Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

nivailija kirjoitti:Onko jollain kokemuksia/autossaan Niva-Turbo El Original?

Tietoja ahtopaineista yms.?
Tossa alimmassa jotain pientä juttua turposta.
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

taas korotus asiaa

nuuskinpa tallissa ja...
löytyi nurkista pari settiä ko.iskareita...
http://personal.inet.fi/business/liero/konit.JPG
noita meinasin testata nivaan taakke ,kunhan saan eteen ne saapin jouset paikalleen ja sorvattua taakke ne korotus palikat...
noiden konien mitat mytyssä 380mm erektiossa 590mm, minkä mittaset lienee alkuperäiset???
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
niva

saharat

Viesti Kirjoittaja niva »

kuinka noi sahara gummit pitää talvikeleillä :?:
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: saharat

Viesti Kirjoittaja LENNY »

niva kirjoitti:kuinka noi sahara gummit pitää talvikeleillä :?:
Saharat on suomessa tän vuoden tulokas,eikä ole vielä kokemuksia talvesta.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Mites teillä on vetarien suojakumit kestäneet korotuksen jälkeen.
Itellä nimittäin hajos molemmista sisemmistä kumit hetimiten.

Ja ne saapin vieterit eteen ei oo hyvät, laikkasin kierroksen jousesta pois eikä vieläkään riiputuksessa jousta edes kumiin saakka :?
Ennen vieterin lyhentämistä ajettavuus oli todella surkee, keula pomppi kuin olis ollu lehtijouset alla :evil:
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

ei onkelmia vetarin gummien kanss ,ne porsi jo ennen korotusta :)
mulla pelittää keula saapin vietereillä ja puoliksi silputuilla pohjaan lyöntigummeilla nivaksi hyvin , oudolta kuulostaa tuo kertomasi pomppiminen :?
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Meinasit varmaan että ulosjoustokumi?

Hommahan johtu siitä että vaikka ulosjoustokumi oli katkastu niin ylätukivarsi makasi kokoajan kumia vasten.
Elikkä kun ajo monttuun ja keulassa ei ollu ulosjoustoo tippaakaan, niin keula ikäänkuin putos jokaikiseen monttuun ja sai etupään nyökkimään pastamaisesti.

Nyt se pelaa mitenkuten, mutta liian jäykät ne jouset on. On vaan sellanen fiilis että vakio etuvietereillä pääs rampilla pitemmälle... prkl kun ei tullu mitattua.

Mites Toverinivalla on ne Voortin jouset toiminu? Jos vaihtas alle sellaset?
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

sekä sisään ja ulosjouston gummit katkaisin n.puoliksi...

testailmpa larpanjäykkiksellä tätäkin...
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa.jpg
ja takaperinkin
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
etupääkin joustaa (melkein)
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo mä oon useesti sitä maininnu että noi saabin vieterit on ehkä hiukka turhan tiukat, keula pysyy kyllä korotuksessaan hyvin mut sisäänjoustoa ei ihan hirveesti jää (tosin ei sitä muutenkaan paljoo oo), mersun jousia on Jyskylän pojat kehunu että ne toimis hyvin vielä joustojenkin osalta.

Noi Sierran jouset on ihan unelmat joustojen suhteen, onkelmia vaan on että niistä täytyy tehä sopivat eli ylin ja alin kieppi tarvii tiukentaa jotta sopii hyvin kuppiin - tossahan on sit se vaara että ne jouset voipi napsahtaa poikki kun niitä on joutunu kuumentaan, mulla tosin on ne ollu nyt jo jonkin aikaa alla eikä o mikskään menny. Toinen onkelma on se että ne sais olla vähän pitemmät, mulla on nyt jousilautasen alla korotuspalikat niin että ulkoreunassa 20mm ja sisäreunassa 10-15mm (joutu vähän rällään kiilaks että istu hyvin tukivarteen), toi korotus on muuten ihan hyvä mut raidetanko ottaa tietyssä asennossa kiinni jousilautaseen - siitähän voi ottaa siivun pois mut ite varmaan pudotan sen takas alas ja koitan mersun jousia.
Korotuksen suhteen toi sierran jousi + lautasen korotus nostaa samaan kuin saabin jousi, ehkä 10mm vähemmän. Nytten tuntuis että ne jouset on jonkun verran lässähtany ja keula pudonnut.

Tossa on sierran jousi + korotettu lautanen ja max. sisäänjousto, sisäänjoustokumia leikattu 35-40mm, jousessa ois vielä varaa painua kasaan vaikka kuinka!
Kuva

Tossa rampitettuna, muutama sentti ois varaa vielä lisätä sisäänjoustoa ennenkuin rengas rupee raapiin, pudotan jousilautasen alas ja lisään sisäänjoustoo 20-30mm (riippuen mitkä jouset seuraavaks tulee)
Kuva

Tossa Markolla pitäis olla Mersun jouset alla, hyvin näyttäys korottavan eikä näytä niin tiheeltä kuin saabin jousi eli luulis sisäänjoustoo olevan.
Kuva

Tossa joku aika sitten rampitettiin mun ja Lennyn nivoja. Mulla ne sierran jouset + jousilautasen nosto + ulos- ja sisäänjoustokumeja silvottu 30-40mm ja sitten taas Lennyssä saabin vieterit + ulosjoustonkumista leikattu 40mm ja jousilautasessa pieni reikä (sisäänjoustokumi uppoo ehkä noin 20mm syvemmälle. Lopputulos oli että eroo ei oikeestaan ollu etupään joustoissa!
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Kyllä mäkin ihmettelen tota hommaa.Korotusta tulee jus sopivasti,vetarit kestänyt kun rajoitin kääntyvyyttä.Ajolleen helvetin hyvät,tiellä ja metsässä.Sisäänjoustoa on sen verran ettei ihan nappaa pyörä kiinni.Takapäätä tekis mieli parantaa,mut kun mulla ne ilmaiskarit siä,ni se rajoittaa vähän.Alapään kiinnitys täytyis nostaa ylemmäs.

Mut kyllä tosiaan noi saabin jouset toimii edessä.Alappas Arska hakeen syytä pompotteluun jostain muualta??
Ja vetarin suojakumit kyllä kestää.Oletan että sattu vanhuuttaan vaan hajoomaan just nyt.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Murroksen kumit on varmaan orkkikset eli vuodelta -92, eihän edes ryssän vehkeet voi olla niin pitkäikäsii :lol:

Taidan vaihtaa takas ne orkkis jouset, kun ne on ihan ryhdikkäät... Jos vaikka tekis korotuskäikäleet mallia takapää?

Ja sit leikkaan sen sisäänjoustokuminkin pätkäksi, jos se nyökkäis kivemmin sisään.
Teemu

Puskuti irti?

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Moro,aattelin alkaa tekeen itelle maasturia tosta Nivasta joka tuli noissa kaupoissa!

Nyt kun vähän aloin sitä purkaa niin en äkkiseltään huomannut mitään pulttia jolla sais noi etupuskurin putket irti jotka menee tonne runko-palkkeihin sisään,voisko joku vähän valaista asiaa?
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

runkopalkeissa altapäin kurkkien näkyy 24mm pultinkannat 1kpl/puoli, hinauslenkit myös kiinni ko. pulteilla.
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Teemu

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Kiitän,itelläkin innostus tohon Nivaan kasvoi kun katsoin noita teidän autoja ja offi kuvia+videoita!
Kyllä kasvo kunnioitus noita Nivoja kohtaan!
Kummat renkaat kannattas ostaa BF mutterit vai noi Saharat mitä teillä näyttää olevan?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

BFG:n mutikoista "mutu" tietoa ja kuultua ja nähtyäkin (ei omaa kokemusta):
-Kyljet pehmeet, vesakko pamauttaa reiän melko helposti.
-Onneton rengas talvella
-Ei järin kova maastorengas pitonsa puolesta
-Melko hyvä ajella tiellä

Sahara
-He*vetin hyvä pito
-Melko mukava tieajossa (Sahara2 vähän äänekkäämmän olonen)
-Pehmee pintakumiseos ja kestää ajaa pienillä paineilla, kyljet kovemmat kun BFG
-Ei talvikokemusta
-Hintaa yritetään nostaa tällähetkellä

235/75-15 kokosena ei ihan hirveetä valikoimaa maastorenkaita löydy:
-Insa Turbo: Sahara ja Dakar
-BFG: All terrain ja Mud terrain
-Bridgestone: Dueller 6** (MudTerrain-kuvio)

Noita ainakin löytyy aika hyvin tohon kokoluokkaan, joitein muitakin toki vielä on mut noi nyt päällimmäisenä mielessä. Noista Insa halvin, BFG ja Bridge aika liki samanhintasia mut Bridgestonen Mutikas kuulemma paaaaljon parempi kaikinpuolin.
Kuva
Vastaa Viestiin