Alkuperäset Vanteet?1200 ja 1200l

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Alkuperäset Vanteet?1200 ja 1200l

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

ok eli onko noitten vanteet samanlaiset?
onko ladan alkuperäset vanteet sellaset missä on pyöreitä reikiä?
vai onko sellaiset missä on kuusi kapeeta reikää?
minulla on sellaset missä on kuusi kapeeta reikää.
jos ei ole alkuperäset niin minkäköhän mahtaa olla?
vastauksia odotellessa!

T:lada-mies
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Voisin arvata että vanteesi on samarasta, niissähän on 6 reikää...1200L:ssä taitaa orkkisvanne olla mallia 8 soikeeta reikää ja koristekapselin kyhmyt? Sama juttu 1200:n kanssakin? Vai olikos noissa vanhoissa nuo vanteet mallia pirusti pyöreitä reikiä ja kyhmyt? Jussi varmaan tietää lisää :oops:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

joo siis 8reikää ja kyhmyt kun menee sekasin nuo kun takana on vissiin
samaran vanteet ja niissä on 6reikää eikä kyhmyjä

T:lada-mies
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

1200L orkkikset on semmoset missä on paljon pyöreitä reikiä.. Ja kapselin kyhmyt. Mun mielestä ainakin :roll:
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

niin tässä onkin se että onko se aito misä on pirusti reikiä ja kyhmyt vai 8reikää ja kyhmyt? :?
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lada-info kirjoitti:vanteet/takaveto

2101: 4,5J13 soikeat reiät ja koristekapselin "kyhmyt" autoissa 2101, 21011, 21013

2103: 5J13 pyöreät reiät ja koristekapselin "kyhmyt" autoissa 2102, 21023, 2103, 21033, 2106, 21061

2105: 5J13 soikeat reiät ja ilman "kyhmyjä" autoissa 2104, 21043, 21044, 2105, 21051, 21053, 2107, 21072, 21073, 21074 jos ei alut

210??: 5J13H2 pyöreät reiät ja ilman "kyhmyjä" autoissa 21043, 21053, 2107, 21073, 21074 viimeisimmät versiot
Original nappisvanne eli 2101 on se missä on ne 8 soikeaa reikää ja kyttyrät.
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

kiitos jusu.paljon kiitoksia.

T:LADA-MIES
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vai on nuo 8-reikäset kyttyrälliset 4,5 tuumaiset....ilmeisesti myöskin tubetype-mallia? Voikohan noille heittää uudet talvirenkaat ilman sisuskumia, tuleeko sanomista vaan? Tai siis kestäääkö ne niin, ettei ekassa kaarteessa lähe ilmat :roll:

On muuten nuo sisuskumitkin jo käyneet niin harvinaisiksi, ettei ainakaan viimeksi ollu rengasliikkeessä niitä.

Haulla jo kattelinkin näitä sisuskumi yms. juttuja muttei oikein taas selvinny asia...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Jokari_ kirjoitti:Vai on nuo 8-reikäset kyttyrälliset 4,5 tuumaiset....ilmeisesti myöskin tubetype-mallia? Voikohan noille heittää uudet talvirenkaat ilman sisuskumia, tuleeko sanomista vaan? Tai siis kestäääkö ne niin, ettei ekassa kaarteessa lähe ilmat :roll:

On muuten nuo sisuskumitkin jo käyneet niin harvinaisiksi, ettei ainakaan viimeksi ollu rengasliikkeessä niitä.

Haulla jo kattelinkin näitä sisuskumi yms. juttuja muttei oikein taas selvinny asia...
Kyllä sieltä ilma karkaa ilman sisuskumia. Mistäs kävit sisäkumeja kyselemässä, kyllä niitä mulle ainakin on löytynyt tarvittaessa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jaakkima kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti:Vai on nuo 8-reikäset kyttyrälliset 4,5 tuumaiset....ilmeisesti myöskin tubetype-mallia? Voikohan noille heittää uudet talvirenkaat ilman sisuskumia, tuleeko sanomista vaan? Tai siis kestäääkö ne niin, ettei ekassa kaarteessa lähe ilmat :roll:

On muuten nuo sisuskumitkin jo käyneet niin harvinaisiksi, ettei ainakaan viimeksi ollu rengasliikkeessä niitä.

Haulla jo kattelinkin näitä sisuskumi yms. juttuja muttei oikein taas selvinny asia...
Kyllä sieltä ilma karkaa ilman sisuskumia. Mistäs kävit sisäkumeja kyselemässä, kyllä niitä mulle ainakin on löytynyt tarvittaessa.
Joo, laitellaan jatkossakin siis sisuskumien kanssa....

Tais tulla joku katkos noiden kumien saatavuuden kans, kait niitä sitten saa.Muistelen vaan Euromasterin äijän höpisseen jotain siihen suuntaan.

Viimetalvena kun puhkes eturengas, niin ei sillon ollu ainakaa hyllyssä kumeja, vaan joutu ottaan kumin vararenkaasta ja paikkaamaan sen puhjenneen, joka taasen tuli vararinkulan sisälle.Tai jotenkin noin :oops:

No mutta kumien saatavuuden näkee sitten, kunhan nyt ensin hommaa 2 uutta talvirengasta...todennäköisesti vanhat sisuskumit menee jatkoon suoraan, niinkuin aina.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10448
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse olen huoltamo aikoina vääntänyt skodan tubetype vanteille ilman sisärengasta
varmuudenvuoksi laitoin 2,7kg ilmaa ja hyvin pysyi vanteella
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minä väänsin eilen vanteilta viime talven ja puoli kesää ajamani paskat ja ne oli ilman sisäkumia nimenomaan tubetype-vanteilla. Olen ajanut niillä kuin jakomielitautinen ja yhden törmäsin lyhtypylvääseenkin, eikä niistä ilmat karanneet. Ilmaa niissä oli noin pari kiloa.
Yksihän niistä sitten lopulta tyhjeni, mutta ei renkaan ja vanteen välistä, vaan sivussa olleesta halkeamasta.

Onkos takavetoladoissa muuten kovin yleisesti noita tubelessvanteita? Mulla taitaa kaikki vanteet olla tubetypejä.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Vielä samaan hengenvetoon: Mitä käytännön merkitystä on tuolla 4,5J tai 5J merkinnällä? Leveyshän tuo taitaa olla, mutta onko kovinkaan tarkkaa laittaako vanteelle 165 vai 155 kumin jos on 4,5J tai 5J? Entä H kirjain 5J13H2 tässä tapauksessa?

Vanteet tuntuu olevan kulutustavaraa, melkein repesi viikko sitten vanteen keskiosa irti, johon pultit tulevat kiinni, kanttauksen vierestä. Onneksi huomasin ajoissa oudot "saumat" ihan pultin kantojen juuressa niin ei päässyt kuitenkaan ihan irtoamaan.

Kaikki takavetojen vanteet siis käyvät ristiin, mutta samaran vanteet käyvät vain taakse? Vai onko asia toisin?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tarkennuksena Infonkin tietoon, ett viimeisimmissä, olikoha 1986 lähtien 1200L malleissa oli myöskin tuo 2103 mallin 5J13 vanne, jossa pyöreät reijät ja kyhmyt.

Tietääkseni takavetoon ei ollut tubeless vannetta ainakaan ennen 90-luvun puoltaväliä. Samarassa tubeles esiteltiin uutuutena. Itellä on kyllä Ladan vanteen näköisiä tubeleksia, mutta ne taitaa olla jotain Fiat versioita. Lisäksi olen kyllä käyttänyt tubetype vanteita muutettuna tubeless mallisiksi, vaan vaihtamalla venttiili, ovat kyllä toimineet jopa paremminkin kuin sisärenkaalla, vaikka niistä se maaginen ura on puuttunut.

H2 merkintä on minusta tarkoittanut että vanne on tubeless, en tiedä tarkoittaako sitä, mutta ainakin Ladan vanteissa H2 vanteet on ollut sisärenkaattomia. Samaraan löytyi jo aikanaan sekä tubetype ilman H2 merkkiä että tubeless H2 merkillä.

Takavedoissa on 90-luvulla käytetty pyöreäreikäistä, yleensä tubeles vannetta joka siis poikkeaa vanhasta 2103 mallista siten, että siinä ei ole kapselikyhmyjä.

onko muuten kukaan tutkinut 2105 ja 2107 vanteiden ulkoista eroa, se on niin pieni että sen selittäminen sanoin tähän on hyvin vaikeaa, mutta niitten muotoilussa on pientä eroa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti: onko muuten kukaan tutkinut 2105 ja 2107 vanteiden ulkoista eroa, se on niin pieni että sen selittäminen sanoin tähän on hyvin vaikeaa, mutta niitten muotoilussa on pientä eroa.
Tarkotatko näitä 5-reikäisiä vanteita vai minkä mallisia?

Jos niissä on jotain eroa, niin kerro ihmeessä mitä :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin