Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mun käsityksen mukaan laatikko ei ole muuttunut kuten ei moottorin lohkokaan mutta Lada-Jussi antaa tähän varmaan tyyppikoodi vahvistuksen :wink:
Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo ei laatikko ole muuttunut näyttää olevan laatikko 21074-1700005-40 sekä 1600 että 1700 malleissa (peugeot dieselissä eri) joku pieni ero. takavetoisten 5-v laatikkoo joiden mallit on 21074-1700005 (3,9 perällä) ja 21074-1700005-20 (4,1 perällä)

siis tuo ero mallikoodissa tulee jo niin pienestä, että puhutaan laatikossa olevasta nopeusmittarin käyttölaitteesta joka on erillainen!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Onko jollain kokemuksia/autossaan Niva-Turbo El Original?

Tietoja ahtopaineista yms.?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Nivel

Viesti Kirjoittaja Nivel »

TOVERI NIVA kirjoitti: Eteen mersun etujouset (115/124 mallit) 14 tai 15mm langalla, omat iskarit.
Taakse esim.Fiat 131 etujouset
Tietäskös kukaan noiden kanssa Nivaan sopivia iskareita? Onko tehty ko. muutoksia?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kaivetaas tääkin topicci vähäx aikaa ylemmäx.
Tekasin tänään Nivaan etupään alatukivarsiin "kantopanssarit".
Tässä kuvia ja mitat jos joku muukin haluu vääntää.
Kuva

Kuva

Kuva

Kiinnityshän on sitten niitten jousilautasen pulttien alle.
Kuva
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

nälkä kasvaa syödessä...
nyt tuli nivan korotus visio, siihen ei auta muu kuin toteuttaa se...
tutkiskelin toveri nivan kotisivuja ja ajattelin mennä maanantaina kyselleen paikallisesta tammerista nuita 99/900 saapin vietereitä ,onko noista jo maastokokemuksia ,kestääkö voim. siirto ko. muutoksen siis nivelien liikevarat? paljon nousi keula (mm) noilla, taakse varmaan sitten jousen yläpuolelle rojua. ja ehkä iskarin kiinnikkeiden nosto akselista.
kantopanssarit tulee kans kuhan työt alkaa...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Juu Lennyynhän ne saabin vieterit laitettiin ja sillä on ny ajeltu jonkin verran. Ekalla testireissulla meni vetarin ulompi tumppi poikki mut sekin lähinnä vanhuuttaan sen vaihtamisen jälkeen ei o ollu mitään onkelmaa.
Noi saabin jousethan on aikas tiheellä vieterillä eli jäykät. Jos haluu että se etupää joustaa paremmin ni sillo kannattaa mieluummin tehä niistä mersun jousista mut noilla saabin jousilla ainakin pysyy etupää ylhäällä.
Ite väkästin tänään Sierran jousista Nivaan sopivat, ne on 305mm pitkät ja tosi harvalla kierteellä eli joustaa hyvin mut niitten sisähalkasija on 100mm eli niille piti vähän antaa kaasupilliä ja taivuttaa päätykiepit kapeemmax että pysyy paikallaan. Noilla saabin jousilla ja kumin silvonnalla keula nousee semmosen vähintään 50mm.
Vakio
Kuva
Korotettu
Kuva
Kuva
niva

Viesti Kirjoittaja niva »

voisitko tarkentaa minkä saabin jouset ja onko etu vai taka jouset?? :?
minkä mittaseks ne katkasit :lol:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Voisin!
Harmi kun en oo kerenny vielä tekeen tosta korotuksesta juttua tonne mun sivujen Nivanurkkaan, ois niin helppo vaan heittää linkki.

Saab 99/900 Combi-mallin takajousi, sisähalkasija 84mm, pituus 310mm ja langan vahvuus 15mm jolloin siis ulkohalkasijaksi tulee 114mm.

Tolla saabin jousella keula nousee mut jousto ei lisäänny yhtään ellei mahollisesti huononekin kun ovatten niin tiuhakierteiset eli jäykät, jos tahtoo sen joustavan paremmin ni sillo kannattaa hommata sinne mersun 115/124 etujouset josta katkasee sit sen 315mm pitkän ne joustaa paremmin.

Ja muutahan se korotus ei vaadi kun jousen vaihto ja se kumin silvonta.
Tarkastaa vaan sen jousen mitat ennenku ostaa että ovat: langan vahvuus 14-15mm, sisähalkasija 84-90mm ja pituus 300-315mm(mersun jouset pitemmät eli siis katkasee)
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 16.6.2005 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

kävin sitten katteleen tammerdieselin jousi kirjasta, näytti vaan saapin etuvieterille mittoja pit. 387 ,lanka 14 ,ulkohalk.138. tai 350, 15 ,140... missä meni vikaan mitat ei natsaa noihin ed. mainittuihin????
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Pahoitteluni, nyt on tullut kirjotettuu virheellistä tietoa, korjasin tiedot ylläolevaan viestiin.
Eli kyseessä on Saab 99/900 Combi ja takajousi eikä etujousi ja sen tarkat, jousikirjasta tarkastetut mitat ovat pituus:310mm, ulkohalkasija:114mm, sisähalkaisija:84mm ja lanka 15mm

Toivottavasti kukaan ei vielä kerennyt noita etujousia ostaan tai sitten ainakin on kuitti tallella.
Kuva
¤Offi-Osku¤

Viesti Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ »

onkos sitten combissa ja normi saabis eri moiset jouset takan :( kun olis tuolla pellon reunassa 99 normi suabbi..
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Tuli "modifioitua" kärjetön sytkä. Käy muuten siististi.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

¤Offi-Osku¤ kirjoitti:onkos sitten combissa ja normi saabis eri moiset jouset takan :( kun olis tuolla pellon reunassa 99 normi suabbi..
Mitä ilmeisemmin on,koska varaosamyyjä kertoi,että combin jousia on myyty tavalliseen vahvistettuina.. :?
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

jos noin niin oliskohan noi tavallisen saapin vieterit paremmat ts, ei niin jäykät??? tollasen tavan mallin jouset saatan löytää käytetyt , pitänee testata...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Vastaa Viestiin