köyhiä patentteja?
Kyllä 1980-luvulla oli ainakin Ladan kanssa meilläpäin niin että vaikka oli tuo uusintanäyttö, niin kyllä ne tuppasi katsastamaan koko auton uudestaan.
Rupesi takavalo eilen renaamaan tuossa 1200s Ladassa. Kestikin pari vuotta kun olin vahvistellut piirikortin reunassa olevia folioliuskoja "parilla litraa tinaa", jotta kosketus löystyneeseen liittimeen syntyisi. Nyt oli sitten lahonnut parkki/sumuvalo poltttimoiden kaksoiskannasta kaksi kynttä poikki ja oli kiinni kortilla vain yhdellä. Olin jo aiemmin kolvanut tinaa piirikortille, jotta lampunkantojen kosketinjouset ottaisivat kosketusta. Nyt piti tuo kaksoiskanta kolvata kiinteästi kiinni levyn folioihin. Jousista piti viilata oksidi pois että tina ottaa. Sitten piti vielä kolvata parkkipolttimon keskikohtioita varten tinanökö jouseen, jota ylettyy varmasti. Koko kaksoiskanta yhdellä (vielä) elossa olevalla muoviväkäsellä kiinni piirikorttiin ja ohut muovinen nippuside kahden katkenneita väkäsiä varten olevan reiän läpi kanta kiertäen ja kireelle! Kyllä lamput pelaa. Seuraavaksi pitää kai kolvata polttimot suoraan piirilevylle tai johtojen päähän.
Rupesi takavalo eilen renaamaan tuossa 1200s Ladassa. Kestikin pari vuotta kun olin vahvistellut piirikortin reunassa olevia folioliuskoja "parilla litraa tinaa", jotta kosketus löystyneeseen liittimeen syntyisi. Nyt oli sitten lahonnut parkki/sumuvalo poltttimoiden kaksoiskannasta kaksi kynttä poikki ja oli kiinni kortilla vain yhdellä. Olin jo aiemmin kolvanut tinaa piirikortille, jotta lampunkantojen kosketinjouset ottaisivat kosketusta. Nyt piti tuo kaksoiskanta kolvata kiinteästi kiinni levyn folioihin. Jousista piti viilata oksidi pois että tina ottaa. Sitten piti vielä kolvata parkkipolttimon keskikohtioita varten tinanökö jouseen, jota ylettyy varmasti. Koko kaksoiskanta yhdellä (vielä) elossa olevalla muoviväkäsellä kiinni piirikorttiin ja ohut muovinen nippuside kahden katkenneita väkäsiä varten olevan reiän läpi kanta kiertäen ja kireelle! Kyllä lamput pelaa. Seuraavaksi pitää kai kolvata polttimot suoraan piirilevylle tai johtojen päähän.
Siskon Ritmossa oli apumiehenpuleinen sivupeili kursittu kokoon parilla puuvärikynällä, nippusiteillä ja sähköteipillä. Oli karu ylläri kun kerran autoa laittessani peili jäi käteen kun yritin säätää sen asentoa. Kyseisessä kulkupelissä kun on kumisuojus peilin varren päällä niin ettei sisältö näy.
Vanhasta opelistani peruutin auton puuhun niin että takavalo meni säpäleiksi. Hyvin meni katsastuksesta läpi kolmena vuotena vaikka olin kursinut lampun palaset yhteen kontaktimuovilla
Vanhasta opelistani peruutin auton puuhun niin että takavalo meni säpäleiksi. Hyvin meni katsastuksesta läpi kolmena vuotena vaikka olin kursinut lampun palaset yhteen kontaktimuovilla

Alkoi Ladassa olla ilmavat oltavat taas vaihteeksi kun apumiehen puoleisen poikittaispalkin (pitkittäisen runkopalkin etupäässä kuljettajan ja apumiehen jalkatilassa on kummassakin poikittaiset palkit pitkittäispalkin kyljestä kohden etulokasuojan takareunaa) kohdalta mätäni lattiapelti pois. Tien ja hytin välissä oli tosin vielä tuo jo 7 vuotta sitten sinne aseteltu poikittaispalkki, mutta siinäkin on vedenpoistoaukot, joten korin alle johdetut kampikammion huohotuskaasut tulivat ikävästi hyttiin. Asiaan auttoi kätevästi öljytynnyristä leikattu reiän kokoinen palanen, kunhan reikää oli isonnettu niin että tervettä peltiä löytyi. Sen saattoi näppärästi kiinnittää kemiallisella metallilla lattiaan hytin sisäpuolelle käyttäen liimauspuristimena 10 litran bensakanisteria, jonka kiilasin hanskalokeron alla olevan hyllyn ja tuon uuden pellinpalan väliin, tuli kunnon puristus niin että kemiallinen metalli vaan tursusi. Taas kerran "koomillinen" metalli toi näppärän ratkaisun pulmaan.
tahkolle tiedoksi kun niitä takavaloja tinaat niin laita johtoa parinkymmenen sentin pätkät lamppuihin ja tinaa suoraa liittimeen eli jätä koko piirilevy pois
lampun saa pysymään aukossa siten että taitat johdon mutkalle ja kuumaliimalla heijastimen taustaan kiinni
jos tinaat suoraa piirilevyyn ilman johtoja niin hajoaa tärinän vuoksi nopeasti
on nimittäin joskus kokeiltu suoraa tinaamistakin
lampun saa pysymään aukossa siten että taitat johdon mutkalle ja kuumaliimalla heijastimen taustaan kiinni
jos tinaat suoraa piirilevyyn ilman johtoja niin hajoaa tärinän vuoksi nopeasti
on nimittäin joskus kokeiltu suoraa tinaamistakin
Kuljettajan puoleisessa runkopalkissa oli reikä - juuri siinä yleensä happanevassa kohdassa jossa se lähtee nousemaan kuljettajan jalkatilan etupäässä ylös kohden etupalkkia. Reikään muurasin koomillisella metallilla pellinpalan ja voitelin runsain mitoin päälle ja sivuille samaa ihmeainetta. Kun se vähän kuivahti, niin roheesti pensselivahvuista alustamassaa päälle ja isolle alalle. Kun se puolestaan vähän kuivahti, niin halvinta mahdollista (iloisen sinistä) Hobby Spraytä oikein miehekkäästi niin että maahan valuu. Kun tuohon sitten lataa myöhemmin alustamassaa oikein kunnolla päälle niin ei kukaan tiedä että siellä reikää onkaan. Samalla tuli apumiehen puoleisen lampun alla oleva ruostevaurio korjattua tunkemalla sihen sopivanpaksuinen oksantynkä haavansuuntaisesti. Sitten vaan sudin tuohonkin muuraukseksi oikein kunnon laakin alustamassaa ja kunhan saa vähän oikeaan vivahtavaa färgiä niin sitä pintaan ja ei oikeesta erota - ainakaan heti.
Nolottaa kertoa mutta menkööt
Pari vuotta sitten joskus syksyllä tuli huomattua, että ton 1200ässän vasen takalokari on alhaalta vararenkaan kotelon alaosan ja lokarin saumasta aivan läpimätä
Reikää oli melkein koko sauman matkalta eli joku 30 senttiä.
Rahaa ei tietty ollu mihinkään hitsautuksiin joten päätettiin isäukon kanssa vähän soveltaa.Robbarista haettiin kilo pakkelia ja ryhdyttiin hommiin.Vararenkaan syvennykseen paksin sisäpuolelle laitettin reikäsarjan tueksi pari vanhaa metalliviilaa ja mehumaijasta leikattu peltipala
Ja pakkelia reiän päälle sekä sisäpuolelle että vähän paremmin ulkopuolelle.Tulihan siitä vähän härön näköinen, mutta melko tasainen sentään.
Tolla virityksellä on ajetty nyt kolmisen vuotta eikä edes katsastuksessa ole pakkeliläjästä sanottu yhtään mitään.Yllättävän hyvin se on kestänyt vaikka vedettiin suoraan ruosteen päälle
Samaan purkkaviritysten sarjaan kuuluu toki samasen auton kuskinpenkin vasemman kiskon alle työnnetty kakkosnelosen pätkä, joka estää sen ettei kuski kolhi päätään takasivulasiin

Pari vuotta sitten joskus syksyllä tuli huomattua, että ton 1200ässän vasen takalokari on alhaalta vararenkaan kotelon alaosan ja lokarin saumasta aivan läpimätä

Rahaa ei tietty ollu mihinkään hitsautuksiin joten päätettiin isäukon kanssa vähän soveltaa.Robbarista haettiin kilo pakkelia ja ryhdyttiin hommiin.Vararenkaan syvennykseen paksin sisäpuolelle laitettin reikäsarjan tueksi pari vanhaa metalliviilaa ja mehumaijasta leikattu peltipala

Tolla virityksellä on ajetty nyt kolmisen vuotta eikä edes katsastuksessa ole pakkeliläjästä sanottu yhtään mitään.Yllättävän hyvin se on kestänyt vaikka vedettiin suoraan ruosteen päälle

