v-askin purkamisesta ja keskilukosta

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
liero

v-askin purkamisesta ja keskilukosta

Viesti Kirjoittaja liero »

otti ja halkesi nivan vaihdelaatikon takimmainen koppa ja oksensi öljynsä pihalle ,siis se johon keppi ja laatikon takakannake ruuvataan... :evil:
tallisa olisi sisukaluiltaan sekaisin oleva 5-v laatikko jossa ko. koppa olisi ehjä, joten kymysys kuuluu ,onnistuuko kopan vaihto laatikko autossa kiini keppi ja kartaanin laippa irrottaen??? vai nappaanko askin lattialle??

kymysys 2
etukardaani on myös jokseenkin solmussa , kiinostaakin onko mitään haitaa tekniikalle ajella ilman ko. tötteröä keskilukko päällä??? kunnes saa uuden hommattua / ehjättyä vanhan
itse en keksinyt estettä...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
TOVERI NIVA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kokemusta ei oo mut laatikon läpileikkauskuvia kun kattoo niin luulis onnistuvan laatikko paikallaan kun pudottaa sen takapäästä roikkuun, varsinkin jos on venakoppa irti niin se mahtuu tippuun aikas paljon (ku kone pääsee kallistuun enemmän)

Jokkut ulkomaalaisethan on tehny nivasta takatuuppareita ja jotkut tosi pihithän ajelee pitkät matkat etukartaani irti eli ei sen ainakaan heti pitäis räjähtää. Se keskitasauspyörästön lukkohan kestää aikapaljon enempi ku noi akselilukot joille suositellaan max 8km/h nopeutta kytkettynä.
Luulempa että ennemmin sulla kuumenee ja kärähtää se lukon merkkivalo kuin jakis.

Itäautosafari II on jo suunnitteilla :wink: :wink: :wink:
Kuva
liero

eipä käynyt taka koppa siitä mun toisesta 5-v askista ,erilainen taka kannatinkummin kiinitys oli ... taitaa tulla nelilovinen nivea mulle... aikas hyödytön se "loikkari" olikin :) jääpähän samalla poes se ulosoton mötikkäkin sieltä tökkimästä.
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
TOVERI NIVA
Viesti:

Siis se kannatinkumin kiinnitys laatikon päässä erilainen???
Ku joku kerran väitti että takapotkun ja Nivan laatikoissa ois juuri se kumin kiinnitys laatikkoon erilainen mutta taas mitä mä oon kattonu noita meijän varalaatikoita niin ihan samanlaiselta se näyttää niin takapotkun kuin Nivankin laatikossa ja itelläkin on nyt takapotkun 5-v laatikko alla Nivan kannattimella ja aski on ihan linjassa eikä kannattimen kiinnitystä oo muokattu millään lailla?!?!?
Mitenkähän toi ny si mahtais olla?
Kuva
TOVERI NIVA
Viesti:

Jos laitat sinne ny sitten 4-v laatikon ni kato että ois 2101 laatikko niin saat paremmat välitykset 1-vaihteen kohalta ni pääsee vähän hitaammin möyriin.
Kuva
liero

ne gummin kiinitys pultihan on eritasossa kun katsoo askia kardaanin suunnalta, rikkoontuneessa laatikossa muistaakseni kuskinp. pultti ylempänä kun apparin ,siinä toisessa 5-v askissa on just päin vastoin, se oli muistaakseni -95 2105 larpasta. löysin tallin-nurkasta yhden ehjän(ehkä) nelilovisen jossa pultit on taasen niinkun pitääkin???? numeroita en kerennyt tarkastaan..
olen myös elänyt siinä uskossa jotta kaikki laatikot olisi samanlaisia, mutta nyt kaikki johon olen uskonut on romuttunut :(
liero

varalaatikko minkä paikalleen kolusin on näköjään 2101 stanssilla ,en löytäny siitä pakkivalolle paikkaa?? mallia aatami??
ja siihen kävi nivan taka kannatin gummi paikoileen mutta laatikko jää n.20mm liian alas jakoaskiin nähden sen kanssa :evil:
taidan turata lattaraudasta hitsaten koko kannakkeen uusiksi...

uspi:lta löytyi useampikin 5-lovinen ja vaan yhdessä oli nuo takapään pultit niin jotta apparin puoleinen oli alempana, sekin aski oli kaäytössä, tuntuu niissä eroja olevan mokomissa
TOVERI NIVA
Viesti:

Joo se vaihteisto ja jakolaatikko kannattaa linjata oikein huolella muuten aiheuttaa ylimäärästä värinää ja sit rupee syömään sitä välilaipan ristikkoo ja se on melko työläs vaihtaa sinne.

Kuva
Kuva
tolstoi

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Mä jouduin laskeen jakolaatikkoo jotain puol senttii, kun vaihdoin laatikon takatuupparista. Tein lattaraudasta lisää shimmilevyjä jakolaatikon alle (tai päälle, jos ruvetaan saivartelemaan). Yritin kyllä ensin vanhoilla asetuksilla, mut täristi aika rajusti.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
liero

en meinaa laskea sitä jakoaskia ,sen maakontaktista tämä laatikon vaihto projekti sai alkunsakkin :( kaikki millit maavarasta hywäksi, värkkään ennemmin korkeamman vaihdelaatikon kannakkeen...
NesteHukka

Re: v-askin purkamisesta ja keskilukosta

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onko jollakulla heittää jonkunlaista yhteenvetoa, että mikä näissä nivan ja takatuupparin 4 ja viispykäläisten laatikoiden takakiinnityksissä eroaa, vai onko itse laatikoissakin nivan ja takatuupparin välillä eroja?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin