Bensapumpusta
Bensapumpusta
Onko kokemusta riittääkö ladan bensapumpussa tuottoa tuplakaasareille? Auto ompi putkivetoinen 1600. Toinen kyssäri liittyy virranjakajaan. Autoon on vaihdettu nokka (312) ja kaasaritkin mallia 2 x solex 40. Nokan ajoitus pitäisi olla kohillaan ja venttiilin välyksetkin ok. Yskii kaasareissa välillä ja ei käy kuin kolmella pytyllä, jos edes niilläkään välillä. Puristuksia tasaisesti ihan hyvin. Mietin tuota virranjakajaa, että onkohan se mennyt pimeeksi...pitää olla todella reilusti aikasella, että käy edes jotenkin. Onko kokemuksia tai valmista diagnoosia, mikä larppaa vaivaa?
Käynti
Käykö huonosti pelkästään tyhjäkäynnillä vai myös ajettaessa?
Bensapumpun pitäisi loppua vastaa pitkään kaasupohjassa ajettaessa.
Mites noitten kaasarien suuttimet, onko samaa kokoa?
Entäs tyhjäkäyntiseokset? Säädetään ensin kiinni ja sitten kaikki samanverran auki ja siitä hienosäätö.
Onko kaasarit synkassa? Anna käydä tyhjäkäyntiä ja tunget kostutetun sormen kaasarin imusuppilon sisään ja näin vertailet imun määrää vaikka 2. ja 3. sylinterin välillä.
Mitkä tulpat? Bosch Super4-W78 nelikärkitulpat on tosi jees meillä ne toimii ainakin kylmästä kuumaan tosi hyvin(motonetin hinta 15,90 sarja).
Onko imusarjan tiivisteet kunnossa? Testaa laittamalla käymään ja starttipilottia tiivistesaumoihin ruiskimalla, mikäli käynti tasoittuu niin tiivisteet uusiksi.
Onko virranjakajan kansi kunnossa?
Mikä virranjakaja? (tutki nämä ensin)
Jos siinä on alipainesäätö ja kärjet niin onko tuo kärkien alla oleva laakeri väljä? Ota kärjistä kiinni ja tutki liikkuuko kärjet ylös/alas tai muuten outoon suuntaan.
Mikäli alipainesäätö löytyy onhan se letku irti?
Onko jakajan akseli väljä eli liikkuuko sivusuuntaan kun ottaa pyörijästä kiinni ja heiluttaa vaakatasossa?
Yleisesti suosittelen virranjakajaksi mallia jossa ei ole alipainesäätöä jos on kärjellinen ja ihan hyvä olisi olla kärjetön (tässä on alipainesäätö mutta ei haittaa vaikka menisi väljäksi).
No näillä nyt ensin pitäisi päästä alkuun jos osaat kertoa lisää oireita niin lisää voin yrittää neuvoa.
Bensapumpun pitäisi loppua vastaa pitkään kaasupohjassa ajettaessa.
Mites noitten kaasarien suuttimet, onko samaa kokoa?
Entäs tyhjäkäyntiseokset? Säädetään ensin kiinni ja sitten kaikki samanverran auki ja siitä hienosäätö.
Onko kaasarit synkassa? Anna käydä tyhjäkäyntiä ja tunget kostutetun sormen kaasarin imusuppilon sisään ja näin vertailet imun määrää vaikka 2. ja 3. sylinterin välillä.
Mitkä tulpat? Bosch Super4-W78 nelikärkitulpat on tosi jees meillä ne toimii ainakin kylmästä kuumaan tosi hyvin(motonetin hinta 15,90 sarja).
Onko imusarjan tiivisteet kunnossa? Testaa laittamalla käymään ja starttipilottia tiivistesaumoihin ruiskimalla, mikäli käynti tasoittuu niin tiivisteet uusiksi.
Onko virranjakajan kansi kunnossa?
Mikä virranjakaja? (tutki nämä ensin)
Jos siinä on alipainesäätö ja kärjet niin onko tuo kärkien alla oleva laakeri väljä? Ota kärjistä kiinni ja tutki liikkuuko kärjet ylös/alas tai muuten outoon suuntaan.
Mikäli alipainesäätö löytyy onhan se letku irti?
Onko jakajan akseli väljä eli liikkuuko sivusuuntaan kun ottaa pyörijästä kiinni ja heiluttaa vaakatasossa?
Yleisesti suosittelen virranjakajaksi mallia jossa ei ole alipainesäätöä jos on kärjellinen ja ihan hyvä olisi olla kärjetön (tässä on alipainesäätö mutta ei haittaa vaikka menisi väljäksi).
No näillä nyt ensin pitäisi päästä alkuun jos osaat kertoa lisää oireita niin lisää voin yrittää neuvoa.
bensapumppu ja tuotto
Minulla on erikoisen tuntuinen vika, jonka uskoisin johtuvan bensapumpun tuoton riittämättömyydestä. Kiihdytettäessä kaasu pohjassa vauhtia tulee 120-130, kunnes alkaa armoton nykiminen. Seosmittari putoaa laihalle lähes täydellisestä seoksesta. Pintakaasulla ajaessa sen jälkeen kone nykii muutaman sadan metrin ajan ja toimii sitten taas normaalisti. Siitä auto taas kiihtyy hetken normaalisti ja taas alkaa sama rumba.
Sähköisen bensapumpun saan kaverin kautta kympillä joten kannattaa kokeilla. Samanlaisella kaveri ruokkii 2.8 V6:sta (~150hp) joten tuotto taitaa riittää. Kannattaisikohan se laittaa perän tuntumaan pohjaan vai konehuoneeseen rintapeltiin? Kokeilemallahan se tietysti selviää ja helpointa aloittaa kokeilu konehuoneesta.
Sähköisen bensapumpun saan kaverin kautta kympillä joten kannattaa kokeilla. Samanlaisella kaveri ruokkii 2.8 V6:sta (~150hp) joten tuotto taitaa riittää. Kannattaisikohan se laittaa perän tuntumaan pohjaan vai konehuoneeseen rintapeltiin? Kokeilemallahan se tietysti selviää ja helpointa aloittaa kokeilu konehuoneesta.
Pumppu
Kyllä toi on ihan selvästi pumppaustehon puute bensapumpussa. Lähes mikä tahansa sähköinen bensapumppu riittää bensan siirtoon. Mulla on käytössä kaksi Facet:n solid state pumppua, yksikin riittäisi mutta toimintahäiriöiden varalta on kaksi...
Yleensä noi sähköpumput on lykkäävää mallia eli ne ei ime konehuoneeseen bensaa vaan ne pitää laittaa takaluukkuun lykkäämään.
Kyllä tuollainen nykimisilmiö muuten tulee jos bensanpinnat on säädetty liian alas ja kohon neulaventtiili on liian pieni.
Onko sulla tuplat vai joku vakiokaasari? Vakiokaasareissa ei meinaa riittää toi neulaventtiilin koko.
Yleensä noi sähköpumput on lykkäävää mallia eli ne ei ime konehuoneeseen bensaa vaan ne pitää laittaa takaluukkuun lykkäämään.
Kyllä tuollainen nykimisilmiö muuten tulee jos bensanpinnat on säädetty liian alas ja kohon neulaventtiili on liian pieni.
Onko sulla tuplat vai joku vakiokaasari? Vakiokaasareissa ei meinaa riittää toi neulaventtiilin koko.
Re: Pumppu
Fiat regatan Weber, kaksikurkkuinen. Voi olla että tuotto Ladan pumpussa riittäisi mutta paine romahtaa liikaa. Joissain regatoissa on ollut sähköpumppu ja paineensäädin vakiona, joissain vain mekaaninen pumppu.Jankos kirjoitti: Onko sulla tuplat vai joku vakiokaasari? Vakiokaasareissa ei meinaa riittää toi neulaventtiilin koko.
Pumppu tulee siis taakse =)
Kiitosta vaan paljon neuvoista... katselin tuossa autoa eilen, ja vaihtelin vähän kaikenlaista osaa. Vaihdoin virranjakajan (ilman alipainesäätäjää), puolan, tulpanjohdot, bensaletkut konehuoneessa ja säädin sytkän kunnolla. Koitin laittamalla "vakiokaasarin" takas ja säädin että molemmat kurkut aukee samaan aikaan. Nyt kiekasee ihan hyvin. Katselin pikasesti niitä tuplien suuttimia ja pääsuutin tais olla kokoa 155? Ne ovat olleet ennen 2.0 OHC-koneessa, joten taitaa olla pienempien suuttimien hankinta edessä. Oisko sulla antaa vinkkiä mitä kokoa siihen kannattas sovittaa? Auto on oikeestaan "puoliviritteinen" eli täysverinen se ei ole, joten suuttimet varmaan sen mukaan. Ensi kesänä olis sitten tarkotus lisätehoa katsella,jolloin suuttimet mietittävä uudestaan...
Ps. on muuten hankala virittää ladaan vivusto solexin tuplille...
Palataanhan asiaan!
Ps. on muuten hankala virittää ladaan vivusto solexin tuplille...
Palataanhan asiaan!
suuttimet yms.
ip98:
Suuttimen koko nyt ei ihan oudolta vaikuta, kutakuinkin tuota kokoa se pitäisi ollakin. Tietysti suutinputki ja ilmasuutinkin vaikuttaa asiaan.
Onko ne sun solexit toimineet ihan ok siinä ohc koneessa? Mikäli ovat niin kyllä niiden tasasesti pitäis käydä tuossakin(mikäli ei ilmavuotoja).
Mikäli kaasarit on ehjät ja jokaisessa kurkussa samanlaiset suuttimet ja tyhjäkäyntiseos kutakuinkin samaan säädetty, niin koneen käynti pitäisi olla tasaista. Ainoastaan seos voisi olla pielessä, mutta kyllä sen silti tasan pitäisi käydä.
Kertomasi oireet viittavaat juurikin sytkään ja imuvuotoon.
Minkälaiset tiivisteet sulla on imusarjan ja kaasarien välissä?
Mikäli sulla ongelmia on ollut vivuston kanssa, niin olihan ne kaasarit synkassa kunnolla?
Koititko muuten käyttää noiden sytkämuutosten jälkeenkin tuplilla?
Teppo:
Oletko muuten säätänyt sen neulaventtiilin kohdalleen? Ladassa tuo kaasari on melko varmasti hieman eri asennossa kuin fiiussa, vaikka kyllähän se molemmissa pitäisi olla suorassa mutta ei sitten yleensä olekaan. Eli pikkasen ylemmäksi säädät bensanpintaa, niin voipi auttaa?
Suuttimen koko nyt ei ihan oudolta vaikuta, kutakuinkin tuota kokoa se pitäisi ollakin. Tietysti suutinputki ja ilmasuutinkin vaikuttaa asiaan.
Onko ne sun solexit toimineet ihan ok siinä ohc koneessa? Mikäli ovat niin kyllä niiden tasasesti pitäis käydä tuossakin(mikäli ei ilmavuotoja).
Mikäli kaasarit on ehjät ja jokaisessa kurkussa samanlaiset suuttimet ja tyhjäkäyntiseos kutakuinkin samaan säädetty, niin koneen käynti pitäisi olla tasaista. Ainoastaan seos voisi olla pielessä, mutta kyllä sen silti tasan pitäisi käydä.
Kertomasi oireet viittavaat juurikin sytkään ja imuvuotoon.
