110 keskuslukitusongelma

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
ImmoLaine

110 keskuslukitusongelma

Viesti Kirjoittaja ImmoLaine »

Siis ihan mykkä, mikään ovi ei mene lukkoon eikä auki - paitsi tietenkin kuljettajan ovi, kun se on mekaaninen. Tältä foorumilta löytyi vinkkejä, mutta ongelma taitaa kuitenkin isäukon autossa kulminoitua sulakerasiaan. Lukot nimittäin toimivat vähän aikaa, kun irroitti sulakerasian ja käänsi sen ylösalaisin. Ja joku kirjoitteli kontaktihäiriöstä sulakerasiassa.

Kuljettajan oven servo näyttäisi toimivan, eli se maadoittaa toisen johdon sulkiessa ja toisen avaessa. Samaten radion "alla" oleva rele napsuu ja ritisee johtoja kiinnittäessä. Miksiköhän muuten releeltä menee sekä keltainen että punainen johto kuljettajan oveen?

Jos vika on kontaktihäiriössä sulakerasiassa, miten ihmeessa tuon voisi korjata? Mikä johto/liitin voisi olla kysymyksessä.

Tai miten muuten saisin keskuslukituksen pelaamaan normaaliin tapaan?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

sellaista vaan, että olethan tietoinen, jotta sillä keskuslukolla on oma sulake johtonipussa sen varsainaisen sulakerasian yläpuolella (8A).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ImmoLaine

Viesti Kirjoittaja ImmoLaine »

Ahaa... Pitääpä tsekata. Huomasimme kyllä ainakin yhden johdossa olevan sulakkeen, mutta muistikuviemme mukaan se tuli laitettua siihen kun asensimme ajovaloautomatiikan (joka sekään ei tällä hetkellä muuten pelitä, polttelee isäukon mukaan sulaketta - mikä sulake?).

F19 ainakin on keskuslukitusta(kin) varten itse sulaketaulussa, mutta pitääpä tsekkailla kaikki johtonipuissa mahdollisesti olevat sulakkeet.

Jotain sähköä kyllä liikkuu johonkin, koska tuo rele napsuu, mutta meneeköhän sitten muille oville virtaa tuon ylimääräisen sulakkeen kautta?
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Sain oman keskuslukitukseni toimimaan kun noudatin foorumilta löytyneitä ohjeita. Ohjeissa neuvottiin ensin kokeilemaan keskuslukon toimivuutta repsikan puolelta. Kun totesin, että keskuslukon ohjaukset muuten toimivat muttei aina kuskin ovesta, otin kuskin ovesta keskuslukon servon (onko nimitys oikea :shock: :?: ) irti (pari ruuvia ja työntötangot irti niin helposti tuli pois) ja ruiskutin crc:tä sekä liikuttelin kaikkia liikkuvia osia. Öljyä ruiskuttelin myös muihin liikkuviin osiin ja niveliin joita ovesta löysin.

Servon irroittamista lukuun ottamatta tein samat toimenpiteet kaikille oville eli siis crc:tä liikkuviin osiin, myös servoihin. Servojen päässä on kumisuojus joka on hyvä siirtää sivuun kun ruiskii öljyä.

Liekö vikana ollut jokin kontaktihäiriö, koska nyt toimii moitteettomasti [koputtaa puuta] ja alkujaankin toimi repsikan puolta räplätessä.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ImmoLaine kirjoitti:
Jotain sähköä kyllä liikkuu johonkin, koska tuo rele napsuu, mutta meneeköhän sitten muille oville virtaa tuon ylimääräisen sulakkeen kautta?
kyllä sen "ylimääräisen" sulakkeen kautta ainakin tässä autossa (02Sedan) kulki kaikki virta sen kautta. Eli koko keskuslukko oli pimeänä kun se oli hapettunut. Sulake näkyy myös 110 korjauskirjan kytkentäkaaviossa, jonka perusteella aloin sitä etsiä. Sille on taas otettu virta muistaakseni just siitä F19:stä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ImmoLaine

Viesti Kirjoittaja ImmoLaine »

samarai kirjoitti:Sulake näkyy myös 110 korjauskirjan kytkentäkaaviossa, jonka perusteella aloin sitä etsiä.
Tämä on HB, vuotta en tiedä. Onko siis olemassa jonkinsortin korjauskirja, ihan suomeksi? Mistähän moisen voisi hankkia, nimi, tekijä, ISBN, hinta?
ImmoLaine

Keskuslukitus toimii taas

Viesti Kirjoittaja ImmoLaine »

Totta se on, keskuslukitus toimii taas. Eikä vikaa tarvinnut edes korjata, se vaan alkoi toimimaan ihan itsestään.

No, totuus lienee tarua ihmeellisempi, sulakerasian paikkeilla taisi/taitaa olla jokin kontaktihäiriö. Sitä kun runneltiin, väänneltiin ja käänneltiin joitakin kertoja tuloksetta. Jonkin ajan kuluttua kuitenkin "sähköt palautuivat".

Ja kyllä, johtonipussa tosiaan on yksi sulake, putkimallinen, joten ampeereita en pysty sanomaan. Jos/kun vika toistuu, lähdemme siitä johtosulakkeesta liikkelle.

Jos vaan löytäisi jostain jonkun korjauskäsikirjan....
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ImmoLaine kirjoitti:
samarai kirjoitti:Sulake näkyy myös 110 korjauskirjan kytkentäkaaviossa, jonka perusteella aloin sitä etsiä.
Tämä on HB, vuotta en tiedä. Onko siis olemassa jonkinsortin korjauskirja, ihan suomeksi? Mistähän moisen voisi hankkia, nimi, tekijä, ISBN, hinta?
joo ei taida löytyä kuin venäjänkielisiä mutta niissä on "venäläiseen tyyliin" paljon hyviä kuvia ja skeemejä joista on etenkin sähköhommissa apua ilman kielitaitoakin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin