistä nivelistä tai mistään muustakaan, ainoastaan väljästä ohjauksesta.
Uusintakatsastukseen ei tarvittu mitän muuta, kuin simpukan kiristys...