Lataa liikaa
Niinpä sitten täräytin sisempään hiileen hyppylangan, jonka pituus on "riittävä". Eli hiilisiltaan integroitu elektroninen säätäjä ohitetaan tyystin. Tämä karva menee sitten 12V/5W lampulle ja lampun toinen napa jatkaa maahan. Lampun kuuma napa menee 21/5W kaksoislankalampulle, jonka langat on kytketty rinnan (kannattaa jättää 5W lanka kytkemättä). Tämän lampun toinen napa menee sitten siihen oranssiin Abico-liittimeen, joka meni säätäjälle. Siis virtalukon (ja sulakkeen 9) tarjoama heräte pienennetäään 21/5W lampulla ja osa siitä läpipäässeestä jännitteestä kulutetaan vielä erillisesä 5W lampussa maata vastaan. Vasta sitten se johdetaan suoraan "plus-hiileen". Pelaa riittävän hyvin, jännite nousee valot päällä maksimissaan 15 VDC - onhan tuo vähän "talvisäätäjä", mutta ajamaan pääsee kunnes löytyy sopiva lokasuoja-asennettava tarvikesäätäjä.
Niinpä välkky minullakin ja lopulta oli jännite jo 17 V, mutta kyllä oikeni kun tein ylläolevat operaatiot. Jännite on ihan ok (14 V) kun on ajovalot ja takalasinlämmitin päällä matka-ajossa ja taajamassa pelkät valot. Saa olla näin kunnes löydän erillisen lokasuojaan asennettavan (puolijohde) säätimen. Periaatteessa voisi vielä kokeilla kahta 21W lamppua sarjassa ja väliltä hiilelle, mutta olokoon kyllä se kenttäkorjauksesta kelepaa.
Ostin yleismallisen säätimen (Unipoint 12V UNI0005 821 2001-1523 hintaan 13,60 euroa) on vissiin ns. Bosch yhteensopiva, vaikka silmämääräisesti se muistuttikin jotenkin Nissanin kytkentää(?). No jokatapauksessa kun säädintä katsoo kytkentäpuolelta niin, että sen kolme uros Abico-liitintä muodostavat kärjellään seisovan kolmion, tulee virtalukolta se oranssi johto vasemman puoleiseen. Se on siis se johto joka meni alkuper. säätimeen virtalukolta. Puukolla sukkaa auki ja piuhaa löysäksi, loput nippusiteillä takaisin nippuun. Edelleen kärjellään seisovaa kolmiota katsoen oikeanpuoleinen nasta on lähtö plushiilelle. Minullahan on modifioutu hiilisilta, missä koko integroitu säädin on ohitettu, eli plushiilelle on vedetty oma johto ulos hiilisillasta. Nyt vaan kun tuohon vaihtelee hiiliä (ja romuissa pyörii viallisia hiilisilta säätimiä) , niin homma pelaa ja ulkoinen säädin on vikantuessa helpompi vaihtaa.
Ja sitten kannattaa sen ulkoisen säätäjän (Unipoint) kanssa käyttää ERISTETTYJÄ Abicoita. Kun sitten säätäjän ulostulo maadoittuu lokasuojaan vahingossa sangen kätevästi esimerkiksi ruuvarin kärjellä, niin sen joutuu avaamaan ja vaihtamaan PNP darlingtonin TIP127. Tilalle näkyy käyvän BD650 ja taas lataa.