Tossa alimmassa jotain pientä juttua turposta.nivailija kirjoitti:Onko jollain kokemuksia/autossaan Niva-Turbo El Original?
Tietoja ahtopaineista yms.?
Nivan-modifiointi osio!!!
taas korotus asiaa
nuuskinpa tallissa ja...
löytyi nurkista pari settiä ko.iskareita...
http://personal.inet.fi/business/liero/konit.JPG
noita meinasin testata nivaan taakke ,kunhan saan eteen ne saapin jouset paikalleen ja sorvattua taakke ne korotus palikat...
noiden konien mitat mytyssä 380mm erektiossa 590mm, minkä mittaset lienee alkuperäiset???
nuuskinpa tallissa ja...
löytyi nurkista pari settiä ko.iskareita...
http://personal.inet.fi/business/liero/konit.JPG
noita meinasin testata nivaan taakke ,kunhan saan eteen ne saapin jouset paikalleen ja sorvattua taakke ne korotus palikat...
noiden konien mitat mytyssä 380mm erektiossa 590mm, minkä mittaset lienee alkuperäiset???
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Re: saharat
Saharat on suomessa tän vuoden tulokas,eikä ole vielä kokemuksia talvesta.niva kirjoitti:kuinka noi sahara gummit pitää talvikeleillä
Mites teillä on vetarien suojakumit kestäneet korotuksen jälkeen.
Itellä nimittäin hajos molemmista sisemmistä kumit hetimiten.
Ja ne saapin vieterit eteen ei oo hyvät, laikkasin kierroksen jousesta pois eikä vieläkään riiputuksessa jousta edes kumiin saakka
Ennen vieterin lyhentämistä ajettavuus oli todella surkee, keula pomppi kuin olis ollu lehtijouset alla
Itellä nimittäin hajos molemmista sisemmistä kumit hetimiten.
Ja ne saapin vieterit eteen ei oo hyvät, laikkasin kierroksen jousesta pois eikä vieläkään riiputuksessa jousta edes kumiin saakka

Ennen vieterin lyhentämistä ajettavuus oli todella surkee, keula pomppi kuin olis ollu lehtijouset alla

Meinasit varmaan että ulosjoustokumi?
Hommahan johtu siitä että vaikka ulosjoustokumi oli katkastu niin ylätukivarsi makasi kokoajan kumia vasten.
Elikkä kun ajo monttuun ja keulassa ei ollu ulosjoustoo tippaakaan, niin keula ikäänkuin putos jokaikiseen monttuun ja sai etupään nyökkimään pastamaisesti.
Nyt se pelaa mitenkuten, mutta liian jäykät ne jouset on. On vaan sellanen fiilis että vakio etuvietereillä pääs rampilla pitemmälle... prkl kun ei tullu mitattua.
Mites Toverinivalla on ne Voortin jouset toiminu? Jos vaihtas alle sellaset?
Hommahan johtu siitä että vaikka ulosjoustokumi oli katkastu niin ylätukivarsi makasi kokoajan kumia vasten.
Elikkä kun ajo monttuun ja keulassa ei ollu ulosjoustoo tippaakaan, niin keula ikäänkuin putos jokaikiseen monttuun ja sai etupään nyökkimään pastamaisesti.
Nyt se pelaa mitenkuten, mutta liian jäykät ne jouset on. On vaan sellanen fiilis että vakio etuvietereillä pääs rampilla pitemmälle... prkl kun ei tullu mitattua.
Mites Toverinivalla on ne Voortin jouset toiminu? Jos vaihtas alle sellaset?
sekä sisään ja ulosjouston gummit katkaisin n.puoliksi...
testailmpa larpanjäykkiksellä tätäkin...
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa.jpg
ja takaperinkin
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
etupääkin joustaa (melkein)
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
testailmpa larpanjäykkiksellä tätäkin...
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa.jpg
ja takaperinkin
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
etupääkin joustaa (melkein)
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Joo mä oon useesti sitä maininnu että noi saabin vieterit on ehkä hiukka turhan tiukat, keula pysyy kyllä korotuksessaan hyvin mut sisäänjoustoa ei ihan hirveesti jää (tosin ei sitä muutenkaan paljoo oo), mersun jousia on Jyskylän pojat kehunu että ne toimis hyvin vielä joustojenkin osalta.
Noi Sierran jouset on ihan unelmat joustojen suhteen, onkelmia vaan on että niistä täytyy tehä sopivat eli ylin ja alin kieppi tarvii tiukentaa jotta sopii hyvin kuppiin - tossahan on sit se vaara että ne jouset voipi napsahtaa poikki kun niitä on joutunu kuumentaan, mulla tosin on ne ollu nyt jo jonkin aikaa alla eikä o mikskään menny. Toinen onkelma on se että ne sais olla vähän pitemmät, mulla on nyt jousilautasen alla korotuspalikat niin että ulkoreunassa 20mm ja sisäreunassa 10-15mm (joutu vähän rällään kiilaks että istu hyvin tukivarteen), toi korotus on muuten ihan hyvä mut raidetanko ottaa tietyssä asennossa kiinni jousilautaseen - siitähän voi ottaa siivun pois mut ite varmaan pudotan sen takas alas ja koitan mersun jousia.
Korotuksen suhteen toi sierran jousi + lautasen korotus nostaa samaan kuin saabin jousi, ehkä 10mm vähemmän. Nytten tuntuis että ne jouset on jonkun verran lässähtany ja keula pudonnut.
Tossa on sierran jousi + korotettu lautanen ja max. sisäänjousto, sisäänjoustokumia leikattu 35-40mm, jousessa ois vielä varaa painua kasaan vaikka kuinka!

