Automaattinen imuilman esilämmitys Samarasta Kantti-Ladaan
Automaattinen imuilman esilämmitys Samarasta Kantti-Ladaan
Unkarilaisilla kerhosivuilla on ohje,miten Samaran termostaattipatruunalla ohjattu imuilman esilämmitys voidaan helposti asentaa nk. pappa-malleihin.Imuilmaputkisto on halkaisijaltaan sama,joten mitään työstämistä ei tarvita.Väittivät sen tapahtuvan käden käänteessä.Laitteen toiminta on yksinkertainen.Imuilma muuttaa kanavaan sijoitetun termostaattipatruunan lämpötilaa.Lämpötilan muutosten vaikutuksesta termostaatin päässä olevan säätötapin pituus muuttuu.Säätötapin pää on suorassa yhteydessä ilmaläppään,joka sekoittaa sopivassa suhteessa ilmaa pakosarjalta ja ilmanpuhdistimen tuloputkesta.Toiminta on ympärivuotinen,eikä mitään kesä/talviasentoja tarvitse säädellä ympäristön lämpötilan mukaan.Kun monet Samaratkin ovat poistumassa liikenteestä näitä osia saisi edullisesti purkuautoista.Hyötynä on moottorin säästyminen ja parempi polttoainetalous.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
mitenkähän tämän systeemin toimivuus vanhemmiten? Eikös kattimalleissa ole samainen järjestelmä? Taitaa olla mekaaninen käsitehtävä kausisäätö varmempi?
Ensimmäisissä 2105 autoissahan oli uusinta uutta termostaattiohjattu imuilman esilämmitys ja sen lisäksi viellä 2105-1107010-40 kaasutin termostaattiohjatulla automaattiryypyllä. Jäi vaan melko pian käytöstä kyseiset systeemit. Siihen vielä se alipainetyhjäkäyntisaastehässäkkä niin tais olla jo letkujan niinkuin Axteekissa
Ensimmäisissä 2105 autoissahan oli uusinta uutta termostaattiohjattu imuilman esilämmitys ja sen lisäksi viellä 2105-1107010-40 kaasutin termostaattiohjatulla automaattiryypyllä. Jäi vaan melko pian käytöstä kyseiset systeemit. Siihen vielä se alipainetyhjäkäyntisaastehässäkkä niin tais olla jo letkujan niinkuin Axteekissa

Toiminnan tarkistus
Toiminta on niin yksinkeraista,että vain yksi asia voi mennä pieleen:termostaatti.Sen toiminta perustuu patruunan sisällä olevaan aineeseen,jonka lämpölaajenemiskerroin tunnetaan.Toiminnan voi helposti tarkistaa irroittamalla patruuna ja laittamalla se esimerkiksi pakkaseen.Mitataan työntömitalla patruunan
kokonaispituus.Lämmittämällä kädessä sen pituus pitäisi muuttua.Jos se muuttuu patruuna toimii.
Toinen tapa on mitata moottorille menevän ,sekoitetun imuilman lämpötilaa mittaamalla.Tähän voi käyttää erillisellä anturilla toimivaa digitaalimittaria.Jos anturin johto on riittävän pitkä voi mittarin tuoda auton ohjaamon puolelle.
kokonaispituus.Lämmittämällä kädessä sen pituus pitäisi muuttua.Jos se muuttuu patruuna toimii.
Toinen tapa on mitata moottorille menevän ,sekoitetun imuilman lämpötilaa mittaamalla.Tähän voi käyttää erillisellä anturilla toimivaa digitaalimittaria.Jos anturin johto on riittävän pitkä voi mittarin tuoda auton ohjaamon puolelle.