Lasikuidun käytto luukuissa

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Lasikuidun käytto luukuissa

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Onko teistä toverit kukaan tehnyt tai tietääkö jonkun tehneen ladaan lasikuituosia, siis muitakin kuin pyöränkaaria. Lähinnä siis konepeltejä, takaluukunkantta ja mikseipä myös ovia ihan puhtaasti lasikuidusta. Tavoitteena siis painon säästö vaivan ja rahan säästön kustannuksella.

Periaatteessa nuo muodot ei nyt niin kaksiset ole etteikö se onnistusi ihan kotioloissa mutta onko kukaan näin tehnyt. Periaatteessa (2) painon säästöä pitäisi syntyä jos ei innostu rönimään sen kuitumaton ja hartsin kanssa vallan mahdottomia.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Miksi tyytyä muotojen toisintamiseen kun samalla voisi muotoilla ladaa ihan uusiksi!

Mahdollisuuksia on loputtomasti!
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Minä meinasin kesällä kokeilla jos konepellin olis kuidusta tehny mutta pitäs kyllä olla tosi ohut jos meinaa että painoa tippuu peltiseen verrattuna. Ei ainakaan montaa kerrosta passaa laitella. Eka pitäs tietty tehä muotti ja siitä vasta ite suoja että tulis saman kokone ja hirvee hiominen sitten.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Metallisten jäykkäreiden kanssa saattaa väännellä, kun metalli koneen lämmön vaikutuksesta venyy ja väännättää lasikuitua. Painon säästöä ei taida tulla, jos ei rakenna koko keulaa lasikuidusta. Saaneeko enää lupia flippikeulalle?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Entäs alupellistä? Itse tein keikan jälkeisen sivulasin pleksistä kuumailmapuhaltimella muotoillen. Enpäs osaa sanoa menestyisikö pleksi konepeittona. Olisi ainakin hintava.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

tahko kirjoitti:Entäs alupellistä? Itse tein keikan jälkeisen sivulasin pleksistä kuumailmapuhaltimella muotoillen. Enpäs osaa sanoa menestyisikö pleksi konepeittona. Olisi ainakin hintava.
Jäykkärit ne vaatii molemmat, jos meinaa saranoilla laittaa. Jos taas tekee pois nostettavan konepellin ja kiinteän peräkontin luukun, niin painon säästöä saa kun ottaa kaikki jäykistimet pois. Ovet karmeineen taitaa olla aika mahdottomuus lasikuidusta ja taitaapi tulla ongelmia katsastuksessakin, kun kolariturvallisuus heikentyy...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Jostain luin, että monesti kannattaa ennemminkin keventää alkuperäisiä peltiosia kuin tehdä vastaavat lasikuidusta. Esim. konepellistä/takaluukusta jättää vain se pintapelti ja heittää alapuolen tukirakenteet Nevadaan... Lerputhan niistä tulee, mutta kun tekee kunnon kiinnitykset niin ei ne ainakaan irti lähde 8)

Ja paljon painoa saa pois sisustuksesta ja ikkunoista.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Oli miten oli, tulen kokeilemaan asiaa silti ja käytän ohutta pintamattoa joka puolestaan ei ime hartsia viittä litraa neliölle.

Katsotaan kuinka äijän käy.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

jos konepellin teet pistä sähköputkea ristiin (muovista) jäykisteeksi mattojen väliiin. toimii hyvin 8)
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Käytittekö muottina vanhaa peltiä eli valoitte matot sen sisään, eli puritteko jäykisteet pois ja laminoitte lasikuitumatot konepellin sisäpintaan. Tällöinhän muoto kopioituu mutta valmis kuituvedos pienenee pellinpaksuuden verran. Tällä ei liene merkitystä. VAstaavasti jos haluaa nämä jäykisteet alkuperäisen näköiseksi voi matot valaa taas sen sisäpintaan. Hyvin tehtyä pitäisi valmiin vedoksen irroita pellistä pienin ponnisteluin ja samaa peltiä voinee käyttää useamman kerran.

Olenko nyt ihan hukassa ja harhassa tämän asian suhteen.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Katselepa veneenrakennuskirjoja, niistä löytyy kaikki,mitä tarvitset.
Niitä jäykisteitä ei todellakaan kannata tehdä metallista, kuten ylemänä neuvottiinkin ja muotti tehdään ulkopinnan päälle, tavallaan "negatiiviksi" ja tähän muottiin sitten leivotaan varsinainen aihio jäykisteineen.
Saranoiden ja salpojen laminoimiseen kannattaa paneutua, tähänkin löytyy apuja veneenrakennuskirjoista.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Toisaalta tuon saman painonsäästön saavuttaa tankkaamalla 5 litraa vähemmän ja kyllä lähtee.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Entäs millä saavutan silloin saman tekemisen ilon?

Netissä on kyllä tietoa varsin mukavasti juuri muottien tekoon liittyen ja uskoisin että nyt teoriaa on kerätty suhteellisen mukavasti ja mahdollisesti viikonlopun aikana teen ensimmäiset koevedokset lasikuidun ihmeellisessä maailmassa.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Puhumattakaan "vähän" erikoisemmasta ladasta, ei ole jokapojalla tuollaistakaan artikkelia autossaan.. 8)
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo Destorin esittämä asia on myös yksi pointti tähän kokeiluun lähtemisessä. Lasikuitua löytyy kyllä valitettavan monesta ladasta mutta sitä on käytetty enemmänkin alustan ja helmakoteloiden korjailuun.

Onhan se tapa tunettaa tämäkin..
Vastaa Viestiin