Samaan purkkaviritysten sarjaan kuuluu toki samasen auton kuskinpenkin vasemman kiskon alle työnnetty kakkosnelosen pätkä, joka estää sen ettei kuski kolhi päätään takasivulasiin

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Enpä tiedä onko tämä mikään kovin "köyhä" patentti, mutta patentti kuitenkin:
2107:ssa on sellaiset surkeat ruuvarilla säädettävät tuulilasinpesurin suuttimet. Kuskinpuoleisesta oli se muoviholkki sen ruuvin alta halki ja suutin hajotti pesuaineen semmoiseksi sumuksi, että lasi lähinnä vain kostui siitä ja vähäisinkin ajoviima painoi sen päin helvettiä, joten väsäsin lampunpesureiden suuttimista pesurit pyyhkijänvarteen. Nyt pesuvesi menee sinne minne pitääkin.
Tinatut ovat muuten myös minun 2107:n takavalojen johtoliitokset. Pari karvaa piti tinata uudelleen, mutta hyvin ovat toimineet.
2107:ssa on sellaiset surkeat ruuvarilla säädettävät tuulilasinpesurin suuttimet. Kuskinpuoleisesta oli se muoviholkki sen ruuvin alta halki ja suutin hajotti pesuaineen semmoiseksi sumuksi, että lasi lähinnä vain kostui siitä ja vähäisinkin ajoviima painoi sen päin helvettiä, joten väsäsin lampunpesureiden suuttimista pesurit pyyhkijänvarteen. Nyt pesuvesi menee sinne minne pitääkin.

Tinatut ovat muuten myös minun 2107:n takavalojen johtoliitokset. Pari karvaa piti tinata uudelleen, mutta hyvin ovat toimineet.
joo onhan noita patentteja ollut ja tullut vastaan!
ehkä koomisimmat patentit tehtiin eräällä ryyppyreissulla 133 fiattiin kun joku oli hakannyt siitä tuuli lasin rikki niin saimme idean että paikallisesta romukaupasta löytyy varmasti sopiva lasi vaan ei ainut lasi mikä siellä oli irrallaan ja meidän putjettiin sopiva oli 1200l ladan TAKALASI!! jonka ostimme ja kätevästi asensimme ilmastointi teipillä kummelityyliin!
kaikki muut pitivät ratkaisua hyvänä paitsi kuski joka ainoa selvä ja jo muutenkin v**tuuntunut meihin ja matkaa kotiin oli vielä 150km!
en suosittele kyseistä patenttia tieliikenne käyttöön!!!!!
ehkä koomisimmat patentit tehtiin eräällä ryyppyreissulla 133 fiattiin kun joku oli hakannyt siitä tuuli lasin rikki niin saimme idean että paikallisesta romukaupasta löytyy varmasti sopiva lasi vaan ei ainut lasi mikä siellä oli irrallaan ja meidän putjettiin sopiva oli 1200l ladan TAKALASI!! jonka ostimme ja kätevästi asensimme ilmastointi teipillä kummelityyliin!

kaikki muut pitivät ratkaisua hyvänä paitsi kuski joka ainoa selvä ja jo muutenkin v**tuuntunut meihin ja matkaa kotiin oli vielä 150km!
en suosittele kyseistä patenttia tieliikenne käyttöön!!!!!
minne ikinä menetkin,siellä olet!
tahko kirjoitti:Kyllä 1980-luvulla oli ainakin Ladan kanssa meilläpäin niin että vaikka oli tuo uusintanäyttö, niin kyllä ne tuppasi katsastamaan koko auton uudestaan.
Rupesi takavalo eilen renaamaan tuossa 1200s Ladassa. Kestikin pari vuotta kun olin vahvistellut piirikortin reunassa olevia folioliuskoja "parilla litraa tinaa", jotta kosketus löystyneeseen liittimeen syntyisi. Nyt oli sitten lahonnut parkki/sumuvalo poltttimoiden kaksoiskannasta kaksi kynttä poikki ja oli kiinni kortilla vain yhdellä. Olin jo aiemmin kolvanut tinaa piirikortille, jotta lampunkantojen kosketinjouset ottaisivat kosketusta. Nyt piti tuo kaksoiskanta kolvata kiinteästi kiinni levyn folioihin. Jousista piti viilata oksidi pois että tina ottaa. Sitten piti vielä kolvata parkkipolttimon keskikohtioita varten tinanökö jouseen, jota ylettyy varmasti. Koko kaksoiskanta yhdellä (vielä) elossa olevalla muoviväkäsellä kiinni piirikorttiin ja ohut muovinen nippuside kahden katkenneita väkäsiä varten olevan reiän läpi kanta kiertäen ja kireelle! Kyllä lamput pelaa. Seuraavaksi pitää kai kolvata polttimot suoraan piirilevylle tai johtojen päähän.
Suolahappoa ennen kolvausta pinnoille niin johan tina juoksee. Apteekista saa. Tuota käytettiin vuonna yksi ja kaksi, kun mopoihin tehtiin uudet vaijerit metritavarasta kolvaamalla nipat päihin, toimii.
Tämä vain juotosvinkkinä, en kehoita dippailemaan Ladan piirikortteja em happoon

