No sehän oli ensin solenoidi, sitten hiilet! :)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

No sehän oli ensin solenoidi, sitten hiilet! :)

Viesti Kirjoittaja cassu »

Noniin ... ensimmäinen vikatilanne ton idän ihmeen kanssa.

Sunnuntaina aamulla kenkkuili startti, solenoidi kytki mutta starttimoottori ei sanonu mitään. Aikansa kun renkkas starttia avaimesta päälle niin starttasi hienosti ja toimikin sitten loppupäivän aivan normaalisti. Kokeilin vielä illalla talliin auton jättäessä että starttaa hienosti, ja niin tekikin.

Tänään maanantaina kun piti töihin lähteä, taas sama juttu. Solenoidi naksahtaa, mutta startti ei sano mitään. Tunnin renkkailun, johtojen heiluttelun ja startin koputtelun jälkeen tönäsin auton käyntiin. Kokeilin sitten päivällä firman pihassa startata, ei toivoa. Työpäivän päätyttyä kokeilin taas avaimesta, mutta työntämällä se sitten piti taas pukata käymään. Kerran sammu liikennevaloihinkin kun on toi tyhjäkäynti hieman liian pienellä. Onneksi tuo on niin pienellä käyntiin lähtevää mallia, eli siitäkin kun vihreet vaihtu niin tönäsin yksin sen aika nopsaan käyntiin.

Startti pyörii toimiessaan ilosesti, ei tuntuis näin äkkiseltään että olis esim hiilet loppu. Voiskos kyseessä olla esim maa vikaa?

...Vai pitääkö tästä nyt juosta motonettiin starttia ostamaan...
Viimeksi muokannut cassu, 7.7.2005 14:20. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Maavikaa voi olla, ja mulla tommosta teki heikossa hapessa oleva akku.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Nonnis kirjoitti:Maavikaa voi olla, ja mulla tommosta teki heikossa hapessa oleva akku.
Pitää käydä tsekkaamassa maa-kaapelit kuhan jäähtyy hieman. Akku on kyllä hyvässä terässä, todettu mittareilla ja muutenkin kestää pitää valoja & yms päällä pitkiä aikoja ja silti starttaa hienosti. Laturissakaan ei ole feelua.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Maakaapeleita ei näyttäs olevan kun yks koneesta runkoon, ja se oli irrallaan kun vaiheloota ja kytkin vaihdettiin. Siinä vois hyvinkin olla feelua, kun en sitten putsannut pintoja ennen kaapelin takasin ruuvausta. Tosin sen jälkeen toimi pitkään hienosti. Voihan se maahäirä tietty olla itse startin ja koneen / laatikon kiinnityksen kohdalla, se kun ei välttämättä saa siitä kunnolla maita.

En siinäkään mielessä oikein usko että akussa olis vikaa kun kokeilin rohkeana startata kun auto on jo käynnissä. (Volttimittarin mukaan laturi pyöritti täysillä virtaa). Silti ei tapahtunut mitään.

Herää tietysti myös kysymys että onko solenoidi sittenkään kunnossa. Naksaus kuuluu konehuoneen puolelta, mutta voisikos se sittenkin olla vain jonkun releen naksahdus, mittaristoon kun syttyy semmonen huutomerkki-varotusvalo. Eihän se solenoidi välttämättä kytke ratasta vauhtipyörään, ja eikös se niin ole ettei startti kuitenkaan pyöri ennen kuin ratas on vauhtipyörässä kiinni?

--EDIT--:

Maadoitus näyttää olevan kunnossa, akku ok ja naksuminen kuuluu ilmeisesti jostakin releestä eikä solenoidista. Pitää kait alottaa sillä että hommaa uuden solenoidin. :?

Pitää sitte vissiin ajaa taas pari päivää spagettiladalla, prkl. Motonettiin kerkee ehkä huomenna, saattaa venähtää keskiviikon puolelle.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Startille menee kaksi johtoa. Se paksumpi tulee akulta ja ohuempi (nastaan 50) tulee virtalukolta tai apureleeltä. Paras olisi jos voisi mitata suoraaan startin (solenoidin) nastasta 50, mutta koska koko auto on nimenomaisesti ja vakain tuumin rakennettu startin ympärille (tai lämppärin vaijerin ihan miten milloinkin) se on hankalaa. Solenoidin nastalle 50 menee siis se ohuempi johto, jota pitäisi sitten päästä mittaamaan jostain kohtaa. Jos siihen tulee jännite (virtalukon kärjeltä 50 tai sen ohjaaman apureleen kärjeltä) kun virtalukko on asennossa II jousta vastaan, niin homma on selvä. Hyvä olisi selvittää onko autossa solenoidille apurele vai ei seuraamalla johtoja. Tuo naksaus jos se ei tullut solenoidilta viittaisi apureleeseen. Se tosin voi olla muukin. Katsopa tuota ketjua ja siinä olevaa linkkiä:

http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... isk%E4rjen
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

tahko kirjoitti:Hyvä olisi selvittää onko autossa solenoidille apurele vai ei seuraamalla johtoja. Tuo naksaus jos se ei tullut solenoidilta viittaisi apureleeseen.
Kaverin kanssa pällisteltiin tuota ja apurele se on joka naksuu, on pultattu todella näkyvälle paikalle kiinni. Tulimme siihen tulokseen ettei solenoidi sano mitään. Pitänee uus käydä ostamassa ja vaihtaa - josko sitten lähtis pelaamaan.

Perhana kun tänään piti viedä jälkitarkastukseen ... Noooh, kerkeehän sen myöhemminkin ;)
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Se on ikävämpi vaihdettava se kuin tuo apurele.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mulla oli tossa 1500ässässä tismalleen samaa vikaa ostettaessa, kun yritti startata niin startin apurele naksui ja mittaristoon syttyi se punainen huutomerkkivalo.Startti ei siis pyörinyt.

Otin apureleen pois, ja yleismittarilla mittasin käämin resistanssin, se oli sama kun ehjässä releessä.Luulin jo että rele on kunnossa mutta päätin vielä koittaa ton 1200ässän releellä.Laakista hörähti tulille :shock: Hain sitten uuden releen Teltasta, makso 4,20€.

Eli mitä voidaan päätellä; vaikka rele kuinka vetäisi, silti sen kärjet voivat olla paskana joten ne eivät tietty mitään kytke.Toinen vikapaikka Ladassa on myös apureleeltä solenoidille johtavan paksun kaapelin startin päässä olevassa liittimessä, joka voi olla hapettunut/likainen/löysällä tai ihan mitä vaan.Eikä kannata yllättyä vaikka se olisi irronnutkin startista, sitäkin on nähty :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Nyrkkiohjattava rele? Niitäkin on ollut; piipparilla, ohmimittarilla tahi koelampulla voisi kärjet kokeilla.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Jokari_ kirjoitti:Toinen vikapaikka Ladassa on myös apureleeltä solenoidille johtavan paksun kaapelin startin päässä olevassa liittimessä, joka voi olla hapettunut/likainen/löysällä tai ihan mitä vaan.Eikä kannata yllättyä vaikka se olisi irronnutkin startista, sitäkin on nähty :roll:
Tuo apureleeltä tuleva johto - tai pikemminkin sen päässä möllöttävä apiko on aika löysä, ja oon sen irrottanu pari kertaa käsikopelolla startista, pistäny takas ja heilutellu. Ei oo ollu vaikutusta. Itse apurele on kyllä hyvin käytetyn näköinen, peltikuorilla ja mukavasti pintaruosteessa.

Meinaan kyllä sen solenoidin käydä ostamassa - onpahan sitten ainakin vaihdettu jos ei muuta. Vielä pitää mittailla sen releen johtoja yleismittarilla. Mikäs siinä muutenkin olis starttia irti käyttäessä, näkeepähän vähän tarkemmin minkä näkönen se on noin päällisin puolin. Saattaa tietty olla inhottava homma irrottaa, mutta eiköhän siitä selvitä.

Edellinen omistaja on ainakin kopeloinut starttia, koska releeltä tulevaan johtoon on tehty väliin yksi apikoviritys lisää ja startti on kiinni yhdellä pultilla kun kaksi muuta on hienosti katkaistu... (Pulttien tila selvisi vaihdelaatikkoa ja kytkintä vaihdettaessa.) Hienosti tuo kuitenkin pysyy paikoillaan yhdelläkin :D

Käytetyn startin osto käynyt jo mielessä. Jos sattuu löytymään joltakin ylimääräinen toimiva startti niin saa tarjota...

Vois tietty huomenissa tiistaina käydä Konalan Teltta-autossa kyselemässä startin apurelettä. (Toivottavasti löytyis hyllystä). Hassua ettei kyseistä osaa löydy Motonetistä. Auttoi tai ei, niin onpahan sekin rele sitten uusittu. 8)

Jos ei apureleen vaihto ja apikojen hienosäätö auta, pitää keskiviikkona käydä ostamassa solenoidi. Viimeisenä vaihdetaan sitten startti.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No multahan meni asteekista kans toi solenoidi. Yhtä-äkkiä ei vain startannut. Homman voi kokeilla: Ota releeltä solenoidille menevä johto irti ja kokeile syöttää jatkopiuhalla siihen + jännitettä akulta. Jos startti starttaa niin silloin vika on tossa releessä. Jos taasen starttti pysyy hiljaa niin vaihda solenoidi.

