ladasta jäykempi

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
pietu0ne

ladasta jäykempi

Viesti Kirjoittaja pietu0ne »

olis tarkotus tehä larpasta jonkun verran jäykempi. olisko ideoita eli ootteko laittanu jonkun muun vehkeen jousia ja miten paljon joutuu modifioimaan? ja 2105 vm-95 olis kyseessä. on aika letkeen oloinen ajella ja aattelin kysästä että olisko joku jo tehny tällästa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ihan selalnen olo että tästä on käyty melko pitkäkin keskustelu.

Oletko ihan varmasti käyttänyt hakua?
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Kukaan ei vastannu mulle ku kysyin Volvo 142:sen etujousista? Nyt ne olis Ladassa. Just ja just mahtu tiedä sitten minkälaiset. Alla oli muuten KYB kaasuiskarit. Onkohan ne vakiot?
pietu0ne

Viesti Kirjoittaja pietu0ne »

mites noi 123 mersun jouset, käypikö myös takajouset. tossa yhes topicissa joku kerto että etujouset käy ladaan eteen. vois vaikka luulla että on jäykät :shock:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Tuli taas alustaa paranneltua, iskareina on jo viimekesästä ollu bilsteinit.
Kuva
Uusi jousi on mercedes w123 300d jousesta lyhennetty. Ei tarvinnu enää jousipuristimia, muttei silti heilu tilassaan kun keula on ylhäällä.
Kuva

Jäykkyydestä kertoo jotain se että vaikka jousi on vapaalta mitaltaan paljon lyhyempi niin keula ei juurikaan madaltunu.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
pietu0ne

Viesti Kirjoittaja pietu0ne »

mites ne takajouset??
spede
Viestit: 357
Liittynyt: 17.6.2005 22:46

Viesti Kirjoittaja spede »

pietu0ne kirjoitti:mites ne takajouset??
Mulla on jonkun Volvon takajouset, vissiin 140-sarjalaisen.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Vakio jouset toimii takana hyvin, jäykempi huonontaa pitoa. Iskun vaimennusta sen sijaan on syytä vähän parantaa alkuperäisestä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Turbiini kirjoitti:Vakio jouset toimii takana hyvin, jäykempi huonontaa pitoa. Iskun vaimennusta sen sijaan on syytä vähän parantaa alkuperäisestä.
No mitenkäs ne Mersun jouset toimii? Onko sopivat vai jo liiankin jäykät?
pietu0ne

Viesti Kirjoittaja pietu0ne »

voi olla että tulee latasta aika vekkuli ajella jos etupää on jäykkä ja takapää lulla. eihän semmosella pelillä voi olla hyvä ajaa vaikka "pito" säilyiskin.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

ÖÖ miten sen huomaat että perä on löysä???

Radalla ajelin kaverin ruiskukonversiolla ja siinä on edessä jäytkät vieterit ja takana vakiot. Iskarit nyt tietenkin pitää olla jäytkät jos hyvän haluaa ja tuossa onkin ralliautosta jääneet bilsteinit ympärinsä.

Mutta ajettavuus tuolla on todella hyvä kertaakaan ei lähtenyt pelkästään toinen pyörä suttaamaan vaan mutkissa veto päällä sisäkurvin etutassu ilmassa mentiin, tai näin ainakin väitettiin.

Vielä tähänpäivään mennessä en ole ajoltaan noin hyvää ladaa assulla vienyt...
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Joo samaa mieltä perä tuntuu bilsteineillä jopa turhankin jämäkältä, ei siis hytky eikä nytky mihinkään. Keula on mielestäni sopiva mutta soralla ei tee mieli enää ajella lujaa.

Iskarien tehtävähän on estää auton pomppiminen ja muu äkilliset liikkeet, jousilla ja vakaajilla estetään kallistelu. Jos takapäätä jousitukseltaan jäykistää niin kaarteissa pyrkii sisempi pyörä nousemaan ja ei silloin tuu ajosta mitään.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oma ajatus ollut karkeasti että etupäässä oltava tiukkaa jousta jotta kallistelu saadaan kuriin, ja takana taas löysää jotta pito säilyy. Tämä tietysti vaatii korilta hyvää vääntöjäykkyyttä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Sama mielipuoli täältä eli eteen jäykemmät jouset ja taakke vakiot ja sitten kunnolliset iskarit :D Tulee ihan sairaan hyvä ajaa 8) Vauhtia ei huomaa ja perä ei irtoa. Normikäyttöön noita iskareita täytynee vetää hieman löysemmälle jottei soralla mene ihan poikittain koko aikaa :lol:

Ahvenistolla siis 2 min aikoja n. 15.5 kg / hv suhteella (-91 2105 1500 katti), etupäässä 124 mersun std etujouset pätkittynä ja takana vakiot + iskareina säädettävät spaxit, renkaina 175 14"... omasta mielestä ei huono :)

Fiattifoorumille oli linkitetty tollanen juttu ahvenistosta ->

http://tak.tky.hut.fi/Motorsport/Ahvenisto/ahvenist.htm
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Noista säädettävistä spakseistahan oli jonkun aikaa sitten täälä foorumiilla puhe. En itte kerenny mukaan siihen kimppa osto porukkaan mutta kertokaahan kuinka kävi? Arpatin puheiden mukaa taitaa olla aika hyvät? Onks ne teillä joka nurkassa vai vaan takana? Minkä hintasia ne on ja mistä niitä saa ostaa? Tarvis toi alusta päivittää kunhan saan tehokkaamman koneen nokalle 8)
Siperia opettaa...
Vastaa Viestiin