Minkälaiset tiivisteet sulla on imusarjan ja kaasarien välissä?
Mikäli sulla ongelmia on ollut vivuston kanssa, niin olihan ne kaasarit synkassa kunnolla?
Koititko muuten käyttää noiden sytkämuutosten jälkeenkin tuplilla?
Teppo:
Oletko muuten säätänyt sen neulaventtiilin kohdalleen? Ladassa tuo kaasari on melko varmasti hieman eri asennossa kuin fiiussa, vaikka kyllähän se molemmissa pitäisi olla suorassa mutta ei sitten yleensä olekaan. Eli pikkasen ylemmäksi säädät bensanpintaa, niin voipi auttaa?
Suuttimista
Kyllä ne sen edellisen omistajan mukaan pelas ihan hyvin ja kuulemma suht. hyvin säädöissäkin... Veikkaan kyllä, että imuilmavuoto on ainakin ollut, koska pakosarjan ja imusarjan laipat on eripaksuset, niin jouduin vähän patenttia tekemään. En ole koittanut nyt kun uusi virranjakaja on kiinni. Vakiokaasarilla alko ainakin pelittämään oikein hyvin. Tiivisteenä on ihan vakiotiiviste. Pitäskö itse tehdä? Mistä materiaalista? Yks asia mua kans askarruttaa, kun imusarjan ja kannen välissä on melkonen porras vielä, niin se varmaan aiheuttaa negatiivista pyörteilyä... Pitääpä taas viikonvaihteessa tutkailla...
Ei se pykälä haittaa kunhan menosuuntaan ei ole terävää kulmaa eli hyppyri saa olla niin että imusarja pienempi kuin kannen reikä ja sama pakopuolella eli pakosarja isompi kuin kannen kanava, tiiviste myös täytyy tarkistaa ettei se aiheuta ylimääräistä kuristinta. Hyppyri näin päin jopa auttaa konetta eli aiheuttaa pyörteilyä juuri kun seos virtaa takaisinpäin eli väärään suuntaan ja näin estää takaisintakaisinvirtausta ja samalla parantaa hengitystä. Menosuuntaan saa olla melko suurikin hypäys ennenkuin se haittaa virtausta.
Jos pykälä on toisinpäin eli menosuuntaan on kulma joka haittaa virtausta niin tämä voi aiheuttaa jopa pakovenan palamisen koska esim yksi sylinteri saa vähemmän tavaraa eli käy laihalla, turbokoneessa voi aiheuttaa vielä suurempaa tuhoa nakutuksen myötä (mäntä sulaa etc).
Jos pykälä on toisinpäin eli menosuuntaan on kulma joka haittaa virtausta niin tämä voi aiheuttaa jopa pakovenan palamisen koska esim yksi sylinteri saa vähemmän tavaraa eli käy laihalla, turbokoneessa voi aiheuttaa vielä suurempaa tuhoa nakutuksen myötä (mäntä sulaa etc).
124/2101 practical beauty
Re: suuttimet yms.
Neulaan en ole koskenut. Kone pyörii nytkin hieman rikkaalla normaaliajossa, muistelisin 0,85-0,9 välillä. Täyskaasulla seos pysyy hyvin parhaan tehon alueella. Jos bensapintaa nostaisi hieman, muuttuisiko seos tosi rikkaalle? Riittäisikö paine siltikään pitämään kohokammiota täynnä?Jankos kirjoitti: Oletko muuten säätänyt sen neulaventtiilin kohdalleen? Ladassa tuo kaasari on melko varmasti hieman eri asennossa kuin fiiussa, vaikka kyllähän se molemmissa pitäisi olla suorassa mutta ei sitten yleensä olekaan. Eli pikkasen ylemmäksi säädät bensanpintaa, niin voipi auttaa?
Uusi bensapumppu saattaa tulla jo loppuviikosta, joten nyt ei tarvitsekaan kengitellä yli 130 vauhteja =)