Joo niin muuten olikin en enää tuota muistanutkaan, pallopäävasaralla pakotettiin jatkoputkeen supistus, toholla vedettiin putki ja vaippa lämpimäksi ja steariinia kehiin, kyllä tosiaan tinatanko suli ja juoksi niin ettei saumaa erottanut. Yksi äijä kuumensi verkkoryhmäkaapelia nmiin että paperieristeet rupesivat sauhuaman putken ja vaipan saumasta. En kyllä noita Ladan pertinaxikortteja uskaltanut toholla tahi syyralla käsitellä. Minä käytin tuollasta 15 W Wellerin termostaattijuotinta ja hartsitinaa (tinalangan sisällä on hartsikanavat valmiina). Se voi olla paree noissa mikroelektroniikan hommissa.pressa kirjoitti:ja kun juottamiseen ( tinamiseen) mennään niin yksi hyvä juoksute on steariini (kynttilä) sitä on joka kodissa ja se on edullista
aikoinaan lyijykuorisia puhelkaapeleita jatkaessa käytettiin aina kynttilää ja hyvin rupesi tarttumaan vaikka oli ollut kauankin maassa
Pappa-Tunturissa oli aikoinaan aika moni osa ilmastointiteipillä ja rautalangalla kiinni.
Sitten autot:
Joskus ostin kärsineen volkkarin, eikä se tahtonut lähteä pakkasella muuten käyntiin, kuin laittamalla pipo ilmanputsariin. Kerran ajoin 600km matkan samalla romulla ja pakoputki oli koko matkan kiinni rautalangalla ja hyvin pysyi. Kerran huomasin, että rekisteriote, joka oli hanskalokerossa on ruosteessa, eli vettä siis vuotaa jostain. Akku sijaitsi juuri hanskalokeron yläpuolella, joten akun ruostuneet kiinnitysmutterit vaan kirosanojen säestämänä väkisin auki. Siellähän se iso reikä ammottikin. Kaiken kunniaksi reiän vieressä kasvoi leskenlehti. Reikä oli tosissaan niin iso, että patenttia tarvittiin. Lujaa paperitehtaalta saatua hiomanauhaa vaan aukon päälle ja liimana toimi lasikuitupakkeli. Akku takaisin paikalleen ja matka jatkui.
Corollalla pääsin just ja just huoltoasemalle tankkaamaan, kun kaadoin bensaa kalliimmat Masinolit tankkiin, kun sitä sattui olemaan, mutta bensaa ei. Kyllä tuo silläkin kulki.
Muista autoista ei nyt muistu mieleen, että olisi jotain kertomisen arvoista, vaikka joukossa on 2 Ladaa.
Sitten autot:
Joskus ostin kärsineen volkkarin, eikä se tahtonut lähteä pakkasella muuten käyntiin, kuin laittamalla pipo ilmanputsariin. Kerran ajoin 600km matkan samalla romulla ja pakoputki oli koko matkan kiinni rautalangalla ja hyvin pysyi. Kerran huomasin, että rekisteriote, joka oli hanskalokerossa on ruosteessa, eli vettä siis vuotaa jostain. Akku sijaitsi juuri hanskalokeron yläpuolella, joten akun ruostuneet kiinnitysmutterit vaan kirosanojen säestämänä väkisin auki. Siellähän se iso reikä ammottikin. Kaiken kunniaksi reiän vieressä kasvoi leskenlehti. Reikä oli tosissaan niin iso, että patenttia tarvittiin. Lujaa paperitehtaalta saatua hiomanauhaa vaan aukon päälle ja liimana toimi lasikuitupakkeli. Akku takaisin paikalleen ja matka jatkui.
Corollalla pääsin just ja just huoltoasemalle tankkaamaan, kun kaadoin bensaa kalliimmat Masinolit tankkiin, kun sitä sattui olemaan, mutta bensaa ei. Kyllä tuo silläkin kulki.
Muista autoista ei nyt muistu mieleen, että olisi jotain kertomisen arvoista, vaikka joukossa on 2 Ladaa.