Tossa rampitettuna, muutama sentti ois varaa vielä lisätä sisäänjoustoa ennenkuin rengas rupee raapiin, pudotan jousilautasen alas ja lisään sisäänjoustoo 20-30mm (riippuen mitkä jouset seuraavaks tulee)

Tossa Markolla pitäis olla Mersun jouset alla, hyvin näyttäys korottavan eikä näytä niin tiheeltä kuin saabin jousi eli luulis sisäänjoustoo olevan.

Tossa joku aika sitten rampitettiin mun ja Lennyn nivoja. Mulla ne sierran jouset + jousilautasen nosto + ulos- ja sisäänjoustokumeja silvottu 30-40mm ja sitten taas Lennyssä saabin vieterit + ulosjoustonkumista leikattu 40mm ja jousilautasessa pieni reikä (sisäänjoustokumi uppoo ehkä noin 20mm syvemmälle. Lopputulos oli että eroo ei oikeestaan ollu etupään joustoissa!
Noi Sierran jouset on ihan unelmat joustojen suhteen, onkelmia vaan on että niistä täytyy tehä sopivat eli ylin ja alin kieppi tarvii tiukentaa jotta sopii hyvin kuppiin - tossahan on sit se vaara että ne jouset voipi napsahtaa poikki kun niitä on joutunu kuumentaan, mulla tosin on ne ollu nyt jo jonkin aikaa alla eikä o mikskään menny. Toinen onkelma on se että ne sais olla vähän pitemmät, mulla on nyt jousilautasen alla korotuspalikat niin että ulkoreunassa 20mm ja sisäreunassa 10-15mm (joutu vähän rällään kiilaks että istu hyvin tukivarteen), toi korotus on muuten ihan hyvä mut raidetanko ottaa tietyssä asennossa kiinni jousilautaseen - siitähän voi ottaa siivun pois mut ite varmaan pudotan sen takas alas ja koitan mersun jousia.
Korotuksen suhteen toi sierran jousi + lautasen korotus nostaa samaan kuin saabin jousi, ehkä 10mm vähemmän. Nytten tuntuis että ne jouset on jonkun verran lässähtany ja keula pudonnut.
Tossa on sierran jousi + korotettu lautanen ja max. sisäänjousto, sisäänjoustokumia leikattu 35-40mm, jousessa ois vielä varaa painua kasaan vaikka kuinka!

Tossa rampitettuna, muutama sentti ois varaa vielä lisätä sisäänjoustoa ennenkuin rengas rupee raapiin, pudotan jousilautasen alas ja lisään sisäänjoustoo 20-30mm (riippuen mitkä jouset seuraavaks tulee)