Toi on muistaakseni tavan rele joten siihen käy mikä tavansa esim valorele. Solenoidi on motonetissä 10-12 eur. Jos vaihdat solenoidin, katso että tulee keskelle asennettavaa paikkaa. Mulla jäi uusi solenoidi jumiin kun vain heitin sen ensin paikoilleen. Onnekksi kokeilin starttia ennnen asennusta. Motonetin solenoidissa ei ole sellaista asennus ohjausta (mikä orkkis solenoidissa on) vaan on melko yleismallinen solenoidi.
Lada rules
Pave

Viesti Kirjoittaja Pave »

Eiköhän tuo vain korjaannu ihan se rele vaihtamalla.
Kuten tänne joskus kirjoittelin, tuli aikanaan korjattua tuo rele itse kun ei ollut juuri varaosaa käsillä. Ja alkoi mennä hermo naksutteluun; katsastusmiestäkin nauratti, kun oli juuri lyönyt leiman paperiin ja sitten piti alkaa työntämään Latuskaa ulos hallista. Lähti kuitenkin h-hetkellä itsekseen. (katsastusmies muuten epäili likaantuneita solenoidin päitä)

Releen vikana olivat palaneet kärjet. Ne on helppo putsata santapaperilla, mutta helpointa on tietty ostaa uusi.
Releen toimintaa ei pysty luotettavasti testaamaan volttimittarilla eikä piiperillä: palaneista kärjistäkin menee yleensä sen verran virtaa läpi, ettei mitään vikaa näyttäisi olevan. Himmeänä palava testilamppu voi jo jotain kertoakin.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

RTJN65 kirjoitti:No multahan meni asteekista kans toi solenoidi. Yhtä-äkkiä ei vain startannut. Homman voi kokeilla: Ota releeltä solenoidille menevä johto irti ja kokeile syöttää jatkopiuhalla siihen + jännitettä akulta. Jos startti starttaa niin silloin vika on tossa releessä. Jos taasen starttti pysyy hiljaa niin vaihda solenoidi.
Täytyy käydä räpläämässä ja testailemassa...
RTJN65 kirjoitti:Toi on muistaakseni tavan rele joten siihen käy mikä tavansa esim valorele. Solenoidi on motonetissä 10-12 eur. Jos vaihdat solenoidin, katso että tulee keskelle asennettavaa paikkaa. Mulla jäi uusi solenoidi jumiin kun vain heitin sen ensin paikoilleen. Onnekksi kokeilin starttia ennnen asennusta. Motonetin solenoidissa ei ole sellaista asennus ohjausta (mikä orkkis solenoidissa on) vaan on melko yleismallinen solenoidi.
Solenoidi maksaa Motonetissä valitettavasti nykyään sen 21.90e! Mutta tsekataan nyt ensin toi releen kunto. -Niin ja kiitoksia vinkeistä.

Asiasta kukkaruukkuun; mulle on tulossa irrallinen kaasari, saakos rajan takaa tohon noita korjaussarjoja? Jos löis uutta hilua tuohon toiseen kaasariin sisälle ja vaihtais korjatun kiinni.
Viimeksi muokannut cassu, 21.6.2005 5:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Pave kirjoitti:Eiköhän tuo vain korjaannu ihan se rele vaihtamalla.
Kuten tänne joskus kirjoittelin, tuli aikanaan korjattua tuo rele itse kun ei ollut juuri varaosaa käsillä. Ja alkoi mennä hermo naksutteluun; katsastusmiestäkin nauratti, kun oli juuri lyönyt leiman paperiin ja sitten piti alkaa työntämään Latuskaa ulos hallista. Lähti kuitenkin h-hetkellä itsekseen. (katsastusmies muuten epäili likaantuneita solenoidin päitä)
Arvaappa miksen aio mennä jälkitarkastukseen ennen kuin on kunnossa - ellei sitten pakottava aikaraja 30.6. tule sitä ennen vastaan. Kun ei viittis ottaa leimaa paperiin ja tuuppia sitten koslaa käyntiin siitä nosturilta! :oops:
Pave kirjoitti:Releen vikana olivat palaneet kärjet. Ne on helppo putsata santapaperilla, mutta helpointa on tietty ostaa uusi.
Releen toimintaa ei pysty luotettavasti testaamaan volttimittarilla eikä piiperillä: palaneista kärjistäkin menee yleensä sen verran virtaa läpi, ettei mitään vikaa näyttäisi olevan. Himmeänä palava testilamppu voi jo jotain kertoakin.
Veikkaan itsekin relettä - nyt kun siitä on täällä puhuttu sen verran runsaasti. Toisaalta oikeastaan toivon että olisi vain tuosta releestä kiinni. Käyn tänään relettä metsästämässä, toivotaan että jostain semmosen löytää. Sitten koitan mitä pikimmiten päästä auton laittamaan kuntoon, kun ei oikein tee mieli tolla Fiat Bravolla ajella.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

onko 2101 tuollaista apurelettä ja jos niin missä päin
Vastaa Viestiin