Tossa Markolla pitäis olla Mersun jouset alla, hyvin näyttäys korottavan eikä näytä niin tiheeltä kuin saabin jousi eli luulis sisäänjoustoo olevan.
Tossa joku aika sitten rampitettiin mun ja Lennyn nivoja. Mulla ne sierran jouset + jousilautasen nosto + ulos- ja sisäänjoustokumeja silvottu 30-40mm ja sitten taas Lennyssä saabin vieterit + ulosjoustonkumista leikattu 40mm ja jousilautasessa pieni reikä (sisäänjoustokumi uppoo ehkä noin 20mm syvemmälle. Lopputulos oli että eroo ei oikeestaan ollu etupään joustoissa!
Kyllä mäkin ihmettelen tota hommaa.Korotusta tulee jus sopivasti,vetarit kestänyt kun rajoitin kääntyvyyttä.Ajolleen helvetin hyvät,tiellä ja metsässä.Sisäänjoustoa on sen verran ettei ihan nappaa pyörä kiinni.Takapäätä tekis mieli parantaa,mut kun mulla ne ilmaiskarit siä,ni se rajoittaa vähän.Alapään kiinnitys täytyis nostaa ylemmäs.
Mut kyllä tosiaan noi saabin jouset toimii edessä.Alappas Arska hakeen syytä pompotteluun jostain muualta??
Ja vetarin suojakumit kyllä kestää.Oletan että sattu vanhuuttaan vaan hajoomaan just nyt.
Mut kyllä tosiaan noi saabin jouset toimii edessä.Alappas Arska hakeen syytä pompotteluun jostain muualta??
Ja vetarin suojakumit kyllä kestää.Oletan että sattu vanhuuttaan vaan hajoomaan just nyt.
Murroksen kumit on varmaan orkkikset eli vuodelta -92, eihän edes ryssän vehkeet voi olla niin pitkäikäsii
Taidan vaihtaa takas ne orkkis jouset, kun ne on ihan ryhdikkäät... Jos vaikka tekis korotuskäikäleet mallia takapää?
Ja sit leikkaan sen sisäänjoustokuminkin pätkäksi, jos se nyökkäis kivemmin sisään.

Taidan vaihtaa takas ne orkkis jouset, kun ne on ihan ryhdikkäät... Jos vaikka tekis korotuskäikäleet mallia takapää?
Ja sit leikkaan sen sisäänjoustokuminkin pätkäksi, jos se nyökkäis kivemmin sisään.
Puskuti irti?
Moro,aattelin alkaa tekeen itelle maasturia tosta Nivasta joka tuli noissa kaupoissa!
Nyt kun vähän aloin sitä purkaa niin en äkkiseltään huomannut mitään pulttia jolla sais noi etupuskurin putket irti jotka menee tonne runko-palkkeihin sisään,voisko joku vähän valaista asiaa?
Nyt kun vähän aloin sitä purkaa niin en äkkiseltään huomannut mitään pulttia jolla sais noi etupuskurin putket irti jotka menee tonne runko-palkkeihin sisään,voisko joku vähän valaista asiaa?
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
BFG:n mutikoista "mutu" tietoa ja kuultua ja nähtyäkin (ei omaa kokemusta):
-Kyljet pehmeet, vesakko pamauttaa reiän melko helposti.
-Onneton rengas talvella
-Ei järin kova maastorengas pitonsa puolesta
-Melko hyvä ajella tiellä
Sahara
-He*vetin hyvä pito
-Melko mukava tieajossa (Sahara2 vähän äänekkäämmän olonen)
-Pehmee pintakumiseos ja kestää ajaa pienillä paineilla, kyljet kovemmat kun BFG
-Ei talvikokemusta
-Hintaa yritetään nostaa tällähetkellä
235/75-15 kokosena ei ihan hirveetä valikoimaa maastorenkaita löydy:
-Insa Turbo: Sahara ja Dakar
-BFG: All terrain ja Mud terrain
-Bridgestone: Dueller 6** (MudTerrain-kuvio)
Noita ainakin löytyy aika hyvin tohon kokoluokkaan, joitein muitakin toki vielä on mut noi nyt päällimmäisenä mielessä. Noista Insa halvin, BFG ja Bridge aika liki samanhintasia mut Bridgestonen Mutikas kuulemma paaaaljon parempi kaikinpuolin.
-Kyljet pehmeet, vesakko pamauttaa reiän melko helposti.
-Onneton rengas talvella
-Ei järin kova maastorengas pitonsa puolesta
-Melko hyvä ajella tiellä
Sahara
-He*vetin hyvä pito
-Melko mukava tieajossa (Sahara2 vähän äänekkäämmän olonen)
-Pehmee pintakumiseos ja kestää ajaa pienillä paineilla, kyljet kovemmat kun BFG
-Ei talvikokemusta
-Hintaa yritetään nostaa tällähetkellä
235/75-15 kokosena ei ihan hirveetä valikoimaa maastorenkaita löydy:
-Insa Turbo: Sahara ja Dakar
-BFG: All terrain ja Mud terrain
-Bridgestone: Dueller 6** (MudTerrain-kuvio)
Noita ainakin löytyy aika hyvin tohon kokoluokkaan, joitein muitakin toki vielä on mut noi nyt päällimmäisenä mielessä. Noista Insa halvin, BFG ja Bridge aika liki samanhintasia mut Bridgestonen Mutikas kuulemma paaaaljon parempi kaikinpuolin.